Gå til innhold

Forklare hull

Gjest biovit5

Anbefalte innlegg

Gjest biovit5

Jeg skal på jobbintervju neste uke og noe jeg er sikker på at de kommer til å spørre meg er hva jeg har gjort de siste 4 årene. Der har jeg nemlig et stort hull i min CV. Sannheten er at jeg hadde en liten psykisk knekk (gikk ikke til behandling, har kommet meg av meg selv nå), og da orket jeg ikke å søke jobb eller skole eller noe, jeg bare gikk hjemme.

Jeg har ikke så veldig lyst til å si til jobbintervjueren at jeg gikk hjemme fordi jeg ikke orket å finne meg jobb fordi jeg var så deppa. Dette er jo personlige årsaker som han ikke har noe med å gjøre? Så hva skal jeg si da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om Sixx forslag er bra, tror jeg du må tenke ut noe mer for å kunne gjøre rede for en så lang periode som 4 år faktisk er! Har du barn? Kan du bruke familiære årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her, nei jeg har ikke barn... Flyttet 3 ganger i løpet av disse 4 "sabbatsårene" mine. Det kan vel kanskje brukes litt som unnskyldning hmm.... Kan jeg ikke bare si det var pga private omstendigheter? Eller blir de mistenksomme da angående min psyke? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 4 år? :P

:ler: Innrømmer glatt at jeg ikke fikk med meg tidsromemt gitt.

Men hvorfor er det sånn at det ikke er ok å ta time-out så lenge da....eller enda lenger hvis man har økonomi til det?

Til trådstarter:Ok da...så må du ha en grunn.....du realiserte en drøm du hadde hatt lenge....du brukte tiden på å male bilder....dette hadde du bedrevet på hobbybasis i så lang tid at du ville konsentrere deg om det på full tid en periode. Det har du nå fått anledning til å gjøre...og er klar for arbeidslivet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du kommer unna med en "time-out" når det er snakk om 4 hele år. Det er svært lenge. Da er det bedre å si at du lå i koma.

Jeg ville sagt at jeg hadde vært syk og latt det være med det. Ikke gå innpå hva slags sykdom, bare understrek at du nå er helt frisk og gleder deg til å komme ut i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme her

Ikke si at du har hatt "jobber" du ikke har hatt. De vil nok helt sikkert høre hvem som ansatte/betalte deg, og da blir det fort løgner som baller på seg.

Jeg har slitt med det samme, og sier at jeg har vært syk (selv om jeg ikke kan vise til sykehusinnleggelse akkurat) for det er jo det jeg har vært. Men husk å si at du ikke er syk lenger og ikke fare for å bli det (om det er sant da). De har ingenting med å spørre om hva du var syk med.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kommer unna med en "time-out" når det er snakk om 4 hele år. Det er svært lenge. Da er det bedre å si at du lå i koma.

Jeg ville sagt at jeg hadde vært syk og latt det være med det. Ikke gå innpå hva slags sykdom, bare understrek at du nå er helt frisk og gleder deg til å komme ut i jobb.

Enig med dette. Høres fornuftig ut å si noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal være forsiktig med å begynne å fortelle noen hvite løgner. Det kan fort utvikle seg til noe mer, og da sitter du der i et vev av løgner uten utveier. For skal du fortsette å lyve når du starter i jobben? Skal du da fortsette å fortelle at du var på jordomseiling i de 4 årene, selv om du kun var hjemme i disse årene?

Hørte et intervju på radioen om en alkoholiker som hadde vært på jobbintervju. Da de spurte om hullene i hans cv, hadde han sagt rett ut at han hadde vært langt ute på kjøret, men nå hadde kommet seg ut av det. Da måtte arbeidsgiver enten godta det, eller avskrive han med en gang. Faktisk kan det vitne om styrke å klare å komme seg ut av slike vanskelige problemer. Ofte er man enda mer motivert for å komme tilbake til hverdagen med jobb da. Men det krever mot å fortelle hele sannheten slik utilsløret.

Så synes forslaget ovenfor her er bra, og passe på å presisere at man nå er helt frisk og har kommet seg ut av den vanskelige situasjonen. Ingen mennesker er perfekte, og som framtidig kollega er du kanskje mer interesssant og hyggelig enn noen av disse såkalte "overmenneskene" som har en "perfekt" cv.

Lykke til på intervju :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...