AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #21 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en 3-åring som alltid har vært nokså sensitiv på høye lyder, men det har blitt verre de siste månedene. Tidligere reagerte han mest på større ting, som støvsugere, tørkemaskiner o.l. Mens nå kan jeg omtrent ikke ta ut av oppvaskmaskinen uten at barnet gråter eller flykter til et annet rom. Det er vanskelig å være utendørs, fordi at jeg ikke kan (eller ønsker) å skjerme han fra alt av fly, biler, hundebjeffing, babygråt, måker osv. Han er egentlig veldig sosial, men jeg ser at han omtrent unngår barn på lekeplasser fordi han er redd for at de skal gråte, le eller rope (høye lyder). Hvordan kan jeg hjelpe sønnen min på best mulig måte? Jeg forsøker å anerkjenne, og samtidig ufarliggjøre lydene. Jeg synes det er vanskelig å finne balansegangen mellom å ta hensyn og samtidig utfordre barnet litt slik at han kanskje tåler mer. PS: Mistenker ikke autisme, da han har gode sosiale og kommunikative evner. Han er barn rett og slett var for ting, deriblant lyder... Anonymkode: d009b...0be Du nevner at du ikke mistenker autisme, og jeg er heller ikke her for å diagnostisere, men bare vær klar over at barn med autisme er alle forskjellige. Det finnes mange som er sosiale og kommuniserer som alle andre barn. Anonymkode: 12b3e...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #22 Skrevet 21. april 2021 Min sønn var sånn. Lekte på lekeplassen med hørselsvern, hadde på seg hørselsvern når søstera stilte volum på TVen osv. Jeg var akkurat lik, husker jeg løp ut når min mor skulle sette inn i oppvaskmaskinen eller støvsuge eller andre ting som lagde høy og skarp lyd. Jeg fikk fysisk vondt, og husker minnene i bare farger fordi det var så vondt. Men jeg vokste det av meg innen skolestart. Så da min sønn ble ekstremt sensitiv på lyd tok jeg det mye mer med ro enn min mann. Og innen ett år var han tilbake til å være et normalt lydsensitivt barn. Han liker ikke støvsuging, men klarer nå å være i samme rom uten problemer. Jeg sier ikke at du ikke skal gå til legen. Men jeg vil bare komme med min erfaring om at enkelte vokser det av seg, siden alle andre skriker autisme og det som verre er. Anonymkode: 02030...bef 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #23 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min sønn var sånn. Lekte på lekeplassen med hørselsvern, hadde på seg hørselsvern når søstera stilte volum på TVen osv. Jeg var akkurat lik, husker jeg løp ut når min mor skulle sette inn i oppvaskmaskinen eller støvsuge eller andre ting som lagde høy og skarp lyd. Jeg fikk fysisk vondt, og husker minnene i bare farger fordi det var så vondt. Men jeg vokste det av meg innen skolestart. Så da min sønn ble ekstremt sensitiv på lyd tok jeg det mye mer med ro enn min mann. Og innen ett år var han tilbake til å være et normalt lydsensitivt barn. Han liker ikke støvsuging, men klarer nå å være i samme rom uten problemer. Jeg sier ikke at du ikke skal gå til legen. Men jeg vil bare komme med min erfaring om at enkelte vokser det av seg, siden alle andre skriker autisme og det som verre er. Anonymkode: 02030...bef Hvem «skriker» autisme? Jeg ser ikke at noe gjør det her. Folk skriver hva de tror det kan være og det synes jeg er helt fair når man stiller spørsmål i HI. Vi kan uansett ikke diagnostisere over nettet akkurat, men dele erfaringer er bare positivt. Anonymkode: 12b3e...1ed 4
Gjest laPistola Skrevet 21. april 2021 #24 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min sønn var sånn. Lekte på lekeplassen med hørselsvern, hadde på seg hørselsvern når søstera stilte volum på TVen osv. Jeg var akkurat lik, husker jeg løp ut når min mor skulle sette inn i oppvaskmaskinen eller støvsuge eller andre ting som lagde høy og skarp lyd. Jeg fikk fysisk vondt, og husker minnene i bare farger fordi det var så vondt. Men jeg vokste det av meg innen skolestart. Så da min sønn ble ekstremt sensitiv på lyd tok jeg det mye mer med ro enn min mann. Og innen ett år var han tilbake til å være et normalt lydsensitivt barn. Han liker ikke støvsuging, men klarer nå å være i samme rom uten problemer. Jeg sier ikke at du ikke skal gå til legen. Men jeg vil bare komme med min erfaring om at enkelte vokser det av seg, siden alle andre skriker autisme og det som verre er. Anonymkode: 02030...bef Skriker autisme og det som verre er?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #25 Skrevet 22. april 2021 TS her Jeg ser det har kommet inn mange råd og forslag. Jeg mente ikke å tråkke noen på tærne da jeg avskrev autisme. Det er bare at han ikke har så mange andre tegn på det, i tillegg til at jeg tenker bhg ville fanget det opp? Jeg vet ikke.. Han er ihvertfall kontaktsøkende, språklig sterk og sosial. Men når jeg leser om høysensitivitet så er det mye som stemmer. Hvor er det best å henvende seg? Bhg? Lege? Helsestasjon? Anonymkode: d009b...0be 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #26 Skrevet 22. april 2021 Jeg håper jo egentlig at han bare er litt lydfølsom og at han vokser det av seg. Takk for tips! Hørselsvern og plastbestikk skal skaffes. Anonymkode: d009b...0be
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #27 Skrevet 22. april 2021 Det er best å henvende seg til legen, det er veldig lett å få henvisning til ønh-lege når det gjelder barn. Det kan være litt ventetid da, så ta kontakt med legekontoret ditt idag. Jo fortere du gjør det jo fortere kan kanskje barnet ditt få det bedre Anonymkode: 0d1f3...172
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå