Gå til innhold

Familien min aksepterer ikke meg dersom jeg ikke er like muslim som de

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så innmari forvirret og usikker og får veldig, veldig lav selvtillit pg selvfølese pga dette: familien min er muslimer, mens jeg ble oppvokst rundt norske og til slutt hadde ingen tilknytning til verken Allah eller kulturen min. Jeg er det man kaller en utvannet muslim. Altså jeg spiser ikke gris, men gjør alt annet som alle gjør og som er normalt.

jeg begynner å nærme meg den alderen der jeg må begynne å tenke på å få meg en partner, tenke på fremtiden, barn osv. Spesielt min onkel og far driver å snakker mye om at jeg må finne meg en muslimsk mann, fordi jeg kommer til å angre meg om jeg gifter meg med en norsk man.

det de basically sier er at jeg må endre meg selv, bli en muslimsk «wifey», lære meg quranen, få mer tro på allah, og oppføre meg muslimsk sånn at muslimske menn får lyst til å gifte seg med meg. De sier jeg må bruke 1 år på å endre meg, bli en skikkelig «dame», lære meg quranen, begynne å prioritere allah. De sier også at å gifte seg med en muslimsk mann vil gi meg et lykkelig liv, for disse mennene tror først og fremst på allah, og gjør aldri noe som kan gå imot allah’s lover og regler, og dette sikrer meg et ekteskap uten utroskap helt til jeg dør.

jeg blir ikke akseptert som den jeg er, og får høre at jeg ikke er bra nok, og at jeg har potensiale til å bli en god muslimsk kone om jeg lærer meg å be, tro på gud, begynner å bruke hijab osv. det er ikke akseptert at jeg gifter meg med en norsk mann, og jeg blir sett på usmakelig, skitten, ubetydelig og dum om jeg ikke blir en troende muslim. 

samtidig er jeg veldig glad i de, og vil ikke miste kontakten med de. Jeg aner ikke hva jeg skal føle eller gjøre. Jeg er forresten ei jente på 23 år. 

Anonymkode: 9acc8...954

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ÅNEI Er dette en shame tråd om muslimer igjen? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Flowerlover skrev (5 minutter siden):

ÅNEI Er dette en shame tråd om muslimer igjen? 

Jeg er dønn seriøst. Det er ikke trolle tråd. Jeg trenger råd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars deg, dette må være vanskelig. Dere jenter fra slike strenge familier bør gå sammen og lage egne støttegrupper for hverandre og ha et nettverk og forum for å hjelpe hverandre å ta slike valg. Eller kanskje det finnes allerede? Uansett lykke til. 

Anonymkode: 2709e...d36

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Slutt!!

Det er IKKE greit å trolle om minoriteter i Norge!

Anonymkode: 01832...fc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stakkars deg, dette må være vanskelig. Dere jenter fra slike strenge familier bør gå sammen og lage egne støttegrupper for hverandre og ha et nettverk og forum for å hjelpe hverandre å ta slike valg. Eller kanskje det finnes allerede? Uansett lykke til. 

Dette er bare tull, ment for å provosere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 6abe8...8eb

• Liker 4
Skrevet

Du forteller dem at i Norge velger man selv hvem man vil gifte seg med. 

• Liker 2
Skrevet

Synes dette var trist å lese. Har ingen nyttige råd. Jeg syns din familie er urimelige mot deg.  Jeg tenker du må følge hjertet ditt, være den du selv ønsker å være og finne den mannen du selv ønsker. Tror du har mest å vinne på det i det lange løp. Det er ditt liv, hvor det er du som bestemmer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du det ? Dette er høyst relevante utfordringer til mange her i landet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (9 minutter siden):

Du forteller dem at i Norge velger man selv hvem man vil gifte seg med. 

Det vet de jo, men problemet er at det ødelegger familiedynamikken. Jeg kommer til å bli en «outcast» og føle at jeg ikke har en familie lenger. Det er så vanskelig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
vikilLJA skrev (10 minutter siden):

Synes dette var trist å lese. Har ingen nyttige råd. Jeg syns din familie er urimelige mot deg.  Jeg tenker du må følge hjertet ditt, være den du selv ønsker å være og finne den mannen du selv ønsker. Tror du har mest å vinne på det i det lange løp. Det er ditt liv, hvor det er du som bestemmer.

Jeg vil det jeg og, men jeg blir psykisk nedbrutt av skyldfølelsen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tør ikke å snakke med andre om dette, jeg vil ikke komme frem med ekte navn, slik at folk vet hvem jeg er. Og har ingen innvandrer venner, så jeg aner ikke hvor man finner slike støttegrupper

AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette høres ikke lett ut. Hadde det vært meg så hadde jeg prøvd meg på en mellomting. Ville funnet meg en mann med muslimsk bakgrunn, men som ikke trodde selv. Og så hadde jeg løyet og sagt til familien at begge tror på Gud, feiret høytider med familien osv og latet som. Hjemme hadde jeg vært ikke-religiøs og oppdratt barna ikke-religiøst. Jeg kunne nok aldri begynt med hijab. Ville sagt at jeg har hijab inni meg/gjennom handlingene mine ikke utenpå og at mannen synes det er greit. Hvis familien ikke hadde akseptert mannen ville jeg truet med å finne en hvit mann, for det hadde de nok i hvert fall ikke likt.

Anonymkode: 1a25d...032

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er negativ sosial kontroll og det er dessverre et problem som få våger å ta tak i når det gjelder innvandrere og mennesker med innvandrerbakgrunn, foreldrene dine burde forstå at i Norge så står jenter fritt til å bestemme selv hvem de ønsker å gifte seg med.

Når du er myndig så kan ikke foreldrene dine bestemme over deg, det at de presser deg på denne måten er like ille som tvangsekteskap og det er forbudt. Virker jo også som foreldrene dine er rasister vist de mener at etniske nordmenn som ikke er muslimer ikke er bra mennesker eller bra nok for å gifte seg med. 

Anonymkode: 27836...a6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det vet de jo, men problemet er at det ødelegger familiedynamikken. Jeg kommer til å bli en «outcast» og føle at jeg ikke har en familie lenger. Det er så vanskelig

Du vil i alle fall ikke få det bedre av å leve slik som dem, så velg det som er rett for deg. Husk at når du finner en mann og etter hvert får barn, så er jo dere en familie. Heller en liten kjernefamilie og ha masse venner (og svigerfamilie) enn å gifte deg med en du ikke elsker og leve et liv du ikke ønsker. 

Anonymkode: 07c85...ff9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er så innmari forvirret og usikker og får veldig, veldig lav selvtillit pg selvfølese pga dette: familien min er muslimer, mens jeg ble oppvokst rundt norske og til slutt hadde ingen tilknytning til verken Allah eller kulturen min. Jeg er det man kaller en utvannet muslim. Altså jeg spiser ikke gris, men gjør alt annet som alle gjør og som er normalt.

jeg begynner å nærme meg den alderen der jeg må begynne å tenke på å få meg en partner, tenke på fremtiden, barn osv. Spesielt min onkel og far driver å snakker mye om at jeg må finne meg en muslimsk mann, fordi jeg kommer til å angre meg om jeg gifter meg med en norsk man.

det de basically sier er at jeg må endre meg selv, bli en muslimsk «wifey», lære meg quranen, få mer tro på allah, og oppføre meg muslimsk sånn at muslimske menn får lyst til å gifte seg med meg. De sier jeg må bruke 1 år på å endre meg, bli en skikkelig «dame», lære meg quranen, begynne å prioritere allah. De sier også at å gifte seg med en muslimsk mann vil gi meg et lykkelig liv, for disse mennene tror først og fremst på allah, og gjør aldri noe som kan gå imot allah’s lover og regler, og dette sikrer meg et ekteskap uten utroskap helt til jeg dør.

jeg blir ikke akseptert som den jeg er, og får høre at jeg ikke er bra nok, og at jeg har potensiale til å bli en god muslimsk kone om jeg lærer meg å be, tro på gud, begynner å bruke hijab osv. det er ikke akseptert at jeg gifter meg med en norsk mann, og jeg blir sett på usmakelig, skitten, ubetydelig og dum om jeg ikke blir en troende muslim. 

samtidig er jeg veldig glad i de, og vil ikke miste kontakten med de. Jeg aner ikke hva jeg skal føle eller gjøre. Jeg er forresten ei jente på 23 år. 

Det samme skjer nok i norske familier hvis man avviker mye fra familiestandarden, osv.... Du får velge selv hva du vil da men er ikke favoriten hvis man velger feil for å si det sånn... 

Anonymkode: 42f0f...3f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du sett "Lik meg" på NRK nett TV / NRK super? Siste sesongen handler om akkurat dette. Vet ikke om den kan være noe hjelp i å se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...