Gå til innhold

Venter du fortsatt på skattepengene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og jeg leverte den 22 og 24 mars ingen av oss har fått skatteoppgjøret ennå

Anonymkode: 5cc42...791

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Visste du ikke at man få renter på tilgode beløpet ? 🤣😊 Så nei det er ikke null 0% renter på skattepengene våre. Det er riktig nok ikke mye slik som i fond osv, men litt rente er det.  

Enkelt google søk så ser du jeg har rett.

Anonymkode: c164e...eec

Du bør nok kreve pengene tilbake fra den som lærte deg å google...😂 

https://www.skatteetaten.no/satser/rentesatser-pa-tilgodebelop-restskatt-og-resterende-skatt/

Anonymkode: dc666...b25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alle som jeg kjenner har fått skattepengene. 

De som ikke har fått pengene enda har blitt tatt ut i kontroll.

Første kontroll skjer via datamaskin og alt er ok, da blir pengene utbetalt i juni. Om det ikke er ok, da må skattemeldingen sjekkes av en ansatt, og du vil få skatteoppgjøret i oktober. 

Anonymkode: 85663...ae5

Nei, alle som ikke har fått skatteoppgjør er ikke tatt ut til kontroll. Det kan være mange årsaker til at man ikke har fått. Skatteoppgjørene sendes ut puljevis, og det kan være tilfeldig hvilken pulje du er med på. Noen havner også i gammel løsning (altinn) av ulike grunner. Ingen av de som leverer skattemeldingen via altinn får skatteoppgjør før i juni. Kun de som leverer på ny løsning på skatteetaten.no kan få tidligere oppgjør. En del av de som leverer via skatteetaten blir også overført til gammel løsning internt etter at det er levert, og vil derfor få tidligst i juni. Dette sa en veileder i skatteetaten til meg.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men hva googlet du for å finne ut at man får rente?

Jeg googlet og fant at renten er 0 %.

https://www.skatteetaten.no/satser/rentesatser-pa-tilgodebelop-restskatt-og-resterende-skatt/

Anonymkode: 25943...26d

Det er null renter i år pga korona, slik at folk med restskatt som kanske allerede sliter, ikke skal bli belastet med renter.  
Da blir det null på tilgodeskatten også.

Anonymkode: 66dac...47e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, alle som ikke har fått skatteoppgjør er ikke tatt ut til kontroll. Det kan være mange årsaker til at man ikke har fått. Skatteoppgjørene sendes ut puljevis, og det kan være tilfeldig hvilken pulje du er med på. Noen havner også i gammel løsning (altinn) av ulike grunner. Ingen av de som leverer skattemeldingen via altinn får skatteoppgjør før i juni. Kun de som leverer på ny løsning på skatteetaten.no kan få tidligere oppgjør. En del av de som leverer via skatteetaten blir også overført til gammel løsning internt etter at det er levert, og vil derfor få tidligst i juni. Dette sa en veileder i skatteetaten til meg.

Det er null renter i år pga korona, slik at folk med restskatt som kanske allerede sliter, ikke skal bli belastet med renter.  

At det er 0 rente på skatten i år er ikke pga korona, men fordi styringsrenta er så lav nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du bør kreve pengene tilbake fra de som lærte deg normal folkeskikk

Anonymkode: ce765...ecf

Tror nok heller "...eec " bør kreve pengene tilbake fra de som prøvde lære henne folkeskikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterte, men hva googlet du for å finne ut at man får rente?

Jeg googlet og fant at renten er 0 %.

I år er den null pga styringsrenten. Hvis du ser på andre år på den siden feks 2019 var renten 1,7.

Renten ved skatt til gode ligger på 25 % under styringsrenten. Styringsrenten ligger på 0,5 prosent. Det vil da si at renten du sitter igjen med er 25 % lavere enn 0,5, altså 0,375 %.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør nok kreve pengene tilbake fra den som lærte deg å google...😂 

Dette kommer når jeg google, så tenker den går rett tilbake til deg jeg. I år er det null ja pga styringsrenten. I fjor var den 1,7. Se på tidligere lønnsoppgjør du. 

Renten ved skatt til gode ligger på 25 % under styringsrenten. Styringsrenten ligger på 0,5 prosent. Det vil da si at renten du sitter igjen med er 25 % lavere enn 0,5, altså 0,375 %.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror nok heller "...eec " bør kreve pengene tilbake fra de som prøvde lære henne folkeskikk.

Hvorfor det? Fordi jeg har rett eller? Det var et høy på pæra svar til noen så mp kommentere "åh jeg har hatt pengene selv jeg hele tiden". Det er nemlig som regel renter på skattepenger til gode. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette kommer når jeg google, så tenker den går rett tilbake til deg jeg. I år er det null ja pga styringsrenten. I fjor var den 1,7. Se på tidligere lønnsoppgjør du. 

Skatteoppgjør selvsagt. Alltid fått rente godgjørelse jeg i hvert fall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I år er den null pga styringsrenten. Hvis du ser på andre år på den siden feks 2019 var renten 1,7.

Det er totalt uinteressant hva renten har vært tidligere år siden man får renten som gjelder i år.

Hvorfor ikke bare innrømme at du tok feil?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er totalt uinteressant hva renten har vært tidligere år siden man får renten som gjelder i år.

Hvorfor ikke bare innrømme at du tok feil?

Jeg svarte på at det "ikke er renter på tilgode beløp", noe det i hovedsak er. Jeg snakket aldri kun om i år når jeg skrev det, så nei jeg tar ikke feil i det jeg skriver.

At jeg misforsto vedkommende er en annen ting, det kan verken jeg eller du svare på. Trodde det var snakk om at det generelt ikke var renter på pengene, da dette går igjen her inne at folk ikke vet. 

AnonymBruker
Skrevet

Rart at min samboer fikk pengene forrige torsdag og han leverte inn den nye på altinn.  

Anonymkode: a4b70...27b

AnonymBruker
Skrevet

Leverte skattemeldingen 23. mars, ikke fått skatteoppgjøret enda. Noen som vet om det pleier å ta lengre tid når man har privat lån fordi det må sjekkes opp med den man har lånt fra?

Anonymkode: f1f91...ae6

AnonymBruker
Skrevet

Du tuller nå?

Du går ikke seriøst rundt og tror at det første treffet du får på Google automatisk er fasitsvaret?

Hva renten har vært tidligere er jo fullstendig uinteressant. 

Forøvrig er det lenge siden renten på skatt var høyere enn inflasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Leverte min 11. april, og mottok penger i dag morges :) Fikk melding om oppgjøres ved midnatt. Så rett under 2 uker.

Anonymkode: 5ad4b...d4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du tuller nå?

Du går ikke seriøst rundt og tror at det første treffet du får på Google automatisk er fasitsvaret?

Hva renten har vært tidligere er jo fullstendig uinteressant. 

Forøvrig er det lenge siden renten på skatt var høyere enn inflasjonen.

Nei det gjør jeg selvsagt ikke, men i dette tilfelle stemmer det (foruten tallene da de ble tatt med som et eksempel fra min side at det er renter på skattepengene). I samme setninger skriver jeg jo at i år er renten null pga styringsrente så det er vell selvsagt at jeg ikke trodde det var rentene for i år.

Hva den har vært tidligere er ikke uinteressant da jeg diskuterte på generelt grunnlag, og trode du også mente på generelt grunnlagt og ikke konkret i år. Jeg bommet derimot med 1 tall, i 2019 var renten 1,17 % på skattepengene.

Anonymkode: 972c7...a74

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Visste du ikke at man få renter på tilgode beløpet ? 🤣😊 Så nei det er ikke null 0% renter på skattepengene våre. Det er riktig nok ikke mye slik som i fond osv, men litt rente er det.  

Enkelt google søk så ser du jeg har rett.

I år er det 0% ...

Anonymkode: 2c0f3...4ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I år er det 0% ...

Anonymkode: 2c0f3...4ed

Det er det ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det gjør jeg selvsagt ikke, men i dette tilfelle stemmer det (foruten tallene da de ble tatt med som et eksempel fra min side at det er renter på skattepengene). I samme setninger skriver jeg jo at i år er renten null pga styringsrente så det er vell selvsagt at jeg ikke trodde det var rentene for i år.

Hva den har vært tidligere er ikke uinteressant da jeg diskuterte på generelt grunnlag, og trode du også mente på generelt grunnlagt og ikke konkret i år. Jeg bommet derimot med 1 tall, i 2019 var renten 1,17 % på skattepengene.

Også da bare en fis i havet, slik det har vært i årevis nå. I 2019 hadde jeg til sammenligning 32 % avkastning på fondssparingen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...