AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Jeg har sterke smerter hele natta og er ofte ute og går tur for å ikke bli sprø. Jeg er stort sett ute hver eneste natt, noen ganger bare et par timer, noen ganger i både fem og seks. Jeg går litt, sitter litt på en benk, går litt til, veksler noen ord med andre som også er ute og går, plukker med meg et par tomflasker hvis de står lettvint til og av og til prøver jeg å være en samfunnsnyttig borger og plukker med meg litt søppel, spesielt hvis det er knust glass. Jeg bråker ikke, plager ingen og gjør ingenting kriminelt. Likevel henger politiet på meg som enn klegg. Noen ganger følger de etter meg ved å kjøre bak meg, eller de kjører forbi meg igjen og igjen og igjen. Saaaakte og opptil 20-30 ganger på en natt. Hvis jeg sitter på en benk parkerer de gjerne i nærheten og bare står der til jeg går. Innimellom ruller de ned vinduet og snakker med meg. Spør hva jeg gjør ute midt på natta, hvor jeg skal, når jeg skal hjem, hvorfor jeg har med meg pose, hvorfor jeg gikk forbi inngangsdøra til en butikk (jeg leser gjerne på alle oppslagstavlene jeg går forbi, det er tross alt ganske kjedelig å båre gå og gå og gå), hvorfor jeg har hette over hodet, hvorfor jeg satt på en gitt benk, hvorfor jeg har hodelykt osv osv. De samme spørsmålene hver eneste gang. Jeg svarer så godt jeg kan, det samme hver gang, og har sett meg nødt til å dele en rekke helseopplysninger jeg egentlig kunne tenke meg å holde for meg selv, men de fortsetter å holde øye med meg. Jeg vet ikke om de tror jeg driver med noe kriminelt, men i så fall tror de jeg er dum i tillegg som gjør det med politiet hengende rundt meg på denne måten. Eller kanskje de tror jeg er hjemløs? I så fall driter de jo egentlig i det, de prøver ikke å finne ut om jeg er det, spør ikke om jeg bor noe sted, spør aldri om personalia, tilbyr seg aldri å kjøre meg hjem eller ringer noen for å skaffe meg et sted å sove. Altså, jeg skjønner at de har lov til å holde øye med meg, men jeg blir ærlig talt temmelig nervøs av det og har mer eller mindre sluttet å gå ut de siste nettene på grunn av dette og går i ring rundt på stuegulvet og holder samboeren min våken istedenfor. En ganske uholdbar situasjon, for å være ærlig. Jeg lurer bare på hvorfor jeg ikke bare kan få gå i fred... Og om de ikke heller burde gjøre noe med de ekte problemene her (en relativt liten by). Hvorfor gjør de ingenting med gutta som skyter opp fyrverkeri midt på natta året rundt? De som grisekjører i 60 km/t i 30-sona? De som plukker opp prostituerte bak kjøpesenteret? De som stjeler sykler og lagrer de bak et gammelt transformatorhus? De som kjøper og selger dop temmelig åpenlyst? Jeg er ute om natta og får med meg hvem som gjør hva når. Det kunne politiet også gjort hvis de hadde brukt tida på å holde oppsyn med flere enn meg. Er jeg virkelig så spennende? Er det noen her som skjønner hva de egentlig driver med...? Anonymkode: 08399...3ac 3
CorvusCorax Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Kommer vel an på hvor du bor og om du er kvinne. Regner med at de vil passe på at du har det bra - og kanskje følge med på om du er psykotisk... Kvinner er nokså utsatt alene i mørket om natten, spesielt i noen områder. Kjedelig at du føler deg forfulgt. Man bør få gå ut hvilken tid på døgnet man ønsker. 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 CorvusCorax skrev (2 minutter siden): Kommer vel an på hvor du bor og om du er kvinne. Regner med at de vil passe på at du har det bra - og kanskje følge med på om du er psykotisk... Kvinner er nokså utsatt alene i mørket om natten, spesielt i noen områder. Kjedelig at du føler deg forfulgt. Man bør få gå ut hvilken tid på døgnet man ønsker. Jeg er kvinne, så kanskje du har rett i at det er derfor de holder øye med meg, men jeg kan ikke helt se at å nærmest skremme meg skulle gjøre noe som helst bedre. Hvis de var så bekymret for min mentale helse burde de kanskje heller prøvd å ta en skikkelig prat med meg og prøvd å finne ut om jeg er i vater eller ikke, istedenfor å bare fyre av de samme 20 spørsmålene hver gang. Det feiler meg ingenting annet enn fysisk, det er derimot en annen kvinne som vandrer rundt her om natta som ikke akkurat ser verden på samme måte som oss andre, for å si det på den måten. De følger ikke etter henne på samme måte som de gjør med meg. Anonymkode: 08399...3ac 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Kan du ikke be dem gi faen i å følge deg? Spør om tjenestenummeret deres og klag på dem Anonymkode: feb84...241 3
Telle Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Forsøk å ikke bli paranoid, de passer på fordi det er jobben deres. Kan jo hende at det er noe menneskelig nysgjerrighet fra de også. Uansett, kan du forsøke å gjøre et poeng av at du har sett de flere ganger, slik at de begynner å legge merke til og kjenne deg igjen? «Hei, er det dere som er ute å passer på i natt igjen? Jeg vandrer nå her fremdeles...» Håper det blir bedre for deg! 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Det er helt absurd at de to første svarene er folk som rasjonaliserer at politiet plager en lovlydig borger. Hvorfor tror de at tyttebærpolitiet som patruljerer natt er oppegående? De jobber for det samme politiet som i årevis har brukt ulovlige metoder i møte med Norges b-lag, som plager narkomane hver eneste natt og som henla et drap på en jentunge på ca 10 år som et selvmord (varsleren ble mobbet ut i sykdom etterpå av gode kolleger som ikke likte at folk fikk vite om inkompetansen deres). Helt faens jævla absurd. Anonymkode: 6d623...42c 4
KillerKitty Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Skaff deg en hund, om du har mulighet til det? Da er det ingen som lurer på hvorfor du er ute, og du slipper å gå alene. Kanskje til og med kjærligheten fra den lille hjelper på smertene? Vet man ikke bare skal "skaffe seg" en bikkje på dagen altså, men om alt ligger til rette for det, er det jo ikke noe problem med en liten hund 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #9 Skrevet 20. april 2021 Cleo88 skrev (4 minutter siden): Akkurat som du veksler noen ord med andre som er ute og går, så prater de som patruljerer om natta med deg også. Skjønner at det er slitsomt å føle seg forfulgt men det er nå en gang litt uvanlig å traske sånn rundt midt på natta - ikke rart de stusser. Kanskje de også snakker med deg ut av omsorg? Du er ute fordi du har vondt og ikke har det bra og du virker ellers være kontaktsøkende i og med at du snakker med andre. Mulig noen av dem ser det - i tillegg til at det er jobben deres å følge med. Hvis det er en liten by må dere vel snart begynne å dra kjensel på hverandre eller? Kanskje de lar deg være mer i fred etterhvert - ettersom de blir vant med at du er der i kulissene? Kan du ikke få noe for disse smertene? Terapi? Medsininer mot smerter og for søvn? Ikke ulovlig å gå om natta men de gangene jeg har vært ute og vandret eller kjørt målløst rundt natterstid er ikke akkurat tider jeg ser tilbake på som de mest lykkelige i mitt liv. Ideelt sett sover vi om natta. Stay safe. Jeg er på ingen måte kontaktsøkende, heller det motsatte. Jeg har vondt og prøver bare å komme meg gjennom natta og vil være i fred. Jeg veksler et par setninger med andre jeg møter fordi det blir for frekt å la være de gangene de starter en samtale (og hører pliktskyldigst på en rekke teorier om aliens, elektronisk overvåking og NAV i en eneste suppe når jeg møter ei konkret dame), men ellers prøver jeg så godt jeg kan å få være alene. Som du selv påpeker, er ikke netter man vandrer hvileløst rundt de lykkeligste stundene man har. Jeg tror nok ikke de blir stort mer vant til meg enn de allerede er, jeg har gått sånn i snart fem år og de har fulgt etter meg i månedsvis. Faktisk virker det som om de blir mer og mer obs på meg, så jeg skulle ønske jeg visste hvorfor. Jeg vet de ikke vil meg vondt, men det stresser meg og siden jeg ikke akkurat har så mye å gå på når smertene står på som verst, blir jeg nervøs av det også. Nei, dessverre er det ingenting å gjøre med smertene. Jeg får det som finnes av behandling her i landet og selv om jeg er bedre, er nettene fortsatt jævlige. Det finnes andre typer behandling i utlandet for deler av problemet mitt, men jeg har dessverre ikke penger til det. Så sånn det er nå er nok sånn det kommer til å forbli, dessverre. Men det går greit nok så lenge jeg er ute og går, det er derfor jeg så veldig ønsker at jeg kunne få gjøre det i fred. Det er forresten ganske mange som er ute og går om natta. Jeg møter alltid flere titalls mennesker på ei natt med mindre det er skikkelig kaldt eller pøsregner. Anonymkode: 08399...3ac 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #10 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan du ikke be dem gi faen i å følge deg? Spør om tjenestenummeret deres og klag på dem Anonymkode: feb84...241 Jeg skal innrømme at jeg har lyst, men jeg prøver liksom å ikke gjøre dem enda mer obs på meg 😂 Anonymkode: 08399...3ac
Rosatoast Skrevet 20. april 2021 #11 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har sterke smerter hele natta og er ofte ute og går tur for å ikke bli sprø. Jeg er stort sett ute hver eneste natt, noen ganger bare et par timer, noen ganger i både fem og seks. Jeg går litt, sitter litt på en benk, går litt til, veksler noen ord med andre som også er ute og går, plukker med meg et par tomflasker hvis de står lettvint til og av og til prøver jeg å være en samfunnsnyttig borger og plukker med meg litt søppel, spesielt hvis det er knust glass. Jeg bråker ikke, plager ingen og gjør ingenting kriminelt. Likevel henger politiet på meg som enn klegg. Noen ganger følger de etter meg ved å kjøre bak meg, eller de kjører forbi meg igjen og igjen og igjen. Saaaakte og opptil 20-30 ganger på en natt. Hvis jeg sitter på en benk parkerer de gjerne i nærheten og bare står der til jeg går. Innimellom ruller de ned vinduet og snakker med meg. Spør hva jeg gjør ute midt på natta, hvor jeg skal, når jeg skal hjem, hvorfor jeg har med meg pose, hvorfor jeg gikk forbi inngangsdøra til en butikk (jeg leser gjerne på alle oppslagstavlene jeg går forbi, det er tross alt ganske kjedelig å båre gå og gå og gå), hvorfor jeg har hette over hodet, hvorfor jeg satt på en gitt benk, hvorfor jeg har hodelykt osv osv. De samme spørsmålene hver eneste gang. Jeg svarer så godt jeg kan, det samme hver gang, og har sett meg nødt til å dele en rekke helseopplysninger jeg egentlig kunne tenke meg å holde for meg selv, men de fortsetter å holde øye med meg. Jeg vet ikke om de tror jeg driver med noe kriminelt, men i så fall tror de jeg er dum i tillegg som gjør det med politiet hengende rundt meg på denne måten. Eller kanskje de tror jeg er hjemløs? I så fall driter de jo egentlig i det, de prøver ikke å finne ut om jeg er det, spør ikke om jeg bor noe sted, spør aldri om personalia, tilbyr seg aldri å kjøre meg hjem eller ringer noen for å skaffe meg et sted å sove. Altså, jeg skjønner at de har lov til å holde øye med meg, men jeg blir ærlig talt temmelig nervøs av det og har mer eller mindre sluttet å gå ut de siste nettene på grunn av dette og går i ring rundt på stuegulvet og holder samboeren min våken istedenfor. En ganske uholdbar situasjon, for å være ærlig. Jeg lurer bare på hvorfor jeg ikke bare kan få gå i fred... Og om de ikke heller burde gjøre noe med de ekte problemene her (en relativt liten by). Hvorfor gjør de ingenting med gutta som skyter opp fyrverkeri midt på natta året rundt? De som grisekjører i 60 km/t i 30-sona? De som plukker opp prostituerte bak kjøpesenteret? De som stjeler sykler og lagrer de bak et gammelt transformatorhus? De som kjøper og selger dop temmelig åpenlyst? Jeg er ute om natta og får med meg hvem som gjør hva når. Det kunne politiet også gjort hvis de hadde brukt tida på å holde oppsyn med flere enn meg. Er jeg virkelig så spennende? Er det noen her som skjønner hva de egentlig driver med...? Anonymkode: 08399...3ac Du kan ringe 02800 på dagtid og forklare problemstillingen. Hvis dette har skjedd i overkant mange ganger, så er det på grensa til trakassering. Ja de har lov å holde øye med deg og prate med deg, men de har ikke lov å holde på slik du beskriver. De skal ha skjellig grunn til å forfølge deg, og de vet nå tydeligvis hvem du er - iom de har gjort dette mange ganger. Hvis det er en så liten by du beskriver, så kjeder de seg nok om natten - er vel ikke mye som skjer. Tviler sterkt på at det er noen som står åpenlyst ute på gata og selger dop midt på natta, de som tar dop sover de også. Du beskriver kriminaliteten i byen din, som en hollywood film. Hadde det vært realiteten hadde ikke politiet trakassert en gammel midnatts-turgåer 😂 4
Gjest Raffalayla Skrevet 20. april 2021 #12 Skrevet 20. april 2021 Sykkeltyver, horer, doplangere, rakkerunger med raketter.. hvor bor du? I en Jean Claude Van Damme film fra 1986? Selv i Brugata her i Oslo er det så og si helt dødt på nattestid i ukedagene, selv pre-korona.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #13 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skal innrømme at jeg har lyst, men jeg prøver liksom å ikke gjøre dem enda mer obs på meg 😂 Anonymkode: 08399...3ac det er da du klager dem inn Anonymkode: feb84...241 1
Gjest Raffalayla Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det er da du klager dem inn Anonymkode: feb84...241 Det er jo helt åpenbart at trådstarter er en god gammeldags skrønemaker.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #15 Skrevet 20. april 2021 Raffalayla skrev (2 minutter siden): Det er jo helt åpenbart at trådstarter er en god gammeldags skrønemaker. Du tror ikke folk kjøper dop, sex og stjålne sykler andre steder enn i Brugata? Og at alt skjer på dagtid? Anonymkode: 08399...3ac 4
Gjest Raffalayla Skrevet 20. april 2021 #16 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tror ikke folk kjøper dop, sex og stjålne sykler andre steder enn i Brugata? Og at alt skjer på dagtid? Anonymkode: 08399...3ac Vel, du må vel innrømme at det er litt snodig at i en liten by, der det kanskje tar 15 minutt å kjøre gjennom sentrum, så har politiet enda ikke fått med seg at horene selger sex bak kjøpesenteret, de har ingen ledetråder om hvor alle de stjålne syklene ender opp (noe selv trådstarter vet- kanskje hun burde tipse dem om det, så har de noe annet å gjøre enn å plage henne), de får ikke med seg at det nærmest foregår bilrace i gatene og i tillegg, selv om himmelen er full av fyrverkeri, så er de mer interessert i å forfølge denne mystiske damen med plastposen for å stille henne de samme 20 spørsmålene natt etter natt, enn de er i å finne ut hvem i helvete det er som fyrer opp disse jævla rakettene hver eneste jævla natt.. eller hva faen alle disse andre menneskene - alle dopselgerene - gjør ute i gatene klokken 04.10 natt til tirsdag?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #18 Skrevet 21. april 2021 Ta en prat med lokal politistasjon og forklar hvorfor du er ute om natta, Jeg hadde kanskje sendt papirbrev, Anonymkode: 955bf...356
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå