Gå til innhold

Hund som bjeffer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke mine armer råd lenger, jeg orker ikke mer av den bjeffingen og ulingen den bikkja holder på med. 

Hun bjeffer på alt når vi er hjemme! Alt fra at det går noen på vegen på utsiden, at hun tror vi får besøk, fantomlyder, at samboer kommer hjem, at det kjører biler på utsiden. Når hun er i hagen så bjeffer og uler hun på alle som går forbi på vegen ovenfor. 

Hver. Eneste. Bidige. Dag

Vi har prøvd å distrahere med leker, godbiter, tur. Vi har prøvd å fjerne henne fra situasjonen. Vi har prøvd å være mer harde, altså trampe med foten og si nei. Vi har prøvd at hun må gå på plassen sin. Vi har prøvd at ingen hilser på henne før hun er rolig. Vi har prøvd å ha henne på et annet rom frem til hun slutter å bjeffe. 

Vi har prøvd alt, vært i kontakt med flere hundetrener med svada svar om at hun er en nervøs hund. Nei, sier du det!? Ja, ta de 1500kr dine for det miraklet du fant ut!

Vi er konsekvente med henne, samme tilsnakk i samme tonefall. Vi har trent med denne hunden i to forbanna år, med minimal forbedring, og jeg er lei, sur, fortvilet og håpløs. Hun vekker barnet vårt, skremmer barnet. 

Når jeg går å legger meg for kvelden så klikker det helt for henne når samboer kommer hjem. Uling og bjeffing lenge før han kommer inn døren. Har jeg henne på soverommet med meg, er det enda verre. 

Så jeg tyr til Kvinneguiden, for nå har jeg ingen andre steder å spørre om tips til hvordan å få hunden til å slutte med all bråket. 

Selvom jeg snakker hunden veldig ned her, så har hun mange fine sider og vi elsker hunden vår. Det er bare det bråket som får meg til å gråte, bli flau, sint og føle meg totalt mislykket. 

Hunden er 5 år og er blandingsrase av små hunder, om det skulle ha noe betydning.. 

Anonymkode: 0ad0e...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter timesvis med hundetrening kan jeg si at det er viktig å sette hunden opp for suksess. Dersom man kun fokuserer på den negative atferden forsterkes den. Derfor vil jeg anbefale deg å forsterke adferden du vil se mer av. For å forsterke dette med trening er det viktig å bruke godbiter med høy verdi, feks ost, rått kjøtt e.l

Når hunden ligger rolig og slapper av, forsterkes det ved at du gir godbit (uten at hunden forventer det) 

Kontakt trening er også en god måte å få hunden til å fokusere på deg. I starten er dette kun at hunden snur seg mot deg (gir deg oppmerksomhet) ved at du lager en motiverende lyd (plystring, høy toneleie ect. Unngå å bruke hundens navn), marker med «bra» og en påfølgende godbit. Når dere mestrer dette går du videre til at hunden må gi deg øyekontakt før den får «bra» og godbiten. Når det er i boks kan dere øve videre i forskjellige posisjoner (stående) og med forskjellige distraksjoner.

Mye av grunnen til usikre hunder er fordi de ikke har en tydelig leder som de respekterer. Derfor tar hunden saken i egne hender (les poter) og varsler i tide og utide, slik som din gjør. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut Dog training by kikopup og Rachel Fusaro på YouTube. Dette virkelig dyktige damer som kun trener med positiv forsterkning. 

lykke til!

Anonymkode: 4087c...d07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi har prøvd å være mer harde, altså trampe med foten og si nei.Dette har ingenting med å være hard. Dessuten, hvis du tenker å korrigere, så har det ingenting med hardhet å gjøre. Det har med å fortelle hunden at det den driver med, ikke er tillatt. 

Du sier du har en blandingshund med flere små hunder. Det har absolutt en betydning. Flere av de små rasene har ofte lettere for å varsle. Det i seg selv har som regel ingenting med å være nervøs, men det er lett for de fleste hundetrenere å ty til, for da slipper de å gå inn og ta tak i problemet. De færreste vil gå inn og si at dette er en lettere dominant hund som gjør som den vil hjeme. Selv om den er liten og virke noe usikker ute, kan den være kjempetøff hjemme, for der er den trygg. Og hjemmet skal voktes med livet som innsats. 

Nå tar jeg utgangspunkt i at dette er en hund som er voksen og ikke valp. La hunden få lov å gi tre-fem bjeff når det kommer noen på døra eller dersom samboeren din kommer hjem. Si så slutt og stikk en finger i siden på hunden (ikke hardt, bare nok til å få oppmerksomhet) Når hunden ser på deg, si rolig braaaaa. Dropp godis, det er du som her er belønning for hunden. Har hunden for vane å gå unna deg, ha på et lite bånd inne. Da kan du holde hunden igjen. Alt av uling og annen bjeffing skal du ikke tillate. Da sier du strengt "SLUTT" stikker finger i siden på hunden og roser, på en rolig måte, når den er stille. Alternativt er å ha på bånd og gi et lite napp for å få kontakt med hunden. Vi må våge å være mer fysiske med hundene. Dette er hverken feil eller farlig. Hunder som har låst seg, responderer ofte bedre ved fysisk kontakt. Det blir litt som å dytte borti eller stikke fingeren i siden på en ukonsentrert kompis som du forsøker å få kontakt med.😉

Lykke til med treningen! 😊

Endret av Troyamin
Endret grunnet staveleifer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Etter timesvis med hundetrening kan jeg si at det er viktig å sette hunden opp for suksess. Dersom man kun fokuserer på den negative atferden forsterkes den. Derfor vil jeg anbefale deg å forsterke adferden du vil se mer av. For å forsterke dette med trening er det viktig å bruke godbiter med høy verdi, feks ost, rått kjøtt e.l

Når hunden ligger rolig og slapper av, forsterkes det ved at du gir godbit (uten at hunden forventer det) 

Kontakt trening er også en god måte å få hunden til å fokusere på deg. I starten er dette kun at hunden snur seg mot deg (gir deg oppmerksomhet) ved at du lager en motiverende lyd (plystring, høy toneleie ect. Unngå å bruke hundens navn), marker med «bra» og en påfølgende godbit. Når dere mestrer dette går du videre til at hunden må gi deg øyekontakt før den får «bra» og godbiten. Når det er i boks kan dere øve videre i forskjellige posisjoner (stående) og med forskjellige distraksjoner.

Mye av grunnen til usikre hunder er fordi de ikke har en tydelig leder som de respekterer. Derfor tar hunden saken i egne hender (les poter) og varsler i tide og utide, slik som din gjør. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut Dog training by kikopup og Rachel Fusaro på YouTube. Dette virkelig dyktige damer som kun trener med positiv forsterkning. 

lykke til!

Vi har forsøkt "50 treats" treningen også. Altså gi 50 godbiter 50 ganger om dagen når hundene oppfører seg bra. Hun får ros når hun ligger på plassen sin å slapper av, eller ved føttene våre, eller bare når hun er stille. Hun får ros hver gang hun ikke bjeffer eller uler når det går noen utenfor. 

Kommando "se" er godt inntrent og da kikker hun på oss. Men hva hjelper det når hun kikker på oss og forsetter samtidig å bjeffe/ule? 

Hun er egentlig kjempe lydig, foruten om dette. Hun vet hun ikke får lov, men gjør det likevel. 

Tabris skrev (23 minutter siden):

Har du prøvd motbetinging? Dvs ikke distrahere med godbiter, men systematisk trening med godbiter?

https://hunomhund.no/2019/08/to-enkle-tips-for-a-fa-slutt-pa-bjeffing/

Den nr 1 gjør vi nå. Men hun spiser og bjeffer samtidig... Men vi har ikke gitt opp den metoden enda, har bare holdt på med den i 1,5mnd, så vi forsetter med den litt til. 

Nr 2 har vi ikke forsøkt, så det er absolutt en mulighet å prøve det! 

Takk. 

Troyamin skrev (23 minutter siden):

"Vi har prøvd å være mer harde, altså trampe med foten og si nei.Dette har ingenting med å være hard. Dessuten, hvis du tenker å korrigere, så har det ingenting med hardhet å gjøre. Det har med å fortelle hunden at det den driver med, ikke er tillatt. 

Du sier du har en blandingshund med flere små hunder. Det har absolutt en betydning. Flere av de små rasene har ofte lettere for å varsle. Det i seg selv har som regel ingenting med å være nervøs, men det er lett for de fleste hundetrenere å ty til, for da slipper de å gå inn og ta tak i problemet. De færreste vil gå inn og si at dette er en lettere dominant hund som gjør som den vil hjeme. Selv om den er liten og virke noe usikker ute, kan den være kjempetøff hjemme, for der er den trygg. Og hjemmet skal voktes med livet som innsats. 

Nå tar jeg utgangspunkt i at dette er en hund som er voksen og ikke valp. La hunden få lov å gi tre-fem bjeff når det kommer noen på døra eller dersom samboeren din kommer hjem. Si så slutt og stikk en finger i siden på hunden (ikke hardt, bare nok til å få oppmerksomhet) Når hunden ser på deg, si rolig braaaaa. Dropp godis, det er du som her er belønning for hunden. Har hunden for vane å gå unna deg, ha på et lite bånd inne. Da kan du holde hunden igjen. Alt av uling og annen bjeffing skal du ikke tillate. Da sier du strengt "SLUTT" stikker finger i siden på hunden og roser, på en rolig måte, når den er stille. Alternativt er å ha på bånd og gi et lite napp for å få kontakt med hunden. Vi må våge å være mer fysiske med hundene. Dette er hverken feil eller farlig. Hunder som har låst seg, responderer ofte bedre ved fysisk kontakt. Det blir litt som å dytte borti eller stikke fingeren i siden på en ukonsentrert kompis som du forsøker å få kontakt med.😉

Lykke til med treningen! 😊

Hunden er veldig nervøs og redd av seg, derfor skriver jeg hard. Hun opplever det som hardt og legger seg ned med halen mellom beina i noen få sekunder før hun setter i gang igjen... 

Ja, jeg også mistenker at hun er en nervøs, men(!) meget dominant hund her på tomta hennes. 

Hun er som sagt 5 år, så ingen valp. Vi tillater 1-2 bjeff, for det må vi bare godta mtp at hun er blanding av forskjellige vokthunder. 

Hun må liksom ha siste ordet også, og det gjør oss sprø. Når vi først får henne til å "slutte" så boffer hun bare lavere og lavere for hver gang hun får tilsnakk. 

Men vi skap absolutt prøve å stikke fingeren i siden på henne!! Vi er helt desperate her nå, for det fungerer dårlig at barnet våkner hylgråtende fordi hunden setter i gang. 

Har du noen tips til hvordan vi kan løse det når samboer kommer hjem fra jobb? For jeg kan ikke sitte oppe til langt på natt for å drive med trening av hunden, jeg må sove før barnet starter dagen kl 06. Foreløpig så kjappe han seg så godt han kan inn, og sier nei til henne. Så når hun er rolig, så leker de sammen. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Den nr 1 gjør vi nå. Men hun spiser og bjeffer samtidig... Men vi har ikke gitt opp den metoden enda, har bare holdt på med den i 1,5mnd, så vi forsetter med den litt til. 

Nr 2 har vi ikke forsøkt, så det er absolutt en mulighet å prøve det! 

Ts

Et par ting:

Som du skriver, hun bjeffer fordi hun er nervøs. Hun bjeffer dermed ikke for å være vanskelig og hun vet ikke at det ikke er lov, hunder har ingen forståelse av det (det eneste de evt forstår er at om de gjør en atferd så kan det føre til et ubehag derfor lar de være å gjøre det. Men "lov" blir for abstrakt for dem).

Det at hun bjeffer lavt når dere ber henne slutte viser hvor stort behov hun har for å nettopp bjeffe, det er et symptom på nervøsiteten. Dvs at i stedet for å legge ned energi på å stoppe bjeffingen, så tenker jeg det er bedre å jobbe med årsaken bak - nemlig utryggheten.

Skjerme for lyder og utsyn der man kan er bra. Men ellers ville jeg fortsatt med "bra!" og godbit igjen og igjen og igjen helt til hun har glemt det hun reagerte på. Hver gang. Du vil se at hun har glemt det hun reagerte på når hun ikke lenger virker anspent, ikke ser seg om og lytter men bare har fokus på deg og lurer på når neste godbit kommer. Først da slutter du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du noen tips til hvordan vi kan løse det når samboer kommer hjem fra jobb? For jeg kan ikke sitte oppe til langt på natt for å drive med trening av hunden, jeg må sove før barnet starter dagen kl 06. Foreløpig så kjappe han seg så godt han kan inn, og sier nei til henne. Så når hun er rolig, så leker de sammen. 

