Gå til innhold

Psykologens taushetsplikt overfor Nav jobbspesialist

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobbspesialist som ønsker å snakke med min psykolog angående min helse. Jeg har bedt om at alle samtaler relatert til meg gjøres med meg til stede. Har også sagt fra til psykologen at hun har taushetsplikt, og at samtalene gjøres sammen med meg. Kan de overstyre dette?

Anonymkode: da2c8...29c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. De kan ikke snakke om taushetsbelagt informasjon uten at du tillater det, om du er til stede eller ikke. 

Men det kan være lurt at jobbspesialisten har noe informasjon om deg, men den kan jo du selv gi.

Anonymkode: db241...bdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De kan dele informasjonen på tvers, har selv erfart det.

Anonymkode: 2cd5e...250

Skrevet

NAV har krav på å få utlevert opplysninger som har betydning for din søknad (utbetaling) folketrygdloven § 21-4.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (3 minutter siden):

NAV har krav på å få utlevert opplysninger som har betydning for din søknad (utbetaling) folketrygdloven § 21-4.  

Ja og det er ok, men du sier det er for å begrunne en søknad. Jeg er i et forløp med å finne jobb. Jeg er talefør og har innsikt i både hva jeg mestrer og ikke mestrer, og det er veldig ubehagelig at jobbspesialisten ringer til psykolog og ber henne fortelle hvordan jeg vil arte meg i den og den jobben. Hvis han vil ha noen ytringer fra psykologen også angående dette bør jeg jo få være til stede. Føler det nedverdigende og brudd på taushetsplikt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan da? Skriftlig eller muntlig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når psykologen har hatt samtale og skrevet epikrise, så spør de om de kan sende den til fastlegen. Det er fordi deling av helseopplysninger skal gjøres med pasientens samtykke. Jeg har ikke gitt samtykke til psykologen om å dele informasjon om meg til jobbspesialist, tvert imot har jeg gjort det klart at hun har taushetsplikt, og de bør se alle sammen at det er nedverdigende å ikke få være del av møter som omhandler en selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når psykologen har hatt samtale og skrevet epikrise, så spør de om de kan sende den til fastlegen. Det er fordi deling av helseopplysninger skal gjøres med pasientens samtykke. Jeg har ikke gitt samtykke til psykologen om å dele informasjon om meg til jobbspesialist, tvert imot har jeg gjort det klart at hun har taushetsplikt, og de bør se alle sammen at det er nedverdigende å ikke få være del av møter som omhandler en selv.

Men er du redd for at psykologen skal si noe til jobbspesialisten eller har det skjedd? 

NAV har jo selvsagt mulighet til å be om opplysninger som har betydning for saken, men det gjelder jo i helt spesielle situasjoner. Og jobbspesialist er ikke en av dem, men heller under AAP ol. Det bør ikke være noe problem at møtene foregår sammen med deg. Jobbspesialisten skal ikke ha behov for å spørre psykologen hvordan du vil fungere i en type jobb, det er det du som skal svare på. Det er du som skal ha oppfølgingen og det er dere sammen som skal finne riktig jobb til deg. Og hvis jobbspesialisten absolutt vil spørre psykologen din om det, så skal du også være med eller si i fra at det er greit at de har en samtale uten deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan da? Skriftlig eller muntlig?

Begge deler..

AnonymBruker
Skrevet

I noen tilfeller, f.eks. om du sier til psykologen eller legen at du har konkrete planer om å skade NAVs saksbehandlere, vil de ha en plikt til å bryte taushetsplikten ved å varsle politiet.

https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§23 punkt 4

Anonymkode: 83279...226

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men er du redd for at psykologen skal si noe til jobbspesialisten eller har det skjedd? 

NAV har jo selvsagt mulighet til å be om opplysninger som har betydning for saken, men det gjelder jo i helt spesielle situasjoner. Og jobbspesialist er ikke en av dem, men heller under AAP ol. Det bør ikke være noe problem at møtene foregår sammen med deg. Jobbspesialisten skal ikke ha behov for å spørre psykologen hvordan du vil fungere i en type jobb, det er det du som skal svare på. Det er du som skal ha oppfølgingen og det er dere sammen som skal finne riktig jobb til deg. Og hvis jobbspesialisten absolutt vil spørre psykologen din om det, så skal du også være med eller si i fra at det er greit at de har en samtale uten deg.

Takk for svar. Han har allerede ringt psykologen ang en konkret jobb. Og jeg synes ikke noe om at han ringer psykolog for å høre hva hun mener når jeg kan uttale meg fint selv...nå har han ringt ang at jeg lurte på å søke ufør. Jeg skrev det til han i e-post  og jeg synes det var himla rart at han ikke ringte/skrev til meg meg først, (om så bare sa at det var trist å høre) og spurte hvorfor jeg tenkte det, men isteden hiver seg på tlf til psykoloen. Jeg fikk vite av saksbehandleren min på nav at jobbspesialisten ringte psykologen, altså ikke jobbspesialisten selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

I noen tilfeller, f.eks. om du sier til psykologen eller legen at du har konkrete planer om å skade NAVs saksbehandlere, vil de ha en plikt til å bryte taushetsplikten ved å varsle politiet.

https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§23 punkt 4

Anonymkode: 83279...226

Ja men kjære vene, jeg ville aldri sagt noe sånt 😂 Han har ringt ang min helse og det synes jeg ikke noe om, jeg har ikke hørt annet enn at hans mandat er å finne jobb til meg og jeg klarer veldig fint selv å definere hva jeg har behov for i en jobb ift min helse. Så skjønner ikke hvorfor han ringer psykolog 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du, psykologen og jobbspesialisten ha et møte sammen da?

Anonymkode: 9e762...4bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan ikke du, psykologen og jobbspesialisten ha et møte sammen da?

Jo det er mitt ønske og, rart å måtte forklare dem deres jobb da 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo det er mitt ønske og, rart å måtte forklare dem deres jobb da 

Men foreslå det til psykologen din da og så kan hun kalle jobbspesialisten inn til et møte!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For at min behandler skulle kunne snakke med NAV måtte jeg skrive under på et samtykkeskjema. Tror ikke din psykolog kan snakke med jobbspesialist med mindre du har gjort det samme.

Anonymkode: 187a7...7d4

Skrevet

Har du AAP i dag? I så fall så har du allerede skrevet under på at NAV kan innhente alle nødvendige opplysninger om deg fra bla. helsevesenet. Dette gjelder også dersom du søker uføretrygd.
Dersom du har dagpenger og ikke har noen medisinske utfordringer med å skaffe jobb så skulle det ikke være noe behov for at jobbspesialisten skal ha info fra behandler. 

• Liker 1
Skrevet

Kristin70 skriver:

«NAV har krav på å få utlevert opplysninger som har betydning for din søknad (utbetaling) folketrygdloven § 21-4

Dette er helt korrekt. Men informasjonen må ha relevans til det saksbehandler trenger av informasjon.

Saksbehandleren kan ikke bare vise til en lovhjemmel, og kreve å få utlevert lovpålagte taushetsbelagte opplysninger, hvis det ikke er nødvendig for saken.

Jeg vet at Nav ble korrigert i forhold til det å innhente taushetsbelagte opplysninger om Navbrukere som standard, og faktisk i strid med loven. Dette skjedde mellom to til fem år etter at Nav ble opprettet.

TS skriver: «Har også sagt fra til psykologen at hun har taushetsplikt, og at samtalene gjøres sammen med meg. Kan de overstyre dette?»

Ja de kan overstyre dette. Men kun hvis de mener at om du skulle få rede på noe av det de skal snakke sammen om, kan skade deg på en eller annen måte. Hvilke opplysninger det skulle være vet jeg ikke, og kan heller ikke umiddelbart tenke meg hvilken type opplysninger kan skade en person som går til behandling hos psykolog.

TS skriver: «Ja og det er ok, men du sier det er for å begrunne en søknad. Jeg er i et forløp med å finne jobb. Jeg er talefør og har innsikt i både hva jeg mestrer og ikke mestrer, og det er veldig ubehagelig at jobbspesialisten ringer til psykolog og ber henne fortelle hvordan jeg vil arte meg i den og den jobben. Hvis han vil ha noen ytringer fra psykologen også angående dette bør jeg jo få være til stede. Føler det nedverdigende og brudd på taushetsplikt.»

Jeg kan se at dette kan være relevant hvis du søker på arbeid innen helsevesenet, Politiet, vekter eller andre typer jobber hvor det er av stor viktighet at arbeidstaker er rolig, avbalansert, osv. hvis det er slike problemer du sliter med.

Hvis du søker på arbeid som sjåfør, lagerarbeider, saksbehandler hos namsmannen eller hos Nav, kan ikke jeg se at dette kan ha noen relevans.

Spør hvilken relevans det har at Nav får disse opplysningene fra din psykolog.

Med vennlig hilsen

TBergh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...