AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Banken mener vi bør ha det i tillegg til livsforsikring. Men vi er jo unge og friske. Er det virkelig en vanlig ting å ha? (Bygger hus til 7 mill). Hvis jeg tar opp en uføreforsikring på f.eks. 10g. Får jeg da en engangsutbetaling på 1 mill? Eller får man flere utbetalinger? Hvor mye dekning har dere? Anonymkode: 8d387...566
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 Det kommer an på forsikringen. Jeg har uførepensjon med utbetaling på ca 8000 i mnd om jeg blir ufør. Beløpet g-justeres og jeg får utbetalingen til jeg blir pensjonist. Den forsikringen er dritdyr.. men skal du ha uføreforsikring må du tegne når du er ung og frisk - er ulykken ute eller du blir kronisk syk er det for sent å tegne forsikring. Husk at uføretrygd kun er 66% av tidligere inntekt, og at inntekt over 6g ikke regnes med. Inntektstapet kan bli stort om noe skjer. Anonymkode: c8857...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer an på forsikringen. Jeg har uførepensjon med utbetaling på ca 8000 i mnd om jeg blir ufør. Beløpet g-justeres og jeg får utbetalingen til jeg blir pensjonist. Den forsikringen er dritdyr.. men skal du ha uføreforsikring må du tegne når du er ung og frisk - er ulykken ute eller du blir kronisk syk er det for sent å tegne forsikring. Husk at uføretrygd kun er 66% av tidligere inntekt, og at inntekt over 6g ikke regnes med. Inntektstapet kan bli stort om noe skjer. Anonymkode: c8857...1e2 Takk for svar! Ser jo at jeg minst burde ha 8000- 10 000 i mnd, hvis jeg skal ha en sånn. Men så ser jeg jo bare at alle i familien har stått i jobb til pensjonsalder. Skal nok klare å beholde huset om en går ned til 66%, men om begge. Usikker. Anonymkode: 8d387...566
TBergh Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Hei. Du kan også tegne en uføreforsikring som sletter deler eller hele gjelden. Det som het gjeldsforsikring tidligere. Snakk med flere forsikringsselskaper om dette, da det varierer hva de kan tilby og hvor mye dette koster. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 Jeg har nå uføreforsikring under utbetaling (AAP), som gir meg 1% av 16G pr mnd. dvs litt over 16.000,- Restsum av 16G utbetales når jeg mottar vedtak om uføretrygd. Det finnes titalls av mulige kombinasjoner når det kommer til uføreforsikring. Du må sjekke hva som lønner seg best for dere dersom en/begge av dere skulle bli ufør. Anonymkode: e3c04...ddf
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Banken mener vi bør ha det i tillegg til livsforsikring. Men vi er jo unge og friske. Er det virkelig en vanlig ting å ha? (Bygger hus til 7 mill). Hvis jeg tar opp en uføreforsikring på f.eks. 10g. Får jeg da en engangsutbetaling på 1 mill? Eller får man flere utbetalinger? Hvor mye dekning har dere? Anonymkode: 8d387...566 Jeg er en av dem som kommer fra en frisk familie, og tenkte alltid at sykdom var noe som skjedde andre. Etter mye mas fra banken tegnet jeg uføreforsikring, samt kritisk sykdom. BAM! 3 år etter er jeg alvorlig syk og skikkelig dårlig. Pga at sykdommen er kronisk er jeg nå sjeleglad for de 8000,- ekstra pr mnd, samt engansutbetalingen på en halv mill pga kritisk sykdom. Tegn forsikring!! Anonymkode: fc3e3...1d7 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 Sjekk om den dekker uførhet ved sykdom. Veldig mange dekker bare ved ulykke. Skal du dekke sykdommer det dyrt. Men hvis du ikke har noen som er økonomisk avhengig av deg er det vel viktigere med uføreforsikring enn med livsforsikring? Anonymkode: 0f08d...52c
