Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med gjeld, ubetalte regninger fra jeg var psyk og ga faen i alt.. jeg vil komme meg på bena men sitter med minste grunnlaget utbetalt av aap pga lang tids sykdom ( ingen tidligere inntekt) og vet ikke helt hvordan jeg kan få tatt tak i noe som helst. Jeg leier en liten hybel i utkanten av sentrum, noe som er billigst mulig her som jeg har funnet.. 

Jeg har problemer med ryggen og venter på en nyretransplantasjon men har igjen 2,5 år på aap før jeg kan søke trygd ellers vil jeg selvfølgelig fortest mulig ut i jobb og tjen e penger..

Har noen noe tips til hva jeg kan gjøre? Er det noe hjelp å få til å få en oversikt over hva man skylder og få noe nedbetalingsplan. Jeg har mistet all oversikt og det virker for meg veldig vanskelig å ta tak i det men jeg vil jo så gjerne

Anonymkode: ad37c...da0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen NAV kontorer gir økonomihjelp i slike tilfeller. Der de hjelper med oversikt og å finne en plan.

Det er bra at du har kommet såpass ovenpå at du klarer å begynne å ta tak i ting !  Du må bare begynne å nøste i en ende :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selge ting

Anonymkode: 7adac...b0d

Skrevet

Du kan jo starte med å sjekke deg selv på Gjeldsregisteret.com. Der står usikret gjeld som er kredittkort og forbrukslån og Klarna-kreditter osv. Men ikke forfalte og ubetalte strømregninger, for eksempel. Det tror jeg ikke fremkommer der. Det er låne- og finansinstitusjoner som rapporterer til Gjeldsregisteret, etter hva jeg forstår.

Men da får du i det minste et overblikk over den delen av gjelden din. Registeret oppdateres daglig.

Kanskje du finner noe tips og hjelp her: https://gjeld.org/kredittsjekk-deg-selv

AnonymBruker
Skrevet

Kan du kanskje begynne å studere? 

Anonymkode: 1e5d5...8a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du er innenfor kriteriene for offentlig gjeldsordning?  Hvis ikke, søk frivillig gjeldsordning via NAV. De er veldig dyktige og kan forhandle med dine kreditorer og skyldrere.

Ta kontakt med kreditorer og skyldrere og be om avbetaling og frysing av saken til du får gjeldsordning i boks. 

Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 2a3ef...004

• Liker 1
Skrevet

Dersom du er innstilt på å betale er det første du må gjøre å snakke med kreditorene dine. Inkassoselskaper er ofte villig til å strekke seg langt for å få inn det de kan og er som oftest villig til å forhandle. Skylder du staten penger er det verre. Her må du nesten bare betale det de ber om.

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med NAV, som regel har de en gjeldsrådgiver ansatt, som vil hjelpe deg med å skaffe oversikt, få nedbetslingsplan osv. 

Masse lykke til ❤

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk❤️ 

Alt startet da jeg var ung og dum og lot min ex styre økonomien ( og resten av livet mitt) kom meg såvidt unna i live etter mange år, mange flyttinger, regninger på alt mulig. Og alt av ubetalte regninger er det jeg som  sliter med i ettertid. Og psyken min er ikke god etter dette.

Jeg har ingen lån heldigvis.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk❤️ 

Alt startet da jeg var ung og dum og lot min ex styre økonomien ( og resten av livet mitt) kom meg såvidt unna i live etter mange år, mange flyttinger, regninger på alt mulig. Og alt av ubetalte regninger er det jeg som  sliter med i ettertid. Og psyken min er ikke god etter dette.

Jeg har ingen lån heldigvis.. 

Hvordan kan man være en gjeldsslave uten lån? 

Anonymkode: ff382...14e

Skrevet (endret)

Ja, det lurer jeg også på. Hvordan kan du være "gjeldsslave" uten å ha forbrukslån, lån, kreditter og kredittkort?

Er alt bare ubetalte regninger fra f.eks ubetalte husleier, strøm, forsikringer etc, altså alminnelige levekostnader? Er du f.eks skyldig skatt til staten?  

Hvor mye gjeld har du egentlig, tror du? Hvis du skal gi et omtrentlig anslag?

Endret av Million
Skrevet

Støtter det som blir sagt over her: forhør deg om offentlig gjeldsordning. 

Kontakt din lokale namsmann og forklar situasjonen din.

Om gjelden din ikke i hovedsak er typisk forbrukslån og kredittkort,er det faktisk til din fordel. Det er også en fordel om gjelden ikke er "nystiftet". 

Mange inkassobyrå vil forhandle, men kanskje ikke ned til det nivået som vil være overkommelig for deg. (Dette har spm ofrest med kreditoravtaler å gjøre og er ikke for at de skal være vanskelige).

AnonymBruker
Skrevet

Du bør være glad at du er gjeldsslave i Norge, og ikke i andre land. Du er heldig som bor i Norge, der vi andre betaler gjelden med våre skattepenger. Du har ingenting å være lei deg for.

Anonymkode: aef57...c2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke noe lån, men gjeld i form av ubetalte regninger.. bare 65 000 i ubetalt strømregning.. og det er vanskelig når man lever på nav å betale noe ekstra enn det man må leve for.. 

men jeg skal klare det! Tusen takk for tips, skal snakke med nav i morgen og namsmannen🙏🏼

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 18.14):

Du bør være glad at du er gjeldsslave i Norge, og ikke i andre land. Du er heldig som bor i Norge, der vi andre betaler gjelden med våre skattepenger. Du har ingenting å være lei deg for.

Anonymkode: aef57...c2f

Du har misforstått det meste. Staten betaler ikke ned gjelden for deg ved en gjeldsordning. 

Anonymkode: ce011...09d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...