Gå til innhold

Tidlige tegn på lærevansker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn som strever på skolen, var det noen tidlige tegn? Var barnet sent ute med å snakke, eller sent ute med de andre milepælene? Merket dere noe i barnehagen? Hvordan takler dere å ha et barn som strever på skolen? Jeg er litt bekymret for eget barn.

Anonymkode: a9578...761

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingenting å bekymre seg for? Har h*n vanskeligheter på skolen, hva så? Finnes så mange ordninger nå, som gjør at barnet lærer akkurat det samme som de andre. 

Er det det at du er flau? 

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, Rosatoast said:

Det er vel ingenting å bekymre seg for? Har h*n vanskeligheter på skolen, hva så? Finnes så mange ordninger nå, som gjør at barnet lærer akkurat det samme som de andre. 

Er det det at du er flau? 

Jeg er ikke flau, bare bekymret for at barnet mitt skal få problemer med videre skolegang og jobb på grunn av dårlige karakterer. Hva slags ordninger finnes det som gjør at barn med lærevansker lærer akkurat det samme som andre?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket tidlig at mitt barn hang litt etter. Hen var litt sent ute med språk og var liksom ikke så nysgjerrig som mine andre barn. Får god hjelp på skolen, men henger litt etter de andre allikevel 

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt var helt adekvat på alle områder gjennom hele barnehagetiden. Han strever veldig med lesing og skriving på skolen. Noe som også påvirker andre fag.

Anonymkode: e5efc...14e

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva du tenker at ditt barn kan slite med når hn begynner på skolen? Med mindre du tenker på diagnoser har alle barn ulike måter å være og lære på. Noen husker alt de blir fortalt med det samme, mens andre trenger mer tid, repetisjon, eller variasjon i  metoder. Noen snakker senere enn andre, noen bruker lengre tid på å lære å lese. Det betyr ikke at noen er dårligere enn andre - de bare trenger ulike læringsmetoder og studieteknikker. Kanskje de har ulik motivasjon, Skolen har ansvar for å tilpasse opplæringen slik at ditt barn kan lære ut fra sine forutsetninger. (Selv om de ikke alltid får til det best mulig). 

Du kan uansett gjøre noe selv for å støtte barnet ditt i å lykkes i skolen. 

Uavhengig av diagnoser viser forskning for eksempel at barn som blir lest mye for hjemme har bedre forutsetninger for å lykkes i skolesystemet. Det er også påvist sammenheng mellom det å lykkes i skolen og at man som barn får delta i samtaler og diskusjoner med foreldre som er oppdaterte på nyheter og samfunn. Dette skjer for eksempel ofte ved felles måltider. Kanskje du kan fokusere mye på det om du er bekymret? 

Når barnet ditt begynner på skolen er det lurt å snakke positivt om lærer, lekser og skole, og det er veldig lurt å støtte og hjelpe til med lekser hver dag. Læreren har mange elever, mens du kan gjøre en kjempeforskjell for ditt barn. Ellers er det lurt å følge med på om barnet ditt evt. har problemer med lesing (dysleksi) eller annet. Skolen oppdager ofte dette senere enn de burde. Du er ekspert på ditt barn, og må etterhvert påse og følge opp at skolen sørger for at hn får det hn trenger av evt ekstra støtte. 

Anonymkode: 18797...277

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hva du tenker at ditt barn kan slite med når hn begynner på skolen? Med mindre du tenker på diagnoser har alle barn ulike måter å være og lære på. Noen husker alt de blir fortalt med det samme, mens andre trenger mer tid, repetisjon, eller variasjon i  metoder. Noen snakker senere enn andre, noen bruker lengre tid på å lære å lese. Det betyr ikke at noen er dårligere enn andre - de bare trenger ulike læringsmetoder og studieteknikker. Kanskje de har ulik motivasjon, Skolen har ansvar for å tilpasse opplæringen slik at ditt barn kan lære ut fra sine forutsetninger. (Selv om de ikke alltid får til det best mulig). 

Du kan uansett gjøre noe selv for å støtte barnet ditt i å lykkes i skolen. 

Uavhengig av diagnoser viser forskning for eksempel at barn som blir lest mye for hjemme har bedre forutsetninger for å lykkes i skolesystemet. Det er også påvist sammenheng mellom det å lykkes i skolen og at man som barn får delta i samtaler og diskusjoner med foreldre som er oppdaterte på nyheter og samfunn. Dette skjer for eksempel ofte ved felles måltider. Kanskje du kan fokusere mye på det om du er bekymret? 

Når barnet ditt begynner på skolen er det lurt å snakke positivt om lærer, lekser og skole, og det er veldig lurt å støtte og hjelpe til med lekser hver dag. Læreren har mange elever, mens du kan gjøre en kjempeforskjell for ditt barn. Ellers er det lurt å følge med på om barnet ditt evt. har problemer med lesing (dysleksi) eller annet. Skolen oppdager ofte dette senere enn de burde. Du er ekspert på ditt barn, og må etterhvert påse og følge opp at skolen sørger for at hn får det hn trenger av evt ekstra støtte. 

Beklager, jeg ser at barnet ditt allerede går på skolen. Dersom du mistenker lærevansker bør du ta det opp med lærer og be om å få vite hvordan lærer vurderer situasjonen og om noe bør utredes.Hør hvordan læreren tilpasser opplæringen til ditt barn og hns forutsetninger. Alle barn har rett på tilpasset opplæring, og det er skolens ansvar. Søk opp Udir og TPO. 

Og, støtt barnet ditt, skryt av mestring, slik at hn ikke mister motivasjon. Det er mange fine yrker som ikke krever toppkarakterer på skolen ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 21.18):

Jeg er ikke flau, bare bekymret for at barnet mitt skal få problemer med videre skolegang og jobb på grunn av dårlige karakterer. Hva slags ordninger finnes det som gjør at barn med lærevansker lærer akkurat det samme som andre?

Barnet har jo krav på assistent på skolen b.la, og ekstra timer. 
Ekstratimer i den forstand at barnet blir tatt ut av klasserommet for å ha time med èn lærer og kanskje ett par andre elever, for å få en litt mer individuell undervisning hvor en lærer på sitt nivå og får bedre hjelp. Dette fikk jeg :) 

Du er nødt til å tilkalle møte med rektor og lærer, og stå på barnet sine rettigheter. Min far gjorde dette for meg hele oppveksten og skolegangen min, og jeg fikk absolutt alt jeg hadde krav på. PC på skolen, assistent og individuelle timer utenfor klasserommet. 

Ring til PPT tjenesten også, de er veldig behjelpelige.

AnonymBruker
Skrevet

Greia er at mange barn viser vansker og forsinkelser de første årene i livet, som de vokser av seg. Det er derfor vanskelig å predikere, med mindre vanskene er svært avvikende. Man kan derimot se bakover, etter at barnet har fått påvist vansker som «stort», og se at det også hadde vansker som liten. Typiske tidlige inikatorer på vansker kan være språklige forsinkelser, motoriske forsinkelser, forsinket emosjonell regulering, vansker med konsentrasjon utover aldersforvebtning osv. Det meste mao. Så har du vansker knyttet til sosial kontakt og gjensidighet, det er ofte mer predikativt.

Anonymkode: be479...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Vi merket det i barnehagen. Han fikk oppfølging da de henviste han videre. Viste seg at han hadde kraftig dysleksi. 
Nå går han på ungdomsskolen og fungerer helt greit.

Anonymkode: 178a5...d69

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi merket det i barnehagen. Han fikk oppfølging da de henviste han videre. Viste seg at han hadde kraftig dysleksi. 
Nå går han på ungdomsskolen og fungerer helt greit.

Anonymkode: 178a5...d69

TS her. Tusen takk for at du svarer😊Mitt barn går også i barnehagen. Jeg vet at det er mye hjelp å få, men bekymring er det jo uansett. Barnet har vært sent ute med å gå og snakke. Lurer på om det vil gå seg til, eller om det vil være et etterslep hele veien. Hvordan merket de dysleksi allerede i barnehagen? 

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Greia er at mange barn viser vansker og forsinkelser de første årene i livet, som de vokser av seg. Det er derfor vanskelig å predikere, med mindre vanskene er svært avvikende. Man kan derimot se bakover, etter at barnet har fått påvist vansker som «stort», og se at det også hadde vansker som liten. Typiske tidlige inikatorer på vansker kan være språklige forsinkelser, motoriske forsinkelser, forsinket emosjonell regulering, vansker med konsentrasjon utover aldersforvebtning osv. Det meste mao. Så har du vansker knyttet til sosial kontakt og gjensidighet, det er ofte mer predikativt.

Anonymkode: be479...ebc

Godt innlegg. Så det betyr at selv om barnet er forsinket språklig og motorisk betyr ikke dette at barnet vil streve? Det er jo gode nyheter for de med barn som ikke er så langt fremme motorisk og språklig som 2-åringer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...