AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Å gå oppå hverandre hjemme hele tiden (som mange, inkludert vår familie, har det siste året) tærer nok på idyllen hos mange. Hovedirritasjonsmomentet mitt nå er i hvert fall at mannen min spiser så stygt. Tygger med munnen åpen, snakker med mat i munnen, slafser, smatter, slurper, raper, søler osv. og det gjelder fra første til siste bit/slurk i et måltid. Da blir også det at han spiser sakte (som burde være et pluss) til et problem, siden lydproblemet mitt varer lenger. Jeg blir ikke sint av det, men jeg får helt vondt innvendig av det. Jeg vrenger meg litt ved hvert måltid. Men jeg kan jo ikke «næge» på han hver dag. Så jeg har ikke sagt noe på det på tre-fire uker nå i hvert fall. Men jeg føler at det eksploderer snart. Barna har heldigvis ikke tatt etter han i spisemanerer. Jeg kan bare ikke skjønne at han faktisk har spist så stygt hele tiden? Jeg tror det har blitt mye værre. Jeg innser at ikke alle føler seg like plaget av sånne lyder, og jeg skulle gjerne vært det foruten. Selv om jeg synes at han burde ta seg sammen og vise mer hensyn til omgivelsene når han spiser, så innser jeg at det er svært vanskelig eller helt umulig å få innarbeidet gode spisevaner når han er inne i 40-åra. Har dere noen tips for å endre hvordan jeg føler knyttet til kroppslyder istedet. Jeg tror i hvert fall ikke at eksponering for lydene hjelper meg her. Anonymkode: 63a5c...5da
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 https://www.nrk.no/livsstil/xl/nar-lyd-gjor-deg-forbanna-1.13439357 Anonymkode: 90771...8ad
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 Du har nok misofonia slik som meg 🙈 Vi ser alltid på TV mens vi spiser, og da går det helt fint. Vi har ikke barn da. Anonymkode: 0f039...1b4 1
irut Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 (endret) Jeg ville sagt høyt til barna at de er kjempeflinke som sitter fint/spiser med munnen igjen/ ikke snakker med mat i munnen. (Velg det som passer i situasjonen) Når barna har gått fra bordet ville jeg sagt til mannen at du lager litt mye lyd om dagen, du bør passe på at det ikke blir verre med alderen 😉 og referer til en onkel eller annen eldre mann som spiser litt voldsomt. Si også at du gleder deg til neste restaurantbesøk når ting blir mer normalt pga corona. Spise fin mat i fine omgivelser med han 😍 Blir ikke det rart? Da kan vi ikke sitte slik vi gjør her hjemme, vi hiver jo i oss maten fra panner på bordet 😂😉 (legg på deg litt skyld med å si vi for å være på hans lag) Lykke til. Edit: leste nå om dette misofonia. Ante ikke det fantes🙈 Lykke til igjen. Men han kan ta hensyn selv om han har blitt over 40 😉 Endret 21. april 2021 av irut
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 At det går an. Hvorfor spiser noen så stygt?? Er de funksjonshemmede? Må gå an å si hallo skjerp deg, spis normalt. Eller film han å vis galskapen. Anonymkode: 6005d...545
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 Har også misfoni. Det skyldes en "feil" i hodet (pannen) på oss med den diagnosen, så det er lite å gjøre sånn sett. Min mann smatter ikke eller noe, men jeg klikker bare han spiser helt rolig eller puster... jeg kjefter flere ganger hver kveld, da jeg ikke klarer å la være. Veldig koselig 🙄 Anonymkode: ee90d...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 irut skrev (9 minutter siden): Jeg ville sagt høyt til barna at de er kjempeflinke som sitter fint/spiser med munnen igjen/ ikke snakker med mat i munnen. (Velg det som passer i situasjonen) Når barna har gått fra bordet ville jeg sagt til mannen at du lager litt mye lyd om dagen, du bør passe på at det ikke blir verre med alderen 😉 og referer til en onkel eller annen eldre mann som spiser litt voldsomt. Si også at du gleder deg til neste restaurantbesøk når ting blir mer normalt pga corona. Spise fin mat i fine omgivelser med han 😍 Blir ikke det rart? Da kan vi ikke sitte slik vi gjør her hjemme, vi hiver jo i oss maten fra panner på bordet 😂😉 (legg på deg litt skyld med å si vi for å være på hans lag) Lykke til. Takk. Jeg har forøkt å rose barna for spisingen noen ganger. Da er mannen enig i at de er flinke. Jeg har egentlig ingen bekjente jeg føler jeg kan sammenligne han med for å vise han et eksempel til skrekk og advarsel. Men ja, jeg tror han ville spist annerledes på en resturant. Men det er det lenge siden vi har vært på. TS Anonymkode: 63a5c...5da
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): https://www.nrk.no/livsstil/xl/nar-lyd-gjor-deg-forbanna-1.13439357 Anonymkode: 90771...8ad Interssant artikkel.Mye virker kjent. Anonymkode: 63a5c...5da 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): At det går an. Hvorfor spiser noen så stygt?? Er de funksjonshemmede? Må gå an å si hallo skjerp deg, spis normalt. Eller film han å vis galskapen. Anonymkode: 6005d...545 Funksjonsfrisk. Men litt hensynsløs når det kommer til bordskikk. Jeg har lyst til å si ifra hver eneste gang. Men å kjefte hver dag blir det jo dårlig stemning av. Min dårlige følelse nå varer jo bare så lenge han spiser og drikker.. Anonymkode: 63a5c...5da
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #10 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har også misfoni. Det skyldes en "feil" i hodet (pannen) på oss med den diagnosen, så det er lite å gjøre sånn sett. Min mann smatter ikke eller noe, men jeg klikker bare han spiser helt rolig eller puster... jeg kjefter flere ganger hver kveld, da jeg ikke klarer å la være. Veldig koselig 🙄 Anonymkode: ee90d...4dc Det var ikke så oppløftende å høre at det ikke er så mye å gjøre med dette. Hvor lenge har du slitt med lyden av pustingen hans? Jeg resgerer også med uro på pusten til mannen min når jeg skal sove, hvis jeg ikke sovner først. Men det gjør jeg 99 av 100 ganger, så det blir heldigvis sjelden et problem. Anonymkode: 63a5c...5da
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #11 Skrevet 22. april 2021 https://hoer.no/misofoni-og-hyperakusis/ Anonymkode: 90771...8ad
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #12 Skrevet 22. april 2021 Man trenger ikke å ha misfoni for å få fnatt av høylydt slafsing og smatting. Som regel er det kombinasjonen av visuelt uestetisk fråtsing og uappetittelige ulyder som bringer kvalmen frem hos den som må bivåne griseriet. Anonymkode: 0f3e0...130
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #14 Skrevet 22. april 2021 Å det er så vondt med misofoni😩Min mann spiser også som en gris og barna har dessverre tatt etter ham. Jeg har noen ganger sagt til ham at det bare er å roe ned, ingen skal stjele maten din😅Det blir ikke god stemning av det, men vanskelig å la være. Jeg syns du skal forklare ham igjen at dette er skikkelig ille for deg, at du vet du er urimelig, men at du trenger at han tar hensyn samtidig som at du jobber med deg. Da blir det lettere å ta imot budskapet kanskje? Ellers, vi spiser alltid med musikk på. Det er koselig, ungene liker det, og viktigst av alt: Det overdøver litt av smattinga. Anonymkode: 95b55...e87 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå