AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Skrevet 21. april 2021 Selv om dere ikke er pålagt å gi ut nabovarsel kan det være en hyggelig gest til dine naboer. Vi visste at naboen skulle utføre noe anleggsarbeid på tomten sin, vi har gitt tillatelse selv om det medførte ulempe for oss, med vi visste ikke når det skulle skje. Da hadde det vært hyggelig og praktisk for oss å vite at vi ville oppleve støy og redusert fremkommelighet fra eiendommen vår fra klokken x på gitt(e) dato(er). Anonymkode: 41308...c4a 9
Gjest ABM Skrevet 21. april 2021 #2 Skrevet 21. april 2021 Enig, finnes knapt noe mer irriterende enn naboer som bare tar seg til rette, og blir det først knute på tråden mot naboen kan en være sikker på at den knuten aldri blir knytt opp igjen. Jeg gjør aldri noe som påvirker de nærmeste naboene uten først å gå igjennom med de hva jeg tenker gjøre, trenger ikke alltid nabovarsel, men en kopp kaffe er fint:)
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Skrevet 21. april 2021 ABM skrev (27 minutter siden): Enig, finnes knapt noe mer irriterende enn naboer som bare tar seg til rette, og blir det først knute på tråden mot naboen kan en være sikker på at den knuten aldri blir knytt opp igjen. Jeg gjør aldri noe som påvirker de nærmeste naboene uten først å gå igjennom med de hva jeg tenker gjøre, trenger ikke alltid nabovarsel, men en kopp kaffe er fint:) Slik er jeg også. Og selv om det er hyggelig med en kaffekopp er det ikke nødvendig for min del. Jeg trenger bare å vite at jeg kan komme meg ut med bilen når jeg trenger det. I dag var det 6.gangen på 4 mnd at jeg har måttet avbryte det de holder på med slik at jeg kunne komme ut. Og mannen min har måttet gjøre det samme enda flere ganger. Hadde jeg visst dette i går kveld hadde jeg parkert et annet sted i natt. Enklere for meg, enklere for dem. Og dette påvirker ikke bare oss. Jeg har hørt mye krangling fra de andre naboene utenfor her de siste timene, som også har problemer med å komme forbi. Anonymkode: 41308...c4a 1
Gjest ABM Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Ja skjønner det er irriterende. Folk burde være vennligere mot hverandre helt enkelt, en liten prat kan være det som avverger forliksråd og tom. dyre runder i rettsapparatet. Dess eldre jeg blir dess mer ser jeg hvor følelsesstyrt verden er
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 Med så omfattende arbeider er det sannsynlig at naboen din har leid inn noen til å gjøre jobben. Og naboen din har sannsynligvis ikke oversikt over akkurat når ting blir utført. Det er kjedelig for både den som skal ha utført arbeidet og alle rundt mens det står på. Men å forvente at naboen skal varsle i forkant hver gang det kommer et lass med grus er kanskje litt mye å forlange... Anonymkode: a59ae...f55 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Med så omfattende arbeider er det sannsynlig at naboen din har leid inn noen til å gjøre jobben. Og naboen din har sannsynligvis ikke oversikt over akkurat når ting blir utført. Det er kjedelig for både den som skal ha utført arbeidet og alle rundt mens det står på. Men å forvente at naboen skal varsle i forkant hver gang det kommer et lass med grus er kanskje litt mye å forlange... Anonymkode: a59ae...f55 De visste i går kveld at entreprenøren skulle begynne arbeidet i dag. Det er ikke snakk om kortvarig ufremkommelighet, som ved leveringer av grus, men om at veien blir delvis sperret en hel dag, eller mer. (Med delvis sperret mener jeg at de må flytte anleggsmaskiner for at biler kan komme forbi) Vi bor i en blindvei, og har ingen annen vei ut. Det hadde vært enklere for alle parter om de hadde varslet, slik at naboene hadde vært forberedt, og kunne funnet alternative løsninger hvis det ble problematisk for dem. Alle her er ute etter å ha et godt naboskap, ingen er ute etter å lage problemer for andre, men å finne løsninger krever kommunikasjon mellom alle parter, og det har det ikke vært denne gangen. Anonymkode: 41308...c4a 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 Ja, det er ikke akkurat en bra start på naboforhold når nyinnflyttere pusser opp i flere uker og ikke en gang hinter om hvor lang tid det vil ta og holder på utenfor timene som husordensreglene tillater (søndager, helligdager, natta...). Dette er jo spesielt et problem nå som mange har hjemmekontor og helst skulle sett at oppussing skjedde på kveldstid når det hadde vært mulig å gå en tur midt oppi all bankingen. Anonymkode: c0dd7...574 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 Jeg forventa å lese om manglende nabovarsler fordi naboen hadde fest av noe slag (sikkert innforbi restriksjonene). Her har en eller annen nabo karaokekvelder iblant, og det er umulig å vite hvilket hus det stammer fra. Stort nabolag. Det runger gjennom flere gater. Særlig kvinnen kan ikke synge. Men dette var jo verre, og fikk meg til å tenke på vår nabo som nylig har begynt å gyve løs på si tomt med borring, sprengning, oppgraving av hele tomteområdet med gravemaskin og jeg vet ikke hva. Det er mye støy og enda mer støv. Jeg har irritert meg, men ikke tenkt på at man kunne fått nabovarsel i forkant. Det hadde vært praktisk, så kunne jeg ha lukket alle vinduer, noe jeg ikke gjorde dagen de starta med arbeidet, så alle fire soverommene var dekket av støv og smuss da jeg kom hjem fra jobb. Alt måtte vaskes og alt av sengetøy og også klærne i det ene klesskapet måtte vaskes (døra sto på gløtt). Så jeg er enig. Nabovarsel bør til. Anonymkode: ed07b...c40 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 Helt enig. Det koster så lite å gjøre det. Vi bor i en stor bygård gir alltid beskjed i god tid på forhånd hvis vi en sjelden gang skal ha fest. Vi putter lapp i alle postkassene, der skriver vi at festen avsluttes kl xx, vi skriver også opp tlfnr våres. Så har vi et annet par i bygården her. Ingen beskjed på forhånd, musikken settes på full guffe og det skrives, synges og gaules. Folk raver rundt i gangene eller sitter å griner. Vi har vært på døra der ved to tilfeller og bedt pent om at de roer seg/kommer seg på byen og blir bare møtt med "jaadaaaa", ellers er de så kanonfulle at det ikke nytter å si noe til de. Og dette er folk som er eldre enn oss. En ting som alltid har forundret meg er hvordan du kan slappe av og kose deg på din egen fest når du vet at det sitter naboer på alle kanter som forbanner seg over levenet, ser seg nødt til å bruke ørepropper, eller ikke får sove pga festen din. Og så bare gi en lang F når det kommer folk på døra di og klager. Jeg hadde blitt så flau og fått dårlig samvittighet. Selv om vi har varslet naboene på forhånd så sørger vi jo for at ikke musikken står for høyt på og at ting går rolig for seg, noe annet hadde jeg ikke klart. Forskjell på folk ja. Anonymkode: 5399d...b65 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #10 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): t. Det hadde vært praktisk, så kunne jeg ha lukket alle vinduer, noe jeg ikke gjorde dagen de starta med arbeidet, så alle fire soverommene var dekket av støv og smuss da jeg kom hjem fra jobb. Alt måtte vaskes og alt av sengetøy og også klærne i det ene klesskapet måtte vaskes (døra sto på gløtt). Så jeg er enig. Nabovarsel bør til. Anonymkode: ed07b...c40 Det er akkurat slikt jeg tenker på. Et enkelt nabovarsel gir naboene en mulighet til å begrense negative konsekvenser som kan oppstå som en følge av arbeidet. Anonymkode: 41308...c4a 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #11 Skrevet 21. april 2021 Enig!!!!!! Det samme gjelder fra huseiere mot leietakere de har. Anonymkode: bf563...f7c 1
Knoot Skrevet 21. april 2021 #12 Skrevet 21. april 2021 Hvis det er utendørs arbeid og det påvirker deg som nabo er de pliktig til å sende nabovarsel. Nabovarsel
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #13 Skrevet 21. april 2021 Det er vel ikke lov å sperre veien uten varsel? Her måtte vi pent varsle kommunen, skilte og betalte masse penger for det. Dette har med sikkerhet å gjøre - brann, redning og politi må vite hvor det går an å kjøre. Her var det entreprenør som ordnet med dette, med et stort husprosjektet som var satt bort hadde vi ikke selv oversikt over hva som skulle skje når. Kan du varsle kommunen? Så kanskje de tar seg en tur - det har de gjort her iaf (Oslo). Anonymkode: fd1e5...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #14 Skrevet 21. april 2021 Knoot skrev (42 minutter siden): Hvis det er utendørs arbeid og det påvirker deg som nabo er de pliktig til å sende nabovarsel. Nabovarsel Jeg tenker ikke på er formelt nabovarsel, men et uformelt "i morgen begynner vi på jobben, og da kan det bli litt støy/støv/passeringsvansker. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er vel ikke lov å sperre veien uten varsel? Her måtte vi pent varsle kommunen, skilte og betalte masse penger for det. Dette har med sikkerhet å gjøre - brann, redning og politi må vite hvor det går an å kjøre. Her var det entreprenør som ordnet med dette, med et stort husprosjektet som var satt bort hadde vi ikke selv oversikt over hva som skulle skje når. Kan du varsle kommunen? Så kanskje de tar seg en tur - det har de gjort her iaf (Oslo). Anonymkode: fd1e5...7f6 Veien er ikke sperret, men det er begrenset fremkommelighet. Naboen bor i huset, og jeg tviler sterkt på at entreprenøren sto på døra kl 7 i morges uten varsel. Det er ikke noe jeg kommer til å gjøre noe med. Jeg har sagt i fra til naboen om at jeg ikke syntes dette var greit, og jeg vet at flere andre naboer har gjort det samme. Men et innlegg her inne kan gi en påminnelse til andre om at et lite varsel kan være greit å huske på. Anonymkode: 41308...c4a 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #15 Skrevet 22. april 2021 Jeg er så enig! Synes det er ordentlig uhøflig og respektløst å ikke ta seg bryet med å sende en kort SMS til naboene, behøver ikke skrive mye, bare informer om at i morgen blir det bråk fra kl. 8 og frem til kl.17. Er så lite som skal til. Anonymkode: 3951d...ab8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå