Gå til innhold

Gutt fra barneskolen lå og gråt i veikanten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han hadde slengt fra seg ransel og bare brutt sammen i gresset. Kort sagt og for å anonymisere så handlet om utestenging og mobbing. Det var hjerteskjærende å høre hva de hadde skreket til ham og hvor verdiløs han følte seg. 

Han bodde like ved og ville ikke bli kjørt hjem. Fortalte meg at han kunne snakke med foreldrene og at de var hjemme. Jeg kom ikke på det da, men like etterpå tenkte jeg at jeg skulle jo ringt foreldrene. Jeg ringte derfor skolen og varslet om hendelsen og spurte om de kunne levere mitt nummer til foreldrene dersom de ville snakke med meg. Rektor sier nei, det kan de ikke gjøre. Han er kort og avbryter med å si at nå skulle de ta dette. Spurte ikke spørsmål og virket å ha det travelt. 

Jeg tenker fortsatt på gutten og lurer på om han har det greit. Er det noe annet jeg burde gjøre her?

Anonymkode: 428d9...86a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ringe på døren, evt finne nr på gulesider.no.. Jeg hadde blitt glad for at du hadde sagt ifra. 

Anonymkode: 046e0...a45

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo ringe på døren, evt finne nr på gulesider.no.. Jeg hadde blitt glad for at du hadde sagt ifra. 

Anonymkode: 046e0...a45

Jeg vet navnet på gutten og gatenavn, men finner ikke foreldrene i katalogen eller gule sider. Vet ikke eksakt hvilket hus han bor i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fryktelig. Og så dårlig gjort av rektor. Barn har lovpålagt rett til trygg skolevei.

Anonymkode: 72082...715

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For en dritt-rektor!  Håper du finner foreldrene til denne gutten. Hadde satt pris på å få vite det 💕

Anonymkode: 0a534...80e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Om du vet hvilken gate de bor i, så se på postkassene. Kanskje nr på huset står der.

Anonymkode: 63f54...534

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du vet hvilken gate de bor i, så se på postkassene. Kanskje nr på huset står der.

Jeg tenkte på det, men fant at gaten er lang, også med blokker og rekkehus så det hadde tatt en evighet:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke følt meg trygg på at rektor faktisk tar tak i dette når han oppførte seg sånn.

Anonymkode: b92c9...de1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Send skriftlig melding til skolen, da er de mer forpliktet til å gjøre noe.

Anonymkode: 657ed...1dd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke finne foreldre på facebook eller noe? Ville klager på rektor til fylkesmannen. 

Anonymkode: 1bb3f...827

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke følt meg trygg på at rektor faktisk tar tak i dette når han oppførte seg sånn.

Anonymkode: b92c9...de1

Enig, jeg ville ringt igjen på formiddagen og sagt nettopp det, at du ikke stoler på at tiltak blir satt igjan pga den avvisende og lite behjelpelige tonen. Og derfor vil du at foreldrene får ditt telefonnummer, hvis ikke melder du mobbingen til statsforvalter. Da vil han nok skjelve i buksene og få fortgang i sakene. 

Anonymkode: 4b234...c1c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, jeg ville ringt igjen på formiddagen og sagt nettopp det, at du ikke stoler på at tiltak blir satt igjan pga den avvisende og lite behjelpelige tonen. Og derfor vil du at foreldrene får ditt telefonnummer, hvis ikke melder du mobbingen til statsforvalter. Da vil han nok skjelve i buksene og få fortgang i sakene. 

Anonymkode: 4b234...c1c

Støtter dette. Rektor virker lite interessert i å gjøre noe. 

Anonymkode: a2f7b...3ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenkte på det, men fant at gaten er lang, også med blokker og rekkehus så det hadde tatt en evighet:)

Skjønner. Sosiale media?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars :( Håper det blir tatt tak i. Mobbing er forferdelig. Veldig fint at du snakket med han. De fleste ville vel bare gått forbi.

Anonymkode: 64831...cba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en gang et slikt barn. Det var ugreit på skolen og enda mer ugreit hjemme.

Du har gjort mer enn de fleste ville ha gjort, og det er fint at du bryr deg.