Million Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 (endret) Jeg gikk også rundt og tenkte at uførhet og sykdom var noe som rammer andre. IKKE meg, selvfølgelig! Men det skjedde. Og gudskjelov var jeg medlem av en fagforening der uføreforsikring var inkludert. Dette kommer veldig, veldig godt med i hverdagen. Jeg får utbetalt noen tusenlapper ekstra hver måned. Ingen engangsutbetaling. Men det kommer an på selve forsikringen man tegner, det finnes flere forskjellige typer uføreforsikring. Noen gir en engangsutbetaling, noen gir fast månedlig utbetaling livet ut eller til man blir alderspensjonist. Min uføreutbetaling varer til jeg dør. Og pga denne forsikringen har jeg en årsinntekt som er bra nok til at jeg fikk boliglån alene i bank da jeg skilte meg, og kunne gå ut på boligmarkedet og kjøpe meg en egen leilighet alene. Min kommer fra Storebrand Livsforsikring. Endret 22. april 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 Uføreforsikring er jo veldig lurt å tegne da man er ung og frisk. Jeg fikk ikke, siden jeg har flere kroniske sykdommer fra jeg var barn. Men prøvde å få, siden jeg jobbet jo 100% i mange år. Men endte som ufør tilslutt. Har og en venninne som ble ufør, og hun var i en ulykke, som gjorde henne ufør. Anonymkode: cbd14...5d1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 Og husk, om du så skal noe så lite som å ta en standard operasjon for noe så vil dette mest sannsynlig utelukke forsikring i fremtiden. Du har sannsynligvis forsikret både bolig og bil, nølte du med det? Vurderte du å ikke gjøre det? Sannsynligvis har det ikke vært en tanke en gang - det er noe man selvsagt gjør. Men å lure på om man skal forsikre seg selv? Forsikre kroppen din, den eneste tingen du ikke kan overleve uten? Anonymkode: fc3e3...1d7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #11 Skrevet 22. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og husk, om du så skal noe så lite som å ta en standard operasjon for noe så vil dette mest sannsynlig utelukke forsikring i fremtiden. Du har sannsynligvis forsikret både bolig og bil, nølte du med det? Vurderte du å ikke gjøre det? Sannsynligvis har det ikke vært en tanke en gang - det er noe man selvsagt gjør. Men å lure på om man skal forsikre seg selv? Forsikre kroppen din, den eneste tingen du ikke kan overleve uten? Anonymkode: fc3e3...1d7 Nei. Da jeg tegnet ufør-forsikring for en stund tilbake hadde jeg nylig hatt operasjon i venstre skulder etter fotballskade, jeg fikk da reservasjon i uføre-forsikringen hvor det stod at dersom jeg ble ufør i løpet av de neste 2 årene grunnet skaden i venstre skulder så ville jeg ikke få utbetaling. Det ble jeg selvfølgelig ikke og har nå 100% dekning. Mitt minste problem om jeg blir ufør vil være økonomien. Skjønner ikke at folk tørr å gamble på det der.. Man kan få ufør-forsikring fra man er 16 år! Noen få er dessverre syke allerede da, men for de fleste slår sykdom ikke til før senere. Når mine barn blir store nok så skal jeg selvfølgelig sørge for at de har forsikring også. Anonymkode: 4b513...434
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #12 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Da jeg tegnet ufør-forsikring for en stund tilbake hadde jeg nylig hatt operasjon i venstre skulder etter fotballskade, jeg fikk da reservasjon i uføre-forsikringen hvor det stod at dersom jeg ble ufør i løpet av de neste 2 årene grunnet skaden i venstre skulder så ville jeg ikke få utbetaling. Det ble jeg selvfølgelig ikke og har nå 100% dekning. Mitt minste problem om jeg blir ufør vil være økonomien. Skjønner ikke at folk tørr å gamble på det der.. Man kan få ufør-forsikring fra man er 16 år! Noen få er dessverre syke allerede da, men for de fleste slår sykdom ikke til før senere. Når mine barn blir store nok så skal jeg selvfølgelig sørge for at de har forsikring også. Anonymkode: 4b513...434 Da er det nok ulik praksis mellom selskapene. 😊 Anonymkode: fc3e3...1d7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #13 Skrevet 22. april 2021 Du må tegne uføreforsikring mens du er frisk ellers risikerer du å ikke få, få med reservasjoner, eller få problemer med utbetaling den dagen det blir aktuelt. Det finnes ørten komboer av engangssum, engangssum + månedlig utbetaling eller kun månedlig utbetaling, og prisen for disse varierer også stort. Jeg kjenner det er godt å vite at om jeg skulle bli ufør er det ingen problem å fortsette å bo der jeg bor, ha bil og kunne betale for det som trengs. Det gjør det verdt å betale en relativt dyr uføreforsikring hver mnd. Anonymkode: d1a01...e06
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #14 Skrevet 22. april 2021 Anbefaler virkelig å tegne uføreforsikring år man er ung og har mye gjeld. En uføreforsikring dekker både uførhet grunnet sykdom og ulykke, men en ulykkesforsikring i tillegg gir ekstra utbetaling. En uføreforsikring gir deg som regel dekning både ved AAP som du må gå på før du blir ufør og deretter en ny utbetaling ved erklært uføre. Mange selskaper har ulike summer ut fra hvor mye du betaler, men hvis du vil oppgradere utbetalingen må du levere ny helseerklæring, så det er lurt å tenke tidlig på det. 2g dekker inn det du taper på å gå ned til AAP for en lønn på 500.000. Dersom du eller samboer er medlem i en fagforening har de som regel svært gode gruppelivsforsikringer. Selv betaler jeg ca 350 i mnd for min som gir utbetaling på 22G ved uføre og 2G ved AAP. I tillegg til uføre kan det være greit å ha livsforsikring som begunstiger samboer ved død slik at vedkommende kan betale ut lån og klare seg selv. Dette er ofte inkludert i uføre, men kan også tegnes separat. Har man ikke barn og skulle velge, hadde jeg imidlertid uten tvil valgt uføre fremfor liv. I tillegg til ulykke som er en billig forsikring, men grei å ha både for småting som å slå ut en tann på sykkeltur og større ulykker. Anonymkode: 769ba...0bc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #15 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 23.31): Jeg har nå uføreforsikring under utbetaling (AAP), som gir meg 1% av 16G pr mnd. dvs litt over 16.000,- Restsum av 16G utbetales når jeg mottar vedtak om uføretrygd. Det finnes titalls av mulige kombinasjoner når det kommer til uføreforsikring. Du må sjekke hva som lønner seg best for dere dersom en/begge av dere skulle bli ufør. Anonymkode: e3c04...ddf Er det Tryg du har forsikringen gjennom? Min forsikring er akkurat lik. Jeg er langtidssykemeldt 50%, og regner med at det er AAP neste. Måtte du skatte av 1%’en? Det er jo i utgangspunktet et skattefritt engangsbeløp, bare at du får litt etter litt fram til at ufør foreligger. Anonymkode: ac9e4...594
Million Skrevet 7. april 2022 #16 Skrevet 7. april 2022 Min uføreforsikring er en månedlig utbetaling som jeg skatter av, og får i tillegg til uføretrygde-utbetalingen fra NAV. Men uføreforsikringer kan være forskjellige. Vet at en av mine tidligere naboer hadde det på sin sønn, som viste seg å ha en svært invalidiserende og potensielt dødelig sykdom. Det fikk de en engangsutbetaling for på flere millioner på sin forsikring av barnet, og brukte det til å bygge et handikapptilpasset hus hvor sønnen kunne bo hjemme i underetasjen hele sitt liv, etter at han ble rullestolbundet (noe han vil bli før eller siden). Min uføreforsikring fikk jeg gjennom fagforeningen på jobben, og jeg tegnet ikke betingelsene selv. Det var det fagforeningen vår som forhandlet seg frem til for de ansatte, med forsikringsselskapet.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #17 Skrevet 7. april 2022 Alltid sjekk hvilke sykdommer den dekker. Flere uføreforsikringer har enkelte sykdommer som ikke dekkes. Anonymkode: 12d4a...ae3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #18 Skrevet 7. april 2022 Med tanke på hvor mange uføre som klager på lite penger, så kan jeg virkelig ikke finne en eneste grunn til å ikke tegne forsikring! En er ens egen lykkes smed! Anonymkode: d2981...927
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå