Gjest Innsikten Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 (endret) Tips til super billige og barnevennlige middager som også er raske og enkle å lage. Her er mitt lille bidrag, håper du har flere tips. Hjemmelaget tomatsuppe med makaroni. Det er stor favoritt her i heimen, jeg har alltid grillet ostesmørbrød (grovbrød og ost) og kokt egg som tilbehør for at det skal bli mer mettende. Tacogryte med ris, tacotubs og salat. Steker opp løk, gulrot i terninger, karbonadedeig med tacokrydder. Slenger oppi en 3-4 hakkede tomater (ferske), en liten boks mais og litt vann. Lar det hele småkoke i 30-45 minutter. Koker opp ris og har salat og rømme til. Hjemmelagde torskepinner med råkost, potetmos og smeltet smør. Liker Fiskepinner av en torskeblikk, kutter det i striper fra frossen tilstand. Vender det i mel, egg og brødsmuler. Steker det. Har råkost og potetmos til. Stekt laks med pesto pasta og salat. Steker laks, koker pasta og vender det i pesto. Har salat til. Super enkelt. (Ikke så dyrt hvis du kjøper laksen på tilbud ofte 49 kr for 400g på Kiwi). Linsegryte med ris og salat. Ikke fullt så barnevennlig, men vi voksne elsker dette. Kyllingwok. Jeg bruker kun 200 g kyllingfilet til to voksne. Kjøper ferske grønnsaker på tilbud og har i. Ofte gulrøtter, brokkoli, kinakål, sopp og hvitløk. Har ris til. Endret 21. april 2021 av Gjest
Fabienne Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 (endret) Må det være både billig, raskt OG enkelt i tillegg til barnevennlig (hva nå enn det er?). En av de enkleste middagene vi har jevnlig er ovnsbakt eller pannestekt laks med hjemmelaget potetstappe og grønnsakstilbehør (varierer) og gjerne litt rømme eller gresk yoghurt. Jeg vet ikke om det går under kategorien superbillig, men det er i alle fall enkelt, raskt og i mine øyne barnevennlig. Vi har det sikkert en gang i uken i snitt. Tomatisert fiskesuppe/fiskegryte kan også gjøres veldig enkelt. Vi liker den med litt sting (bittelitt chili) og sorte oliven i tillegg til torsk og grønnsaker. Godt brød til. Sashimi med ponzusaus eller lignende, ris og grønnsaker er det enkleste vi har. Det er enklere og raskere enn ostesmørbrød, liksom. Purésupper (potet/purre, blomkål, brokkoli, gulrot, søtpotet osv) er enkelt, raskt og billig. Godt brød til pluss spirer, frø, nøtter, grønt etc som topping. EDIT: TS endret innlegget innlegget sitt i ettertid, etter at jeg hadde postet,, så da ble noen av forslagene mine litt overflødige ser jeg. Det jeg svarte på var det opprinnelige innlegget med kun de to første rettene i HI. Endret 21. april 2021 av Fabienne
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 Så flink du er Jeg tar det meste på slump så dette blir mer til inspirasjon. pastasalat: pasta etter ønske, alt av grønnsaker som paprika, mais, amerikansk blanding (kjøler pastaen så man jukser litt), rødløk, selleri, brokkoli, raspet gulrot, erter, kinakål eller annen salat (smak og behag, og hva man har). Saus/dressing/olje etter ønske, nå lager jeg en del av yoghurt og lett majones og masse krydder. Kjøtt etter ønske: skinke, kylling, crabstiks etc Kan lages dagen før og er supert på travle dager. Grønnsakssuppe av lapskausblanding, buljong, løk og pølser (kan velge sunne varianter). VI lager mye supper og gryteretter men det blir ut fra hva vi har. Anonymkode: 603df...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Glemte ovnsbakt og gratinert seifillet. Det er nesten gratis man tar tomatsaus, grønnsaker og ost på toppen. Omelett Anonymkode: 603df...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 Gulrotsuppe med byggryn. Surrer hvitløk og løk,koker gulrot med grønnsaksbuljong,kjører glatt med stavmikser og serverer med kokt byggryn Fulkornsnudler med woka grønnsaker. Kjøper nudler og wokgrønnsaker fra remas eget merket og lager egen woksaus med soyasaus og krydder Lapskaus med kikerter og grove rundstykker. Bruker rema sin lapskausblanding og rema sine kikerter. Grove rundstykker bakes en gang i uka og fryses ned Blomkålsuppe med rista kikerter og rundstykker Anonymkode: dd29e...b40 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 Vegetarisk er virkelig billig, en boks koster fort under 10 kroner mens karbonade-/kjøttdeig vel nærmer seg 60-70 kroner pakka nå. Forslag: Vegetarisk pasta fagioli fra Trines matblogg, sykt god! Indisk dal med linser, raita Curry med kokosmelk og kikerter Wraps med hummus og grønnsaker Gulrotsuppe med røde linser Tex-mex med sorte bønner - burritos, enchiladas, chili, eller fylte paprika Det jeg rakk å skrive ned under tannpussen 😄 Anonymkode: 70c17...340 2
Gjest Innsikten Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 Fabienne skrev (3 timer siden): Må det være både billig, raskt OG enkelt i tillegg til barnevennlig (hva nå enn det er?). Alt det du sier her er jo subjektive ting. Det som er raskt og enkelt for en trenger ikke å være for noen andre, og omvendt. Poenget mitt var billige middager (< 100 kr ) som lages på max 30 minutter. Vårt barn som er 1 år liker ikke sterke smaker, jeg og mannen elsker sterkt mat. Hos oss er barnevennlige middager ikke sterkt.
Gjest Innsikten Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Glemte ovnsbakt og gratinert seifillet. Det er nesten gratis man tar tomatsaus, grønnsaker og ost på toppen. Omelett Anonymkode: 603df...f6b Nam! Seifilet med løk er det lenge siden jeg hsr spist 😋
Gjest O.G. Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 Både billig og sunne middager er det ikke mange av lengre nå som matvareprisene har gått sånn opp.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 Hjemmelaget lakseburger: Kjør laksefilet (uten skinn og ben selvsagt) i kjøkkenmaskin med krydder etter ønske. Jeg bruker ingen bindestoff men du kan sikkert tilsette egg, mel og grønnsaker for å drøye. Det stekes raskt. Kan serveres med grønnsaker som poteter og grønnsaker, eller i burgerbrød/ pitabrød. Slikt kan jo bakes og fryses og da er det også billig. Makaroni grateng: kok pasta etter ønske og lag hvit saus. Bland sammen med grønnsaker (gjerne amerikansk blanding), proteinkilde (jeg bruker ofte pålegg som må brukes som kokt skinke). Strø over revet ost, men du kan helt sikkert bruke smuler eller cornflakes (knust). Fiskepinner i wrap: Vi bruker airfryer for å steke de for da er de sunnere. Ha i wrap med salat av ønske, sweet and sour sauce of hvitløksdressing. Smaker skikkelig som takeaway. Stekt ris: Risrester, amerikansk blanding, hvitløk, løk (det du har), egg, soyasaus + det du måtte ha av krydder og proteinkilde (også her blir det mye skinke ). Kanskje ikke det sunneste, men sunnere og billigere enn om du kjøper det ute. Sheppard's Pai (inspirert). Kjøttdeig (hva som er på salg funker), brunsaus (hjemmelaget) og amerikansk blanding (haha er storforbruker). Lages i gryte og flyttes over i ildfast form. Gratineres med hjemmelaget potetmos. Her bruker jeg å lage ekstra mye dagen før slik det er lettvint neste dag. Og ja, matvarene har blitt dyrere men det går fortsatt å lage billig. Koteletter til 29 kr kg får man ofte tak i, sei er ca 20 kr pakken. Fiskepinner er billig, selv om det ikke er det mest sunne. Anonymkode: 603df...f6b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Fiskegrateng på 10kr marked (om du ikke bryr deg om høyt innhold av fisk) med raspet gulrot og potet. Fylt fisk/fiskepinner/seibiff (frysedisk) med stekt løk, poteter/fryst mos og amerikansk blanding. Ostesmørbrød Gulrotsuppe med kokosmelk, lime og ingefær Grønnsaksuppe (gjerne billig lapskausblanding) med pølse Risgrøt eller havregrøt Fryst blanding med poteter og grønnsaker. Inn i ovnen med fisk eller kjøtt. Stekt ris Nudler med sopp, løk, kjøttdeig/annet kjøtt Anonymkode: 64c38...87f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Gratenger er undervurdert mat! Gjerne med pasta og f.eks. biter av blomkål, pluss hvit saus og ost på toppen. I min barndom hadde vi ofte biter av bogskinke (sånn på boks) i, det er både billig og barnevennlig. Stekt ris (supert for å bruke opp rester) med ønskede grønnsaker (gjerne frosne), egg, og gjerne annen proteinkilde (bogskinke funker faktisk perfekt her også) i. Smaksett med soyasaus og sesamolje. Hjemmelaget potetmos, pølse av ønsket slag, stekt løk og grønne erter. Sei, torsk eller laks i aluminiumspakke i ovnen sammen med ønskede grønnsaker, litt sitron og en klatt smør eller litt olivenolje. Spennende å pakke opp, og enkelt å variere om de voksne ønsker litt mer spennende krydder/grønnsaker i sin pakke. Supper kan være både enkle, billige og barnevennlige! Tomatsuppe, linsesuppe og grønn ertesuppe er noen favoritter her. Lager ofte ostescones til (mel, smør, bakepulver, salt, revet ost og melk, ca 15 minutter i ovnen), som er en fin måte å bruke opp osterester og gjerne gjør det litt mer spennende og mettende (og toåringen elsker å "hjelpe til" med å blande deigen). Anonymkode: 44130...e8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå