Gå til innhold

Starte helt fra bunn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en 22 år gammel kvinne som pga psykisk sykdom har vært så og si helt inaktiv i flere år. Jeg sliter veldig i trapper og blir utmattet av en dusj. Vil komme meg opp av gjørma, føle meg sterkere og smidigere i kroppen. 

Er altså slank (166cm og 47kg), med veldig svak muskulatur og ekstremt dårlig kondis. Har puls på 120 ved rolig gange. 

Hvordan skal jeg starte dette prosjektet mitt? Erfaringer? 

Anonymkode: 48b94...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En går tur eller joggetur bør vell funke?

lag en runde der du mål tid eks, du ser at du har framgang, og du blir bedre etterhvert.

Alle prosjekter kan startes bare med ulik utgankspunkt, alt blir bedre etterhvert.

Det er kansje et herk i starten, men slik er det for alle.

Nå vet ikke jeg om hva jeg du liker, om du kan trene på et senter, så er det allfall mye ustyr der.

Om ikke blir det og snekre sammen noe hjemme, eller ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det å gå tur er mer enn nok god start. Start med korte turer og øk gradvis til lengre. Når det føles greit med vanlig rask gange, begynn å variere med å gå i motbakke. 

Skritteller kan være et godt mål.

Start med dette i en måned og så ta en ny vurdering av hvordan kroppen føles og hva neste skritt skal være :)

Uansett hva du ender med er der viktigste å starte rolig og så bygge seg oppover. Noter hva du gjør og ha en plan for økning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra at du ønsker å komme i gang med å bevege deg, det vil også være bra for psyken din. Du trenger jo ikke å gå ned i vekt, men det vil være godt for deg å bevege deg, få litt bedre kondis og bygge litt muskulatur.

Som beskrevet over her en gåtur en god start, 20-30 min 3 dager i uken er en god start. Kan også anbefale deg å begynne med litt lett yoga, eks Sarah Beth eller Adrienne på youtube, som har nybegynner filmer. Da får du også beveget deg, og du styrker balansen og muskler.

Mitt beste råd er at du starter helt rolig, og lar kroppen venne seg til det å bevege seg mer. Lykke til!

Anonymkode: b5a04...938

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Funkygine har noen fine videoer, men det kan være du bør drøye de litt til du har fått vært med i aktivitet.

Anonymkode: 180f1...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var omtrent som deg for noen måneder siden. Jeg begynte med å gå hver dag, så gikk jeg over til et 7-minutters treningsopplegg (med en app som heter 7-minute workout), deretter litt lengre treninger i det samme opplegget, og de siste tre månedene har jeg trenet med Jillian Michaels-videoer (30 day shred, Ripped in 30). Og nå har jeg biceps! Det er helt utrolig å se at det faktisk virker!

Det som er motiverende når man begynner på bunnen er at man har muligheten til å oppleve formidabel fremgang med relativt liten innsats. 

Anonymkode: 17d2b...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...