marsvin Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Jeg har lenge stusset over, helt siden jeg flyttet ut fra barndomshjemmet da jeg ble 18, at venner og mange andre refererer til der mor og far bor som «hjemme» fortsatt ? Hørte det senest på en podcast i dag, 2 damer 35 + som liker «å dra hjem» for å bare slappe av en helg, og mente da til foreldrene sine. jeg er selv 29, og har veninner som sier de «drar hjem» når de drar til dem. Er det bare jeg som synes det er snodig ?? For meg er hjemme, i mitt eget hjem (enda jeg leier,) og hos mamma og pappa er «hos mamma og pappa». Jeg synes det høres så barnlig ut på et vis at hjemme fortsatt er hos mamma og pappa når man er voksen. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Dette tenkte jeg også en del på, etter mannen min fortsatte å si at han skulle «hjem» (altså til sine foreldre) - til tross for at VI har et hjem sammen som inkluderer barna våre.. Det er lenge siden jeg omtalte mine foreldres hjem som mitt eget, og må innrømme jeg ble litt.... såret? Kanskje av at mannen min fortsatte å kalle foreldrene sitt hjem for «hjem». Men jeg har konkludert med at noen sier det sikkert av gammel vane. Og jeg selv har et så vanvittig godt forhold til foreldrene mine, at når jeg er sammen med dem vil jeg nok alltid føle meg «hjemme» ♥️ - selv om hjem for meg nå er huset jeg lever i med min egen familie Anonymkode: 1510c...691 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 Jeg syns det er helt naturlig, og jeg har passert 40.. Eventuelt sier jeg "hjem til XXX" (oppvekstby). Jeg drømmer også om å "flytte hjem". Men det er vel litt hva man er vant med. Pappa sa han skulle "reise hjem en tur" så lenge bestemor og bestefar levde, og gjør det vel fortsatt når han prater om å besøke søskena sine på hjemplassen på en annen kant av landet. Anonymkode: b2be2...574 9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Noen ganger sier jeg at jeg skal hjem som i hjembyen når jeg reiser på besøk til familie (bor mange timer unna), men mamma sitt hus er virkelig ikke noe jeg kaller «hjemme», jeg skal ikke hjem til mamma. «Hjemme» er min egen bolig sammen med mannen min og dyrene ❤️. Anonymkode: c3c69...58c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Jeg sier at jeg skal "hjem" . Men det tror jeg handler mest om at jeg bor langt unna barnedomsstedet, så jeg ser på bygden og foreldre hjemmet som mitt andre hjem. Jeg har to hjem 🥰 Anonymkode: f6106...206 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Jeg tror det er mer vanlig enn uvanlig at folk referer både til barndomshjemmet/-familien/hjemstedet og sitt nåværende hjem som "hjemme". Vi drar hjem til der vi bor etter jobb, og vi drar "hjem til mor" på besøk til jul eller påske. Flyktninger lengter hjem, selv om de har et nytt hjem. Osv... Det handler om tilknytning til det man kommer fra, der ens egen eksistens og identitet ble til. Uavhengig av kvaliteten på oppveksten og over alt i verden (i alle fall mange steder, jeg kan ikke alle språk og kulturer) referer folk til røttene sine som "hjemme". Universelt og dypt menneskelig, altså, og slettes ingen degradering av eller konkurrent til det hjemmet man har etablert som voksen. Jeg personlig vil aldri føle like sterk tilknytning til mine "voksenhjem" og lokalbefolkningen der (bortsett fra den familien jeg selv har etablert) som til stedet og menneskene der jeg vokste opp. Nå har jeg hverken foreldre eller mulighet til å besøke barndomshjemmet lengre, men i tanker og følelser er det fortsatt hjemme. Anonymkode: e2d3f...e3e 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Huff, ikke rart det blir mye overtolking og negativitet i et forhold, når man skal henge seg opp i alt hvordan partneren snakker/hva partneren sier..... Jeg sier "hjem" når jeg endelig kan være litt hos mamma og pappa. Det betyr IKKE at jeg ikke ser på hjemmet til meg og mannen + 4 barn som hjemme, men at "hjem til mamma og pappa" er et "koseutsagn" som IKKE er meningen at man skal legge hele sjelen sin i! Slutt å være så jævla sjalu og mistenksom på partner, bare fordi de ytrer om en tilknytning til foreldre! Hårsåre kvinner som ikke aksepterer at det finnes en familie som mannen er glad i/føler tilknytning til uten kone og barn. Skremt! Anonymkode: 2bb3f...1fa 6
Raven.Writingdesk Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Enig med deg TS. For meg er «hjem» min egen personlige bolig, med mann og barn. Jeg flytta ut når jeg var i slutten av tenårene og da sa jeg nok «hjem» om barndomshjemmet mitt hvor foreldrene mine bodde, de første årene etter jeg leide meg en leilighet og flytta. Men så kjøpt jeg min første bolig og da var egentlig «hjem», mitt hjem. Og barndomshjemmet ble «hjem til mamma/hjem til pappa». Min mann omtaler sitt barndomshjem som «hjem», og i starten synes jeg det var veldig merkelig, at en godt gift tobarnsfar snakket om å «dra hjem» (altså bort fra oss) som «hjem». Men slik jeg ser det nå kan jeg også omtale svigers sitt hus som «hjem»; «skjønner at du savner å dra hjem en tur». Så jeg tenker at man kan sikkert ha flere hjem.. «Home is where the heart is«.. jeg håper mine barn anser vårt hjem som hjem så lenge de lever, uavhengig av om de får egne barn, bolig, make osv..