At en voksenperson faktisk tok seg tid til å lytte kan gjøre en enorm forskjell for et barn i den situasjonen ❤️

Anonymkode: cd266...f5b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg med det du spør om, TS, men jeg ville si til deg at jeg var som han gutten da jeg var liten. Og en gang ble jeg funnet av en mann med hund, da jeg hadde gjemt meg i en krok på en lekeplass for å unngå gjengen som truet med å kaste klærne mine i do. Mannen tok seg bryet med å snakke med meg og han så meg og brydde seg når ingen andre gjorde det. Det betydde mye for meg da, selv om jeg som barn kanskje ikke klarte å formidle det godt nok. Det hender fortsatt at jeg tenker på den mannen og skulle ønsker jeg kunne finne ham og gi ham en ordentlig takk, og fortell hvor mye det betydde. Uansett hva som skjer videre her kan det hende du har gjort en forskjell for den gutten.

Anonymkode: c6b62...9d8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine ord, veldig trist å høre at dere har gjennomgått så urettferdige og vonde ting ❤️

Jeg håper dere har rett og at det har lindret noe - så må det ikke skje mer at han blir utsatt for krenkelser og utestenging som nok er blant det mest smertefulle vi kan oppleve som menneske. Og når man er så ung og så sårbar - det går rett inn og treffer hardt. Jeg kunne både se og kjenne smerten hans. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for fine ord, veldig trist å høre at dere har gjennomgått så urettferdige og vonde ting ❤️

Jeg håper dere har rett og at det har lindret noe - så må det ikke skje mer at han blir utsatt for krenkelser og utestenging som nok er blant det mest smertefulle vi kan oppleve som menneske. Og når man er så ung og så sårbar - det går rett inn og treffer hardt. Jeg kunne både se og kjenne smerten hans. 

Jeg ville likevel sendt en Mail til skolen, beskrevet episoden og at rektor var lite interessert i å høre og nektet å formidle ditt nummer og slik fratok foreldrene muligheten til å få din beskrivelse av situasjonen. Og be om en tilbakemelding på om saken var registrert ig behandlet etter regelverket. 
Det er garantert ikke siste gang gutten blir plaget og vi vet jo hvor skadelig mobbing er.

(Klart rektor kan formidle nummeret ditt; om det er personvern han er redd for har han ikke skjønt reglene; du gir ditt samtykke til at han kan formidle dine personopplysninger (tlf nr), og han formidler ikke foreldrenes til deg; det er opp til den å ta kontakt.) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Jeg ville likevel sendt en Mail til skolen, beskrevet episoden og at rektor var lite interessert i å høre og nektet å formidle ditt nummer og slik fratok foreldrene muligheten til å få din beskrivelse av situasjonen. Og be om en tilbakemelding på om saken var registrert ig behandlet etter regelverket. 
Det er garantert ikke siste gang gutten blir plaget og vi vet jo hvor skadelig mobbing er.

(Klart rektor kan formidle nummeret ditt; om det er personvern han er redd for har han ikke skjønt reglene; du gir ditt samtykke til at han kan formidle dine personopplysninger (tlf nr), og han formidler ikke foreldrenes til deg; det er opp til den å ta kontakt.) 

Ja, kanskje jeg kan ha rett å be om tilbakemelding om at saken var behandlet etter regelverket. Eller ringe UDIR som har kommet nå. 

Jeg ba aldri om noen opplysninger, ville bare formidle dette om deres elev. Derfor var det ubehagelig at han var så irritabel i stemmen. Ting gutten sa kunne tyde på at dette allerede var en sak på skolen. Som at han følte at de andre i klassen bare var sammen med ham fordi skolen hadde sagt at de måtte være snille med ham. Rektor avbrøt kvast da jeg formidlet dette vonde, selv om jeg startet å si at jeg visste at skolen ikke kunne si noe - "vi kan ikke si noe om det"! Jeg trodde han ville være mer interessert i å vite mer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bær sende en mail til statsforvalteren (tidligere fylkesmannen), der du forteller om episoden, og om rekstors reaksjon da du ringte, og at du ut fra rektors reaksjon er redd for at saken ikke følges opp.

Anonymkode: 74d4f...8b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...