Gå til innhold

Kjøpe hus til 3,5 millioner alene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en skilt mor i 30årene med 2 barn som bor her annenhver uke. Jeg kjøpte meg bolig for 2 år siden til 2,9 millioner, men nå har det seg sånn at drømme småbruket har dukket opp noen minutter unna. Prisantydningen er på 3,5 millioner. Jeg får innvilget lån på inntil 3,7 millioner av banken, men kjenner jeg er veldig usikker, med tanke på det ligger opp mot max grensen. Noen andre som har erfaringer med så mye gjeld «alene»? Har delt omsorg for barna, og får ikke noe barnebidrag etc. Mellom 8-900 000 i året i inntekt. Vil gjerne ha erfaringer fra dere!

Anonymkode: 6a050...fdc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åtte-nihundretusen i året er jo det samme som mange par har til sammen. Tenker at det ikke utgjør så mye pr mnd, og at det derfor vil gå fint.

Anonymkode: 4734d...184

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25, tjener 500k før skatt og kjøpte hus til 3,5... Kjør på, det klarer du!! :)

Anonymkode: 4ed0c...01d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ikke være noe problem. Jeg har rundt halv mill i lønn, og eier alene hus til 6 millioner. Lån på 2,5 mill.

Anonymkode: 32667...4fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt forskjell på vedlikeholdsutgiftene på en leilighet og et småbruk da.. transportutgiftene vil vel også bli litt høyere?

Anonymkode: e0755...0b8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Småbruket ligger veldig sentralt, og bare 2 minutter med bil fra 2 manns boligen jeg har i dag. Så drivstoff utgifter vil nok ikke øke. Men blir sikkert høyere strømregning og høyere vedlikeholdskostnader. Er ett kjøkken i småbruket som bør oppgraderes ila. de neste 2 årene, må sikkert bruke 100K der.. ellers mest overflate oppussing.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er 25, tjener 500k før skatt og kjøpte hus til 3,5... Kjør på, det klarer du!! :)

Hvordan har du fått til det?

Anonymkode: 0d052...114

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg ville ikke nølt! 
Forsér nedbetaling på lån nå som renta er lav, og bygg deg en buffer.

Et småbruk har kanskje mulighet for utleie av enten sekundærbolig eller lagerplass?

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Så du hadde en million i egenkapital? Eller foreldre som gjorde at du kunne låne mer? 5x grensen for 500k er 2,5 mill.

Anonymkode: 80afb...7bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint! Selve lånet er vel ikke på 3.5 uansett? Hvis banken har beregnet at du har råd, så har du det. Go for it!

Anonymkode: 3eb3c...45c

• Liker 1
Skrevet

Vær obs på at småbruk alltid drar med seg ekstrakostnader. Flere hus å holde ved like, har du kapasitet til å.holde grøfter åpne? Plutselig lekker taket på låven.

Kan absolutt bli bra, men se ordentlig over bygningsmassen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men hvor i Norge får man et helt hus til 3,5 mill? 

Anonymkode: 83367...1e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Mange boliger til 3,5 millioner og langt mindre i mange av Norges tettsteder 😉Får ett ganske bra hus her omkring for den summen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Med den lønnen er jeg overrasket over at du ikke får høyere lån av banken. Kan hvertfall ikke se noe problem med å flytte fra 2,5 mill verdi til 3,5 mill. Du sitter sikkert på en egenkapital etter salg også. Dette kan da ikke være et problem med mindre du ikke har enorme summer gjeld?

Anonymkode: 6ee3f...7a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det bør gå helt fint mtp. inntekten din! Jeg har rett under 600k i årslønn og tok opp lån på 3,3 for å kjøpe leilighet til 3,6 (for de som ser at det ikke går opp - deler av lånet måtte tas privat, men betaler ned med samme rente som i banken). 

Anonymkode: 1a600...f8f

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På ca 90% av Norges areal.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er en skilt mor i 30årene med 2 barn som bor her annenhver uke. Jeg kjøpte meg bolig for 2 år siden til 2,9 millioner, men nå har det seg sånn at drømme småbruket har dukket opp noen minutter unna. Prisantydningen er på 3,5 millioner. Jeg får innvilget lån på inntil 3,7 millioner av banken, men kjenner jeg er veldig usikker, med tanke på det ligger opp mot max grensen. Noen andre som har erfaringer med så mye gjeld «alene»? Har delt omsorg for barna, og får ikke noe barnebidrag etc. Mellom 8-900 000 i året i inntekt. Vil gjerne ha erfaringer fra dere!

Burde gå helt fint (med mindre du har helt sinnsyke forbruksvaner). Dersom du ikke har buffer, så ville jeg jobbet for å opparbeide meg den mens renten er lav. 

Du beskriver at det er drømmehuset, så da ville jeg ikke nølt. :) Lykke til! Dette går bra

Anonymkode: 6e003...5bd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med den lønnen er jeg overrasket over at du ikke får høyere lån av banken. Kan hvertfall ikke se noe problem med å flytte fra 2,5 mill verdi til 3,5 mill. Du sitter sikkert på en egenkapital etter salg også. Dette kan da ikke være et problem med mindre du ikke har enorme summer gjeld?

Anonymkode: 6ee3f...7a0

3,7 er det jeg kan få uten kausjonist 😌 Vil helst ikke blande foreldrene mine inn i lånet mitt. Har ca 600 000 i egenkapital. Så må låne omtrent 2,9 - 3 millioner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

På bygda, her jeg bor selges det så og si aldri boliger for over den summen. 

Mikrobygd i Møre og Romsdal. 

Anonymkode: 7598c...7e7

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du i egenkapital, da?

Anonymkode: 52049...d37

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...