Gå til innhold

Elektrisk sparkesykkel eller elektrisk sykkel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har allerede én elsykkel, men for å komme oss ut på tur som familie trenger vi en til. 

Nå foreslo mannen om vi heller skal skaffe en elektrisk sparkesykkel. Det hadde vært praktisk på flere måter: rimeligere, tar mindre plass, og mulig å kombinere med buss. Vi har liten bod, og strengt tatt ikke plass til enda en sykkel, da må noe ut. En sparkesykkel er derfor midt i blinken. 

Men er de særlig godt egnet på grusvei og i oppoverbakker? Turene det er snakk om er altså tur i marka i nærheten, med solid grusvei, eller tur til stranda (asfaltert vei hele veien). Er det lov å bruke elsparkesykkel på grusvei/tursti? Snakker ikke om skogsstier her altså. Og det er ikke langturer vi skal på, men i nærområdet. 

Anonymkode: f2927...7ba

Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet

Siden mannen foreslår sparkesykkel, går jeg ut fra at det er han som skal bruke den? La han bestemme. Og betale. Også for innbytte til voksensykkel.

AnonymBruker
Skrevet

Tisse to dingsene har jo veldig ulike anvendelsesområder. Du drar ikke på tur på en sparkesykkel. Den fungerer greit for korte strekninger A til B, men da bør du ikke ha med deg noe som helst; maks en liten sekk. Små hjul sliter på grus og det er ubehagelig å stå på plata med beina etter hverandre noe særlig lengre enn 5-10 minutter. Jeg synes nedoverbakker er skumle, særlig om det er en viss fare for glatt vei (vann/is/sand på tørr asfalt). Mens en sykkel jo kan være ditt hovedfremkomstmiddel, om du så velger det...Skadefrekvensen på el-sparkesykkel må da være 500 ganger høyere per kilometer enn på sykkel.

Anonymkode: 667f8...d11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På en elsparkesykkel står du stille hele tiden og får null trening, på en elsykkel sykler du som vanlig med litt drahjelp om du ønsker. 

Elsparkesykkel er ikke for turer i marka, se på hjulene. Støtter ellers det ab over meg sier. 

Anonymkode: d0edc...343

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med begge deler, tar elsparkesykkel over kortere distanser i by nå og da. 

Det er veldig lett å skade seg på disse. Man må holde godt i styret med begge hender hele tiden, om man er vant med sykkel er det raskt å glemme seg, og fjerne ene handen fra styret for eksempel for å dra bort håret, da ryker man rett i bakken. Eller om man har en bærepose eller handveske som plutselig får en ut av balanse. 

De egner seg mindre godt på grus og brostein, egentlig alt av ujevnheter. De fungerer godt nok i motbakker, men hender man må sparke fra litt for å holde oppe farten. 

Anonymkode: 2c2a4...87e

AnonymBruker
Skrevet

Elsykkel! Elsykkel er fantastisk morsomt, kan brukes til mye lengre turer enn man orker på vanlig sykkel, og er verdt hver krone. Elsparkesykkel ville jeg bare kjøpt om jeg hadde en drøm om å innkassere noens livsforsikring- de greiene der er farlige! 

Anonymkode: 96f01...d23

AnonymBruker
Skrevet

En el-sparkesykkel i marka er IKKE noe jeg vil møte på når jeg rusler tur med barna! 
Ikke er det passende for turer utenfor asfalt heller, så her er dere på bærtur. 

Anonymkode: df141...91c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

El-sykkel er best, for da har du tilgang på piggdekk til vinteren og du kan tråkke når batteriet er tomt. 

El-sparkesykkel er mer behagelig, for man står mer naturlig. Å sitte på sykkel er egentlig en veldig unaturlig ting, og sikkert ikke så bra for holdningen i lengden.

Det finnes el-sparkesykler som fint kan kjøres på grus osv. 

El-sparkesykkel er billigst. 

Anonymkode: 3f85e...be5

AnonymBruker
Skrevet

Sykling anbefales jo som gjenoppbyggingsidrett etter en hel masse skader. Tror neppe kroppsholdningen på sykkel er særlig problematisk. ;)

Anonymkode: 667f8...d11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...