AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #1 Del Skrevet 21. april 2021 Hei! Håper noen har noen gode råd til meg. Har hatt en labradorvalp nå i 4 uker, og hun må ut minst 2 ganger hver natt. Piper i buret sitt og vekker meg. Jeg begynner å bli veldig sliten av dette, da det nå har gått 4 uker uten en eneste natt med konsistent søvn, og det begynner å gå utover jobben min. Jeg er en person som trenger nok søvn, og blir veldig sliten av konstant avbrutt søvn. Leiligheten min er ikke så stor, så jeg har ikke mulighet til å sette buret et sted jeg ikke hører pipene hennes. Bruker ørepropper men likevel... Og vil jo ikke ignorere henne eller gjøre at hun tisser i buret. Noen gode råd? Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: db93c...971 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #2 Del Skrevet 21. april 2021 Er ikke dette en helt vanlig del av valpetiden? Anonymkode: f4646...c41 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #3 Del Skrevet 21. april 2021 Slik er det å ha valp, så det eneste å gjøre er å stå opp med valpen din. Du får eventuelt sove mitt på ettermiddagen. Ellers er det samme råd til deg som til småbarnsforeldre. Legg seg tidlig, så tidlig som nødvendig. Anonymkode: 568da...277 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #4 Del Skrevet 21. april 2021 Hei! Det er helt vanlig i valpetiden at den ikke klarer holde seg hele natten. Dette vil bli bedre, men perioden du er i må du bare gjennom, det blir lite søvn fremover. Valpens behov kommer derfor først, og vipps er den vant til å sove hele natten og da kan du sove tilsvarende igjen. det går over, du får prøve å sove litt på ettermiddagen etter jobb? Anonymkode: 56770...dd7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #5 Del Skrevet 21. april 2021 Du kan ikke mene at hunden skal tisse k buret for at du skal sove😱 Anonymkode: cf7b0...032 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. april 2021 #6 Del Skrevet 21. april 2021 Det er, som andre sier, helt vanlig i valpetiden. Det tar tid før de utvikler blærekontroll. Du kan forsøke å ta valpen oppi senga. En del valper vil sove bedre så tett med eier og dermed ikke våkne flere ganger om natten. Når de må sove adskilt fra eier (som f.eks i bur) så kan det gjøre at de blir litt mer urolig, sover dårligere og dermed våkner oftere og må på do. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #7 Del Skrevet 21. april 2021 Sånn er det med valpene. De har ikke utviklet god nok blærekontroll for å holde seg en hel natt. Være glad hunden faktisk sier ifra. Enig med det Tabris sier, ha valpen i senga, dette er ikke noe problem å avlære senere. Anonymkode: a8e1f...a91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunga Skrevet 21. april 2021 #8 Del Skrevet 21. april 2021 Jeg forstår det er slitsomt, men det er helt normalt. Hvis du tar valpen ut for å tisse rett før du legger deg kan det være den kan klare å sove noe lengre, men det kan også hende at buret oppleves som skummelt fordi det er borte fra deg, og at ved å pipe kommer den ut og får bekreftet at du ennå er der. Det er ikke helt sikkert at den ikke klarer holde seg, men den vet at den får komme ut av buret. Hva med å avgrense området dens og ha buret åpent og i nærheten av deg? Kanskje den da vil sove bedre, fordi den da hele tiden vet hvor du er. du må nok regne med at du må ut med den om natten en stund, for de har ikke så god blærekontroll, men kanskje små justeringer kan hjelpe litt. Min sov seg gjennom natta fra jeg fikk ham, men da sov han i senga mi og fikk varme og nærhet når han trengte det. Etter et par dager valgte han selv å legge seg på gulvet ved siden av meg og sov natta gjennom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 21. april 2021 #9 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Noen gode råd? Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: db93c...971 Første jeg kommer på er at du kanskje burde omplassere hunden til noen som har ork til valp?! For jeg blir ganske forbannet når jeg leser at du bruker ørepropper i et forsøk på å blokkere ut valpens språk! Hvis du vil ha et seriøst svar, så anbefaler jeg deg å ha valpen i sengen din for trygghet. Eventuelt buret plassert inntil sengen din slik at du kan ta ned en hånd til hunden dersom den begynner å bli urolig. Da ser du fort om den roer seg eller om den må ut for å tisse. Er du ikke villig til å gjøre dette, se øverste avsnitt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 22. april 2021 #10 Del Skrevet 22. april 2021 Dette er dessverre en helt naturlig del av valpetiden. Har selv labrador, og måtte stå opp om natten for å ta ham med ut for å tisse da han var liten. Det er jo veldig positivt at hunden allerede nå har lært seg å si fra når hun må tisse! Min labrador gjorde ikke det, noe som gjorde at jeg hele tiden måtte være "på" og se etter tegn på at han var tissetrengt. Det er jo mye lettere å få hunden husrein hvis den gir beskjed når den må ut. Husk at dette bare er en bitteliten del av livet til hunden din. Jeg skal love deg at du om et år vil se på bilder av henne fra denne tiden og savne det, selv om det ikke føles slik nå. Lykke til! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #11 Del Skrevet 22. april 2021 Jeg måtte ut 2 ganger om natten med begge mine hunder sa de var valp. Helt normalt og noe man bare må komme seg gjennom. Støtter det å ha valpen I senga. Da sover de godt. Anonymkode: 4de21...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #12 Del Skrevet 22. april 2021 Hunden er jo flink som sier fra!! Prøv å unngå å gi mye vann før legge tid. Gå ut på kveldstur men igjen ut for å tisse etter du selv har stelt deg. Etterhvert blir to turer til en, en til ingen. Vi styrte nylig med det samme, valpen er snart 5 mnd og trenger ikke lenger å gå ut om natta. Anonymkode: 3aeb4...2d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
however Skrevet 22. april 2021 #13 Del Skrevet 22. april 2021 Jeg synes det er skremmende at du nevner ørepropper og å sette buret lenger unna. Valpen trenger deg, trygghet og nærhet. Du har fått gode råd over her, som jeg håper at du tar med deg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #14 Del Skrevet 22. april 2021 On 4/21/2021 at 7:05 AM, AnonymBruker said: Leiligheten min er ikke så stor, så jeg har ikke mulighet til å sette buret et sted jeg ikke hører pipene hennes. Bruker ørepropper men likevel... Og vil jo ikke ignorere henne eller gjøre at hun tisser i buret. Noen gode råd? Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: db93c...971 Kjenner jeg får litt vondt i hjertet mitt å lese om en hund som sitter i buret og gråter, mens eieren ligger med ørepropper, og tenker på at buret burde stått lenger unna, når hunden kanskje har separasjonsangst, og får urolig blære på grunn av dette. Hunden vil ha trygghet og nærhet. Det kan være at den fortsatt tisser de første dagene, men ta den i sengen, så den får være i nærheten, og kjenne seg trygg i nye omgivelser. Det tipper jeg vil gi større fremskritt enn tough love. Godt valg av hund. Jeg elsker alle retrievere. Anonymkode: 5489f...f2e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linny111 Skrevet 22. april 2021 #15 Del Skrevet 22. april 2021 Vi fikk labradorvalp i desember, og sånn er valpetiden. Du må opp om natta. Vi var heldigvis to, så vi tok én tur hver. Det tar ikke lang tid før det blir bedre, bare stå i det! Hun sov fint hele natta da hun var fire måneder, vi måtte bare stå opp litt tidligere enn vanlig. Nå er hun seks måneder og følger vår døgnrytme helt perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå