Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde permisjon fra februar 2020 til februar 2021, tok ut 4 uker ferie i juli. Fikk utbetalt foreldrepenger av Nav hele denne perioden minus de to første månedene. Den siste ferieuken skulle vel vært overført til i år, men i sluttoppgjøret med min arbeidsgiver (mistet jobben i løpet av permisjonen) sier de at siden jeg ikke ble trukket for ferie i juni så skal ikke disse dagene utbetales. Høres det riktig ut? Har aldri helt skjønt feriepenge systemet 😅

Anonymkode: 45594...a7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 😅

AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg deg riktig om du har opparbeidet det feriepenger i 2019 du aldri har fått utbetalt?

Anonymkode: 42a5a...629

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Forstår jeg deg riktig om du har opparbeidet det feriepenger i 2019 du aldri har fått utbetalt?

Anonymkode: 42a5a...629

Fikk feriepenger i 2020 (for 2019) som normalt.  Hadde også to overførte feriedager fra 2019 som jeg får utbetalt, men ikke den siste uken som jeg ikke fikk tatt i 2020. Litt usikker på hvorfor jeg kun får 4 uker betalt ferie i 2020. 

Skrevet

Spørsmålet er vel egentlig om du ble trukket i lønn for denne ferieuken eller ikke. Det kan virke som, ut fra svaret du har fått fra arbeidsgiver, at du aldri ble trukket for den siste ferieuken og derfor ikke har noe ferie til gode heller. 
Man får jo aldri betalt ferie, men får feriepengene opptjent året før utbetalt den måneden de samtidig trekker lønn for ferie. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Angelheart2 said:

Spørsmålet er vel egentlig om du ble trukket i lønn for denne ferieuken eller ikke. Det kan virke som, ut fra svaret du har fått fra arbeidsgiver, at du aldri ble trukket for den siste ferieuken og derfor ikke har noe ferie til gode heller. 
Man får jo aldri betalt ferie, men får feriepengene opptjent året før utbetalt den måneden de samtidig trekker lønn for ferie. 

Arbeidsgiver sier at jeg ikke ble trukket, men det kan jeg ikke lenger sjekke selv da lønnsslippen ligger i hr systemet jeg ikke har tilgang til lenger. Synes bare det er litt merkelig at de ikke har trukket som vanlig, de sier at det er fordi jeg ikke var i jobb, men jeg var jo ansatt som normalt da, bare i permisjon betalt av nav. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Arbeidsgiver sier at jeg ikke ble trukket, men det kan jeg ikke lenger sjekke selv da lønnsslippen ligger i hr systemet jeg ikke har tilgang til lenger. Synes bare det er litt merkelig at de ikke har trukket som vanlig, de sier at det er fordi jeg ikke var i jobb, men jeg var jo ansatt som normalt da, bare i permisjon betalt av nav. 

Be om å få kopi av lønnsslippen, den skal de ha. 

Ellers, så lenge det ikke blir utbetalt normal lønn er det ikke vanlig å trekke for ferie. (Siden du har fått foreldrepenger fra NAV har du ikke fått normal lønn.)  Da utbetales bare feriepengene uten trekk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du har fått lønn i alle måneder i 2020 og feriepenger i tillegg. Da må du ta ferie uten lønn.

Anonymkode: adeaf...2ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som du har fått lønn i alle måneder i 2020 og feriepenger i tillegg. Da må du ta ferie uten lønn.

Det er ikke det dette innlegget handler om. Jeg har fått lønn alle måneder og feriepenger i juni som alle får og som er helt vanlig å få. Jeg lurer på hvordan dette fungerer med NAV når en får foreldrepenger 😊

Anonymkode: c1cd8...a04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oisann dette var feil tråd !

Anonymkode: c1cd8...a04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Skorpion91 said:

Be om å få kopi av lønnsslippen, den skal de ha. 

Ellers, så lenge det ikke blir utbetalt normal lønn er det ikke vanlig å trekke for ferie. (Siden du har fått foreldrepenger fra NAV har du ikke fått normal lønn.)  Da utbetales bare feriepengene uten trekk. 

Ok, takk for svar, da tror jeg at jeg har skjønt hvorfor det har blitt sånn. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurte egentlig ikke på feriepengene i år, men ubenyttet ferie fra i fjor som ikke blir utbetalt. Men tror jeg har skjønt det nå. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis NAV utbetaler foreldrepenger får du feriepenger av NAV. 

Feriepenger fra NAV utgjør 10,2 prosent av brutto foreldrepenger for de første 12 eller 15 ukene av den samlede stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent dekningsgrad og 15 uker ved 80 prosent dekningsgrad). Ref https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/snarveier/ferie-og-feriepenger

Anonymkode: a7e8f...587

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis NAV utbetaler foreldrepenger får du feriepenger av NAV. 

Feriepenger fra NAV utgjør 10,2 prosent av brutto foreldrepenger for de første 12 eller 15 ukene av den samlede stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent dekningsgrad og 15 uker ved 80 prosent dekningsgrad). Ref https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/snarveier/ferie-og-feriepenger

Anonymkode: a7e8f...587

Jepp, det har jeg fått med meg men det var ikke det jeg lurte på akkurat her, mer hvorfor jeg ikke får utbetalt den siste uken ubrukt ferie ved sluttoppgjør. Men jeg har fått svar over. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...