Ts

Det første som må skje, er at samboer ikke leker med hunden når han kommer hjem. Det er ikke rart hunden "tar helt av" når han kommer hjem. Hunden har jo kjempeforventninger og masse spenninger i kroppen som følge av at han leker med den. Samboer må lære seg å går han rolig inn, overser hunden og gjør sine ting som han pleier når han kommer. Men du må desverre belage deg på å være der en ukes tid for å korrigere uling/bjeffing, dersom det skal være noe effekt for dere og hunden. 

Jeg er uenig med de som mener at dette kun kommer av nervøsitet. Jeg tror, ut ifra det du beskriver, at hunden er selvsikker og modig hjemme. Derav varslingen og uling/bjeffing. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (2 minutter siden):

Et par ting:

Som du skriver, hun bjeffer fordi hun er nervøs. Hun bjeffer dermed ikke for å være vanskelig og hun vet ikke at det ikke er lov, hunder har ingen forståelse av det (det eneste de evt forstår er at om de gjør en atferd så kan det føre til et ubehag derfor lar de være å gjøre det. Men "lov" blir for abstrakt for dem).

Det at hun bjeffer lavt når dere ber henne slutte viser hvor stort behov hun har for å nettopp bjeffe, det er et symptom på nervøsiteten. Dvs at i stedet for å legge ned energi på å stoppe bjeffingen, så tenker jeg det er bedre å jobbe med årsaken bak - nemlig utryggheten.

Skjerme for lyder og utsyn der man kan er bra. Men ellers ville jeg fortsatt med "bra!" og godbit igjen og igjen og igjen helt til hun har glemt det hun reagerte på. Hver gang. Du vil se at hun har glemt det hun reagerte på når hun ikke lenger virker anspent, ikke ser seg om og lytter men bare har fokus på deg og lurer på når neste godbit kommer. Først da slutter du.

Ja, jeg vet hunder ikke vet hva som er lov og ikke i den forstand, men orket ikke å skrive masse når jeg bare kan skrive lov, for da forstår jo dere hva jeg mener. 

Hun kan ikke se ut på vegen når hun er inne, så det er kun lyder hun reagerer på inne. Vi kan ikke lydisolere hele huset fordi hun bjeffer, det har vi rett og slett ikke råd til. Og det er helt normale lyder i et helt normalt boligstrøk. Vi bor ikke midt i byen liksom..

Bi jobber masse med å trygge henne, og vi har klart det utenfor hjemmet. Men hjemme går det ikke, vi har som sagt holdt på i to år. En periode forsøkte vi å gi tre godbiter hver gang mellom bjeffingen, men det endte med at hun bjeffa for å få godbiter. 

Det eneste som nogenlunde fungerer er å strø masse godbiter på gulvet, så kan hun boffe å spise samtidig..

Eller at jeg løfter henne opp og har henne på armen når det ringer på, for da boffer hun bare en siste gang på armen, så er det greit. 

Troyamin skrev (1 minutt siden):

Det første som må skje, er at samboer ikke leker med hunden når han kommer hjem. Det er ikke rart hunden "tar helt av" når han kommer hjem. Hunden har jo kjempeforventninger og masse spenninger i kroppen som følge av at han leker med den. Samboer må lære seg å går han rolig inn, overser hunden og gjør sine ting som han pleier når han kommer. Men du må desverre belage deg på å være der en ukes tid for å korrigere uling/bjeffing, dersom det skal være noe effekt for dere og hunden. 

Jeg er uenig med de som mener at dette kun kommer av nervøsitet. Jeg tror, ut ifra det du beskriver, at hunden er selvsikker og modig hjemme. Derav varslingen og uling/bjeffing. 

Ja, du har nok helt rett! Jeg mener også lekingen må opphøre, mens han mener det er belønning for at hun slutter å bjeffe, siden han venter til hun er rolig. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, du har nok helt rett! Jeg mener også lekingen må opphøre, mens han mener det er belønning for at hun slutter å bjeffe, siden han venter til hun er rolig. 

