Gå til innhold

Spise annenhver dag og gå i "null".

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hallo! Hadde en diskusjon med kjæresten og lurer på hvem som har rett. 

La oss si at jeg skal ha 1500 kcal om dagen for å gå i null. Hvis jeg i 2 mnd spiser 0 kcal annenhverdag og 3000kcal annenhverdag, vil vekta stå stille eller gå opp?

Anonymkode: d2724...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er det samme. Men det krever mer å faste helt annenhver dag. 

Anonymkode: d5608...61b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I teorien vil den stå stille etter de to dagene, men vil faktisk tro vekta vil vise opp morgen etter de 3000 kcal siden volumet øker og kanskje vannmengden også øker (kommer an på saltinnholdet i maten). 

Det kan også være at vekta på sikt (om du hadde gjort dette over tid), vil vise ned siden du kommer i ketose og fettforbrenningen går opp. 

Det er ikke et svar på dette da alle kropper er forskjellig. Det har også noe å si hvor kaloriene kommer fra. Noen vil si at det ikke stemmer, men næringen i maten er viktig for at kroppens funksjoner skal fungere optimalt. 

Anonymkode: 79700...973

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv spiser jeg bare halvparten av dagen 

Noen faster to dager i uka

Om du spiser likt ang kalorier over ett tidsrom vil det nok bli det samme 

selv om kropp og sjel mulig blir litt grinete om en blir svært kreativ med fordelingen. Eller det vil jeg tro 😉

egenerfaring: lang fasting får en til å kaste seg over mat før eller senere

Anonymkode: 033af...0ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei Ts her, takk for svar! Jeg skrev to mnd så det skulle bli over litt tid.

Hvis man bare tenker kalorier inn å kalorier ut for vakta tenker jeg jo at det blir rett at vekta er i 0. Kjæresten mener derimot at hvis du spiser dobbelt så mye en dag kan du ikke "slanke" det bort eller gå det i minus neste dag siden kroppen vil lagre ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt spørsmål! Jeg er sikker på at helsefordelene ved å faste ville gjort at du gikk ned i løpet av de 2 mnd da for å ta et eksempel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Smørblomst87 skrev (3 minutter siden):

Morsomt spørsmål! Jeg er sikker på at helsefordelene ved å faste ville gjort at du gikk ned i løpet av de 2 mnd da for å ta et eksempel. 

Slike «helsefordeler» er ikke bevist. 

Anonymkode: 3e48c...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Slike «helsefordeler» er ikke bevist. 

Det er bevist igjen og igjen, i seriøs forskning. Men for folk flest så er faste krevende og lite opprettholdbart. En moderert faste, feks 16:8 er noe de fleste vil klare. 

Det er helt klart biologisk hensiktsmessig å ha fasteperioder. https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bevist igjen og igjen, i seriøs forskning. Men for folk flest så er faste krevende og lite opprettholdbart. En moderert faste, feks 16:8 er noe de fleste vil klare. 

Det er helt klart biologisk hensiktsmessig å ha fasteperioder. https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

Kilden du selv linker til sier jo at den lille forskningen som finnes på faste er dyreforsøk og kan da indikere til videre studier, men ikke sees på som bevis hos mennesker enda. De få studiene gjort på mennesker har ikke samme resultat som dyreforsøkene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei Ts her, takk for svar! Jeg skrev to mnd så det skulle bli over litt tid.

Hvis man bare tenker kalorier inn å kalorier ut for vakta tenker jeg jo at det blir rett at vekta er i 0. Kjæresten mener derimot at hvis du spiser dobbelt så mye en dag kan du ikke "slanke" det bort eller gå det i minus neste dag siden kroppen vil lagre ekstra. 

Det er ikke sånn at alt du spiser umiddelbart blir brukt. Kroppen driver allerede med lagring. 

Prøv. Vil tro vekta står stille etter to måneder. 

Anonymkode: 40791...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er ikke sånn at alt du spiser umiddelbart blir brukt. Kroppen driver allerede med lagring. 

Prøv. Vil tro vekta står stille etter to måneder. 

Anonymkode: 40791...0f8

Det er ikke mulig hvis man sammenlagt ikke spiser mer enn det kroppen trenger. 

Anonymkode: 6704e...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kilden du selv linker til sier jo at den lille forskningen som finnes på faste er dyreforsøk og kan da indikere til videre studier, men ikke sees på som bevis hos mennesker enda. De få studiene gjort på mennesker har ikke samme resultat som dyreforsøkene. 

Det er helt logisk at det er helsefordeler ved å faste i perioder. Det er ikke uten grunn at faste er et rituale i nesten alle religioner. Vi er evolusjonert under forhold der fasting var uunngåelig pga variabel tilgang på mat. 
Vi er skapt for å faste, men kulturen og næringsmiddelindustri har hjernevasket folk til å tro at det er farlig å hoppe over et måltid. Folk blir heller lurt til å kjøpe slankemidler. Det sier seg selv at kroppen har godt av å få pause fra å måtte prosessere mat hver 4.time. 
Når det blir pause fra mat kan kroppen sette i gang med nødvendig reparasjonsarbeid i stedet. 
Fasting er dessuten lettere enn man skulle tro. Sulten går over. 
Jeg faster 5:2 i perioder, har gått ned flere kg og holdt vekten. Som en bieffekt setter jeg nå mer pris på å ha mat, og frihet ved at jeg vet at ikke noe farlig skjer om jeg går 12-16 timer uten mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 21.38):

Du vil gå i 0. 

Anonymkode: 6704e...dbd

Det fordrer at kroppen tar opp alle de 3000 kcal. Den gjør ikke det.

Anonymkode: c28cd...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...