AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Både jeg og min søster er i en periode med dårlig råd nå. Jeg pga av samlivsbrudd og min søster har egentlig alltid hatt dårlig økonomi. Jeg har nylig flytet fra hus til leilighet, og solgt bilen. Tenker det skal gå greit uten bil så lenge minsten er barnehagebarn og vi bor i gangavstand fra jobb, barnehagen og andre fasiliteter vi trenger i hverdagen. Det viktigste for meg nå er å få spart mest mulig nå, slik jeg har en solid buffer igjen. Sparepenger og tidligere buffer gikk med til samlivsbruddet. Selvom jeg sparer og vi bor i en mindre bolig nå, synes jeg ikke barnet mitt mangler noe. Barnet har sitt eget rom, klær, leker og det vi trenger. Ungen trenger ikke en innføring i mors privatøkonomi. Situasjonen er uansett midlertidig, i løpet av året er bufferen på plass igjen og jeg trenger ikke å leve så sparsomt som nå. Min søster er uenig. Hun har en tendens til å klage mye og gjør det uhemmet foran ungene sine. Nå gjør hun det foran min unge og, det liker jeg ikke. I dag serverte jeg hjemmelaget tomatsuppe og pannekaker (favoritt middag) søsteren min med unger var på besøk. Så sa hun, det blir sånne kjipe middager nå som mor har dårlig råd. Min sønn så spørrende på henne, så la hun til: det betyr at mamma har lite penger, så dere må spise dårlig mat. Ungen min som nå er 5 år, har nå spurt meg ørten spørsmål. Og spurt om vi er fattige. Han spurte meg også om hvorfor favoritt middagen hans er dårlig mat. Jeg blir veldig oppgitt over henne, sa til henne at jeg likte dette dårlig. Da svarte hun at det er viktig å involvere ungene i økonomien så tidlig som mulig, slik at de lærer at penger ikke vokser på trær. Det siste er jeg forsåvidt enig i, men dette er virkelig ikke måten å gjøre det på. Hva tenker dere? Hvorfor skal man fortelle (små) barn om dårlig råd? Hva godt fører det til? Anonymkode: d9f0c...020 7
GammelKaktus Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 Synes ikke at små barn trenger å vite det uten at det er nødvendig. Og når er det egentlig det? Ellers så hadde jeg holdt litt avstand hvis det er mye pengegnål, men det er meg. Liker ikke slikt mas og iallfall ikke åpenbar sutring over dårlig økonomi foran barna. Måten hun pratet til ditt barn var overhodet ikke ok. 22
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 Jeg hadde blitt fly forbannet på min søster om hunsa slikt. Veldig unødvendig. Anonymkode: 60555...2d0 24
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Det er greit at barn får vite at man ikke har ubegrenset med penger og at de dermed ikke kan få alt de vil ha. Men å fortelle så små barn at man har dårlig råd, er vel bare ganske dumt. Uansett er det helt opp til det hva ditt barn skal få vite om din private økonomi, og bare av den grunn hadde jeg blitt skikkelig sint på søsteren din. Hun får selv velge hva hun vil si til sine barn, men der går også grensen. Anonymkode: cf6a6...00a 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 Små barn har ingen forståelse for økonomi og evne til langsiktig tenking,men de kan bli veldig redde og bekymret.Hadde ungen vært litt eldre kunne du ha fortalt litt mer om penger som ikke vokser på trær og spare for å få råd til noe. Syns du skal sette søsteren din på plass og si at sånn prat vil du ikke ha hjemme hos deg selv. Anonymkode: 79a8d...450 14
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 Si heller at tanta er misunnelig fordi du lager så god mat, noe hun ikke kan! Anonymkode: 8ce1c...933 20
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 Problemet er vel ikke at hun forteller at dere har dårlig råd, men at hun rakker ned og kaller maten og situasjonen dårlig. Jeg har heller ikke kjempegod råd, og det vet barna. Men jeg vrir det sånn at vi ikke kan kjøpe alt vi har lyst til alltid, men at vi kan kose oss ekstra med de tingene vi unner oss. Anonymkode: bb423...b66 7
