Gå til innhold

Mye syting om konkursras osv pga korona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, hvor er alle konkursene? Hvor er butikkdøden? Hvor er den skakkjørte økonomien? Hvor er alle som må selge hus og hjem fordi de har mistet jobben?

Det har ikke vært så få konkurser som vi hadde i fjor på lenge. Boligprisene i storbyene øker maks (vi snakker 10-15% prisøkning på ett år). Likevel ser jeg stadig vekk artikler som dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ga9q9l/frykter-konkursras-alkoholen-trumfer-visst-alt-om-dagen

"Virke frykter omfattende butikkdød ved fortsatt nedstenging i Oslo og Viken. "

Er det noen som roper ulv ulv?

Er økonomien i Norge i utgangspuntket så sterk, at folk og bedrifter flest klarer seg greit med mindre omsetning en periode?

Er det statens tiltaks og kompensasjonspakker som hjelper folk og bedrifter gjennom denne vanskelige perioden?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AllahBallah skrev (5 minutter siden):

Er det statens tiltaks og kompensasjonspakker som hjelper folk og bedrifter gjennom denne vanskelige perioden?

Håper ihvertfall ikke at bruk av våre felles midler bidrar til at bedrifter som fra før hadde dårlig lønnsomhet og kanskje ikke ville ha overlevd 2020 uansett, nå lever videre på kunstig livshjelp. Det er misbruk av penger som burde gå til helt andre grupper.

• Liker 5
Skrevet
MorTil2 skrev (27 minutter siden):

Håper ihvertfall ikke at bruk av våre felles midler bidrar til at bedrifter som fra før hadde dårlig lønnsomhet og kanskje ikke ville ha overlevd 2020 uansett, nå lever videre på kunstig livshjelp. Det er misbruk av penger som burde gå til helt andre grupper.

Det har vel vært omtalt SÅ mye i media at det er ikke småbedrifter som får støtte- men 90% går til de store bedriftene som har klart seg best og som kunne ta ut overskudd.

• Liker 3
Gjest Lawyam
Skrevet

Skam dere

Still deg som frivillig forsøksperson til å se hvordan det ville vært om du ikke fikk inntekt i et år... så tar vi gjerne den diskusjonen etterpå.

Gjest laPistola
Skrevet
AllahBallah skrev (5 timer siden):

Vel, hvor er alle konkursene? Hvor er butikkdøden? Hvor er den skakkjørte økonomien? Hvor er alle som må selge hus og hjem fordi de har mistet jobben?

Det har ikke vært så få konkurser som vi hadde i fjor på lenge. Boligprisene i storbyene øker maks (vi snakker 10-15% prisøkning på ett år). Likevel ser jeg stadig vekk artikler som dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ga9q9l/frykter-konkursras-alkoholen-trumfer-visst-alt-om-dagen

Er økonomien i Norge i utgangspuntket så sterk, at folk og bedrifter flest klarer seg greit med mindre omsetning en periode?

Jobber på kjøpesenter i viken, og etter forrige nedstengning var det mange tomme lokaler. Spent på hvordan det ser ut når jeg kommer tilbake nå. ( eller hvis jeg kommer tilbake ).  Flest klarer seg nok med mindre omsetning en periode, de mest etablerte . Det er jo en grense for alke, og den er individuell. Noen vil klare seg , noen ikke, hvor mange som går dukken kommer an på hvor lenge nedstengningen varer. 
ja, det er til dels statens tiltaks og kompensasjonspakker som hjelper folk og bedrifter gjennom denne perioden. Som permittert mister du 20% av inntekten , det vil de fleste klare ikke alle. Mister en jobben vil inntekten gå ytterligere ned. Staten gir mest hjelp til de største bedriften, men de små får også hjelp , for noen er det nok , andre ikke. 

Renta er lav, det er nok noe av grunnen til øking. Husk at ikke alle har fått dårligere råd, noen jobber jo som før, noen har tjent penger på pandemien , de vil da få mer kjøprkraft ved lav rente. Det økonomene sier er at folk flest som ble permitterte osv i fjor levde som før, med lavere rente, feriepenger oppsparte midler.. og det farlige , kjøpekort og kreditt basert på inntekten året før. Smellen vil ikke komme før dette året. 

uansett hvor dette ender har det vært dyrt. Statens penger ( våre penger) vokser ikke på trær, selvom vi tar imot permisjonspenger , og bedrifter kompensasjonspakker , er det jo vi som betaler for det. Nå har vel 20% av befolkningen fått nedsatt inntekt, og noen bedrifter har gått konkurs. Hvordan regnestykket ender kommer an på varigheten. Det har uansett kostet mye allerede. 

Skrevet

AllahBallah skrev (6 timer siden):

Hvor er alle som må selge hus og hjem fordi de har mistet jobben?

Det er i alle fall veldig mange som har mistet jobben.

Det var 400 000 helt eller delvis arbeidsledige på det meste. Det har gått ned, men fortsatt det er det over 200 000.

• Liker 9
Skrevet

De jeg kjenner som driver mindre bedrifter har overlevd grunnet kompenasjonsordningene.

• Liker 1
Skrevet

Konkurser og butikkdød kommer selvfølgelig ikke med en gang, men det kan man i stor grad takke tiltakspakker for. Men disse kan ikke vare for evig, og konkurser kommer hvis dette varer lenge nok. 

• Liker 10
Gjest Lawyam
Skrevet (endret)

Ikke glem at de som har, går eller kan gå konkurs også har betalt skatt, til og med forskudd. Dere får det til å høres ut som dere finansierer alt selv. Å gå på jobb og motta betaling fra andre krever jammen meg mindre enn å betale for lokale, regnskap, forskuddsskatt, reklame, lån og andre firmautgifter i tillegg til hus og hjem som skal betales med firmainntekt som mangler. Ta bort hele/halve innteksgrunnlaget ved å pålegge folk å stenge ned, oppleve at kunder ikke bestiller lengre pga en pandemi; hvem kan forvente at folk flest skal ha nok penger på konto til å klare seg da? Jo, regjeringen vår mener at det firmaet som ikke kunne klare å gå et år og to med lite eller ingen inntekt, de kan bare legges ned.. De støtter kun de som kan klare seg midlertidig - og gir DE milliarder. I tillegg blir de andre latterliggjort.

Hvilke tiltaksordninger får et lite enkeltmannsforetak? Utsatt forskuddsskatt 2 måneder - og hvis du tjener 30% mindre kan du søke om å få tildelt strømutgifter og slikt småtterier. Få tusenlapper og du må bevise at det er pga pandemien. Latterlig.

Det må vel kunne være rom for å forstå at om det ikke var for pandemi ville de hatt sjanse å komme seg opp eller klart seg fortsatt.

Endret av Lawyam
Skrevet

Kjenner jeg ble mektig provosert bare av å lese overskriften. Tenk å kalle det for syting når man blir påtvunget å stenge arbeidsplassen sin. Det står faktisk i grunnloven om retten til et ærlig arbeid. 

Grunnen til at konkursene ikke har kommet enda er jo at bedriftene holdes kunstig i live. 

• Liker 8
Skrevet

Den overskriften beviser at du er fullstendig virkelighetsfjern.

• Liker 7
Skrevet
AllahBallah skrev (14 timer siden):

Hehe nice try. Du er veldig lite opplyst om hvordan systemet funker om du tror denne pandemien slår ut i økonomien nå. Vent tre fire år så får du se hva pandemien har gjort med økonomien. 

• Liker 3
Skrevet
Omo skrev (17 timer siden):

Her har du en liste over de som er gått konkurs hittil i 2021

https://w2.brreg.no/kunngjoring/kombisok.jsp?datoFra=01.01.2021&datoTil=22.04.2021&id_region=0&id_niva1=51&id_niva2=-+-+-&id_bransje1=0 

Jeg vil si det er en relativt lang liste - 2992 selskaper

Klart det et lang liste, nesten 3.000 selskaper.

Men, du kunne ikke tenke deg å søke opp tilsvarende liste fra tidligere år? F.eks samme periode i 2019. Da var det 4583 konkurser. Altså færre konkurser i korona-år enn uten. Dette har jo vært belyst i media flere ganger.

Ukjent. skrev (19 timer siden):

Kjenner jeg ble mektig provosert bare av å lese overskriften. Tenk å kalle det for syting når man blir påtvunget å stenge arbeidsplassen sin. Det står faktisk i grunnloven om retten til et ærlig arbeid. 

Grunnen til at konkursene ikke har kommet enda er jo at bedriftene holdes kunstig i live. 

Kågebruker skrev (18 timer siden):

Den overskriften beviser at du er fullstendig virkelighetsfjern.

Jeg stilte jo bare spørsmål om realiteten ved at folk (flest) og firmaer sliter sånn under korona. Færre konkurser enn normalt, samt boligprishopp vi ikke har sett makan til på veldig mange år. Bakgrunnen for at jeg lurer, et at blant annet handelsorganisasjonen Virke gikk ut med, allerede i mars i fjor, og advarte om at det ville komme et konkursras uten like om vi «stenger ned» samfunnet. Det er jo nå beviselig feil.

Tenker derfor at det i utgangspunktet står nokså godt til med bedriftene her i landet :)

Jeg stiller også spørsmål om dette blant annet fordi jeg selv er bedriftseier. Og selv om vi har vært pålagt stenging i perioder, så ender vi opp med høyere omsetning og overskudd enn noensinne i året 2020.

Dels pga gode kompensasjonsordninger. Til både bedrift og de ansatte.

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (18 timer siden):

Hehe nice try. Du er veldig lite opplyst om hvordan systemet funker om du tror denne pandemien slår ut i økonomien nå. Vent tre fire år så får du se hva pandemien har gjort med økonomien. 

Jepsi Pepsi. Jeg legger inn påminnelse 23.04.2025. Så kan vi se hvordan det ligger an 😅

• Opprett ny...