AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Har en 3-åring som alltid har vært nokså sensitiv på høye lyder, men det har blitt verre de siste månedene. Tidligere reagerte han mest på større ting, som støvsugere, tørkemaskiner o.l. Mens nå kan jeg omtrent ikke ta ut av oppvaskmaskinen uten at barnet gråter eller flykter til et annet rom. Det er vanskelig å være utendørs, fordi at jeg ikke kan (eller ønsker) å skjerme han fra alt av fly, biler, hundebjeffing, babygråt, måker osv. Han er egentlig veldig sosial, men jeg ser at han omtrent unngår barn på lekeplasser fordi han er redd for at de skal gråte, le eller rope (høye lyder). Hvordan kan jeg hjelpe sønnen min på best mulig måte? Jeg forsøker å anerkjenne, og samtidig ufarliggjøre lydene. Jeg synes det er vanskelig å finne balansegangen mellom å ta hensyn og samtidig utfordre barnet litt slik at han kanskje tåler mer. PS: Mistenker ikke autisme, da han har gode sosiale og kommunikative evner. Han er barn rett og slett var for ting, deriblant lyder... Anonymkode: d009b...0be
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 Jeg ville fått undersøkt hørselen hans. Kan hende han trenger høreapparat som toner ned lyden. Du kan ikke bare la dette suse og gå. Får nå lever ikke barnet ditt et godt liv. Lege neste og utredning. Dette er ikke bra for gutten din psykisk. Anonymkode: a0d27...05a 11
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 Kan han være høysensitiv? Snakk med legen! Anonymkode: 25b49...114
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Dette må undersøkes så fort som overhodet mulig! Dette er trolig svært ubehagelig for barnet, og går dermed ut over funksjonsevnen hans! Det kan også være sanseforstyrrelser som går an å ha uten å ha autisme. Anonymkode: f4776...314 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 Det høres ut som barnet bør undersøkes av lege. I tillegg ville jeg forsøkt å øke lydnivået hjemme hos dere litt, feks ha på radio i bakgrunnen hele tiden. Øret blir mer følsomt når det ikke blir eksponert for lyd, og hvis dere (som alle andre) har vært mest hjemme, og hatt det stille kan det bidra til overfølsomhet. Anonymkode: 936b0...c13 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 Mitt barn var slik du beskriver, han fikk senere diagnosen tourette syndrom. Misfoni og hyperakusis er tilleggsvansker til diagnosen. Min sønn hadde ingen motoriske eller vokale tics før ved 5 års alder, men alle andre tegn var tydelige fra 2-3 PRs alder. min sønn vendte seg til å bruke hørselvern når det ble for ille. Spesielt lyden av bestill, tallerkner, dørerhåndtak, stoler som dras mot gulv og alle lyder ute (biler som tuter/kjører fort, fly osv) var ille. Når man har et barn som sliter med lyder må barnet skånes for lydene, men man kan selvfølgelig ikke beskytte barnet for alle hverdagslige lyder. Vi fant løsninger som at vi ikke lukket dørene skikkelig (da trengte vi ikke bruke dørhåndtakene, barnet brukte bestikk og servise i plastikk, osv. det ble bedre etterhvert😃 Anonymkode: 6f3cc...fce 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 Bonusbarnet mitt var/er sånn. Ingenting galt, bare ekstremt følsom for lyder. Da h*n var mindre var hørselvern aldri langt unna! H*n taklet ikke støvsuger eller at folk bråka, og kunne ofte be folk snakke lavere. Barnet blir 7 i år og det er blitt mye bedre. H*n tolerer nå vanlige lyder, men får litt panikk av fyrverkeri/russebusser/lyn og torden. Men det er i det minste ting som er litt mer vanlig å reagere på.. Anonymkode: 82d72...240 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det høres ut som barnet bør undersøkes av lege. I tillegg ville jeg forsøkt å øke lydnivået hjemme hos dere litt, feks ha på radio i bakgrunnen hele tiden. Øret blir mer følsomt når det ikke blir eksponert for lyd, og hvis dere (som alle andre) har vært mest hjemme, og hatt det stille kan det bidra til overfølsomhet. Anonymkode: 936b0...c13 Er selvsagt lyder hjemme også og tipper de går ut, så dette har ingenting med det å gjøre tenker jeg! Hun skal ta barnet til legen for videre utredning og finne en løsning som passer hennes barn. Det er ikke normalt at noe sånt bidrar til overfølsomhet! Anonymkode: 50dce...294
Gjest laPistola Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Har en 3-åring som alltid har vært nokså sensitiv på høye lyder, men det har blitt verre de siste månedene. Tidligere reagerte han mest på større ting, som støvsugere, tørkemaskiner o.l. Mens nå kan jeg omtrent ikke ta ut av oppvaskmaskinen uten at barnet gråter eller flykter til et annet rom. Det er vanskelig å være utendørs, fordi at jeg ikke kan (eller ønsker) å skjerme han fra alt av fly, biler, hundebjeffing, babygråt, måker osv. Han er egentlig veldig sosial, men jeg ser at han omtrent unngår barn på lekeplasser fordi han er redd for at de skal gråte, le eller rope (høye lyder). Hvordan kan jeg hjelpe sønnen min på best mulig måte? Jeg forsøker å anerkjenne, og samtidig ufarliggjøre lydene. Jeg synes det er vanskelig å finne balansegangen mellom å ta hensyn og samtidig utfordre barnet litt slik at han kanskje tåler mer. PS: Mistenker ikke autisme, da han har gode sosiale og kommunikative evner. Han er barn rett og slett var for ting, deriblant lyder... Anonymkode: d009b...0be Han kan jo være på lavt nivå i autisme spekteret , høysensitiv. Da er han sosial og har god kommunikasjon, men sensitiv til lyder, lukt, smak osv. ,
Gjest laPistola Skrevet 21. april 2021 #10 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det høres ut som barnet bør undersøkes av lege. I tillegg ville jeg forsøkt å øke lydnivået hjemme hos dere litt, feks ha på radio i bakgrunnen hele tiden. Øret blir mer følsomt når det ikke blir eksponert for lyd, og hvis dere (som alle andre) har vært mest hjemme, og hatt det stille kan det bidra til overfølsomhet. Anonymkode: 936b0...c13 Det er jo helt omvendt. Eksponering fører til triggere. Hvis han har følsom hørsel og aldri får litt fred i det lille hodet sitt vil dagene bli vonde, og hatet mot lyd bli verre.
Ulven Skrevet 21. april 2021 #11 Skrevet 21. april 2021 Har han problemer med mage-tarm? Ubehandlet laktoseintoleranse kan gi overfølsomhet for lyd. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #12 Skrevet 21. april 2021 Jeg har en venninne som har testet seg for misfoni. Hun har det, tåler ikke kaffemaskin, at noen tar utav oppvaskmaskin. Sier hun kjenner det fysisk når hun hører disse lydene Anonymkode: 1551e...cdb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #13 Skrevet 21. april 2021 Jeg har alltid hatt det på samme måte, og jeg ble bare verre og verre. Høye lyder var så ufattelig smertefullt, jeg hadde glatt valgt fem rotfyllinger uten bedøvelse daglig om jeg hadde fått bytte. På det verste ble jeg totalt lammet i bena ved mye og høye lyder. Det ble hele tiden tenkt på som psykiatri og jeg ble aldri tatt på alvor, men endte som 40-åring opp med diagnose på en sjelden nevrologisk sykdom som ble oppdaget pga et annet symptom. Nå går jeg på Lyrica og fungerer nesten normalt, selv om jeg ikke akkurat velger å sette på musikk frivillig. Ta sønnen din på alvor, dette kan være svært smertefullt, og uansett hva som er grunnen er det et ekte problem for ham. Anonymkode: a2cbc...efa 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #14 Skrevet 21. april 2021 Dette er autisme. Anonymkode: ffa8f...7c5 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 21. april 2021 #15 Skrevet 21. april 2021 Jeg hadde ikke antatt noe selv, men sjekket hørsel (misofoni)+autisme. Kjøp øreklokker han kan ta på ved behov.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #16 Skrevet 21. april 2021 Anonyminist skrev (24 minutter siden): Det er jo helt omvendt. Eksponering fører til triggere. Hvis han har følsom hørsel og aldri får litt fred i det lille hodet sitt vil dagene bli vonde, og hatet mot lyd bli verre. Helt feil. Du får google det. Anonymkode: 936b0...c13
Gjest laPistola Skrevet 21. april 2021 #17 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt feil. Du får google det. Anonymkode: 936b0...c13 Google selv. 😅 jeg hadde sensitiv hørsel og som barn ble det ikke tatt hensyn til. Det var støy hele tiden og hodet mitt fikk aldri hvile. Det utviklet seg til misofoni. . Har lest veldig mye om sensitiv hørsel , ikke noe mer for meg og Google. Har en nevø med det samme , så har lest og lest og lest i tillegg til mine egne erfaringer. Hvis han synes det blir mye lyder hjemme sier 4 åringen « nå må jeg hvile hodet mitt» også legger han seg ned med hendene over ørene. Han vil selvsagt bli eksponert for mye lyd ute og i barnehagen . Hjemme må han få « hvile hodet sitt». Hvis ikke blir det for mye. ts, bør uansett få barnet undersøkt før det settes igang « egen terapi «.
Gjest Fnuggolina Skrevet 21. april 2021 #18 Skrevet 21. april 2021 (endret) Anonyminist skrev (3 timer siden): Det er jo helt omvendt. Eksponering fører til triggere. Hvis han har følsom hørsel og aldri får litt fred i det lille hodet sitt vil dagene bli vonde, og hatet mot lyd bli verre. Nå er jeg ingen ekspert overhodet - og dette kommer selvsagt an på problemstillingen og årsaken - men: Jeg har nå ekstrem generell lydsensitivitet pga krystallsyke. Jeg blir også veldig svimmel av all lyd. Løsningen for meg nå er å dempe lyd. MEN - jeg har ventende henvisning til audiopedagog, og de er veldig klare på at min tvungne skjerming mot lyd kommer til å gi hyperakusis. Dette fordi hørselen ER en muskel som trenger trening. Litt skjerming er ikke skadelig, men konstant er det. Og den hyperakusisen jeg jo har pådratt meg nå må jeg trene bort med øvelser og målrettet eksponering i samarbeid med dem når jeg er frisk nok. Dette gjelder for de fleste typer lydsensitivitetstilstander. Jeg har også veldig god hørsel, som på ingen måte kan sammenliknes med hyperakusis/misofoni. Og ingen av disse tingene kan brukes ifbm autisme - det er en helt annen årsak og opplevelse. Men jeg ville aldri anbefalt egentrening hjemme uten utredning. Øvelsene skal være målrettet mot den tilstanden man har. Barnet må til ØNH, samt sannsynligvis audiopedagog om ikke autisme er årsaken. Endret 21. april 2021 av Fnuggolina
Gjest laPistola Skrevet 21. april 2021 #19 Skrevet 21. april 2021 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Nå er jeg ingen ekspert overhodet - og dette kommer selvsagt an på problemstillingen og årsaken - men: Jeg har nå ekstrem generell lydsensitivitet pga krystallsyke. Jeg blir også veldig svimmel av all lyd. Løsningen for meg nå er å dempe lyd. MEN - jeg har ventende henvisning til audiopedagog, og de er veldig klare på at min tvungne skjerming mot lyd kommer til å gi hyperakusis. Og den må jeg trene bort med øvelser og målrettet eksponering i samarbeid med dem når jeg er frisk nok. Dette gjelder for de fleste typer lydsensitivitetstilstander. Jeg har også veldig god hørsel, som på ingen måte kan sammenliknes med hyperakusis/misofoni. Og ingen av disse tingene kan brukes ifbm autisme - det er en helt annen årsak og opplevelse. Men jeg ville aldri anbefalt egentrening hjemme uten utredning. Barnet må til ØNH, samt sannsynligvis audiopedagog om ikke autisme er årsaken. Nei, vi kan jo ikke stille diagnoser her, barnet må undersøkes først. det jeg skrev var i forhold til høysensitivitet. ( eller noe på autistspekteret) . jeg kjenner ikke til barn med krystallsyke, men dette er noe en kan bli frisk / bedre av? I såfall blir det vel annerledes. misofoni er noe som bygger seg opp i ca 8-12 års alder hvis en er høysensitiv i utgangspunktet og blitt utsatt for masse støy ( utvikler « hat for lyd» ) . Uansett, barnet må bli undersøkt ja.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #20 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en 3-åring som alltid har vært nokså sensitiv på høye lyder, men det har blitt verre de siste månedene. Tidligere reagerte han mest på større ting, som støvsugere, tørkemaskiner o.l. Mens nå kan jeg omtrent ikke ta ut av oppvaskmaskinen uten at barnet gråter eller flykter til et annet rom. Det er vanskelig å være utendørs, fordi at jeg ikke kan (eller ønsker) å skjerme han fra alt av fly, biler, hundebjeffing, babygråt, måker osv. Han er egentlig veldig sosial, men jeg ser at han omtrent unngår barn på lekeplasser fordi han er redd for at de skal gråte, le eller rope (høye lyder). Hvordan kan jeg hjelpe sønnen min på best mulig måte? Jeg forsøker å anerkjenne, og samtidig ufarliggjøre lydene. Jeg synes det er vanskelig å finne balansegangen mellom å ta hensyn og samtidig utfordre barnet litt slik at han kanskje tåler mer. PS: Mistenker ikke autisme, da han har gode sosiale og kommunikative evner. Han er barn rett og slett var for ting, deriblant lyder... Anonymkode: d009b...0be Bare så det er sagt, barn med autisme kan fint ha gode sosiale og kommunikative evner. Anonymkode: 9b14b...4aa 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå