Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ett par i 40 årene som har snakket om å pusse opp. Men samboer nekter for at vi skal pusse opp kjøkkenet, og hans grunnlag er at kjøkkenet kostet han en formue for 15 år siden. Jeg kjenner jeg blir helt irritert av at han ikke forstår at selv om noe kostet mye for 15 år siden, er det ikke verdi idag. Kjøkkenet er TOTALT umoderne, eikekjøkken med border og mønstre. Hadde det blitt lagt ut på Finn under «gis bort» hadde man vært heldig om noen ville hatt det. Hva kan jeg gjøre for å få han til å forstå? 

Anonymkode: 6774e...87b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det han skal forstå? At dere har forskjellig syn på dette? Det er jo ikke noe feil og rett her. At han synes kjøkkenet var dyrt den gang og at det står seg fint noen år til er hans syn, og at du synes det er utdatert og ønsker nytt er ditt syn. Dere må jo bare bli enige, eller en må gi seg - er ikke noe «få han til å forstå». 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke gitt at et kjøkken som bare er 15 år gammelt er utdatert. Mitt er nesten like gammelt (11 år) og fremstår som moderne. Foreldrene mine sitt kjøkken som er 30 år gammelt er heller ikke forferdelig utdatert. Men de skal bytte det ut snart fordi det er slitt, og de vi ha en annen planløsning nå som de er eldre. Ovn opp i arbeidshøyde for eksempel.

Hvis du absolutt skal gjøre noe, så finnes det billigere måter å pusse opp på enn å bytte ut alt. Bytte ut dørene, male, folie.

Anonymkode: 66f56...b40

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke gitt at et kjøkken som bare er 15 år gammelt er utdatert. Mitt er nesten like gammelt (11 år) og fremstår som moderne. Foreldrene mine sitt kjøkken som er 30 år gammelt er heller ikke forferdelig utdatert. Men de skal bytte det ut snart fordi det er slitt, og de vi ha en annen planløsning nå som de er eldre. Ovn opp i arbeidshøyde for eksempel.

Hvis du absolutt skal gjøre noe, så finnes det billigere måter å pusse opp på enn å bytte ut alt. Bytte ut dørene, male, folie.

Anonymkode: 66f56...b40

Jeg har foreslått å bare male dørene men det vil han ikke, pga dørene kostet en formue for 15 år siden. Hadde man malt og lagt eksempel nye fliser hadde det blitt et helt OK kjøkken men han nekter 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Luksusproblem. Er det så viktig for deg at kjøkkenet skal være etter din smak, kanskje særbo er tingen?

Anonymkode: 5623f...82a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har foreslått å bare male dørene men det vil han ikke, pga dørene kostet en formue for 15 år siden. Hadde man malt og lagt eksempel nye fliser hadde det blitt et helt OK kjøkken men han nekter 

Da syns jeg han er vanskelig 

Anonymkode: 41d68...def

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med mannen din. Hvis ikke noe er ødelagt, trenger man ikke pusse opp kjøkkenet etter kun 15 år. Ikke får dere igjen pengene om dere selger heller. 

Anonymkode: 1b6c5...270

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det han som eier boligen alene, eller eier dere begge to boligen? 
Hvordan har du foreslått at dere skal fordele utgiftene til oppussing?

Anonymkode: b905b...186

• Liker 3
Gjest Lars1009
Skrevet

Sier han nei selv om du sier du kan gjøre alt og betale for det, er han en forstokket idiot. Synes dama skal ha mest å si mtp innredning, interiør, osv, og når hun i tillegg sier hun skal gjøre alt og betale for det er det en nobrainer. Er det større prosjekter som begge skal bidra i, må man selvfølgelig være enig. Du får bare fortsette å presse på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi er ett par i 40 årene som har snakket om å pusse opp. Men samboer nekter for at vi skal pusse opp kjøkkenet, og hans grunnlag er at kjøkkenet kostet han en formue for 15 år siden. Jeg kjenner jeg blir helt irritert av at han ikke forstår at selv om noe kostet mye for 15 år siden, er det ikke verdi idag. Kjøkkenet er TOTALT umoderne, eikekjøkken med border og mønstre. Hadde det blitt lagt ut på Finn under «gis bort» hadde man vært heldig om noen ville hatt det. Hva kan jeg gjøre for å få han til å forstå? 

Border og mønstre på kjøkkeninnredningen? Jeg skjønner ikke.

Anonymkode: 1dd1c...cad

Skrevet

Jeg skjønner dere begge! De eikekjøkkenene var svindyre i sin tid, og det er ikke spesielt bærekraftig å bytte ut et 15 år gammelt kjøkken som fungerer! Men, de ER faktisk veldig gammeldagse, så hvis sånt er viktig for deg synes jeg dere sammen burde funnet en måte å shine det på, som du skriver f.eks. å male det og legge nye fliser. Er fullt klar over at mange mener at et eikekjøkken ikke skal males, men du skal jo leve der og trives du og!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig med billigere oppussing? Type, male fronter, bytte benkeplate, male veggene?

Hvis du googler f.eks "eikekjøkken før og etter", så kan hende du finner noe inspirasjon. 

https://kreativ-i-tetblogg.com/2018/10/08/kjokken-for-og-etter-oppussing/

http://asatrehvit.no/kjokkenfornying/kjokkenfornying/for-og-etter-bilder/

En stor fordel med å male kjøkkenfronter, er jo at du kan velge hvilken som helst farge du vil, du trenger ikke å bare velge mellom de få fargene de "vanlige" kjøkkenleverandørene har. 

Og, hvis det er faktisk ordentlig heltre eik i frontene, eller limtre, men altså ikke finér, da kan du også vurdere å beholde tre-look. Men kanskje endre tonen litt. Slik som det er gjort med panelvegger i moderne hytter - https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=215216025 

Anonymkode: 91293...ac8

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet

Hvordan klarte han å pusse opp kjøkkenet med profilert eik for bare 15år siden? Tok han inredningstips av oldemoren sin?

Beklager, men uansett hva han betalte for det kjøkkenet sitt så var det penger i dass. Hadde pusset det opp igjen og satt pengene brukt på forrige kjøkken på tabbe-lista.

Folk bruker masse penger på tull hele tiden, så bare man er ekstra flink til å spare ett år så tenker jeg man rettferdiggjør å pusse opp kjøkkenet på nytt.

Og gi bort det gamle kjøkkenet via finn, ikke bare kast det. Gjenbruk er bra! Noen synes faktisk det er ok å ha slike grelle kjøkken.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, loveli said:

Hvordan klarte han å pusse opp kjøkkenet med profilert eik for bare 15år siden? Tok han inredningstips av oldemoren sin?

Vi har kjøpt hus med Kirsebær-kjøkken fra 2010 😅 Slå den du.. Så nå er vi stolte eiere av ganske nytt Norema kjøkken, i kirsebær 😳 neida, har malt den. 

Ikke samme kjøkken, men dette var inspirasjonen min, da kjøkkenet liknet veldig - https://verktoy24.no/hjemmesnekret/nytt-kjokken-pensel-skumrull-kleshengere/

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har kjøpt hus med Kirsebær-kjøkken fra 2010 😅 Slå den du.. Så nå er vi stolte eiere av ganske nytt Norema kjøkken, i kirsebær 😳 neida, har malt den. 

Ikke samme kjøkken, men dette var inspirasjonen min, da kjøkkenet liknet veldig - https://verktoy24.no/hjemmesnekret/nytt-kjokken-pensel-skumrull-kleshengere/

Hvorfor stopper ikke interiørkonsulentene kundene fra å kaste bort pengene slik? 🤣

Du sier dere har kjøpt hus med dette kjøkkenet fra 2010. Dersom man velger så utdaterte og dyre saker så burde man absolutt vite at man skal bo der man bor i MANGE år, ellers kaster man bort pengene sine. Istedenfor at folk kommer inn og tenker "fresht kjøkken, trenger ikke ta det umiddelbart selv om det ikke er 10 av 10", så tenker kjøperne "fy f, her må HELE kjøkkenet taes". Faktisk TAPER man jo da penger på kjøkkenet fordi man mister folk som ikke vil pusse opp og man får ikke pengene igjen av de som vil pusse opp fordi de kommer til å rive driten.

At folk ikke tenker lenger.

Skrevet

Du får prøve en annen vinkling. Forklar ham at det er snakk om en investering, vis ham boligannonser, noen boliger med gammel og utdatert innredning kontra relativt nylig oppussede hus. Fokuser på prisforskjellen og beskrivelsene og vis ham at de nyoppussede boligene er priset mye høyere enn de med gammel innredning. Finn gjerne noen artikler eller TV-program der dette er et tema og understrek at selv om dere pusser opp alt annet, vil det utdaterte kjøkkenet føre til at huset ikke blir verdt så mye som det kunne ha vært med nytt kjøkken.

Denne taktikken funker ganske sikkert selv om dere ikke har planer om å selge. De fleste mannfolk er mer opptatt av det økonomiske enn det estetiske.

Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg er enig med mannen. Å bytte ut et velfungerende kjøkken fordi smaken (din) nå er endret er trashy forbrukermentalitet. 

Les en god roman heller enn interiørblogger.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis kjøkkenet er eik, så er det jo utrolig god kvalitet :)  Jeg skjønner mannen din, selv om jeg ikke er så glad i tre-kjøkken selv.

Hva med å bare male over, og eventuelt bytte benkplate? Da får du litt fornyelse og det blir lysere.

Anonymkode: 9584b...fff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/22/2021 at 2:45 PM, Hornet said:

Sier han nei selv om du sier du kan gjøre alt og betale for det, er han en forstokket idiot. Synes dama skal ha mest å si mtp innredning, interiør, osv, og når hun i tillegg sier hun skal gjøre alt og betale for det er det en nobrainer. Er det større prosjekter som begge skal bidra i, må man selvfølgelig være enig. Du får bare fortsette å presse på. 

Helt enig. Ting som har med huset å gjøre, som innredning, interiør, rydding og husvask er damearbeid.

Anonymkode: b104d...d63

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...