Gå til innhold

Plenen ble ikke slått i fjor.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i hus med hage der plenen ikke ble slått i fjor. Snøen har begynt å smelte og det ligger nå langt, vissent gress nedslått på bakken.

Hvordan går jeg frem? Og hvordan gjøre det billigst mulig? Har ingenting av utstyr, så gjerne konkrete tips om hva jeg burde kjøpe. Jeg leier og kommer kun til å ha 2 sommere her, så igjen, billigst mulig 😀

Anonymkode: 3ac8b...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å gå for naturtomt og kanskje plante/så blomster, eller er det helt teit?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å gå over med jernrive, eller en sånn rivedings man fester på plenklipperen. Da får du røsket vekk litt dødt gress. 

Så er det bare å vente til plenen blir grønn og eventuelt ha på litt jord som toppdekke og så i litt nye frø der plenen er død. Du kan godt gjødsle litt, men da må du klippe plenen oftere. 

Anonymkode: b5d27...f7d

AnonymBruker
Skrevet

Er hagestell med i kontrakten? hvis ikke er det bare å la gresset gro og kjøpe litt sommerblomster. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er hagestell med i kontrakten? hvis ikke er det bare å la gresset gro og kjøpe litt sommerblomster. 

Hagestell er ikke med i kontrakten.

Men hvis jeg gjør som hun over sier, går løs med jernrive, også planter eller sår blomster, kan det funke? Er et gammelt og koselig hus så gress og blomster i hagen vil stå i stil.

Om jeg skal kjøpe gressklipper må jeg vel ut med x-antall tusen?

AnonymBruker
Skrevet

Gresset er jo ikke dødt, selv om det ikke ble klippet så er ikke det en stor krise. Det kommer seg, men det vil ta litt lengre tid før det blir grønt og pent bare.

Tenk på gress i grøftekanter og enger, ingen som klipper det, men grønt blir det etterhvert.

I ditt tilfelle, så ville jeg tatt for gitt at utleier stod for utstyret i minste fall?

Rive for å få luft under nå, og en plenklipper etterhvert trengs jo for å holde plena pen. Klippes den jevnlig trengs det ikke å rakes ellers, kun om gresset er langt før det klippes.

En enkel robotklipper virkelig å anbefale. Og er vel blitt noenlunde rimelige nå? Da er det null å tenke på - før klipperen må tas inn for vinteren. :) 

Anonymkode: 3082d...765

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utstyr som river og gressklippere får du jo kjøpt brukt på finn. Så kan du selge det igjen om du skal flytte derfra og ikke har bruk for det. 

Anonymkode: 62b4a...4dd

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Vurderer å gå for naturtomt og kanskje plante/så blomster, eller er det helt teit?

Hadde jeg leid ut et hus og leietager gått bananas med å så med naturgressfrø hadde jeg klikka i vinkel. Blir jo bare rask og rot igjen når leieperioden er over. 

Utleier bør ha gressklipper og annet nødvendig utstyr tilgjengelig for leietager. Du trenger egentlig kun en rive for å lufte det døde gresset og en gressklipper for å klippe. Dødt gress tørker når du raker det opp fra bakken, og gressklipper spiser det opp.  

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tips til ok gressklipper til grei pris?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tips til ok gressklipper til grei pris?

Jula har noen helt ok modeller, om du ikke har for stor og kronglete hage. :)

Anonymkode: d96eb...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Be utleier komme med gressklipper? Evt kjøp rimelig og ta med deg når du flytter.

Anonymkode: 637dd...ab6

• Liker 1
Skrevet

Biltema sin bensinklipper fungerer bra. Har hatt min i snart 4 år, og fungerer bra. Har kun byttet olje, fylt på bensin, rengjort tennplugg og renset luftfilter. Starter enkelt hver vår etter en lang vinter i boden. 

Koster vel rundt 2000kr. Men synes egentlig utleier bør stille med basis hageredskap hvis man leier ut og forventer eller det er påkrevd med hagearbeid

Skrevet

Ville sett på finn etter en billig gressklipper. 

Skrevet

Hvis du bare skal være der 2 somre til kan du se etter gressklippere du kan låne. Søk på gressklipper + utleie på google og let frem. Vet ikke hvor du bor så vanskelig å si om det finnes noen i nærheten. Eventuelt spør naboen om å låne. 

Skrevet
6 minutter siden, Knoot said:

Hvis du bare skal være der 2 somre til kan du se etter gressklippere du kan låne. Søk på gressklipper + utleie på google og let frem. Vet ikke hvor du bor så vanskelig å si om det finnes noen i nærheten. Eventuelt spør naboen om å låne. 

Mitt gress forventes å klippes minst én gang i uka. Blir jo litt slitsomt å sjekke finn hver eneste torsdag fra mai til september i to år... 

Annonse
Skrevet (endret)
newman01 skrev (9 minutter siden):

Mitt gress forventes å klippes minst én gang i uka. Blir jo litt slitsomt å sjekke finn hver eneste torsdag fra mai til september i to år... 

Det finnes bedrifter som leier ut plenklippere. Sjekket ikke så mye ut om de også leverer og totalpris for 1 døgns bruk. Men trådstarter slipper også hele salgsprosessen hvis han/hun skal flytte igjen etterpå. 

Endret av Knoot
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spurt huseiger hva h*n tenker. Dersom h*n ønsker at plenen skal klippes (et minimumsnivå av vedlikehold er det mange som tenker som selvsagt, selv om de kanskje glemmer å ta det i kontrakten når de leier ut) så må h*n stille med utstyr. Dersom huseiger er likegyldig, ville jeg kjøpt en billig på finn selv.

Hva du trenger kommer an på hagen og hva du ønsker av arbeid. Stor hage er selvfølgelig mer arbeid enn liten. Den første gangen du klipper er det best å ha en klipper som samler opp gresset. Dette blir mye arbeid, siden den må tømmes ofte når gresset er langt/høyt. 

Dersom du etterhvert tenker at du kommer til å klippe ofte, kan du gå for en klipper som lar gresset ligge igjen. Dette er en bra løsning om du klipper før gresset blir særlig høyt. 
Dersom du er mer skippertaktypen, vil gress som ligger igjen i plenen kunne kvele gresset. Ergo trenger du da en med oppsamler. 

Anonymkode: 6bf19...427

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unødvendig å kjøpe gressklipper i denne situasjonen. Kjøp deg heller en ljå, det er rimelig og tar veldig liten plass samt krever ikke masse vedlikehold som gressklippere ofte krever. 

Anonymkode: ffc8c...40d

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Unødvendig å kjøpe gressklipper i denne situasjonen. Kjøp deg heller en ljå, det er rimelig og tar veldig liten plass samt krever ikke masse vedlikehold som gressklippere ofte krever. 

Anonymkode: ffc8c...40d

Mener du seriøst at man skal ut og leke med ljå hele sommeren i to år? Skjønner tankegangen om man har en håpløs skråning hvor gressklipper ikke er egnet, men i egen hage høres det bare absurd ut

AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo ikke kjøpe gressklipper når du leier. Med mindre utleier kommer med en klipper og spør om du kan ta det, hadde jeg ikke gjort noe som helst. 

Anonymkode: 8b45f...e0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...