Gå til innhold

Hvordan få til middag med supertravle ettermiddager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemme fra jobb 16.40, og tre dager i uka må vi ut av huset klokken 17 for å kjøre 11-åringen eller 13-åringen til trening. Det vil si at jeg har 20 minutter på å lage middag. Vi skal jo også rekke å spise den... Jeg har ikke mulighet til å komme meg tidligere hjem fra jobben heller. Har noen gode tips til hvordan jeg skal få gitt barna mine sunn og hjemmelaget mat når vi har så dårlig tid til rådighet? Det blir ofte bare 5 minutter til selve spisingen...

Anonymkode: c4891...e64

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett lage noe klart dagen før. Wraps eller salat feks.

Eller hvis barna er hjemme før deg kan de lage middag slik at den er klar når du kommer.

Anonymkode: a11c1...6a4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Barna kan vel ordne seg noe å spise selv før du kommer hjem? Ikke særlig bra å måtte kaste i seg mat rett før trening. Middagen kan dere spise etter trening. 

Anonymkode: a7a75...1d9

• Liker 14
Gjest Gagaen
Skrevet

Du får ikke til  å lage, spise og fordøye middag på 20 minutt. SÅ enkelt er det! Du må gjøre noe med tidsskjemaet ditt. 

AnonymBruker
Skrevet

Pastasalat (dagen før), pitabrød med fiskekaker og salat, omelett, wraps?

Anonymkode: 81461...d70

• Liker 2
Skrevet

Her ville nok jeg byttet om på middag og kveldsmat. Da kan barna lage seg noe selv før trening også spiser dere middag etter trening. Å kaste i seg maten er jo lite behagelig. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel på tide at de lærer seg å lage mat. De greier vel å røre sammen noe så dere kan spise når du kommer hjem?

Anonymkode: 36df2...f89

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helt klart byttet om kveldsmat og middag. Passet på at de får en god og stor lunsj, gjerne middagsrester eller noe sånt. Og en skikkelig frokost. Så kjørt brødmat etter skole. Og så tatt middagen etter aktivitetene og heller kanskje lagt opp til at middagen ikke var så stor. 

Ellers synes jeg eldorado frossen wokmix er supers. Sleng i kikerter, litt currypaste, buljong og soyasaus. Og ris til. Kjapt og enkelt. 

Barna kan også hjelpe til om de er i alder til det. De kan sette på poteter, ris, hakke klar grønnsakene o.l. Så er halve jobben gjort når du kommer hjem. 

Anonymkode: 029b9...f1d

• Liker 2
Skrevet

Planlegging🔑

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville helt klart byttet om kveldsmat og middag. Passet på at de får en god og stor lunsj, gjerne middagsrester eller noe sånt. Og en skikkelig frokost. Så kjørt brødmat etter skole. Og så tatt middagen etter aktivitetene og heller kanskje lagt opp til at middagen ikke var så stor. 

Ellers synes jeg eldorado frossen wokmix er supers. Sleng i kikerter, litt currypaste, buljong og soyasaus. Og ris til. Kjapt og enkelt. 

Barna kan også hjelpe til om de er i alder til det. De kan sette på poteter, ris, hakke klar grønnsakene o.l. Så er halve jobben gjort når du kommer hjem. 

Barna er jo 11 og 13. De kan jo lage middag.

• Liker 7
Skrevet

Da spiser dere skive eller en rask omelett og tar heller sen middag når dere kommer hjem igjen. Man må ikke ha middag mellom 16 og 17.

• Liker 3
Skrevet

11 og 13-åringen tar seg mat selv etter skolen, du tar deg en brødskive etter jobb og middag ble etter trening. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lag mat en dag eller noen dager før, de er iallefall gamle nok til å bruke mikroovn.

du kan også lage en del porsjoner på forhånd å ha i frysen til travle dager, legg i kjøleskapet over natten så de kan varme det opp siden de er vel hjemme litt tidlig?

Anonymkode: d19d7...30b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barna er jo 11 og 13 år. :fnise: Det betyr at de kan ordne både egen frokost, egen matpakke og egen mat etter skolen. Så kan foreldrene bruke ressurser på middagen etter trening er ferdig. Jeg synes middagen er dagens høydepunkt og den kan jo godt være "stor", selv om det blir senere enn kl 16. 

