Gå til innhold

Hvorfor får jeg bare 100 000 i lån til bolig ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere med høy egenkapital på uføretrygd som bare får 100 000 i boliglån? Det er jo helt latterlig. De argumenterer for at jeg har for lav hverdagsøkonomi.

Jeg har 1,4 i egenkapital til bolig og banken vil gi meg hundre tusen liksom. Skal det være en vits?

Ikke får jeg startlån pga for høy egenkapital, så da står jeg her da. Flere med samme erfaring?

Jeg har jo heller ikke mulighet til å spare noe mer, egenkapitalen min har jeg fra salg av bolig.

Anonymkode: aee8f...206

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flere med høy egenkapital på uføretrygd som bare får 100 000 i boliglån? Det er jo helt latterlig. De argumenterer for at jeg har for lav hverdagsøkonomi.

Jeg har 1,4 i egenkapital til bolig og banken vil gi meg hundre tusen liksom. Skal det være en vits?

Ikke får jeg startlån pga for høy egenkapital, så da står jeg her da. Flere med samme erfaring?

Jeg har jo heller ikke mulighet til å spare noe mer, egenkapitalen min har jeg fra salg av bolig.

Hvis du ikke har mulighet til å spare noe mer; Hvordan skal du ha råd til renter og avdrag når renta øker? Hvordan skal du ha råd til nødvendig vedlikehold av boligen? 

Anonymkode: 515b2...fb8

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nav er håpløst på mange måter. 

Anonymkode: 674ad...65d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke har mulighet til å spare noe mer; Hvordan skal du ha råd til renter og avdrag når renta øker? Hvordan skal du ha råd til nødvendig vedlikehold av boligen? 

Men råd til å betale like mye i leie som et eventuelt lån om ikke mer, det må man ha!?

• Liker 21
Gjest laPistola
Skrevet

For det hen ikke bruker på og leie? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å spare så mye at jeg får råd til bolig, nei. Har minstesats uføretrygd og alt spises opp av husleie, mat og nødvendige utgifter. Men jeg vil jo kunne tåle litt renteøkning. Har jo eid boliger før da jeg jobbet. Har solgt boligen min nå for å kjøpe lettstelt leilighet, men det var visst umulig 😮 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer betaler MINDRE i lån tilsammen for huset vårt enn noen jeg kjenner som leier en dårlig leilighet med alkove i byen. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd lykken hos flere banker, om du ikke har gjort det!

Jeg ville nå trodd at egenkapitalen din skulle være god nok sikkerhet for banken.

Men de ser jo først og fremst på om du har råd til å betjene lånet, med renteøkning. 

Anonymkode: 100d2...6ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville prøvd lykken hos flere banker, om du ikke har gjort det!

Jeg ville nå trodd at egenkapitalen din skulle være god nok sikkerhet for banken.

Men de ser jo først og fremst på om du har råd til å betjene lånet, med renteøkning. 

Anonymkode: 100d2...6ce

Men om ts har 1,4 i egenkapital så vil ikke lånet bli det største? Kanskje 1 mill eller noe sånn? Kommer vel an på bosted og slikt. 

• Liker 1
Skrevet

Hvilke banker har du prøvd? Tror DNB har litt mindre rigide linjer de må følge en for eks. Sparebank 1 ol.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mufasa90 skrev (1 minutt siden):

Hvilke banker har du prøvd? Tror DNB har litt mindre rigide linjer de må følge en for eks. Sparebank 1 ol.

Min erfaring er at DnB er strengere. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye dyrere å leie enn å eie. Jeg flyttet fra enebolig på 350 kvm med seks soverom, med rente på 1.45 og huslån på 9500/mnd til en sliten flermannsbolig på 100 kvm med to soverom og en leie på 11500. Kommunale avgifter, eiendomsskatt og husforsikring kommer i tillegg, men likevel. 

Anonymkode: d44fd...5d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mufasa90 skrev (2 minutter siden):

De følger nok samme retningslinjer, men er man heldig å treffer riktig person er mye gjort! Argumenter hvorfor du bruker mkndre enn budsjettet de følger sier, har du ikke barn og bil så bær veldig tydelig på det! 

Anonymkode: f0176...41b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig lite synes jeg...

Er det sånn at bankene innerst inne vet at renten kommer til å skyte i været snart, eller hva? 

Anonymkode: 795e4...2a9

AnonymBruker
Skrevet

Har du barn? De trekker sykt mye ned på maksimalt lånebeløp. 

Anonymkode: 81343...fb7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

La meg se om jeg har forstått det riktig.

Du har høy egenkapital og uføretrygd. Din inntekt er egentlig uføretrygdpengene (har du annen inntekt?).

Når du får boliglån tar banken pengene du har i egenkapital og du står igjen bare med ren inntekt å betjene lånet.

Banken har regnet ut at din inntekt ikke er nok å betjene et større lån enn beløpet som er satt og så har de tatt hensyn til din betalingsevne ved høyere rente.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mye dyrere å leie enn å eie. Jeg flyttet fra enebolig på 350 kvm med seks soverom, med rente på 1.45 og huslån på 9500/mnd til en sliten flermannsbolig på 100 kvm med to soverom og en leie på 11500. Kommunale avgifter, eiendomsskatt og husforsikring kommer i tillegg, men likevel. 

Anonymkode: d44fd...5d5

Det er et veldig snevert syn. Kanskje det er dyrere å leie «her og nå» når du ser på likviditeten. Men det koster mye mer å eie enn bare kostnaden på lånet. En enebolig på 350 kvadratmeter krever mye vedlikehold. Minst 50-100 000,- i året om en fordeler fremtidige kostnader (slik man teoretisk gjør når en setter leie).

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva har du i uførepensjon da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygd regnes som fast inntekt, og det er jo minst over 300.000. 

Derfor skal du kunne få nærmere 1 mill i all fall.

Gå til flere banker. Vis hva du bruker penger på i det daglige. Jeg og mannen ligger langt under SIFO på alt utenom mat, og det tok vår bank hensyn til. De vet vi lever rimelig, og vi fikk derfor låne mer. 

Anonymkode: 457cc...80c

• Liker 2
Skrevet

Har du sjekket Bulder bank?

fikk akkurat 1.29% rente på boliglånet der nå (garantert uten renteheving ut året).

har hatt litt forskjellige banker igjennom årene. DNB klart vanskligst å ha med å gjøre da vi var i etableringsfasen i tillegg til høye renter på lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...