Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan det fungerer med nav. 
Mor tar sine uker pluss hele fellesperioden. Så velger å ta ut ferie og utsetter far sin foreldrepengeperiode med ca en mnd. 
Hvem betaler penger den mnd med ferie? Arbeidsplass eller nav? Nav teller ikke at man jobber helligdager og noe så man får mindre ferie? Jobber turnus så forstår ikke helt. 

Anonymkode: b2d07...4e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lønner det seg å vente med å ta ferie til begge er ferdig med foreldrepengegreiene fra Nav? 

Skrevet

Opptjente feriepenger fra året før, skal dekke inntektstap i ferien.

AnonymBruker
Skrevet
La Luna skrev (Akkurat nå):

Opptjente feriepenger fra året før, skal dekke inntektstap i ferien.

Ja, men normalt om jeg tar ferie fra jobb så får jeg penger for de dagene utenom junilønna da er dette feriepenger. Blir det da jobb som betaler feriemnd min eller nav? 

AnonymBruker
Skrevet

Altså på jobb har jeg så og så mange feriedager. Siden jeg har fastlønn og har opptjent ferie fra året før får jeg betalt ferie. Så sier jeg at i mai tar jeg 5 feriedager blir lønna mi det samme den mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer litt på hvordan det fungerer med nav. 
Mor tar sine uker pluss hele fellesperioden. Så velger å ta ut ferie og utsetter far sin foreldrepengeperiode med ca en mnd. 
Hvem betaler penger den mnd med ferie? Arbeidsplass eller nav? Nav teller ikke at man jobber helligdager og noe så man får mindre ferie? Jobber turnus så forstår ikke helt. 

Alle som er i foreldrepenge periode kan bruke inntil 4uker og 1dag ferie pr kalenderår. Da blir det som om hun har standard ferien sin fra jobben og da kommer også lønna fra jobb samme som vanlig ferie. Du kan gjøre det samme for å forlenge din foreldrepengeperiode.

Anonymkode: f64b3...ca8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut at det var lurest og putte de fire ukene utenfor helligdager og til vanlige uker med bare vanlige dager i.

Anonymkode: f64b3...ca8

AnonymBruker
Skrevet

Det er arbeidsgiver som skal betale deg når du har ferie.

Anonymkode: b8d90...674

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får lønn fra arbeidsgiver i juni og dermed ferietrekk, får du betalt ferie. Hvis du hadde ytelser fra nav i juni har ikke arbeidsgiver trukket ferien, og da må du ta fri uten lønn. Men da fikk du jo både fra nav og feriepenger i juni, så du må spare feriepengene til ferien.

Anonymkode: d7965...663

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du får lønn fra arbeidsgiver i juni og dermed ferietrekk, får du betalt ferie. Hvis du hadde ytelser fra nav i juni har ikke arbeidsgiver trukket ferien, og da må du ta fri uten lønn. Men da fikk du jo både fra nav og feriepenger i juni, så du må spare feriepengene til ferien.

Anonymkode: d7965...663

Jeg har ikke hatt noen ytelser fra nav enda holder på å planlegge permisjonen min. 
Hørt fra noen at man får mindre ferie, på grunn av at nav ikke regner med helligdager og helg eller noe. Jeg jobber turnus, og i tillegg ikke vanlig turnus med dag kveld. Så har også færre feriedager, men det utgjør det samme da. Men man har vel den ferien man har opptjent fra året før uansett? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for svar. 

Jeg har ikke hatt noen ytelser fra nav enda holder på å planlegge permisjonen min. 
Hørt fra noen at man får mindre ferie, på grunn av at nav ikke regner med helligdager og helg eller noe. Jeg jobber turnus, og i tillegg ikke vanlig turnus med dag kveld. Så har også færre feriedager, men det utgjør det samme da. Men man har vel den ferien man har opptjent fra året før uansett? 

Nav gir fire uker og en dag i permisjonstiden. Derfor må du ta ut resten av ferien ved permisjonens slutt. Det har ikke noe med NAV å gjøre.

Anonymkode: 794ae...096

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...