• Liker 2
Skrevet

På den alderen var vi flinke til å koke spagetti når foreldrene våre kom sent hjem. Spagetti med ketsjup og kjøttdeig. Godt var det også😃

Kanskje ikke det sunneste, men det funket fint. Det var jo ikke slik alle dager. 

• Liker 1
Skrevet
vikilLJA skrev (Akkurat nå):

På den alderen var vi flinke til å koke spagetti når foreldrene våre kom sent hjem. Spagetti med ketsjup og kjøttdeig. Godt var det også😃

Kanskje ikke det sunneste, men det funket fint. Det var jo ikke slik alle dager. 

Det er jo bedre og ha litt senere og god middag da, i alle fall de fleste middagene. Vi spiser aldri middag før kl 18-19, ofte senere enn dette også. Jeg vil ha gode middager, ikke ketchup og kjøttdeig (ÆSJ!). 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Barna er jo 11 og 13. De kan jo lage middag.

Just now, Fabienne said:

Barna er jo 11 og 13 år. :fnise: Det betyr at de kan ordne både egen frokost, egen matpakke og egen mat etter skolen. Så kan foreldrene bruke ressurser på middagen etter trening er ferdig. Jeg synes middagen er dagens høydepunkt og den kan jo godt være "stor", selv om det blir senere enn kl 16. 

Helt enig!

Hjernen min fanget ikke opp at alderen var nevnt da jeg leste HI tydeligvis. Svarte ut i fra at jeg ikke så for meg alder. Lang dag i dag... 

Jeg er enig i at middagen er dagens høydepunkt i form av at man sitter ned sammen og koser seg. Det får man jo ikke på 20 min. Da er det bedre å ta den senere og få hyggen. Men man trenger jo gjerne mer energi tidligere på dagen, enn rett før kvelden. Så derfor jeg tenkte det er lov å investere mer i frokost og lunsj, og heller kose seg med middag men i mindre mengder. Og så ha rester til lunsj. Rent praktisk liksom. Vi spise ofte etter aktiviteter hjemme. Koseligere det enn å stresse og kunne kose seg med noe godt, men trenger jo ikke største hovedmåltidet kl 21 liksom. 

Skrevet

Jeg ville ikke stresset med vanlig middag. Blir for mye styr. Lag noe kvelden i forveien. Kan ikke du møte barba et sted også kjøre de? I stedet for at de skal bruke tid hjem også rett ut døra  igjen. Spis i bilen eller ute om fint vær. Du kan lage wraps med laks eller kylling, kjøpe karbonader eller fiskekaker fra varmdisken sammen med ferdige staver av grønnsaker, suppe på termos, pølser på termos, salat, brødskiver med karbonade og speilegg. Ellers hadde jeg vurdert å lage noen gode brødskiver og frukt også heller hatt middag som kveldsmat.

Skrevet
Fabienne skrev (11 minutter siden):

Det er jo bedre og ha litt senere og god middag da, i alle fall de fleste middagene. Vi spiser aldri middag før kl 18-19, ofte senere enn dette også. Jeg vil ha gode middager, ikke ketchup og kjøttdeig (ÆSJ!)

Nå var ikke matretten poenget her. Noen bare MÅ slenge rundt seg med unødvendige kommentarer. Vi elsket FAKTISK akkurat den retten.

Uansett, poenget mitt var at barna kan lage mat selv. Lære seg å bli selvstendige. Vi var 3 søsken, vi koste oss sammen rundt matbordet, akkurat slik som vi pleide å gjøre, bare uten foreldrene våre. Itillegg tror jeg foreldrene våre satte pris på å slippe å lage middag til oss langt ut på kvelden etter lange arbeidsdager. Vi vokste på det. Vi beholdt vanlige rutiner, selv om foreldrene våre ikke var hjemme. Vi fordelte arbeidsoppgaver, tok oppvasken o.l. Vi satt ikke hjemme å forventet at mamma skulle diske opp kl 20.00 på kvelden og vaske opp etter oss. Som sagt, dette var i perioder ett par dager i uken, og ikke normalen.

• Liker 3
Gjest Litt av hvert.
Skrevet

Lag doble porsjoner og frys ned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...