Gå til innhold

Er det noen bunadseksperter her? Hvilke sunnmørsbunader finnes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som overskriften sier: Hvor mange forskjellige bunader finnes det fra Sunnmøre, hva heter de og hvor kommer de fra? Noen som vet? 

Jeg kjenner Ørskog-bunaden, men ser også forskjellige andre som omtales som sunnmørsbunad og er nysgjerrig :)

Anonymkode: 3410f...c70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folkedrakt frå Sunnmøre. Dalsfjord (søre Sunnmøre). Hjørundfjord. Vigra. Norddal. Skodde. Stranda, Sykkylven 1 og 2. ørskog. 

AnonymBruker
Skrevet

Norddalsbunaden, Strandabunaden, Sykkylvsbunaden, Vigrabunaden, Ørstabunaden, Kvinnebunad fra Søre Sunnmøre. De har altså navn etter hvor de er fra. 

Google de så får du opp bilder. 

Anonymkode: 7d933...787

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har flere å velge i. Hjørundfjord, Norddal, Skodje, Sykkylven 2 varianter, Kvinnebunad Søre Sunnmøre, Ørskog, Vigra.

Endret av Bøtteballetten
Korrigert
AnonymBruker
Skrevet
Bøtteballetten skrev (1 minutt siden):

Du har flere å velge i. Bolsøy bunad, Hjørundfjord, Norddal, Skodje, Sykkylven 2 varianter, Kvinnebunad Søre Sunnmøre, Ørskog, Vigra, Malobunad og Vågstrand.

De jeg har uthevet er Romsdalsbunader det da.....

Anonymkode: 7d933...787

• Liker 1
Skrevet

Sjekket link hos Husfliden og der kom de opp. Tenkte ikke over at det var med bunader fra Romsdal når jeg søkte på bunader fra Sunnmøre

AnonymBruker
Skrevet

Men det er altså Ørskog som er sunnmørsbunaden. Dersom du er fra... feks Volda har du Ørskog, ikke Ørsta (som er nabobygda). Er du fra Ørsta har du ikke Ørskog, men Ørsta. 

Alle ser ganske like ut, da. Kjedelige og ukledelige i forhold til mange andre bunader. Hehe. Eller, herrebunad er ganske fine. Hilsen sunnmøring med bunad.

Anonymkode: 0f00a...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar 😊 

Hvis man er fra Ulsteinvik er det vel Ørskog-bunaden som er vanlig? 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er altså Ørskog som er sunnmørsbunaden. Dersom du er fra... feks Volda har du Ørskog, ikke Ørsta (som er nabobygda). Er du fra Ørsta har du ikke Ørskog, men Ørsta. 

Alle ser ganske like ut, da. Kjedelige og ukledelige i forhold til mange andre bunader. Hehe. Eller, herrebunad er ganske fine. Hilsen sunnmøring med bunad.

Å nei, jeg synes de er nydelige! 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle svar 😊 

Tror det ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for alle svar 😊 

Du har jo den som heter Kvinnebunad fra Søre Sunnmøre. Vet ikke om den er vanlig i Ulsteinvik da jeg aldri har vært der i anledninger som krever bunad.

Anonymkode: 5acc9...700

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vigrabunaden er iallefall ikke kjedelig og ukledelig . 
Men hvis  en ikke liker bunad i utgangspunktet så ser vel alle kjedelige ut ? 

Anonymkode: 72b26...f84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har jo den som heter Kvinnebunad fra Søre Sunnmøre. Vet ikke om den er vanlig i Ulsteinvik da jeg aldri har vært der i anledninger som krever bunad.

Anonymkode: 5acc9...700

Den og Vigrabunaden er litt like 

Anonymkode: 72b26...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...