Ts

Da kan du si til han at han kan heller stryke på henne når han har satt seg ned i en stol etter han har kommet rolig inn og gjort seg ferdig med det han skal. Da har nemlig forventnigen gått ned i hunden. Herjing girer opp. Rolig stryking (ikke klapping) gir ro og tilfredshet. 

Må bare legge til en siste ting. Du bør bestemme deg for hva du vil gjøre. Vil du fortsette i den retningen du har gjort og som har tatt år og dag eller vil du tenke nytt? For å gjøre begge deler funker ikke. Å sette krav til hunden gjør at den får klare retningslinjer å følge. Når du nå korrigerer, så skal det være kort og konsekvent. Og det skal ikke måtte behøves å gjøre mange ganger. Da har man enten gjort det feil eller ikke kommet hardt nok gjennom. 

Lykke til!

Endret av Troyamin
Bedre forklaring. Forhåpentligvis.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil nok ikke lære at det er belønning for å være rolig. Her er jeg enig i at det å leke når han kommer hjem bare øker stress og forventning og dermed også lager mer lyd.

Ja, strø gjerne masse på gulvet. Bruk gjerne ekstra gode godbiter også. Og fortsett å strø til hun har glemt hva hun reagerte på. Du kan også løfte henne opp og gi godbiter, siden det stopper henne lettere.

Det kan også vurderes, i samråd med atferdsterapeut, om det kan ha noe for seg å ha henne på angstdempende medisiner i en periode mens dere trener. Siden dere har trent så lenge uten noe resultat, så kan angstdempende være et bra verktøy som reduserer frykten såpoass at dere kan få progresjon i treningen. 

Det er altså ikke snakk om quick fix eller noe hun skal gå på resten av livet, men et verktøy i en periode for å gjøre treningen mer effektiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen hunder trives ikke i et miljø med mye aktivitet, byliv for eksempel. Enten må du jobbe med dette store deler av dagen, flytte, skjerme for lyder eller omplassere. Barnet kommer vel foran hunden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Troyamin skrev (3 minutter siden):

Da kan du si til han at han kan heller stryke på henne når han har satt seg ned i en stol etter han har kommet rolig inn og gjort seg ferdig med det han skal. Da har nemlig forventnigen gått ned i hunden. Herjing girer opp. Rolig stryking (ikke klapping) gir ro og tilfredshet. 

Tusen takk for råd, tips og alt!! 

Tabris skrev (2 minutter siden):

Hun vil nok ikke lære at det er belønning for å være rolig. Her er jeg enig i at det å leke når han kommer hjem bare øker stress og forventning og dermed også lager mer lyd.

Ja, strø gjerne masse på gulvet. Bruk gjerne ekstra gode godbiter også. Og fortsett å strø til hun har glemt hva hun reagerte på. Du kan også løfte henne opp og gi godbiter, siden det stopper henne lettere.

Det kan også vurderes, i samråd med atferdsterapeut, om det kan ha noe for seg å ha henne på angstdempende medisiner i en periode mens dere trener. Siden dere har trent så lenge uten noe resultat, så kan angstdempende være et bra verktøy som reduserer frykten såpoass at dere kan få progresjon i treningen. 

Det er altså ikke snakk om quick fix eller noe hun skal gå på resten av livet, men et verktøy i en periode for å gjøre treningen mer effektiv.

Vi bruker favoritt godbitene til dette formålet, så hun koser seg skikkelig der hun spiser å boffer.

Vi var til dyrlegen for atferdsjekk(og velvære for å utelukke smerte og sykdom) for 1 år siden, og da nevnte hun ikke noe om det. Men det skal jeg høre om, for vi må bare få bukt på problemet. Og om det kan hjelpe oss litt på veg, så er det helt perfekt!

Jeg bare føler meg så innmari mislykka når vi ikke får bukt på dette. Vi gjør liksom alt rett, med noen små feil selvsagt. Hun får flere mange turer om dagen, hjernetrim, lek og kos. Hun er frisk, ingen skader eller smerter. Vi prøver og prøver, men får det ikke til. Samboer har begynt å snakke om at han vil vi skal levere henne tilbake(forvert avtale), men jeg vil så gjerne ha henne, vi er jo kjempe glad i henne! 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboer må slutte å leke med henne når han kommer hjem. Det er ikke belønning for at bjeffing en slutter. Det øker forventningen og dermed bjeffingen. 

Kan anbefale Trygg Hund klubben. Der er fokuset å øke selvtilliten til hunden, for så å jobbe med mer spesifikke adferdsproblemer. Man får snakke med en hundetrener, får tilgang på webinarer, detaljerte treningsmetoder og oppgaver.

Og ikke minst, man får tilgang til en Facebook gruppe hvor alle medlemmene har hunder med adferdsproblemer som bjeffing, utagering etc. Når man har en hund med adferdsproblemer, så er det gull verdt å føle at man ikke er alene, at man kan prate med andre med lignende problemer uten å føle at man blir dømt eller kritisert

Anonymkode: 9ee95...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen hunder trives ikke i et miljø med mye aktivitet, byliv for eksempel. Enten må du jobbe med dette store deler av dagen, flytte, skjerme for lyder eller omplassere. Barnet kommer vel foran hunden? 

Vi bor ikke i byen, vi bor i et boligstrøk landlig til. Vi jobber med dette store deler av dagen. 

Selvfølgelig kommer barnet først, men jeg gir ikke opp med en eneste gang. Vi må prøve alle mulige tiltak og trening først, det er derfor jeg tyde til kvinneguiden som siste utveg. Og her har jeg jo heldigvis fått masse fine tips og triks, så nå har vi enda flere muligheter for å få bukt på problemet! 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samboer må slutte å leke med henne når han kommer hjem. Det er ikke belønning for at bjeffing en slutter. Det øker forventningen og dermed bjeffingen. 

Kan anbefale Trygg Hund klubben. Der er fokuset å øke selvtilliten til hunden, for så å jobbe med mer spesifikke adferdsproblemer. Man får snakke med en hundetrener, får tilgang på webinarer, detaljerte treningsmetoder og oppgaver.

Og ikke minst, man får tilgang til en Facebook gruppe hvor alle medlemmene har hunder med adferdsproblemer som bjeffing, utagering etc. Når man har en hund med adferdsproblemer, så er det gull verdt å føle at man ikke er alene, at man kan prate med andre med lignende problemer uten å føle at man blir dømt eller kritisert

Jeg skal si det til han, ingen mer leking! 

Jeg føler meg ganske ferdig med hundetrener, for å være ærlig. Vært hos fire forskjellige som ser på hun i 5 minutter, mens jeg forteller, og sier hun er nervøs og så skal de ha godt over 1000kr for det. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal si det til han, ingen mer leking! 

Jeg føler meg ganske ferdig med hundetrener, for å være ærlig. Vært hos fire forskjellige som ser på hun i 5 minutter, mens jeg forteller, og sier hun er nervøs og så skal de ha godt over 1000kr for det. 

Ts

Dette er en klubb hvor du får spesifikke oppgaver (treningsplan) over flere uker hvor fokuset er å øke selvtilliten så man bedre kan jobbe med bjeffeproblemet. Du kan sjekke hjemmesiden, men forstår godt at du føler at du ikke orker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har ingen råd, men dette høres ut som hundene til en av naboene på campingen. De har ikke bare en, men to gneldrebikjer, og de gneldrete i ett fra morgen til kveld. De bjeffer når noen går forbi, og det er mange som må gå forbi der for å komme til servicebygg, butikk osv. 

Dette er virkelig ille, folk vil gjerne slappe av og sitte ute på sommeren, men vi mister den idyllen. Ille at gneldringen går utover så mange mennesker. 

Kanskje jeg skal vise de denne tråden. 

Anonymkode: 02bce...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å ta tak i med hund ja :) Uten å vite rase så blir det først litt generelt, en del "varslere/vokterer" i små størrelser har ei nerve som tenner lett. Dem er ikke nervøse slik som en del folk skal ha det til, dem er på vakt. Hunden utfører en jobb den har blitt avlet til. Det sagt så kan det være ei nervøs bikkje som ikke har det bra med seg selv.

Grunnleggende i trening og belønning er å vite hva man faktisk belønner. Noe som ikke nevnes så ofte er tidsforskyvningen som trengs for å skille 2 forskjellige handlinger. Ta sitt som et godt eksempel. Belønner du innen 1-3 sekunder så belønner du aktivteten å sette seg. altså hvorfort hunden reagerte, hvor fort den utførte handlingen. Skal du belønne at hunden sitter må du forskyve belønningen minst 5 sekunder. Det hele handler om å få hunden til å forstå hva du vil.