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 Mine foreldre døde i tidlig tenår, eldre søsken har arvet barndomshjemmet, men vi feirer innimellom jul og slikt hos hun og jeg sier alltid at jeg skal hjem når jeg drar dit. Det vil alltid være mitt første hjem, det vil alltid være mitt barndomshjem, der jeg er oppvokst og det går an å kalle flere boliger for hjem skjønner du.. I filmen patch adams har de et nydelig sitat om ordet "hjem": "Hjem; All of life is a coming home. Salesmen, secretaries, coal miners, beekeepers, sword swallowers, all of us. All the restless hearts of the world, all trying to find a way home. It's hard to describe what I felt like then. Picture yourself walking for days in the driving snow; you don't even know you're walking in circles. The heaviness of your legs in the drifts, your shouts disappearing into the wind. How small you can feel, and how far away home can be. Home. The dictionary defines it as both a place of origin and a goal or destination. ❤️ Vi er samboere, noe barn har vi aldri ønsket oss, men jeg og samboeren bor her, hjemme.. Og jeg skriver/sier hjem hos hun jeg kaller "reservemor" den dag i dag. og jeg drar hjem dit, slik andre drar hjem til sine foreldre selv om de er voksne.. I ferier eller en langhelg og jeg både skriver og sier "jeg skal hjem" når jeg skal til hun. Og mannen i heimen blir selvsagt aldri såret over at jeg bruker definisjonen hjem om andre hustander/boliger/mennesker sitt opoholdsted.. Det går an å ha mange hjem, eller bare et, et hjem som er mer hjemme enn andre hjem, eller at alle hjemmene er like hjemme.. komplisert? Nei igrunn ikke... om du spør meg iallefall. Anonymkode: 44d02...084 3
Rosatoast Skrevet 21. april 2021 #10 Skrevet 21. april 2021 marsvin skrev (3 timer siden): Jeg har lenge stusset over, helt siden jeg flyttet ut fra barndomshjemmet da jeg ble 18, at venner og mange andre refererer til der mor og far bor som «hjemme» fortsatt ? Hørte det senest på en podcast i dag, 2 damer 35 + som liker «å dra hjem» for å bare slappe av en helg, og mente da til foreldrene sine. jeg er selv 29, og har veninner som sier de «drar hjem» når de drar til dem. Er det bare jeg som synes det er snodig ?? For meg er hjemme, i mitt eget hjem (enda jeg leier,) og hos mamma og pappa er «hos mamma og pappa». Jeg synes det høres så barnlig ut på et vis at hjemme fortsatt er hos mamma og pappa når man er voksen. Uansett hvor jeg er sier jeg "dra hjem" Så lenge det er et sted jeg skal oppholde meg, sier jeg "hjem". Vet ikke hvorfor, alltid gjort det 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #11 Skrevet 21. april 2021 Det sier både jeg og mannen. Men da i konteksten "Hjem til Trondheim/mamma og pappa". Vi er 40+. Det har vært hjemmet vårt i 18-19 år, så føler det er en naturlig ting å si. Kanskje annerledes om foreldrene har flyttet? Anonymkode: b8f82...490
Million Skrevet 21. april 2021 #12 Skrevet 21. april 2021 Det sier aldri jeg. Ingen av mine foreldre bor der jeg vokst opp lenger, og de skilte seg på 80-tallet. Så når jeg besøker faren min, er det ikke "hjem" jeg sier at jeg skal. Eller jeg kan si til sønnen min at "jeg tar med hunden ut en tur og går hjem til morfar". Det ville kanskje vært annerledes om begge foreldrene mine bodde i barndomshjemmet enda. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #13 Skrevet 21. april 2021 Rosatoast skrev (8 timer siden): Uansett hvor jeg er sier jeg "dra hjem" Så lenge det er et sted jeg skal oppholde meg, sier jeg "hjem". Vet ikke hvorfor, alltid gjort det Samme her. 'Hjem' er der jeg skal sove kommende natt. Jeg tror jeg sier det pga mange bosteder i barndommen. Anonymkode: 2338d...231
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #14 Skrevet 21. april 2021 Moren min er 65 år og sa senest i går at hun skal hjem i helgen - altså hjem for å besøke mormor på 90 år 😅 Anonymkode: 03d4f...808 5
Danseskjørt Skrevet 21. april 2021 #15 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Moren min er 65 år og sa senest i går at hun skal hjem i helgen - altså hjem for å besøke mormor på 90 år 😅 Anonymkode: 03d4f...808 Så koselig🥰 2
Pås Skrevet 21. april 2021 #16 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Moren min er 65 år og sa senest i går at hun skal hjem i helgen - altså hjem for å besøke mormor på 90 år 😅 Anonymkode: 03d4f...808 Min mor kom fra en bygd på Vestlandet, hun flyttet til byen i ung alder, men hun sa alltid at hun skulle "heim" da hun skulle besøke gården hun kom i fra! 1
Gjest Føsleguri Skrevet 21. april 2021 #17 Skrevet 21. april 2021 Jeg sier at jeg skal hjem til foreldrene mine når jeg reiser til foreldrene mine et par timer kjøring fra der jeg bor og jeg sier jeg skal hjem til meg selv når jeg reiser derfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå