Gå til innhold

5 ting du som sykepleier misliker og liker ved yrket

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nevn 5 ting om hva du misliker og 5 ting om hva du liker. Ønsker ikke at dette skal bli en krangletråd slik som så mange andre sykepleietråder her inne. 

Misliker: Kan ikke gå på do når jeg vil, får nesten aldri spist lunsjen min i fred, underbemannet, pasienter som klager over småting (f.eks feil smak på saften) når pasienten i nabosengen er alvorlig syk/snart skal dø, turnusendringer (turnus kan endres med 14-30 dagers varsel). 

Liker: Varierte arbeidsoppgaver, lengre friperioder da jeg får samle opp fri da jeg jobber litt redusert, sikker jobb, møter takknemlige pasienter, lærer hele tiden noe nytt. 

Anonymkode: 98e4a...2ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, den med feil smak på saften er tatt helt på kornet, hver eneste vakt er det en problemstilling hos en eller annen pasient 😂

Misliker: medisinansvaret/ansvaret for andres helse, tungt kroppsarbeid, pårørende som ikke forstår at deres gamle far/mor er dement/psykisk syk og sier mye tull, turnusen, og ingen goder (ikke engang gratis kaffe).

Liker: stort sett å snakke med pasienter, at det er sosialt med kollegaer, har mye fri innimellom, at jobben føles viktig, at man alltid får en jobb.

Anonymkode: d4439...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det liker med sykepleieryrket er:

- Vi jobber med pleie og omsorg.

- Vi har god lønn (550.000 i gjennomsnitt) i forhold til utdanningen og arbeidsoppgavene våre.

- Vi har mange valgmuligheter for videre karriere.

Anonymkode: 9c717...638

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Minst: Lite tid til do, lunsj og kaffe. Flexiturnus som ikke går min vei. 

Liker: Teamarbeid, høyt kunnskapsnivå der jeg jobber, respiratorpasienter (det er jo det vi har spesialisert kunnskap i), extubering som går bra og fornøyde pasienter/pårørende.

Anonymkode: 3274a...38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Misliker:

- Lukten (det er det aller verste) og å måtte forholde seg til andre menneskers kroppsvæsker og annet avfallsstoff fra kroppen som flass

- Stort sett lite intellektuelt utfordrende

- Svært psykisk utfordrende med så mye død og fordervelse og lidelse og kronisk dårlig samvittighet fordi man ikke har nok tid til å gi god nok pleie

- Inkompetente pårørende med helt usaklige krav

- Slitasje på kroppen

Liker:

- Mulighet for å samle opp fri og å kunne ta ferier utenfor de dyre skoleferiene

- Når man får hjulpet mennesker som blir glade og takknemlige

- Ta blodprøver og sette sprøyter

- Trygg jobb

- Spennende kompliserte medisinske caser innimellom

Anonymkode: b97f5...478

• Liker 1
Skrevet

5 ting jeg liker med yrket:

- Spennende fagmiljø

-Varierte oppgaver/ mulighet til å jobbe mange forskjellige plasser 

- Følelsen av å være viktig, å hjelpe pasienter til å få en bedre dag, hjelpe de med å bli friske(re).

- Gratis kaffe

- Fridager midt i uka

5 ting jeg misliker med yrket:

- Å jobbe kvelder, helger og høytider

- Føler jeg ofrer et normalt familieliv pga punktet over.

- Misfornøyde pasienter og pårørende

- STRESS, stress og atter stress

- Å føle at man blir tatt for gitt av ledelsen, man kan alltid bli erstattet

• Liker 2
Gjest Wanda1984
Skrevet

3 ting jeg liker; Være sammen og prate m de gamle, medisinrom arbeid og aktiviteter.

5 ting jeg ikke liker; pleie, turnus, utagerende pasienter/ pårørende, underbemanning og akutte situasjoner.

Jobber nå på dagsenter for å slippe de 5 tinga jeg ble utbrent på da jeg jobbet på sykehjem...det gikk greit de første åra men så sa helsa stopp....

AnonymBruker
Skrevet

Liker: 

- Å få jobbe med medisin, jeg har alltid interessert meg for det.

- Varierte arbeidsoppgaver. 
- Gode muligheter for videreutdanning.

- Teamarbeid med kollegaer.

- Å ha en sikker jobb. 

Misliker: 

- Lønnen. Jeg tjener 505 000 og det er med maks ansiennitet (10 år).

- At man aldri får lønnsøkning på grunn av ansiennitet etter 10 år. Så nå som jeg er 32 så vil jeg aldri få høyere ansiennitet. 

- Det kan være psykisk utmattende å møte og håndtere syke mennesker og deres behov hele tiden. 

Jeg kommer ikke på flere negative sider ved jobben, men det skal sies at jeg har byttet over til dagjobb på poliklinikk, og jeg er mye mer fornøyd med jobben nå enn før. Før jobbet jeg på sengepost og i hjemmesykepleien og det var utmattende både fysisk og psykisk og turnusjobbing var beintøft. I tillegg til det å miste helligdager med familien. Det slipper jeg heldigvis nå, og er mer fornøyd med å jobbe som sykepleier. 

Anonymkode: 38b19...440

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Wanda1984 skrev (7 timer siden):

3 ting jeg liker; Være sammen og prate m de gamle, medisinrom arbeid og aktiviteter.

5 ting jeg ikke liker; pleie, turnus, utagerende pasienter/ pårørende, underbemanning og akutte situasjoner.

Jobber nå på dagsenter for å slippe de 5 tinga jeg ble utbrent på da jeg jobbet på sykehjem...det gikk greit de første åra men så sa helsa stopp....

Du liker ikke pleie men jobber som sykepleier? 

Anonymkode: af386...637

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

- Vi har god lønn (550.000 i gjennomsnitt) i forhold til utdanningen og arbeidsoppgavene våre.

Tror ikke på at du er sykepleier.

Anonymkode: f3148...3f0

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ting jeg liker:

• Å dokumentere observasjoner, tiltak osv. og lage helhetlige tiltaksplaner, hjemreiseplaner m.m for pasientene. Generelt det som har med å kvalitetssikre at "helheten" blir ivaretatt.
  • Å følge opp ernæringssituasjonen til pasientene 
  • Å gå visitt og være med å påvirke videre behandling, og sørge for at leger, ernæringsfysiologer, fysioterapeuter osv. har oppdatert kunnskap om pasientens tilstand og behov 
  • Å undervise/veilede kolleger og studenter
  • Å rydde og holde orden i avdelingen. Haha. Det har så mye å si for pasientene at det er orden og ro rundt dem, og det er godt for oss som jobber der å alltid vite hvor ting er, at alt vi trenger er bestilt osv. 
  • Kake! Hele tiden masse kake i helsevesenet!

Ting jeg ikke liker:

• At det er vanskelig å planlegge bemanning, noe som gjør at det kan bli ekstremt travelt. Ganske jævlig når man ikke får fulgt med alvorlig syke pasienter godt nok, og bare håper de ikke utvikler sepsis ("blodforgiftning) el.l. i løpet av vakta, fordi det er stor risiko for at det ikke blir oppdaget tidlig nok. 
  • At sykehuset "spekulerer" i å ha oss i f.eks. 80-90 % stilling i stedet for 100 %, for da blir ekstravaktene mye dårligere betalt
  • Sure pasienter og pårørende, som åpenbart ser ned på sykepleiere og som hele tiden vil snakke med en lege, selv om det ikke er nødvendig og den aktuelle legen er opptatt i en operasjon eller lignende..... 

Anonymkode: d8326...d6b

• Liker 3
Gjest Wanda1984
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Likte det i førsten, men de siste åra har tempoet og underbemanning gjort alt dette tungt og lite givende. Passer nå i dag til administrasjon eller aktiviteter, føler jeg får noe igjen og har tid til å utføre jobben....ønsket egentlig å jobbe m kunst, men trengte jo sikker inntekt😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Du er IKKE sykepleier

Anonymkode: e8cb2...2f7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tipper hun mener stell. Kan være veldig mange tunge og krevende stell. Fysisk tunge pasienter, må bruke hjelpemidler/heis, er ofte vanskelig å gjøre alt ergonomisk riktig. Noen pasienter kan også utagere under stell. Og man synes vel aldri det er blir gøy å skifte bleier og tørke bæsj som f.eks demente kan ha smurt utover seg selv og sengen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tipper hun mener stell. Kan være veldig mange tunge og krevende stell. Fysisk tunge pasienter, må bruke hjelpemidler/heis, er ofte vanskelig å gjøre alt ergonomisk riktig. Noen pasienter kan også utagere under stell. Og man synes vel aldri det er blir gøy å skifte bleier og tørke bæsj som f.eks demente kan ha smurt utover seg selv og sengen. 

Jeg holder på å bli utbrent selv i perioder. Er sykepleier på sykehjem. Håpet er å finne en ny jobb på dagtid eller å ta videreutdanning så jeg kan få en dagstilling. Tror jeg går for siste alternativ.

Anonymkode: 10996...69b

AnonymBruker
Skrevet

Liker:

- Varierte muligheter til jobb i og utenfor helsevesenet og mange videreutdanninger. Man kan bytte fagfelt uten å bytte yrke. 

- Varierte arbeidsdager

- Gjøre en forskjell for pasienter på en dårlig dag. Kommunikasjon i akuttsituasjoner er utfordrende, men givende. 

- Prosedyrer

- Lærer noe nytt hver dag.

Liker ikke: 

- Dårlig lønn. 

- Dårlig ledelse mange steder. 

- Mye press om å ta ekstravakter

Anonymkode: d84f9...01f

AnonymBruker
Skrevet

Liker: 

- Mange forskjellige jobbmuligheter

- Å kunne være et lyspunkt i dagen til en beboer/bruker/pasient 

- Stadig nye ting å lære, utvikler meg selv 

- Få brukt kompetansen min 

- Stabilt jobbmarked og lønn

Liker ikke: 

- Alt for dårlig natt-tillegg (jobber kommunalt) 

- Press om at det er en "selvfølge" at man tar vakter på kort varsel uten tillegg når andre er syke. 

- For dårlig bemanning, man føler seg dradd i alle retninger og har dårlig samvittighet for alt man ikke rekker å gjøre eller gjerne skulle gjort. 

- Kveldsvakt til dagvakt - dette er faktisk døden for meg og grunnen til at jeg bare jobber natt. 

- Jobbe  i julen. 

Anonymkode: d4f0f...87f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg skjønte at hun mente stell. Jeg skifter bleier, tørker rumper  og driver med forflyttning av tunge rullestolbrukere selv. Stell er jo en del av pleie som er en del av sykepleie. Det var derfor jeg lurte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen av de som skriver her virker som studenter som har en teoretisk vinkling på hvordan ting er i praksis... Personlig liker jeg følelsen av å hjelpe og tilby noe som pasienten blir bedre av. Bl.a. Masse jeg misliker, men det værste er det bedritne miljøet som ALLTID er på helseinstitusjoner og sykehusavdelinger. Det er sterkt preget av hierarki og det er av mange ikke godtatt med adferd som avviker bittelitt fra normen (som er bestemt av A-laget). Mange elsker å passe på alle andre og er glade i å kritisere. Ledelsen på slike steder er forresten ofte mennesker med psykopatiske trekk, de har gjerne jobbet på gulvet tidligere, er drittlei dette og bruker nå tiden sin på å herse med sine undersotter.

Anonymkode: 9ef95...5b5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 9.54):

Misliker:

- Lukten (det er det aller verste) og å måtte forholde seg til andre menneskers kroppsvæsker og annet avfallsstoff fra kroppen som flass

- Stort sett lite intellektuelt utfordrende

- Svært psykisk utfordrende med så mye død og fordervelse og lidelse og kronisk dårlig samvittighet fordi man ikke har nok tid til å gi god nok pleie

- Inkompetente pårørende med helt usaklige krav

- Slitasje på kroppen

Liker:

- Mulighet for å samle opp fri og å kunne ta ferier utenfor de dyre skoleferiene

- Når man får hjulpet mennesker som blir glade og takknemlige

- Ta blodprøver og sette sprøyter

- Trygg jobb

- Spennende kompliserte medisinske caser innimellom

Anonymkode: b97f5...478

Her er mine:

fysisk tungt

at man til stadighet blir spurt om man kan jobbe ekstra og da spesielt på helg

at man kun kan velge 5 ferieuka men ikke resten av ferien. Man kan be om å få ferie på andre tidspunkt dersom man spør nesten et helt år i forveien, om ikke går det ofte ikke

at man ikke kan ta ut ferie ved jul og påske. Er tilfeldig om man får langfri i turnusen

nattevakter

kjenner ikke til at man ksn samle opp fri. man får sldri avspasere en hel dag. noen timer her, noen timer der.

positive ting:

Årsturnus og vi kan legge inn ønsker. Ikke alltid de blir oppfylt men. 

sosialt. 

man hjelper hverandre. Alltid noen å spørre

at folk er snille og hjelper med å bytte vakter innbyrdes om det trengs

alltid sikra jobb om det så er krig eller pandemi eller andre ting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...