AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Hei! Jeg er på det punktet i livet nå hvor det passer å skaffe seg hund, og har sett på litt ulike raser. Jeg har kommet borti en rase som heter Basenji, men ser noen steder på nettet at de er aggressive mot andre hunder i voksen alder, typ at man ikke kan la de hilse på hunder på gata fordi de kan 'gå til angrep'. Er det noen som har erfaringer med dette som de ønsker å dele? Er det sant for alle, eller avhenger det veldig av hund/sosialisering som valp? Anonymkode: e7e9c...e29
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 Duuu trodde dette var en navne tråd (så tråden på "tavla" og så ikke at det var under kjæledyr) men er lettet over at det er en hunderase og ikke en liten gutt som skal hete Basenji 😄 Beklager litt avsporing 😊 Lykke til med å finne riktig hund Anonymkode: 9617d...444 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 De er en av urrasene, og dermed har de gjerne sterke beskyttelsesmekanismer innebygd. De er veldig lojale og de kan bli veldig kosete, men jeg kjenner flere som ikke er det. Veldig viktig med god trening av disse (egentlig av ALLE raser!) Helt fra valpealder. Les deg veldig godt opp på hvordan du skal sosialisere og trene før du får valpen! Anonymkode: b4434...753 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Det er ikke uvanlig at basenjier er samkjønnsaggressive. De har også en tendens til å bli bånd-aggressive. Men, å hilse på andre hunder når man går tur er uansett ikke en god idé. Ikke bare skaper man en forventning, men valpen vil ikke få noe ut av å hilse på fremmede hunder i bånd. Valpekurs og faste lekevenner er best for sosialisering. De har et litt annet språk enn moderne hunder og de er veldig "på", så de passer best med større hunder som er trygge og selvsikre. Små, usikre hunder HATER stort sett alltid basenjier, da basenjier har en tendens til å være bøllete mot usikre hunder. Basenji er en av de mest krevende hundene å trene. De har ikke den "jeg vil glede deg" genet som moderne hunder har. Forestill deg hvordan det er å skulle trene en katt. Kanskje sitter de når du ber de om det. Kanskje ser de på deg, snur seg og går vekk. Får du en basenji som ikke er motivert av mat, så vil ikke hunden ha noen som helst grunn til å høre på deg. En basenji vil aldri kunne bli lydig (på den måten moderne hunder er lydige), men de kan velge å være samarbeidsvillige om du behandler de med respekt og de føler for det der og da. Man kan heller ikke ha de løs ute. Jaktinnstinktet er for sterkt, og motivasjonen til å høre på eier er for liten om det er noe mer spennende å gjøre. Er du ute etter en hund som kan trenes til å bli lydig, så er ikke en basenji for deg. Er du ut etter en selvstendig, klovnete, sær og bestemt hund som kan åpne skuffer og skap, er destruktiv når de kjeder seg og kan hoppe over høye gjerder, så er basenji for deg. Hvorfor jeg valgte å skaffe meg en basenji vet jeg ærlig talt ikke. Men som mange andre basenji-eiere valgte jeg å skaffe meg enda en et par år senere. De er små helvetteshunder som setter seg selv først, men de er underholdende helvetteshunder. Basenjier har kun løpetid én gang i året: på høsten. Valper kommer i januar-mars. Er du interessert i en valp til neste år, så må du begynne å ringe rundt til oppdrettere nå med en gang for en prat. Det er milelange ventelister, og få oppdrettere. Anonymkode: 24e2a...dbb 6
utakulanini Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke uvanlig at basenjier er samkjønnsaggressive. De har også en tendens til å bli bånd-aggressive. Men, å hilse på andre hunder når man går tur er uansett ikke en god idé. Ikke bare skaper man en forventning, men valpen vil ikke få noe ut av å hilse på fremmede hunder i bånd. Valpekurs og faste lekevenner er best for sosialisering. De har et litt annet språk enn moderne hunder og de er veldig "på", så de passer best med større hunder som er trygge og selvsikre. Små, usikre hunder HATER stort sett alltid basenjier, da basenjier har en tendens til å være bøllete mot usikre hunder. Basenji er en av de mest krevende hundene å trene. De har ikke den "jeg vil glede deg" genet som moderne hunder har. Forestill deg hvordan det er å skulle trene en katt. Kanskje sitter de når du ber de om det. Kanskje ser de på deg, snur seg og går vekk. Får du en basenji som ikke er motivert av mat, så vil ikke hunden ha noen som helst grunn til å høre på deg. En basenji vil aldri kunne bli lydig (på den måten moderne hunder er lydige), men de kan velge å være samarbeidsvillige om du behandler de med respekt og de føler for det der og da. Man kan heller ikke ha de løs ute. Jaktinnstinktet er for sterkt, og motivasjonen til å høre på eier er for liten om det er noe mer spennende å gjøre. Er du ute etter en hund som kan trenes til å bli lydig, så er ikke en basenji for deg. Er du ut etter en selvstendig, klovnete, sær og bestemt hund som kan åpne skuffer og skap, er destruktiv når de kjeder seg og kan hoppe over høye gjerder, så er basenji for deg. Hvorfor jeg valgte å skaffe meg en basenji vet jeg ærlig talt ikke. Men som mange andre basenji-eiere valgte jeg å skaffe meg enda en et par år senere. De er små helvetteshunder som setter seg selv først, men de er underholdende helvetteshunder. Basenjier har kun løpetid én gang i året: på høsten. Valper kommer i januar-mars. Er du interessert i en valp til neste år, så må du begynne å ringe rundt til oppdrettere nå med en gang for en prat. Det er milelange ventelister, og få oppdrettere. Anonymkode: 24e2a...dbb Min er bare halvt basenji, men alt du sier stemmer på en prikk. Støtter innlegget ditt! Endret 21. april 2021 av utakulanini 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Duuu trodde dette var en navne tråd (så tråden på "tavla" og så ikke at det var under kjæledyr) men er lettet over at det er en hunderase og ikke en liten gutt som skal hete Basenji 😄 Beklager litt avsporing 😊 Lykke til med å finne riktig hund Anonymkode: 9617d...444 Jeg trodde det var en sunnmøring som prøvde å skrive basseng 🙈 Anonymkode: 520df...018 3
venus24 Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 Tolker det slik at dette er din første hund? Isåfall ville jeg nok ikke gått for basenji, da de som nevnt tidligere i tråden kan være vanskelige å trene. Har du prøvd rasevelgeren til NKK? Kanskje den kan gi deg noen tips! 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke uvanlig at basenjier er samkjønnsaggressive. De har også en tendens til å bli bånd-aggressive. Men, å hilse på andre hunder når man går tur er uansett ikke en god idé. Ikke bare skaper man en forventning, men valpen vil ikke få noe ut av å hilse på fremmede hunder i bånd. Valpekurs og faste lekevenner er best for sosialisering. De har et litt annet språk enn moderne hunder og de er veldig "på", så de passer best med større hunder som er trygge og selvsikre. Små, usikre hunder HATER stort sett alltid basenjier, da basenjier har en tendens til å være bøllete mot usikre hunder. Basenji er en av de mest krevende hundene å trene. De har ikke den "jeg vil glede deg" genet som moderne hunder har. Forestill deg hvordan det er å skulle trene en katt. Kanskje sitter de når du ber de om det. Kanskje ser de på deg, snur seg og går vekk. Får du en basenji som ikke er motivert av mat, så vil ikke hunden ha noen som helst grunn til å høre på deg. En basenji vil aldri kunne bli lydig (på den måten moderne hunder er lydige), men de kan velge å være samarbeidsvillige om du behandler de med respekt og de føler for det der og da. Man kan heller ikke ha de løs ute. Jaktinnstinktet er for sterkt, og motivasjonen til å høre på eier er for liten om det er noe mer spennende å gjøre. Er du ute etter en hund som kan trenes til å bli lydig, så er ikke en basenji for deg. Er du ut etter en selvstendig, klovnete, sær og bestemt hund som kan åpne skuffer og skap, er destruktiv når de kjeder seg og kan hoppe over høye gjerder, så er basenji for deg. Hvorfor jeg valgte å skaffe meg en basenji vet jeg ærlig talt ikke. Men som mange andre basenji-eiere valgte jeg å skaffe meg enda en et par år senere. De er små helvetteshunder som setter seg selv først, men de er underholdende helvetteshunder. Basenjier har kun løpetid én gang i året: på høsten. Valper kommer i januar-mars. Er du interessert i en valp til neste år, så må du begynne å ringe rundt til oppdrettere nå med en gang for en prat. Det er milelange ventelister, og få oppdrettere. Anonymkode: 24e2a...dbb Tusen takk for godt svar! Dette var veldig hjelpsomt venus24 skrev (6 timer siden): Tolker det slik at dette er din første hund? Isåfall ville jeg nok ikke gått for basenji, da de som nevnt tidligere i tråden kan være vanskelige å trene. Har du prøvd rasevelgeren til NKK? Kanskje den kan gi deg noen tips! Min første hund, men ikke samboer sin! Hadde det vært meg alene hadde jeg nok landet på en annen rase. Er bare jeg som er mest engasjert på innsamling av info på forhånd, hehe. -TS Anonymkode: e7e9c...e29
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tusen takk for godt svar! Dette var veldig hjelpsomt Min første hund, men ikke samboer sin! Hadde det vært meg alene hadde jeg nok landet på en annen rase. Er bare jeg som er mest engasjert på innsamling av info på forhånd, hehe. -TS Anonymkode: e7e9c...e29 Det er virkelig en flott rase, og jeg får utrolig mye glede fra de jeg har. Men de er ikke enkle å ha med å gjøre. Belønningsbasert trening er livsviktig. Kjeft er effektivt om du vil at de skal bli skeptisk på deg, miste respekt og tillit til deg og/eller slutte å høre etter. De har elendig fokus og impulskontroll, så dette er viktig å trene på fra dag 1, så man kan sakte men sikkert trene opp fokuset. Trening skal være gøy og givende for begge parter. Det viktigste egenskapene å ha når man får seg en basenji er tålmodighet, humor, fleksibilitet, og evnen til å akseptere at basenjien er en halvtam hund man aldri kan kontrollere 100%. Noen ganger må man inngå kompromiss, eller kontrollere miljøet istedenfor. Det er viktig at du og samboer har samme regler. Kan anbefale Mccann Dog training på YouTube. Deres videoer om treningstips av valp hjalp meg enormt med å skape et godt samarbeid med mine hunder da de var valper, og å legge et godt grunnlag for innkalling, kontaktsøk, fokus- og impulstrening. Jeg er absolutt fornøyd med mine basenjier. Beste jeg har gjort i hele mitt liv, selv om jeg noen ganger savner muligheten til å kunne trene lydighet til det punktet hvor jeg kan være trygg på at hunden hører etter uansett. Anonymkode: 24e2a...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er virkelig en flott rase, og jeg får utrolig mye glede fra de jeg har. Men de er ikke enkle å ha med å gjøre. Belønningsbasert trening er livsviktig. Kjeft er effektivt om du vil at de skal bli skeptisk på deg, miste respekt og tillit til deg og/eller slutte å høre etter. De har elendig fokus og impulskontroll, så dette er viktig å trene på fra dag 1, så man kan sakte men sikkert trene opp fokuset. Trening skal være gøy og givende for begge parter. Det viktigste egenskapene å ha når man får seg en basenji er tålmodighet, humor, fleksibilitet, og evnen til å akseptere at basenjien er en halvtam hund man aldri kan kontrollere 100%. Noen ganger må man inngå kompromiss, eller kontrollere miljøet istedenfor. Det er viktig at du og samboer har samme regler. Kan anbefale Mccann Dog training på YouTube. Deres videoer om treningstips av valp hjalp meg enormt med å skape et godt samarbeid med mine hunder da de var valper, og å legge et godt grunnlag for innkalling, kontaktsøk, fokus- og impulstrening. Jeg er absolutt fornøyd med mine basenjier. Beste jeg har gjort i hele mitt liv, selv om jeg noen ganger savner muligheten til å kunne trene lydighet til det punktet hvor jeg kan være trygg på at hunden hører etter uansett. Anonymkode: 24e2a...dbb Tusen takk igjen! Jeg og samboer har såvidt snakket om trening og er begge enige om kun belønningsbasert og ingen kjefting - han har hatt hund med hele familien før, og har merket problemer pga 'ulik' oppdragelse og konsekventhet fra ulike familiemedlemmer. Der er vi heldigvis svært samkjørte! Jeg er fortsatt ganske innstilt på Basenji, og setter veldig pris på innsikten du gir - vi skal virkelig gå noen runder med hva vi tenker før vi bestemmer oss 100%. -TS Anonymkode: e7e9c...e29
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #11 Skrevet 22. april 2021 Naboen har basenji og det er mye merkelige lyder ihvertfall. Anonymkode: d2cad...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #12 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Naboen har basenji og det er mye merkelige lyder ihvertfall. Anonymkode: d2cad...6fd Noen er veldig stille og lager sjeldent lyd, mens andre jodler og skriker og lager mye lyd 😅 Veldig individuelt Anonymkode: 24e2a...dbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå