Gå til innhold

Mexico

lene24

Anbefalte innlegg

Noen som har vært i mexico, gjerne på rivieraen?

Trenger tips til hvor vi kan dra på bryllupsreise, og vi leker litt med tanken om Mexico :) gjennom apollo reiser kan en velge mellom byer som:

* Tulum

* Akumal

* Puerto Aventuras

* Playa Paraiso

* Playa del Carmen

Alle ser spennende ut, så gøy å se dersom noen har vært noen av disse stedene :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvordan type mennesker dere er...og hva dere liker.

Vi bodde i Tulum....i andre etasje i ei trehytte på verdens flotteste bountyreklamestrand. Uten strøm, plass til hengekøye under palmene på verandaen....med iguaner oppover hytteveggen (det ble jeg heldigvis ikke fortalt før vi var på vei til flyplassen :ler:).

Playa del Carmen er litt mer Gran Canary....med ei hovedgate hvor turistene går opp og ned skulder ved skulder.....ok...så er jeg allergisk til sånn type ferie da. :ler:

Men skriv hva du vil ha....så blir det lettere å gi råd. :)

Skal dere kun være på et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi vil gjerne bo på et bra hotell, er nok ikke så primitiv av meg nei :) men playa del carmen tror jeg ikke er noe for oss, har vært nok steder som det tror jeg... vil gjerne oppleve noe i tillegg til å være i et kjempe vakkert land!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, men da er antageligvis ikke Tulum noe for dere.

Ikke for det.....det er jo noen finere bungalower litt lenger ned på stranden da....nærmere "sentrum"...men finere hotell?...nei...ikke Tulum da. :ler:

Forresten...du skriver at apollo reiser tilbyr tur til Tulum...må sjekke.

Hvor lenge skal dere bli....og hva vil dere se?

Vi reiste rundt i Chiapas.....så jeg kan gi deg noe info...trenger også å vite hvordan dere vil reise rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. Playa del Carmen:

Jeg syntes også det var litt "Kanariøy-stemning" der, mens en annen venninne syntes det var helt topp. Så jeg tror det kommer an på hva man har sett før og hvaslags type ferie man er ute etter. Det er jo faktisk utrolig mye artig man kan gjøre der, snorkle på Cozumel (fantastisk) utflukter til ruiner, etc. etc.

ALt i alt ville jeg ikke reist tilbake igjen, men vi snakket med flere som stortrivdes der, også noen par som var på bryllupsreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kikket på hotellet, men fikk ikke kartet til å fungere så jeg vet ikke helt hvor det ligger.

Stranden i Tulum er helt nydelig (Bountysjokoladestrand).....iallefall der hvor vi bodde...nesten borte ved Mayaruinene...hotellet til Apollo ligger lenger syd.

Det står at hotellet ligger ende på stranden....det betyr at det er et stykke unna "sentrum" som ligger oppe ved hovedveien. Det trenger ikke være noe problem....koster ca. 1 usd i taxi.

Tulum sentrum er ikke stort...og nok en sted man liker seg best hvis man er av backpacker-typen.

Det går buss til Playa del Carmen og andre steder fra busstasjonen i "sentrum"....flere avganger hver dag...siste gikk fra Playa ganske sent på kvelden.

I Playa del carmen er det et helt annen "liv". Turister i "hawaiiskjorter" går opp og ned Fifth avenue ( :roll: ) ..hovedgata. Det er mange butikker og mange restauranter...men stranden kan bare gå hjem og vugge i forhold til Tulum...ikke noe er som Tulum.

Selv om du ikke nevner Cancun....så må jeg bare skrive.....Ligg unna den byen....den er grusom.

Det man bør tenke på når man f.eks. skal velge mellom Tulum og Playa del Carmen....er hvor mye mennesker og hvor mye liv man vil ha rundt seg. Det er som sagt litt begrenset i Tulum....selv om man selvfølgelig er fri til å stikke bort til hippiene under ruinene og spise der. :ler:

Ååååååå...Tulum var herlig.

Fra Playa del Carmen så går det båter ut til (turistøyene)...det gjør det ikke i Tulum...men er like mye liv under vann i Tulum som på øyene.

Hvis dere skal til mayaruinene i Chichen Itza...så ligger de nord for Playa del Carmen....så dere er altså nærmere dem i Playa enn i Tulum.

Mayaruinene i Palenque er fantastiske...og helt annerledes enn i Chichen Itza, men det tar en del timer å reise dit fra Playa eller Tulum...så dit vet jeg ikke om dere vil.

Apollo har sikkert utflukter til Chichen Itza...hvis dere vil være med på sånn type tur.

Hvis valget står mellom ruinene i Tulum eller Chichen Itza...så velg det siste....det er mye mer fantastisk og mye mer historisk interessant. Mayaruinene i Tulum er helt greie, men ikke noe mer.

.......

Tenk litt over hvilken type mennesker dere er.

Tulum:

Vil dere bo på en av verdens flotteste strender med litt begrenset annet liv....eller holder det at dere tar en tur eller to dit med buss fra Playa del Carmen?

Playa del Carmen:

Vil dere bo i et turistmylder ("Gran Canary") med mange tilbud innen rekkevidde, med en strand som er overbebygd og overlesset av turister?

I Playa del carmen får dere forresten verdens beste caffe mocca.....den inneholder vel 80.000 kalorier pr. glass, men du finner ikke dens like. :ler:

................

Har dere forresten vurdert Cuba?

Ååååå Tulum var bra....brabra var det.....for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reist litt rundt i Mexico. Jeg likte meg veldig godt i Playa del Carmen, men vi var ikke der hele tiden.

Enig med andre, styr unna Cancun.

Mange flotte hoteller ved Playa del Carmen. Og mange flotte muligheter for både dagsturer og fleredagersturer derfra. Dagstur til Tulum er flott. Da får du både en fantastisk strand helt for dere selv omtrent og besøke maya-ruinene der.

Dagstur til Chichen Itza er også et must. Og snorkling fra Cozumel er jo bra.

Hva med å legge inn en tur til byen Merida. Koselig by. Derfra kan man ta dagstur til Celestun og se flamingoer og dagstur til enda flere maya-ruiner - som jeg dessverre ikke husker hva heter i farta...

Mexico er et fantastisk land som jeg anbefaler på det varmeste. Men husk at Yucatan-halvøya er ganske turistifisert.

En ting til: Mexikansk mat er som du sikkert vet kjempegod, men vær forberedt på at det ikke er taco nøyaktig som det vi spiser her hjemme. Vi spiser nemlig en amerikanisert utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si meg enig med de foregående her. Vil du bo på et fint hotell så bor dere i Cancun, de fleste hotellene på hotellstripa er av bedre kvalitet. Cancun er delt opp i hovedsaklig to deler, hotellstripa, og selve byen, på hotellstripa er alt "nytt", nye hoteller, nye kjøpesentre, nye nattklubber.

Playa del carmen er kanariøyene i et nøtteskall, koselig å dra en dag, men ikke mer enn det. Og en vil garantert møte en rekke andre skandinavere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si meg enig med de foregående her. Vil du bo på et fint hotell så bor  dere i Cancun, de fleste hotellene på hotellstripa er av bedre kvalitet.
Hva annet enn hotellene i bra i Cancun?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk var at Cancun var veldig, veldig plastic. Playa del Carmen er jo og en turistby, ikke så veldig ekte meksikansk. Men jeg syntes den var veldig koselig.

Var der for tre år siden, men da var det ikke charterturer dit fra Norge, så det er sikkert flere nordmenn der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for tre år siden, men da var det ikke charterturer dit fra Norge, så det er sikkert flere nordmenn der nå.

Ving har hatt charterturer dit iallefall i 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva annet enn hotellene i bra i Cancun?

Du har en evinnelig lang strand, kjøpesentre, butikker, golfbane, utesteder, lagune, treningssentre.

Spørsmålet er heller hva som er galt med Cancun, foruten at det er moderne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en evinnelig lang strand, kjøpesentre, butikker, golfbane, utesteder, lagune, treningssentre.

Spørsmålet er heller hva som er galt med Cancun, foruten at det er moderne?

Jeg spurte kun fordi du er den første jeg har opplevd som har ytret deg positivt om Cancun. :)

Jeg betviler ikke at hotellene og stranden er fin....hvis det er derfor man reiser så langt. Det som gjennomsyrer hele byen, er at den er "kunstig" bygd opp i relativt raskt tempo...det er en by uten noe som helst sjel....den kunne like gjerne ligget i Norge...eller i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare en ting: BELIZE BELIZE BELIZE! Det er syd for Mexico, vi tok fly til Cancun og tok nattbuss sydover. Enig med alle andre, fort deg ut av Cancun!

Men Belize har en mer karibisk laidback atmosfære, og er mye roligere enn Mexicos masete hverdag. Sjekk ut http://www.belize.com/ og jeg kan på det aller varmeste anbefale noen netter på http://www.maruba-spa.com/. Dyrt men helt fantastisk romantisk og supert:)

God tur!

PS: jeg reiser på bryllupsreise om 2 dager til Bali!!! JIPPI! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Playa del Carmen..

Jeg reiser dit for andre år på rad, alene.

Tidligere har jeg reist mye, og sjelden reist tilbake til sammen sted. Ikke fordi jeg har vært misfornøyd, men fordi det er så mange flere steder som burde oppleves.

Playa del Carmen er nok perfekt for en bryllupsreise (tror jeg som ikke er gift..). Men dere burde eventuelt prøve å få et hotell på "Playacar" som er et område ca 3 km utenfor. Det er fortryllende vakkert, hotellene holder en høy standard, det finnes organiserte turer som passer alle, +++. Jeg bodde i fjor på Riu Playacar, og det kan trygt anbefales. I år skal jeg bo på Riu Palace som er et større hotell. Bor dere på "Playacar" kan dere selv velge hvor hektisk dere ønsker å ha det... Og service finnes det nok av. SPA på stranden, flere deilige restauranter, butikker i alle varianter på området osv..

Lykke til - og lykke til med reisevalg og ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte kun fordi du er den første jeg har opplevd som har ytret deg positivt om Cancun. :)

Jeg betviler ikke at hotellene og stranden er fin....hvis det er derfor man reiser så langt.  Det som gjennomsyrer hele byen, er at den er "kunstig" bygd opp i relativt raskt tempo...det er en by uten noe som helst sjel....den kunne like gjerne ligget i Norge...eller i Tyskland.

Hotelldelen er helt klart raskt bygget opp, hele halvøya der er moderne, med moderne faciliteter. Det jeg ikke kan forstå er at folk anbefaler Playa del Carmen til fordel for Cancun, etter min mening er Carmen et sted for de som reiser hvert år til Kanariøyene og har leilighet i den norske bosetningen i Spania. Cancun er et nytt og flott sted, hvis det er du er ute etter. Skal du bo på et avsidesliggende sted, i Mexicansk stil er ingen av disse stedene noe for deg. Da må du nok leie en bil og komme bort fra disse kjente stedene.

Og jeg spør, hva har Playa del Carmen som Cancun ikke har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg spør, hva har Playa del Carmen som Cancun ikke har?

Playa del Carmen har i alle fall et snev av Mexico...mens Cancun overhodet ikke har noen identitet.

Men for all del...reis da gjerne til Cancun. Jeg for min del synes det blir for langt å reise kun for å bo på fine hotell, spille golf, shoppe, trene i helsestudio m.m....alt det gjør man like godt i f.eks. Spania.

Og man trenger ikke å leie bil for å komme seg rundt i Mexico....de har et veldig godt utbygd bussnett. ;)

Hele Cancun...ikke bare hotelldelen er bygd raskt opp....det var opprinnelig en bitteliten fiskebosetning.

(Jeg er for øvrig heller ikke noen fan av Playa del Carmen, men det er uinteressant siden det ikke er jeg som skal dit på bryllupsreise.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere reiser til Playa del Carmen er det et must å bo i playacar området på et all inclusive hotell. Vi sparte masse penger på det da det var veldig dyrt å spise og drikke inne i Playa del Carmen. Og så den servicen du får!!!!! Strendene der blri "renset" hver kveld så den er veldig ren og fin. KOmmer ikke over hvor deilig det var å bo der!!! Vil tilbake! Saga Solreiser har reiser dit, et hotell som heter Gala. ANBEFALES!!!!

Lykke til!! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...