Gå til innhold

Jeg mister så fort motivasjon for slanking..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså, jeg kan være flink i fire-fem dager. Ikke noe godteri, være flink til å trene osv. Så ser jeg ingen resultat og jeg går på en smell og spiser masse usunt. Jeg er mest sugen på godteri og søtt. 

Jeg er redd for diabetes og livsstilsykdommer. Jeg er 165 og 87 kg, og MÅ stoppe dette. Alle bukser klemmer og jeg er i str l. 

Jeg er veldig gira på raske resultat, og kommer ikke dette gir jeg opp. Nå går kurven en vei, og jeg mååå ta grep! 

Vær så snill, gi meg tips!!!

Anonymkode: 826e6...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Slutt med slanking, legg om livsstilen. Finn noe som funker for deg, det er ikke slik at det finnes en løsning som passer for alle. 

Anonymkode: 72b6e...a7e

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Start med en ting du vil forandre, en uvane. Ikke ta alt på en gang for det hjelper ikke å være 100% flink i noen dager også starte med dårlig vaner igjen. 

Anonymkode: 7a141...ccb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, ganske vanlig.

Du må nok kjøre har mental trening, du skal kun spise næringsrik mat. Gang ønsket vekt med 30, så får du et greit kalorinivå.

Ta en uke om gangen, vei deg hver mandag for eks.

Igjen, det er det mentale som må jobbes med.

Anonymkode: 2db9a...f5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var slik før. Så jeg ikke noe forandring på en uke, faen bare glem hele drittet! Nå er jeg på uke 3 på forandring, jeg har enda ikke begynt å trene da jeg har en fysisk jobb, men har kuttet ned på sukkeret, spiser litt mindre porsjoner og lager heller mitt eget godteri, av typen energikuler som har mye mindre kcal enn hva en sjokolade har feks. På uke 3 føler jeg meg lettere til sins, men jeg holder ikke mat tilbake. Vi vurderer kebab til middag i dag og det er helt ok, i morgen har vi noe sunnere. 

Jeg skal begynne med yoga, så jobber vi videre bort til vekt, til kardio etc når jeg føler meg klar. Det viktigste for meg er å bli kjent og fornøyd med en ny hverdag som ikke består av sukker, sukker, sukker og enda mer sukker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må finne noe du kan leve med resten av livet. Hvis du ikke klarer å leve uten noe søtt hver dag så må du finne ut hvordan du skal kunne det og samtidig holde vekten. Ellers kommer du til å gå opp i vekt og så måtte slanke deg resten av livet. 

Anonymkode: 7303a...8d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min trøst er at fredag og lørdag spiser jeg godteri. Jeg kan ikke kutte ut det, for da klarer jeg ikke over tid. Jeg bestemmer kanskje et klokkeslett på lørdagen da, så jeg ikke spiser dritt hele dagen. Men det krever at jeg er litt ekstra strikt i ukedagene. I tillegg syns jeg det hjelper med en joggetur eller lang gåtur hver dag. Prøver å jogge 2-3 dager i uka, men jeg går hver dag. 

Man må nesten finne en livsstil man tenker man kan leve med. 

Anonymkode: 1fdef...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg tror at det er selve tanken om at det er slanking som gjør at mange mister motivasjonen. Man forventer resultater og at innsatsen man gjør skal være synlig i løpet av kort tid. Jeg tror heller ikke at å kutte ut alt og kun spise sunn mat hele tiden er noe som fungerer for alle. 

Så mulig du heller burde se på dette som noe langvarig og noe du skal kunne leve med? Da trenger du ikke å kutte ut godteriet og det usunne helt, men kutte ned gradvis. Ikke kutt alt på en gang, men gjør det gradvis. 

I tillegg så kanskje fokusere på å lage god mat. Sunn mat kan være veldig godt, men tror mange blir litt for opptatt av at det skal være magert og sunt og mindre på at det skal være godt også. Jeg tror også at det er viktig å spise nok og ikke for lite kun for at man skal gå fort ned. 

Dette er bare forslag og tanker jeg har gjort meg, men jeg tror slanking ofte bærer med seg tanker om skam og negativitet. Spesielt når man sprekker så føler man skam og det er ikke en måte å få et positivt forhold til egen kropp. 

Jeg var der før at jeg følte skam når jeg spiste litt usunt i perioder og følte meg flink når jeg spiste sunt. Nå har jeg lagt om tankegangen på det for det er ikke rette veien å gå. 

Du må finne noe som fungerer for deg, men sånn alt eller ingenting er ikke noe som fungerer for alle. 

Endret av TheCatLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er du "flink"? 
Jeg trodde jeg var flink når jeg ikke spiste godteri i ukedagene. Jeg småspiste knekkebrød o.l. isteden.
Da jeg til slutt begynte å telle kalorier oppdaga jeg at det "sunne" jeg spiste hadde mange flere kalorier enn sjokoladen det skulle erstatte. (Fordi jeg nøyer meg med én sjokolade, men det blir fort seks knekkebrød med smør og pålegg for å erstatte den.)
Vet ikke om det er sånn for deg også, bare et tips. 

Anonymkode: 0c3b8...3ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det å melde meg på Diet bet hjelper på motivasjonen, det er det eneste som har gjort at jeg har holdt motivasjonen oppe over tid. Det og å skulle gifte seg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker alltid på Libra-kurset, før interenettets tid var Libra kjent for å være det ene kurset som ikke føltes som slanking, men heller som livstils -og kostholdsendring, Det var ikke bare folk som slet med overvekt på de kursene, det var normalvektige med dårlig kosthold også, og en gang jeg var med hadde vi ei som var for tynn og ville gå opp i vekt. På dette kurset var det ikke fokus på kalorier, du teller ikke kalorier før du er med på tredje kurs eller noe, og det har jo et mindretall behov for. De lagde heller ikke belønningssystemer og slikt tull (Grete Roede hadde små lapper hørte jeg, som var frikort for å spise sukker mår du hadde "holdt deg" så og så lenge). Libra var mer et kostholdskurs hvor vi virkelig lærte om hvordan kroppen fungerte, lærte om mat, vi lærte om hverdag, og om vår egen psyke i forhold til mat. Og vi lærte hvordan vi ble kvitt avhengighet. Tror jeg vil anbefale Libra den dag i dag jeg, har tatt med meg kunnskap derifra gjennom hele livet. 

Anonymkode: 28353...e96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 13.22):

Altså, jeg kan være flink i fire-fem dager. Ikke noe godteri, være flink til å trene osv. Så ser jeg ingen resultat og jeg går på en smell og spiser masse usunt. Jeg er mest sugen på godteri og søtt. 

Jeg er redd for diabetes og livsstilsykdommer. Jeg er 165 og 87 kg, og MÅ stoppe dette. Alle bukser klemmer og jeg er i str l. 

Jeg er veldig gira på raske resultat, og kommer ikke dette gir jeg opp. Nå går kurven en vei, og jeg mååå ta grep! 

Vær så snill, gi meg tips!!!

Anonymkode: 826e6...b5d

Slutter du med alt du prøver å oppnå innen 5 dager? Noen uker?

Du tror at slanking skal gi like "instant gratification" som en sjokoladeplate?

For selv ikke fem dager med overspising gir så voldsomt med "resultater". Du brukte en god stund på å spise deg stor, nå får du tåle at det tar minst like lenge å få det av.

Anonymkode: 90118...cbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bli mye mer tålmodig. Selv ikke fem dagers faste ville gitt øyeblikkelig resultat.

Det blir litt som å starte på en bachelorgrad å tro man kan levere bacheloroppgaven uka etter studiestart.

Anonymkode: 0263e...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker at det å klare å være flink i fem dager er et godt utgangspunkt, jeg 😄 Da har du dekt mandag-fredag. Dersom du deretter klarer å kose deg litt i helgen, men med måte for så å gjenta flinkisregimet neste mandag-fredag så har du et veldig godt utgangspunkt! Neida, joda jeg skjønner at det ligger mer til enn å holde seg på matta i fire-fem dager. 

Hvis du er redd for livsstilsykdommer så tenker jeg at du har all grunn til å tenke mer langsiktig enn raske resultater. Prøv å tenke at dette ikke er et skippertak, men en livsstil som du må stå i for å unngå tilbakefall også. Å gå for de raske resultatene blir derfor feil. 

Har dog vært gjennom samme greia selv noen ganger, og har noen tips. Er ingen guru, bare så det er sagt, men har en del erfaringer. 

1. Start med å kutte ned eller justere på de aller verste vanene først. Klarer du å bytte ut sjokolade på hverdagen med en proteinbarer, eller spise litt mindre porsjoner til middag, for eksempel? Er du helt sofagris er det bedre å legge inn et par korte gåturer enn å ikke bevege seg i det hele tatt. 

2. Planlegg og legg til rette for å kunne spise god og riktig mat. Søk opp oppskrifter og mat som er sunnere alternativer enn det du spiser i dag. Gjør det helt konkret: skriv handleliste, planlegg når du skal kjøpe inn og når du skal spise de ulike rettene. Det er såå mye lettere å ta usunne valg hvis man står sulten i butikken og ikke vet hva man skal kjøpe. 

3. Mål progresjonen din: finn frem vekt og målebånd og ta helkroppsbilder. Mange lener seg for mye på vekten, men ofte så vises fremgang like raskt i ansikt og kropp, det er bare vanskelig å se det når man ser seg selv i speilet hver dag. Dette kan være en god motivator hvis man f.eks. når et vektplatå og føler at ting står stille. 

4. Tenk bærekraft fremfor raske resultater. Livsstilen du legger om til må være noe du holder ut i - ellers ender man bare opp som jojo-slanker. Om du bruker et år på å gå ned 10 kg kan det ofte være bedre enn to måneder, for etter et år vet du at du kan klare å holde på livsstilen i flere år fremover. 

5. Derfor er det bedre å justere ned dersom resultatene uteblir. Om du gjør endringer i livsstil uten å gå ned i vekt er det lettere å justere gradvis ned enn å gjøre store drastiske tiltak som du bare blir lei av. Kutt ut de verste vanene først og gjør deretter små grep dersom du ikke får resultater over tid. 

6. Husk at det i snitt tar 66 dager å endre en vane. De første 66 dagene blir derfor de mest kritiske. Det er da man må gjøre ting med bismak i munnen og tenke at det blir bedre, enklere etter hvert. 

7. Der ekspertene er uenige, gjør det som du føler deg best med. Det er bedre å trene yoga enn å ikke trene, men det er lettere å jogge enn å drive med yoga dersom du liker jogging bedre. Ikke tenk at du må finne et gitt regime og holde deg til det. Noen liker variert trening, andre liker å trene det samme hele tiden. Med mindre du er toppidrettsutøver har det minimalt å si så lenge du holder deg i aktivitet og liker det du gjør. 

8. Samme med mat: noen har det fint på periodisk faste, andre må spise ofte for å unngå å sprekke i matveien. Så lenge kostholdet ditt blir bedre enn det har vært så er jo det en seier i seg selv. Og igjen - det er bedre å justere gradvis ned enn å gå for hardt ut. 

Anonymkode: a0291...c67

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over her skriver, så prøver du nok kanskje litt for mye.

Skal du gå ned mer en noen kilo i vekt, så må du gjøre endringer som skal vare resten av livet. Spise sunnere og mindre porsjoner. Og mesteparten sitter i hodet. Du må selv mentalt forberede deg på at dette tar tid.

Jeg var selv en av de som kanskje klarte 2 uker, men så lite fremgang og ga opp. Nå har jeg holdt på siden midten av februar og gått ned 11,5 kilo. Det har jeg klart gjennom å være bevisst på hva jeg faktisk spiser. I starten sjekket jeg kaloriene på alt og også sukkerinnholdet. Det viste seg da at flere av tingene jeg spiste slett ikke var så sunt som jeg trodde. Når jeg byttet ut det med andre alternativer så gikk vekta nedover.

I tillegg har jeg kuttet ut veldig mye av karbohydratene. For meg må det til for å kunne gå ned i vekt. Jeg spiste alt for mye brødskiver, pasta, ris osv og har byttet ut dette med knekkebrød og grønnsaker. Jeg blir like mett, men dette er kalorifattig mat (så lenge jeg selvsagt ikke spiser for mange knekkebrød med digg pålegg da ;) ). 

I tillegg har jeg startet med å gå turer minimum 5 ganger pr uke. Disse varer i minimum 40 minutter. Nå er ikke dette det viktigste for vektnedgangen, men det er viktig for meg å kjenne at formen min blir bedre når jeg blir lettere.

Start med en eller to ting du ønsker å gjøre noe med. Hvis du for eksempel spiser veldig mye til middag så starter du med å kutte ned på porsjonene med kjøtt/fisk osv. og putter på mye mer grønnsaker. Kutt ut saus (eller minimer til en spiseskje). Bare små enkle ting vil gjøre at du går ned i vekt nesten uten å måtte ofre noe for det.

Det er forskjellige ting som fungerer for forskjellige mennesker, så du må nesten bare finne ut hva som fungerer for deg :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...