Gå til innhold

Mattips til lite kjøkken med kun to spiseplater?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytte til et bittelite hus og der finnes det kun to spiseplater. 

Har dere tips på god mat som kan lages uten ovn og i et lite kjøkken? 
Gjerne også mat som kan spares/fryses og enkelt varmes i mikro senere. 

Anonymkode: 86c03...8c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiseplate? Hva er det?

Anonymkode: dcc32...ceb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en spiseplate?  Mener du spiseplass eller kokeplate?

Anonymkode: d9fa2...10b

AnonymBruker
Skrevet

Å herregud, mener selvfølgelig kokeplater! Jeg har bodd i Sverige i 6 år og holder tydeligvis på å miste språket mitt 😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo strengt tatt lage alt som kan kokes i en kjele eller stekes i en panne.....   🤔   

Anonymkode: d9fa2...10b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å steke mat rett i panna, alt samlet. Grønnsaker, poteter osv. Bare steker det sammen i en panne.

Da bruker jeg bare en kokeplate.

Eller så koker jeg nudler med grønnsaker i samme kjele, også bare 1 plate. 

Taco kan man også lage med bare 1 kokeplate.

Spaghetti og kjøtt krevet helst 2 men det skal visst gå å lage alt i en panne har jeg hørt.

Selv foretrekker jeg å steke alt samlet. Men man må på en måte finne ut av hva som skal stekes først og lengst osv. Og jeg er ikke sær i matveien. Lager bare mat fordi jeg må spise 😂

Anonymkode: fdc6a...f1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med to kokeplater og uten stekeovn kan du lage omtrent alt av mat som ikke er typ pizza eller gratenger.

Generelt- kok karbohydratene dine i kjele (ris/pasta/poteter), stek kjøtt og grønnsaker enten sammen i panna eller etter hverandre. Varm saus enten i vannbad over karbohydratene (dersom det er i pose/beger) eller varm sausen med kjøtt og grønnsaker.

Metoden over fungerer til alt mulig: wok med nudler eller ris, spaghetti karbonara eller bolognese, alle mulige gryteretter, stekte koteletter eller kjøttkaker. I tillegg har du retter som quesedillas, omeletter og pytt i panne, de krever bare en panne. 

Anonymkode: bffcc...211

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kunne tatt deg råd til en airfryer? Da får man plutselig mye flere muligheter.

Anonymkode: b6375...d5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gryter! Alt i en eller to gryter. Chili con carne, indisk gryte med ris, supper, indisk dahl,  gulasj, pølsegryte, gryter basert på kikerter eller linser, fiskegryte eller suppe, risotto, stekt ris. 

Du kan også kjøpe en damprist. Kan feks koke grønnsaker, dampe laks/kylling også ha potetmos i andre gryten.

Anonymkode: 4db46...52d

• Liker 1
Skrevet

Jeg foreslår at du kjøper en løs induksjonsplate utenom, så slipper du den begrensningen. Vi har IKEA sin, brukes når vi lager mat ute siden vi har full koketopp inne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å herregud, mener selvfølgelig kokeplater! Jeg har bodd i Sverige i 6 år og holder tydeligvis på å miste språket mitt 😅

Jeg forsto deg! Tenkte faktisk ikke over det før jeg leste ditt svar over her. Men forslag har jeg ikke for øyeblikket.

Anonymkode: f94bd...9dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Biloba skrev (2 minutter siden):

Jeg foreslår at du kjøper en løs induksjonsplate utenom, så slipper du den begrensningen. Vi har IKEA sin, brukes når vi lager mat ute siden vi har full koketopp inne. 

Dette er lurt! Ser det på de fleste som har minihus hvis de har bare to eller tre kokeplater, så henger den en slik på veggen :) 

Anonymkode: 9eda5...6c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skal flytte til et bittelite hus og der finnes det kun to spiseplater. 

Har dere tips på god mat som kan lages uten ovn og i et lite kjøkken? 
Gjerne også mat som kan spares/fryses og enkelt varmes i mikro senere. 

Kjøp en elektrisk riskoker, da går det fint med bare to kokeplater.

• 5 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tips! Den der Omnia så jo supersmart ut. Jeg er jo veldig glad i å bake grønnsaker i ovn eller lage gratenger, men har sett at man kan kjøpe en separat miniovn som ser ut som en mikro. Vet ikke om jeg får plass, men det kan jo være et alternativ. / TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...