Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laget et testament som bl.a. fratar min samboer arv (fra meg). Kan min samboer da være ett av testamentsvitnene? Og kan mine foreldre eller søsken være vitner? Jeg har arvinger/barn som skal arve alt.

Anonymkode: 9b7e3...7c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har laget et testament som bl.a. fratar min samboer arv (fra meg). Kan min samboer da være ett av testamentsvitnene? Og kan mine foreldre eller søsken være vitner? Jeg har arvinger/barn som skal arve alt.

Nei, ingen av disse kan være vitner du må få noen som ikke står deg så nær, hvertfall ikke samboer. Det kan bli problemer ved et oppgjør. Du får søke på hvordan dette fungerer. 

Anonymkode: 9225e...37a

• Liker 2
Skrevet

Be heller et par venner eller kollegaer om å vitne. Da er du sikker på at det ikke blir noe spørsmål i etterkant.

AnonymBruker
Skrevet

Vitnene bør hverken ha noe å tape eller noe å vinne på ditt testamente. Spør derfor naboer, kolleger eller venner.

Anonymkode: f96ee...8e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Habilitetskravet gjelder i forhold til hvem som skal arve, ikke hvem som ikke skal arve, så at din samboer ikke skal arve, gjør ikke samboeren din inhabil som testamentsvitne. Hvis samboeren din er mor eller far til testamentsarvinger, så er samboeren din inhabil. 

Dine foreldre kan ikke være vitner når barna dine er tilgodesett i testamentet, heller ikke dine søsken. 

Lovteksten (arve- og skiftelova § 44): "

En disposisjon i testamentet til fordel for et av testamentsvitnene er ugyldig. Det samme gjelder en disposisjon til fordel for følgende personer som står vitnet nær:

a) ektefellen eller samboeren
b) ektefellens eller samboerens barn
c) slektning i rett opp- eller nedstigende linje eller søsken
d) ektefellen eller samboeren til slektning i rett opp- eller nedstigende linje.

En disposisjon i testamentet til fordel for noen som vitnet er ansatt hos på testasjonstiden, er ugyldig. Som ansettelse regnes også funksjon som styremedlem og liknende i selskap, forening, stiftelse eller offentlig institusjon. Disposisjonen er likevel gyldig når tilknytningen trolig ikke har hatt betydning for innholdet i testamentet."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-6-1#§44

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vitnene bør hverken ha noe å tape eller noe å vinne på ditt testamente. 

Anonymkode: f96ee...8e8

At et vitne taper på testamentet gjør det ikke inhabil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, ingen av disse kan være vitner du må få noen som ikke står deg så nær, hvertfall ikke samboer.

Anonymkode: 9225e...37a

Samboeren kan være vitne hvis samboeren ikke er mor til testamentsarvingene. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...