Eneri Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 Totalt unødvendig av søstra di å si noe sånt! Middagen var det ingenting fattigslig ved, og uansett; hvem spiser treretters i hverdagen?!? Jeg syns uansett ungen din er for liten til å skulle tenke husholdningsøkonomi. Vedvarende trang økonomi over år og større barn kan derimot være et utgangspunkt for å involvere barna mer i husstandens økonomi. Men også her er det en balansegang; det må ikke bli slik at både foreldre og barn ligger søvnløse av bekymring. Jeg tenker mer i den retning av ungdommer må få seg en liten jobb ved siden av skolen, og bruke pengene de tjener der til å finansiere kino, ekstra kostnad ved å velge en merkebukse, kafebesøk osv. 4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 Absolutt ingenting å utsette på hjemmelagd tomatsuppe og pannekaker. Det var et merkelig utsagn.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #10 Skrevet 21. april 2021 Hadde vel tatt en prat med søsteren din, om at jeg ikke ønsket sånn prat rundt barnet ditt. Jeg har og dårlig råd, og er alene med 2 barn. Nå er mine eldre, så de vet at jeg har dårlig råd. Men de er og trygget på at jeg har råd til å bo i boligen vår, all mat vi trenger, klær og sko de trenger, og ativiteter til de. Men vi har ikke råd til å leve i sus og dus. Og dette prater vi svært sjelden om. Anonymkode: 5c9a9...fd3 4
Tulling Skrevet 21. april 2021 #11 Skrevet 21. april 2021 (endret) Er enig med deg, totalt unødvendig å si noe i det hele tatt til barn i den alderen, Dårlig mat. Bare tull. Kan få til mye bra som ikke koster så mye. En 5 åring driter i om det er biff på fredag. Det hadde vært noe annet om det var en tenåring som ønsket seg tusen ting som ikke har begrep om at penger kommer og går. Totalt unødvendig å belaste en 5 åring som får alt han trenger. Alt for ung til å skulle lastes med slike begreper han ikke har forutsetninger til å relatere til. Fattik er subjektivt så lenge du har kontroll og har til alt dere egentlig trenger. Endret 21. april 2021 av Tulling 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #12 Skrevet 21. april 2021 Støtter deg helt i hvordan du tenker, unødvendig å gi barna en unødvendig bekymring. Barna bor trygt og spiser seg mette, søster virker litt frekk på meg. Veldig dårlig måte å lære noen om dårlig økonomi...virker som dere har litt forskjellig holdning til liver, du er takknemmelig for det du har, mens hun har fokuset på det hun mangler. Anonymkode: aaac6...66f 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #13 Skrevet 21. april 2021 Jeg hadde blitt veldig sint på min søster. Helt unødvendig at barnet skal vite det! Og hva er det for en klaging? Tomatsuppe og pannekaker er kjempegodt. Jeg og mannen spiser mye rimelig mat selv om vi har god råd, har din søster kun lyst på biff liksom? Hun høres bitter ut på egen situasjon, men det trenger ikke gå ut over deg og ditt barn. Helt unødvendig. Anonymkode: c5a11...98b 3
Tanuki Skrevet 21. april 2021 #14 Skrevet 21. april 2021 Vi har hatt dårlig økonomi i perioder, men vi sier jo ikke "vi er fattige" til barnet vårt. Jeg kan ikke huske at økonomien har vært noe vi har diskutert foran barnet heller. Han har aldri manglet noe uansett. Ville i hvert fall ikke tatt opp temaet på en slik negativ måte som søsteren til TS gjorde. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #15 Skrevet 21. april 2021 Syns overhode ikke man trenger å si noe sånt til et barnehagebarn, de er da lykkelige bare de får kjærlighet og har det de trenger. Et eldre barn kunne man satt seg ned med og tatt praten om h*n klaget over at de vil ha mer og de forstår hva økonomi er. Her tar din søster feil. Anonymkode: 16de5...697 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #16 Skrevet 21. april 2021 Det er ingen som har dårlig råd. De er råd til å prioritere pengene. Om du har dårlig "råd" så sier du til ungene: "Mamma, bruker pengene på seg selv i stedet for at du skal få mat". Om folk har dårlig råd, så har de seg selv og skylde på! Da skjønner ungene tegningen. Enkelt og greit. Anonymkode: 10fcd...f5a 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #17 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ingen som har dårlig råd. De er råd til å prioritere pengene. Om du har dårlig "råd" så sier du til ungene: "Mamma, bruker pengene på seg selv i stedet for at du skal få mat". Om folk har dårlig råd, så har de seg selv og skylde på! Da skjønner ungene tegningen. Enkelt og greit. Anonymkode: 10fcd...f5a Du verden, dette burde jo alle de fattige i Norge ha visst! Du må jo spre din visdom! 🙄 Anonymkode: c3d30...f1e 11
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #18 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen som har dårlig råd. De er råd til å prioritere pengene. Om du har dårlig "råd" så sier du til ungene: "Mamma, bruker pengene på seg selv i stedet for at du skal få mat". Om folk har dårlig råd, så har de seg selv og skylde på! Da skjønner ungene tegningen. Enkelt og greit. Anonymkode: 10fcd...f5a Man skal absolutt gi barna mat før alt, man skal absolutt heller ikke legge dårlig råd over på barna. Men du kan ikke være så naiv og tro at ingen har dårlig råd og prioriterer seg selv av den grunn. I dagens situasjon med korona er det ekstremt mange med FAKTISK dårlig råd, ellers også. Mange fattige familier i Norge som omtrent ikke har noe å leve av annet enn hjelp til kommunale boliger, som må gå og få gratis mat noen steder osv. Noen får også hjelp av barnevern i en vanskelig periode! Finnes det virkelig mennesker som tror det ikke finnes fattige mennesker i Norge? Anonymkode: 16de5...697 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #19 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man skal absolutt gi barna mat før alt, man skal absolutt heller ikke legge dårlig råd over på barna. Men du kan ikke være så naiv og tro at ingen har dårlig råd og prioriterer seg selv av den grunn. I dagens situasjon med korona er det ekstremt mange med FAKTISK dårlig råd, ellers også. Mange fattige familier i Norge som omtrent ikke har noe å leve av annet enn hjelp til kommunale boliger, som må gå og få gratis mat noen steder osv. Noen får også hjelp av barnevern i en vanskelig periode! Finnes det virkelig mennesker som tror det ikke finnes fattige mennesker i Norge? Anonymkode: 16de5...697 Traff jeg en nerve. Selvfølgelig er det en sammenheng mellom prioritering av penger og "dårlig råd". Jeg har ikke sett noen sulter i hjelp i Norge enda. Det er derfor vi har NAV. Om man har dårlig råd, så er man kanskje også dårlig mor. Det viser forskning i Norge tydelig. Anonymkode: 10fcd...f5a 2
Sensi Skrevet 21. april 2021 #20 Skrevet 21. april 2021 Totalt unødvendig av din søster. Hvis og når ditt barn skal informeres om din økonomiske situasjon er opp til deg. Ikke henne. Her han hun tråkket i ditt bed så det holder. Hadde gitt klar beskjed om at snakk om penger og dårlig råd er uønsket tema foran ditt barn. Hadde samtidig ikke klart å holde meg og sagt at det er å gi barna unødige bekymringer å tyte om dette så lenge det absolutt ikke er nødvendig. Masse lykke til med å legge deg opp buffer og komme deg på fote igjen. Håper du har en trygg og god jobb. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå