Gå til innhold

Hjemmelaget drivhus

Mayami

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage meg et drivhusaktig byggverk i hagen, og har 6 gamle vinduskarmer som jeg kunne tenkt meg å bruke. Dette er gamle vinduer med gjennomgående sprosser, 1×3 ruter i hvert. Dessverre er alle rutene knust, men rammene er fine. Kan jeg sette inn pleksiglassruter? Vil det fungere ok som drivhus? Eller må jeg ha glass...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trenger ikke å være glass. Varme og lys holder

Anonymkode: 05685...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2021 at 10:44 PM, Mayami said:

Jeg har lyst til å lage meg et drivhusaktig byggverk i hagen, og har 6 gamle vinduskarmer som jeg kunne tenkt meg å bruke. Dette er gamle vinduer med gjennomgående sprosser, 1×3 ruter i hvert. Dessverre er alle rutene knust, men rammene er fine. Kan jeg sette inn pleksiglassruter? Vil det fungere ok som drivhus? Eller må jeg ha glass...? 

Om du klarer å få plass til kanalplast (disse platene er ofte ganske tykke) så vil det raskt isolere bedre enn glass. Men, om du har pleksiglass så fungerer det sikkert greit på sommeren. Viktig at du tenker på lufting, bør helst ha noe som åpner lufteluker automatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det er varmt og sola steker så skal pleksiglass ofte utvide og bøye seg litt. Viktig å tenke når en bygger med pleksiglass.

Gamle vinduer er tunge ,ser for meg at vekt på den drivhuset blir høy.

Ellers jeg syns og at kanalpast er best løsning. De lages for drivhus da !  

F.e. denne https://www.hobbydrivhus.no/produkt/tilbehor-drivhus-og-hage/plater-og-reservedeler-1/kanalplast-6-mm-pakke-med-10-plater-70x139-cm

Finnes sikkert billigere andre steder.

Anonymkode: acccc...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2021 den 20.14):

Når det er varmt og sola steker så skal pleksiglass ofte utvide og bøye seg litt. Viktig å tenke når en bygger med pleksiglass.

Gamle vinduer er tunge ,ser for meg at vekt på den drivhuset blir høy.

Ellers jeg syns og at kanalpast er best løsning. De lages for drivhus da !  

F.e. denne https://www.hobbydrivhus.no/produkt/tilbehor-drivhus-og-hage/plater-og-reservedeler-1/kanalplast-6-mm-pakke-med-10-plater-70x139-cm

Finnes sikkert billigere andre steder.

Anonymkode: acccc...f08

Her er det ihvertfall plater med bedre isolasjonseffekt og størrelse, samt plexiglass om en skulle ville erstatte vindusrutene med det. https://norhage.no/konstruksjonsvirke/polykarbonat-plate/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Mayami skrev (På 20.4.2021 den 22.44):

Du kan bruke alt, også pleksiglass. Fordel og ulemper med alt. Pleksiglass kan du skru i om du borrer først. Men samtidig så falmer pleksiglass en del og det blir ikke så veldig pent.  Hadde jeg vært deg hadde jeg bygget drivhuset med vinduer du får gratis på finn.no. Det gis bort masse gamle vinduer hele tiden. Bygg hele greien basert på gratis vinduer og gjenbruk. Det er kult og gøy. Og du får et knall drivhus som ikke koster mer enn tiden du bruker og noen materialer fra byggevarebutikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
DEN NAKNE GARTNER skrev (3 minutter siden):

Du kan bruke alt, også pleksiglass. Fordel og ulemper med alt. Pleksiglass kan du skru i om du borrer først. Men samtidig så falmer pleksiglass en del og det blir ikke så veldig pent.  Hadde jeg vært deg hadde jeg bygget drivhuset med vinduer du får gratis på finn.no. Det gis bort masse gamle vinduer hele tiden. Bygg hele greien basert på gratis vinduer og gjenbruk. Det er kult og gøy. Og du får et knall drivhus som ikke koster mer enn tiden du bruker og noen materialer fra byggevarebutikken. 

Slike drivhus er veldig flotte, har sett ett i en hage nylig. Det var kjempefint! 

Og gjenbruk er alltid en ekstra bonus. 

Anonymkode: 52f0c...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mayami skrev (På 20.4.2021 den 22.44):

Dette må du være obs på!
"

Miljøgifter i vinduer

Er vinduene modne for utskiftning? Gamle vinduer inneholder en blanding av miljøgifter som for eksempel PCB, klorparafiner og ftalater. Finn produksjonsåret som er stemplet inn i metallisten som ligger mellom de to eller tre glassene. Er produksjonsåret mellom 1965 og 1995, inneholder vindusrammen høyst sannsynlig én eller flere miljøgifter. Ikke knus vinduet, men ta det med til et kommunalt avfallsmottak, som farlig avfall. Sjekk på nettsiden til Ruteretur hvor du gratis kan levere vinduene dine.

Klorparafiner og PCB i fugemassen

Fugemasse produsert mellom 1960-1978 inneholdt ofte PCB. Fra 1970 til 1990 ble klorparafiner brukt i slik masse. Begge stoffene er miljøfarlige. Fugemasse finner du ofte mellom betong- eller murvegger, dører og vinduskarmer. Massen som inneholder klorparafiner og PCB, kan være myk selv etter mange år. Den er vanligvis grå, gråblå, svart eller brun. Vær varsom ved fjerning av dette avfallet og lever avfallet så helt som mulig som farlig avfall til et godkjent mottak."

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppussing/oppussing-helsefarlig-og-miljoskadelig-avfall/

Anonymkode: 77cf6...1eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...