Gå til innhold

Porsjonsstørrelser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har alltid vært litt feit, og vært vant med husmannskost i oppveksten. Tenkte å prøvde å slanke meg eller i hvertfall spise normale porsjoner, men hva er egentlig en normal porsjon? Jeg vil gjerne at dere legger ut bilde av en normal porsjon enten det er frokost/lunsj/middag, for jeg føler jeg har så feil syn på hva det er. 

Anonymkode: 6899b...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg pleier å tenke på hva butikkene presenter som én porsjon ferskvareretter. Før jeg ble oppmerksom på dette, så spiste jeg seriøst porsjoner som var dobbelt så store. Tenkte at det der er ikke normalt. Men kjenner flere slanke som ikke gidder å lage mat, som kjøper noe sånt til middag, så tenker på porsjonsstørrelse når jeg skal ned i vekt.  En middagsporsjon er ikke mer enn 300-400 gram. I hvert fall ikke for en kvinne. 

image.thumb.png.d4edac62329c6558b1f03fd354ca81a8.png

Anonymkode: a9670...4bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker vektklubb og hat fått noen overraskelser når det kommer til porsjonstr😄

Anonymkode: 565bf...d51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg beregner ca. 350 g middagsmat. Til lunsj spiser jeg to brødskiver med pålegg.

Anonymkode: 89356...5cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lager ikke så mye husmannskost-type mat, men de fleste oppskriftene jeg bruker så står det jo hvor mange porsjoner de beregner, og syns det er en grei pekepinn. (Mange oppskrifter er fire porsjoner; vi er to voksne og da pleier vi spare halvparten av det vi lager til lunsj seinere i uka. Om jeg ikke blir mett av en porsjon kan jeg alltids ta meg en frukt eller spise kveldsmat seinere.)

Ellers er jeg enig i at f.eks. én pakke Fjordland eller andre ferdigretter er det jeg tenker på som typisk mengde mat for en porsjon.

Anonymkode: 9f9e3...bb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg pleier å tenke på hva butikkene presenter som én porsjon ferskvareretter. Før jeg ble oppmerksom på dette, så spiste jeg seriøst porsjoner som var dobbelt så store. Tenkte at det der er ikke normalt. Men kjenner flere slanke som ikke gidder å lage mat, som kjøper noe sånt til middag, så tenker på porsjonsstørrelse når jeg skal ned i vekt.  En middagsporsjon er ikke mer enn 300-400 gram. I hvert fall ikke for en kvinne. 

image.thumb.png.d4edac62329c6558b1f03fd354ca81a8.png

Takk! Ja jeg har lagt merke til at butikkmatstørrelsene er mye mindre enn hva jeg spiser til vanlig, og spiser nok dobbelt så store porsjoner som dette. Skulle lage en toro tomatsuppe med en venn og det sto 4 porsjoner på pakken men ble ikke en skål til hver engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Ja jeg har lagt merke til at butikkmatstørrelsene er mye mindre enn hva jeg spiser til vanlig, og spiser nok dobbelt så store porsjoner som dette. Skulle lage en toro tomatsuppe med en venn og det sto 4 porsjoner på pakken men ble ikke en skål til hver engang. 

Ja, ikke sant. Jeg har hatt sånne aha opplevelser med pasta spesielt. Har pleid å spise det dobbelte av det som anbefales som en porsjon. Dette er en normal porsjon pasta rundt 80-100 gram.

image.thumb.png.039ba689ee38dc013a64734a2a12bb66.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp noen pakker med fjordland og se hva du synes om størrelsen. Det vil ta litt tid å venne seg til å spise mindre. 

Skriv opp inntaket ditt et par uker så får du oversikt.

Anonymkode: 149e9...88f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang posjonsstørrelser de selger i butikk, så tar de nok høyde for at man spiser flere minder måltider i løpet av dagen.

Så kanskje du må ta med det i beregningen. Prøv å spise flere men mindre måltider. Frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Og kanskje noen mellommåltider med brukt eller lignende i mellom.

Anonymkode: eb1ff...2ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et triks kan være å spise av "frokosttallerken" i stedet for middagstallerken.  Da ser det ut som du spiser mer og er ikke plass til mer mat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange har også god nytte av færre måltider per dag. Da kan du spise deg skikkelig mett to ganger til dagen om du spiser lite utenom. Kommer an på hva som passer deg. Det er totalen du bør tenke på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS hær. Jeg merker for meg er det bedre å spise meg skikkelig mett to ganger om dagen enn å spise 6 små måltider og hele tiden være litt sulten. MEN jeg syntes det er så vanskelig med størrelsene som sagt. Spiser jeg to måltider men porsjonene er dobbelt så store som de skal være hjelper det jo ikke uansett.. det bilde av pasta over.. jeg spiser sikkert tre ganger så mye, skjønner ikke at noen blir mett på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fjordland og slikt kan være greit å forholde seg til. Også står jo kalorier veldig tydelig. Om det blir for lite mat kan du ta en salat (uten dressing) til. Råkost med sitron/salt/pepper f.eks.

Vi bruker også 1 stk :) så en fillet, en biff, en kotelett. Den skal være på størrelse med håndflaten og ca like tykk.  Hvordan var resten av regelen? Var det pasta/ris/potet kan være på størrelse med knyttneve. Og osterasjon en fyrstikkeske. Også ikke hell over saus, bruk en skje

Anonymkode: 267bc...a32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei! Jeg har alltid vært litt feit, og vært vant med husmannskost i oppveksten. Tenkte å prøvde å slanke meg eller i hvertfall spise normale porsjoner, men hva er egentlig en normal porsjon? Jeg vil gjerne at dere legger ut bilde av en normal porsjon enten det er frokost/lunsj/middag, for jeg føler jeg har så feil syn på hva det er. 

Anonymkode: 6899b...a27 jo

Kommer an på hvor mange måltider du spiser ila dagen... Porsjonsstørrelsen for en som spiser fem små måltider blir en veldig annen enn for en som spiser 2 større måltid.

En grei veiledning er å bruke håndflaten som størrelse på proteinkilde (kylling, fisk osv), en håndfull til karbo, en tommel for fett. Og ellers godt med grønt til alle måltider

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Et triks kan være å spise av "frokosttallerken" i stedet for middagstallerken.  Da ser det ut som du spiser mer og er ikke plass til mer mat.

Litt rart det med tallerkenstørrelser. De har forandret seg. Flere jeg kjenner eier serviser fra 70-tallet og før. Der er middagstallerkener på størrelse med de til frokost på moderne serviser

Tallerknene tenkt for frokost i mitt servise er så små jeg ikke bruker dem til noe. 

En avsporing mulig men verdt en tanke

( svarer generelt og ikke direkte til deg sitert)

Anonymkode: 592af...bb2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ville startet med tallerkenmodellen; 

1/2 tallerkenen med grønnsaker 1/4 protein og 1/4 stivelse og litt sunt fett ved siden. 

Man skal ha 500g grønnsaker om dagen så ca 150-200g grønnsaker til middag + f.eks. Én filet laks (125g) og ris pleier vel 40-60g å være en vanlig porsjon, evt 150g potet. 

Anonymkode: 01ab8...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Porsjonsstørrelsen du trenger avhenger jo av totalkostholdet ditt og hvor mye akkurat din kropp trenger av energi. Det er svært mange faktorer som spiller inn på det.

Hos oss er en middagsporsjon i ferdigvarer, eller en porsjon på restaurant, generelt alt alt for små. Vi spiser veldig sjeldent sånn mat.Oppskrifter til familie på 4 spiser vi opp på 2 pers og vi har gjerne ekstra med grønt til itilleg. Jeg spiser 3 ganger om dagen, ingenting mellom. Ca 800 - 900 kcal per måltid. BMI på 21.5 og stabil i vekten. Spiser råvarebasert, med 700 g grønnsaker hver dag, 2 frukt hver dag, godt med korn, protein og fett til alle måltider. Så spiser mye mat for en kvinne som ikke trener annet enn turer med hund. Men så spiser jeg aldri sukkervarer, bakst, brus og snacks, svært moderat med alkohol.

Hvis du ønsker mye volum i måltidet ditt for metthet - baser måltidet rundt grønnsaker. Tallerkenen kan gjerne være overfylt med grønt. Kvalitet i maten, dvs råvarebasert og lite prosessert er også lurt for god regulering av metthet og sulthormoner. Husk at det tar ca 20 min fra du begynner å spise til metthetshormonene setter i gang. Det kan derfor være lurt å spise mye grønt slik at det er volum nok til at det tar litt tid å spise, men hovedvekten av dette volumet er lite energirikt. Og så får man i seg masse fine næringsstoffer på kjøpet.  Tallerkenmodellen er en fin start, og tenk at alle måltider skal ha en kilde til protein, sunt fett, grønt og evt frukt, og fullkorn. Da får du balanserte måltider. Hvis du trives med store måltider er det lurt med færre måltider, men at de har skikkelig størrelse. Lett å småspise mye mer enn man tror gjennom dagen om man ikke blir mett til måltidene.

Anonymkode: 4bd04...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan f.eks google seg frem til hva en porsjon kylling, fisk og steik er, hvis man tenker på hva man skal servere gjester. Personlig så er én porsjon for meg ett kyllingbryst, én laksefilet, og én servering av kjøtt (spiser lite av det så vanskelig å si mer nøyaktig, men f.eks én hamburger i stedet for to).

Grønnsaker skal ideelt sett dekke halve tallerknen, så skal kjøtt ta 1/4 og ris/pasta/potet ta 1/4. Gjør du det slik har du et sunt forhold mellom hva du spiser. Som andre skriver er en pastaporsjon 80-100 gram, og en porsjon ris er 1,5 dl pr person. 

Dette er tall jeg har i hodet og som jeg litt ubevisst jobber med når jeg lager mat :) Ofte lager jeg gryteretter og supper, og da fokuserer jeg på mest mulig grønt oppi, og så spiser jeg til jeg ikke er sulten lengre, ikke til jeg er stappmett.

Har jeg pasta carbonara til middag spiser jeg en mindre porsjon enn om jeg har kylling, ris og salat. Jeg vet at carbonara er mye mer kaloririkt, og da reduserer jeg porsjonen. Dette fungerer bra for meg, går ned i vekt på denne måten.

Anonymkode: 63b7f...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
14 hours ago, AnonymBruker said:

TS hær. Jeg merker for meg er det bedre å spise meg skikkelig mett to ganger om dagen enn å spise 6 små måltider og hele tiden være litt sulten. MEN jeg syntes det er så vanskelig med størrelsene som sagt. Spiser jeg to måltider men porsjonene er dobbelt så store som de skal være hjelper det jo ikke uansett.. det bilde av pasta over.. jeg spiser sikkert tre ganger så mye, skjønner ikke at noen blir mett på det

Det finnes dessverre ikke en fasit, for helheten spiller inn. Du må først finne en måltidsrytme du liker, og ta utgangspunkt i den. Hvis du da veier for mye må du enten redusere porsjonstørrelsene på alle måltidene litt, eller så må du redusere mye på ett måltid. For eksempel en skive mindre til frokost og lunsj, 20 gram mindre pasta til middag eller en kjøttkake mindre. Eller halvere mengden pasta/karbo/saus/kjøtt til middag og la de andre måltidene være som de pleier. 

Jeg for eksempel spiser en knøttliten frokost for å spise mer til lunsj og middag. Skal du ha 6 måltider må du ha små porsjoner all over... 

Jeg syns kaloritelling er nyttig, hvertfall i en overgangsfase. Da kan man lære hvilke porsjoner man kan leve med innen et akseptabelt kalorinivå, i stedetfor å bruke mange måneder på prøve seg fram. Men du kan bare prøve deg frem, men det tar tid. Etter min erfaring, hvis du spiser mye brød, pasta og ris er det mye å hente på å redusere porsjonene på disse drastisk. Og så tar det en stund før du innfinner deg med at nei, du trenger ikke 100 gram (målt tørr) ris til middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...