At samboer leker med hunden når han kommer hjem er på grensa til å pisse i buksa når man fryser for å kjenne varmen i 1 sekund. Forventingen til det som er gøy blir for stor til at man kan sette noe som kan kalles lydighet på ting.

Angstdempenede og atferdsteraputer i samme setning gir meg angst. Råd om respet belagte midler hadde jeg tatt fra fagpersoner, med en faktisk utdannelse bak seg. Så er det en annen vurdering om en hund i det hele tatt kan sies å ha et verdig liv på piller.

Endret av Min_hund_er_Grå
staveleif.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale bruk av Adaptil halsbånd(ut fra min personlige erfaring). Det er et halsbånd hunden har på seg, som inneholder kunstig framstilte beroligende feromoner. Det er de samme feromonene som tisper sender ut til valpene sine. Hvert halsbånd varer i 28 dager.

Min hund (en liten Jack Russell) har lav, lav terskel for å bjeffe. Med adaptil får jeg faktisk til å trene med henne og hun girer seg ikke så voldsomt opp.  Uten adaptil får jeg ikke kontakt med henne en gang, hun bare bjeffer og bjeffer og bjeffer.

Adaptil funker litt sånn enten eller. Hvis du får god virkning, merker du det etter noen timer til et døgn. Men det er ikke alle det funker på. Det er i hvert fall et tips, og et ufarlig beroligende middel. Min hund bruker det nå fast. Det er bare en kostnad jeg tar, for jeg får så god virkning, og det er verdt det for min hund. Når hun har brukt noen måneder, har jeg flere ganger tenkt at hun er fin igjen og ikke trenger det mer. Så går det en uke uten, og hun blir altså så oppgira igjen av den minste ting.

Endret av Dropi
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 21.55):

Jeg vet ikke mine armer råd lenger, jeg orker ikke mer av den bjeffingen og ulingen den bikkja holder på med. 

Hun bjeffer på alt når vi er hjemme! Alt fra at det går noen på vegen på utsiden, at hun tror vi får besøk, fantomlyder, at samboer kommer hjem, at det kjører biler på utsiden. Når hun er i hagen så bjeffer og uler hun på alle som går forbi på vegen ovenfor. 

Hver. Eneste. Bidige. Dag

Vi har prøvd å distrahere med leker, godbiter, tur. Vi har prøvd å fjerne henne fra situasjonen. Vi har prøvd å være mer harde, altså trampe med foten og si nei. Vi har prøvd at hun må gå på plassen sin. Vi har prøvd at ingen hilser på henne før hun er rolig. Vi har prøvd å ha henne på et annet rom frem til hun slutter å bjeffe. 

Vi har prøvd alt, vært i kontakt med flere hundetrener med svada svar om at hun er en nervøs hund. Nei, sier du det!? Ja, ta de 1500kr dine for det miraklet du fant ut!

Vi er konsekvente med henne, samme tilsnakk i samme tonefall. Vi har trent med denne hunden i to forbanna år, med minimal forbedring, og jeg er lei, sur, fortvilet og håpløs. Hun vekker barnet vårt, skremmer barnet. 

Når jeg går å legger meg for kvelden så klikker det helt for henne når samboer kommer hjem. Uling og bjeffing lenge før han kommer inn døren. Har jeg henne på soverommet med meg, er det enda verre. 

Så jeg tyr til Kvinneguiden, for nå har jeg ingen andre steder å spørre om tips til hvordan å få hunden til å slutte med all bråket. 

Selvom jeg snakker hunden veldig ned her, så har hun mange fine sider og vi elsker hunden vår. Det er bare det bråket som får meg til å gråte, bli flau, sint og føle meg totalt mislykket. 

Hunden er 5 år og er blandingsrase av små hunder, om det skulle ha noe betydning.. 

Hvordan har dette gått? 

Vår hannhund på litt over året er helt lik (hva gjelder bjeffing på lyder ute), og jeg holder på å bli gal. Trener masse på at han skal legge seg i senga i stedet for å vokte, men ser lite fremgang. Har det blitt bedre, og hva gjorde dere i så fall?

Anonymkode: b37ce...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...