Gå til innhold

Nav har ikke rett til å hindre brukere i å søke om uføretrygd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange blir veiledet til å ikke søke om uføretrygd før veileder åpner for det. De fikk tidligere ikke søkt digitalt om uføretrygd fordi nav først åpnet denne muligheten når de åpnet for å søke om uføretrygd. Det mange ikke visste var at de kunne likevel søke på papirskjema. Dette har gjort at brukere har blitt hindret i å søke om uføretrygd og også mistet sine ytelser fra folketrygden når AAP gikk ut. Sivilombusmannen har bedt nav åpne for å kunne søke uføretrygd digitalt selv om nav ikke råder dem til det. https://www.sivilombudsmannen.no/uttalelser/arbeidsevnevurderingens-betydning-i-uforetrygdsaker-−-sak-av-eget-tiltak/

Anonymkode: e5d76...02b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva hjelper det når NAV gir automatisk avslag når det ikke er åpnet for å søke?

Anonymkode: cc377...afd

• Liker 6
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Saken her er vel heller at det ikke har hensikt å søke før rådgiver ved NAV åpner for det. Du må være ferdig avklart før du får innvilget uføretrygd. Om du likevel søker og velger å vente på at søknaden er behandlet, vil du få avlsag. Da har du kastet bort noen måneder.

Endret av Jaconandersen
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gir de automatisk avslag? Blir alle søknadene avslått? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vilkårene i folketrygdloven de skal finne ut om er oppfylt. Her er nav lokal og nav arbeid og ytelse uenige. Selv der hvor nav lokal er enig i at uføretrygd er riktig, får de avslag hos arbeid og ytelse. Hvorfor har de slike regler hvis det bare skaper mer rot? 

Gjest Jaconandersen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vilkårene i folketrygdloven de skal finne ut om er oppfylt. Her er nav lokal og nav arbeid og ytelse uenige. Selv der hvor nav lokal er enig i at uføretrygd er riktig, får de avslag hos arbeid og ytelse. Hvorfor har de slike regler hvis det bare skaper mer rot? 

Jeg har hørt at politikere automatisk får godkjent maks uføretrygd om de søker. Det samme med andre deler av eliten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er lite å klokt å søke når man vet at man kommer til å få avslag, for da mister man samtidig retten til AAP.

Anonymkode: 092ee...084

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det som skjer om du søker om uføretrygd uten at Nav lokal har åpnet for det og man står som "varig tilpasset innsats", er at veileder får en oppgave av forvaltning. Veileder må da svare på om lokalkontoret mener personen tilfredsstiller kriteriene for "varig". Om personen ikke gjør det så legges søknaden automatisk til avslag av forvaltning. Det er opp til personen selv om man trekker søknaden eller lar den bli stående, men et avslag blir det altså.

Anonymkode: 4ec42...1f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare uføretrygd ordningen må vært lagt ned og borgerlønn burde vært innført. På samme måte slipper vi å ha late folk som søker på uføretrygd.

Anonymkode: a23c4...5ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare uføretrygd ordningen må vært lagt ned og borgerlønn burde vært innført. På samme måte slipper vi å ha late folk som søker på uføretrygd.

Å hva mener du syke mennesker da skal gjøre? Kanskje det skal opprettes fattighus sånn at de kan stues vekk der :ironi:

Anonymkode: ab816...f64

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så de som har hatt arbeid og blitt syke eller skadet skal motta det samme som enkelte som ikke noen sinne har hatt eller har ønsket å være i arbeid? Virker hverken logisk eller rettferdig i mine øyne.

Anonymkode: 7b44e...435

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Jaconandersen skrev (3 timer siden):

Jeg har hørt at politikere automatisk får godkjent maks uføretrygd om de søker. Det samme med andre deler av eliten.

Et anonymt menneske på et nettforum har hørt det fra en ikke oppgitt kilde, da må det jo bare stemme.  :ironi:

Anonymkode: a9334...390

• Liker 5
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det gjør de ikke. Noe nav lokalt kan true med men det er ikke deres avgjørelse 

Gjest laPistola
Skrevet
Jaconandersen skrev (3 timer siden):

Saken her er vel heller at det ikke har hensikt å søke før rådgiver ved NAV åpner for det. Du må være ferdig avklart før du får innvilget uføretrygd. Om du likevel søker og velger å vente på at søknaden er behandlet, vil du få avlsag. Da har du kastet bort noen måneder.

Tull, jeg kranglet med saksbehandleren min og søkte til tross for hans trusler og automatisk avslag og at jeg da også ville miste aap. Fikk det innvilget 2 uker etter søknaden var sendt. Er ikke alltid rådgiver på nav lokalt som har rett. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, så fremt du ikke er ferdig avklart.

Anonymkode: f62d3...4a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Jaconandersen said:

Da har du nok hørt feil. Politikere må gjennom samme mølla som vanlige folk, forvaltningsloven tillater ikke forskjellsbehandling.

Når skal folk lære at politikere ikke er over skrevne lover?

Anonymkode: 385db...7ab

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Jeg søkte mot saksbehandler og nav lokals ønske, og fikk det vedtatt . Det lønner seg sikkert og ha saksbehandler / rådgiver med på laget, men en får ikke automatisk avslag . Tror det er lurt og ha en trygdespesialist / advokat med på prosessen . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så de som har hatt arbeid og blitt syke eller skadet skal motta det samme som enkelte som ikke noen sinne har hatt eller har ønsket å være i arbeid? Virker hverken logisk eller rettferdig i mine øyne.

Anonymkode: 7b44e...435

Sånn er det jo allerede. En som har jobbet i lavtlønnet yrke i alle yrkesaktive år, risikerer å få mindre i uføretrygd enn en ung ufør som aldri har løftet en finger og bidratt. 

Anonymkode: ab816...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...