Gå til innhold

Lek på fritiden når ene søsken er i nærkontakt-karantene..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leeeei av coronaregler og alt som må vurderes og tenkes på hele tiden.. men hva gjør man, når et av barna i søskenflokken er i karantene, mens resten av gjengen ikke er det, fordi søskens første test var negativ. De er jo derfor tilbake i skole og barnehage, men spørsmålet er hva gjør man på fritiden. Reglene sier jo at de skal leve som normalt, men hva tenker folk egentlig? Bør man begrense deres lek eller hva er det mest vanlig å gjøre?

Anonymkode: 083b6...af8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke invitere hjem (inn) til dere, ellers normalt. Barnet i karantene er jo i karantene.

Anonymkode: 6e444...8b8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke invitere hjem (inn) til dere, ellers normalt. Barnet i karantene er jo i karantene.

Når det er sagt, vi bor i Oslo, så «normalt» er relativt. Følg alle anbefalinger for de andre, bare lek på fritid innenfor kohort osv. Fritidsaktiviteter følger vel reglene, vask, sprit, avstand....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når det er sagt, vi bor i Oslo, så «normalt» er relativt. Følg alle anbefalinger for de andre, bare lek på fritid innenfor kohort osv. Fritidsaktiviteter følger vel reglene, vask, sprit, avstand....

Ja, vi følger alle anbefalinger og innelek utgår selvfølgelig. Men føler likevel litt på det, tenk hvis han er smittet.. uff ikke lett dette.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de leker ute med venner de er i kohort med, er det ikke større fare enn på skolen. Men ikke kontakt mellom andre i familiene (dere mot venner eller barna mot venners familier)

Anonymkode: 4a115...ce4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leeeei av coronaregler og alt som må vurderes og tenkes på hele tiden.. men hva gjør man, når et av barna i søskenflokken er i karantene, mens resten av gjengen ikke er det, fordi søskens første test var negativ. De er jo derfor tilbake i skole og barnehage, men spørsmålet er hva gjør man på fritiden. Reglene sier jo at de skal leve som normalt, men hva tenker folk egentlig? Bør man begrense deres lek eller hva er det mest vanlig å gjøre?

Ikke inviter hjem og ikke la de bli med andre hjem.. Greit at folk er forsiktig. Første test er nesten alltid negativ siden det er kort tid tiden.De fleste får symptomer etter 4dager, noen opptil 10dager etterpå.  Etter test nr.2 etter 7-10dager er riktig. Dumt om ditt barn smitter noen andre. Det er snakk om knapt 1uke å være forsiktig :)

Anonymkode: 957be...d09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lot søsken leke med en fast venn ute når søsken var i karantene. (Begge hadde søsken i karantene, og begge hadde negativ test). De hadde ikke fått leke med alle og enhver, heller ikke før det lå negativ test 

Anonymkode: 04bfe...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om så mange dager. Dere kan teste dere ut av karantene etter syv dager. Skal sies at andre testen var positiv her da. Deretter ble hele familien syk. Kjip avveining. Vi hadde ikke villet ha besøk hjemme av en med søsken i karantene, selv om de leker sammen i kohorten sin.

Anonymkode: c9614...cb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke inviter hjem og ikke la de bli med andre hjem.. Greit at folk er forsiktig. Første test er nesten alltid negativ siden det er kort tid tiden.De fleste får symptomer etter 4dager, noen opptil 10dager etterpå.  Etter test nr.2 etter 7-10dager er riktig. Dumt om ditt barn smitter noen andre. Det er snakk om knapt 1uke å være forsiktig :)

Anonymkode: 957be...d09

Ja, jeg er i utgangspunktet helt enig i det.. men samtidig føler jeg at utelek hjemme i hagen med barnehagebestevenn egentlig bør være innafor, når de uansett leker tett sammen både inne og ute i barnehagen..

Ts

Skrevet

Jobber i barnehage. Vi har hatt flere tilfeller i barnehagen nå hvor et søsken har vært i karantene, bhg-barnet har så vært i ventekarantene til første testsvar har kommet negativt. Så har søsken testet positivt på test nr to, og da havner hele bhg-avdelingen i karantene (bhg-barna har også testet positivt etterpå da). Jeg har også vært borti to tilfeller hvor barnet er i karantene i 10 dager, tester negativt på to tester, har null kontakt med andre i denne perioden, og så får symptomer på dag 11 og tester positivt dag 12.

Man kan ikke si at man skal holde søsken av barn som er i karantene hjemme lenger enn til første test har kommet tilbake negativ. Men med den erfaringen jeg har gjort disse månedene ville jeg vært veldig restriktiv med nærkontakter så lenge man har ett barn i karantene....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (4 timer siden):

Jobber i barnehage. Vi har hatt flere tilfeller i barnehagen nå hvor et søsken har vært i karantene, bhg-barnet har så vært i ventekarantene til første testsvar har kommet negativt. Så har søsken testet positivt på test nr to, og da havner hele bhg-avdelingen i karantene (bhg-barna har også testet positivt etterpå da). Jeg har også vært borti to tilfeller hvor barnet er i karantene i 10 dager, tester negativt på to tester, har null kontakt med andre i denne perioden, og så får symptomer på dag 11 og tester positivt dag 12.

Man kan ikke si at man skal holde søsken av barn som er i karantene hjemme lenger enn til første test har kommet tilbake negativ. Men med den erfaringen jeg har gjort disse månedene ville jeg vært veldig restriktiv med nærkontakter så lenge man har ett barn i karantene....

Ja, egentlig er det jo litt riski at søsken kan få gå på skole/ bhg og trening som normalt, mens ene barnet hjemme sitter i karantene. Men det er vel bare nødt til å være sånn, for at hjula skal gå rundt og ikke halve landet må sitte i karantene samtidig😅

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...