AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Det mener jeg blir helt feil. Jeg er enig i at barn (uansett om de er funksjonsfriske eller psykisk utviklingshemmede) trenger grenser, men man kan vel ikke sammenligne friske barn med psykisk utviklingshemmede? Hva mener dere? Jeg kjenner jeg blir litt provosert. Anonymkode: 13729...f7e
sicario Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det mener jeg blir helt feil. Jeg er enig i at barn (uansett om de er funksjonsfriske eller psykisk utviklingshemmede) trenger grenser, men man kan vel ikke sammenligne friske barn med psykisk utviklingshemmede? Hva mener dere? Jeg kjenner jeg blir litt provosert. Anonymkode: 13729...f7e På mange ting kan man det. men ingen barn er like, på samme måte som at ingen med psykisk utviklingshemming er like. mange voksne med psykisk utviklingshemming har feks en kognitiv fungering som et lite barn, og ikke aldersadekvat fungering på mange områder. Sikkert dette din svigermor tenker på. 11
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Hvordan foregikk denne samtalen egentlig? Typ sånn: 1.*Du setter ingen grenser for barna og de er helt rabiate og usikre.* Hun: «Det er viktig at de får grenser og rutiner. Jeg ser det selv hvor mye tryggere og balanserte brukerene der jeg jobber ble når vi satt gode rutiner og grenser dersom det oppsto meget uønsket/voldelig oppførsel fra dem.» Eller: 2. «De barna dine minner meg skikkelig om de utviklingshemmede menneskene jeg jobber med. De trenger grenser altså.» Anonymkode: dc93c...29a 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 Dersom jeg i en samtale med barnløse venninner snakker om noe som har med barnet mitt å gjøre kan de si sånn «åja, samme her. katten/hunden min...». Det betyr ikke at de mener barnet mitt er en bikkje, men det går ganske enkelt an å sammenligne ting/situasjoner som kan på forskjellige måter være like uten at det er det samme. Jeg tar meg aldri nær av at de tar del i en samtale jeg legger opp til bare fordi de ikke selv har barn. Anonymkode: dc93c...29a 17
sicario Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 Ved innlæring av ønsket atferd, eller avlæring av uønsket atferd, er det akkurat samme prinsippene for barn som med hunder... bare som et lite ps 😁 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 Kan hun ikke bare få lov til å sammenligne det med hva hun vil da? Du trenger jo ikke være enig Anonymkode: 757a7...49b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 Man kan lære en gullfisk å hoppe gjennom en ring med bruk av samme grunnleggende metoder som man bruker til å lære barn å kle på seg. Belønning for ønsket adferd er et relativt grunnleggende prinsipp som funker for dyr og mennesker, voksne og barn. Det går an å mene dette og samtidig tenke at dine barn er noen fantastiske, unike snøfnugg. Jeg ser ingen grunn til å bli fornærmet - og kanskje du kan lære noe av henne om du inntar en litt mer åpen holdning? Jeg lærte mye om meg selv da jeg jobbet med psykisk utviklingshemmede, uten at det gikk på selvbildet løs Anonymkode: 1c34b...51b 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 Nå vet jeg ikke akkurat hva hun sier. Men jobber hun kanskje med psykisk utviklingshemmede, og det er slik den sammenligningen kommer opp? Det er nok i så fall en del erfaringer fra jobben som kan være fine å ha i barneoppdragelsen. Men det kommer kanskje litt an på hvordan hun legger det fram? Jeg jobber med ungdom med rus og adferdsvansker, mange har opplevd traumer. Og det er en felle å tenke at de reagerer akkurat som andre barn som ikke har samme bagasje. Men jeg har likevel lært ting gjennom jobb som er fint å ha med seg nå som jeg er mor selv også. Blant annet at alle er ulike, så hvis svigermor her sier at du må gjøre sånn eller sånn, det virker alltid, så er jeg uenig med henne. Anonymkode: 334aa...306 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #10 Skrevet 21. april 2021 Hun har oppdratt barn lenger enn deg, så hun vet nok hva hun snakker om. Anonymkode: 979ea...036
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #11 Skrevet 21. april 2021 Stakkars mannen din Anonymkode: a9247...4d5
Tuba Skrevet 21. april 2021 #12 Skrevet 21. april 2021 Hvordan i all verden kan du bli provosert av det? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå