AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Jeg ble sykememdt på slutten av 2020, og på den jobben tjente jeg litt over 250k. Nav regnet ut at jeg hadde rett på litt over 9k i mnd. Grunnen til dette var tydeligvis fordi de beregner lønn utifra de 3 siste lønnslippene, og de 3 siste månedene hadde jeg jobbet lite, og den ene måneden var jobbplassen min stengt pga sommerferie. Jeg syns dette er utrolig lite, og lurer på om jeg har rett på mer? Om noen her har erfaring og skjønner seg på hva man har krav på, regler osv, hadde jeg blitt veldig glad for hjelp Anonymkode: 29cfd...11d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 Du kan lese om beregningene som _arbeidsgiver_ skal melde inn her: https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/sykmeldt-arbeidstaker/sykepenger/beregningsregler-for-sykepenger-fra-2019_kap Du kan ha rett på supplerende sosialhjelp, hør med ditt lokale NAV-kontor eller søk på https://www.nav.no/sosialhjelp/ Anonymkode: 2011e...844
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 NAV gjør to beregninger av lønnen din. Først de tre siste månedene. Summen de får her er det som danner utgangspunktet. Så gjør de en beregning av lønnen din de siste 12 månedene. Denne summen bruker de til å kontrollere den første summen. Hvis de to summene avviker med mer enn 25% så skal NAV fastsette beløpet etter skjønn. Hvis NAV har brukt de siste 3 månedene i din sak så inntekten enten ikke avveket med 25%, eller så har de gjort feil i beregningene. Du kan uansett klage på beregningen av sykepengegrunnlaget. Bare en send en melding på nav sine sider og si at du vil klage og at de beregner på nytt. Anonymkode: ca1ed...392 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): NAV gjør to beregninger av lønnen din. Først de tre siste månedene. Summen de får her er det som danner utgangspunktet. Så gjør de en beregning av lønnen din de siste 12 månedene. Denne summen bruker de til å kontrollere den første summen. Hvis de to summene avviker med mer enn 25% så skal NAV fastsette beløpet etter skjønn. Hvis NAV har brukt de siste 3 månedene i din sak så inntekten enten ikke avveket med 25%, eller så har de gjort feil i beregningene. Du kan uansett klage på beregningen av sykepengegrunnlaget. Bare en send en melding på nav sine sider og si at du vil klage og at de beregner på nytt. Anonymkode: ca1ed...392 Men jeg er utrolig usikker på hva jeg skal skrive. Jeg er dårlig med matte i tillegg. Om noen her er villig til å hjelpe meg steg for steg hadde jeg blitt så ufattelig glad.. skal jeg legge ved screenshot av hva jeg tjente det året? Anonymkode: 29cfd...11d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du kan lese om beregningene som _arbeidsgiver_ skal melde inn her: https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/sykmeldt-arbeidstaker/sykepenger/beregningsregler-for-sykepenger-fra-2019_kap Du kan ha rett på supplerende sosialhjelp, hør med ditt lokale NAV-kontor eller søk på https://www.nav.no/sosialhjelp/ Anonymkode: 2011e...844 Har jeg rett på sosialhjelp i tillegg til sykepenger? Hvor mye og hvordan får man hjelp? Trodde sosialhjelp var kun for å ha akkurat nok. Jeg har jo igjen ca 1-2k, så har jeg egentlig rett på sosialhjelp? Jeg er redd de skal si nei fordi jeg allerede har en inntekt.. Anonymkode: 29cfd...11d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har jeg rett på sosialhjelp i tillegg til sykepenger? Hvor mye og hvordan får man hjelp? Trodde sosialhjelp var kun for å ha akkurat nok. Jeg har jo igjen ca 1-2k, så har jeg egentlig rett på sosialhjelp? Jeg er redd de skal si nei fordi jeg allerede har en inntekt.. Anonymkode: 29cfd...11d Hva skal jeg skrive her? At jeg trenger ekstra penger for å betale regninger (gjeld osv)? Anonymkode: 29cfd...11d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal jeg skrive her? At jeg trenger ekstra penger for å betale regninger (gjeld osv)? Anonymkode: 29cfd...11d Skriv akkurat det du søker om, feks strøm, husleie, aktiviteter til barn, eller lignende. Har du gjeld vil ikke det bli dekket, da må du heller be om betalingsutsettelse nå mens du er sykemeldt. Har du sparepenger må du bruke av dem først, har du ikke det må du dokumentere det. Det kan du gjøre med kontooversikt fra nettbanken. Du må også levere skattemelding. Under begrunnelse skriver du at du er sykemeldt, og at du har for lite utbetalt av sykepenger til å få endene til å møtes. Enkelt eksempel hvis du er enslig og uten barn: inntekter: 9000,- Utgifter: husleie 6000,- + strøm 1000,- = 7000,- i faste utgifter du sitter igjen med 9000-7000=2000,- Livsoppholdsnorm er på rundt 6400,- for en enslig voksen, det skal gå til mat, klær, telefonregning, hygieneartikler osv. du vil da ha et hjelpebehov på 6400-2000=4400,- Du kan søke husbanken om bostøtte også, på husbanken.no Du skriver at du er redd for å få nei, men hvis du får et nei, så har du i alle fall prøvd. De skal tydeliggjøre beregningene i vedtaket, så hvis du ser at noe er feil, så klager du og får det sett på nytt. Anonymkode: 2011e...844
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Har jeg rett på sosialhjelp i tillegg til sykepenger? Hvor mye og hvordan får man hjelp? Trodde sosialhjelp var kun for å ha akkurat nok. Jeg har jo igjen ca 1-2k, så har jeg egentlig rett på sosialhjelp? Jeg er redd de skal si nei fordi jeg allerede har en inntekt.. Anonymkode: 29cfd...11d Nei, du har ikke rett på sosialhjelp og sykepenger samtidig, får da være grenser. Du må nok kontakte NAV og be dem gå gjennom beregningen sine igjen hvis du mener du får for lite. Skulle tallet stemme så får di høre med dem hva du kan søke om. Sosial hjelp går til folk som ikke har rett på annen støtte fra NAV. NaV har ikke egen seddelpressen på bakrommet som mange tror. Anonymkode: 3c8ce...4e4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 Sykepengene skal beregnes ut fra de siste 3 månedene, men perioder med ferie skal ikke telle med. Blir du sykemeldt i februar skal nov-jan brukes som grunnlag. Er bedriften feriestengt i desember skal grunnlaget være okt, nov og jan. Kontakt arbeidsgiver og hør om de har regnet med ferien i grunnlaget. Om de har det må de sende ny inntektsmelding til nav. Anonymkode: c774c...35a
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 19.52): Nei, du har ikke rett på sosialhjelp og sykepenger samtidig, får da være grenser. Du må nok kontakte NAV og be dem gå gjennom beregningen sine igjen hvis du mener du får for lite. Skulle tallet stemme så får di høre med dem hva du kan søke om. Sosial hjelp går til folk som ikke har rett på annen støtte fra NAV. NaV har ikke egen seddelpressen på bakrommet som mange tror. Anonymkode: 3c8ce...4e4 Du skriver: «skulle tallet stemme så får di høre med dem om hva du kan søke om» og hvilken ytelse mener du det skal være? Liksomsykepenger? LatesomAAP? supplerende sosialhjelp er for de som ikke har nok inntekt (fra andre ytelser eller annen lønn) til å holde et forsvarlig livsopphold. Ta en kikk i sosialtjenesteloven du. Anonymkode: 2011e...844 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå