Gå til innhold

Sosial intelligens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er som noen skriver mange måter å være smart på. Vi blir liksom målt i smart eller ikke så smart, men dette tror jeg snart forsvinner da vi er smarte innenfor forskjellige ting. Noen er flinke med pc, andre er helt tilbakestående. Noen er faglig flinke, men ikke særlig flinke i praktiske ting. Kjenner en som er forsker, høyt utdannet, god lønn og veldig bokflink, men fyren evner pokker ikke å kjøre bil. 
Noen har god dømmekraft og noen går det til helvete med hver gang. 
Jeg er ikke sosialt smart, har prøvd flere ganger men jeg kjeder meg med folk flest (absolutt ikke alle). Jeg ser ikke på meg selv som smart av den grunn, men jeg har lest om dette et sted også og ble nesten sur for at jeg var så smart, men det jeg ser er at det siste du skal tro er grunnen til at du kjeder deg sosialt er at du er smart. Dette er janteloven som er dypt inni folk. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke enig i teorien din, ts. 

typisk dum kommentar

Anonymkode: df84c...3fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Denne blir vanskelig å forklare så "bare with me". 

Jeg har en teori. Det er vanlig å si at de smarte ofte ikke er så gode sosialt. Jeg er ikke så sikker på det. Må si at selv har jeg iq til mensa. Jo bedre faglig og jo bedre min hjerne blir om årene jo mer legger jeg merke til mye av det dumme som blir sagt blant de sosialt sterke. Jeg ser hva det er jeg børr si for at en samtale skal bli riktig, men ofte ønsker jeg ikke fordi jeg føler det er "feil". Jeg er ikke sånn. 

De fleste her har nok sett Paradise, Charterfeber, Ex on the Beach osv å har tenkt fy flate for noen idioter. Min teori begynner med at de ekstra smarte ser på en middelmådig person med samme øyne som du ser en reality deltaker. Men slik som norge er i dag er paradise gjengen den sosiale toppen. Du ser på dem som dumme og nekter å være sånn. De ekstra smarte ser på deg og tenker "fy flate så dumt". 

Jeg tror de smarte rett og slett ikke gidder å prøve å være sosialt sterk. De ser ikke poenget. 

Mange tenker nokk nå: Jo men mange sliter med å se hva andre føler/tenker og det er derfor de ikke henger med. Jo men hør denne ut. Klarer du å sette deg inn i hodet til en paradisedeltaker? De smarte tenker ikke sånn som de fleste. De sliter med å sette seg inn i hodet til de normale fordi de aldri i verden ville tenkt slikt selv.

Anonymkode: 8e996...5a8

Til å være så "intelligent" har du utrolig dårlig rettskriving og gramatikk.

Anonymkode: 7438f...2de

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

typisk dum kommentar

Kommentarene dine er jo så geniale. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Denne blir vanskelig å forklare så "bare with me". 

Jeg har en teori. Det er vanlig å si at de smarte ofte ikke er så gode sosialt. Jeg er ikke så sikker på det. Må si at selv har jeg iq til mensa. Jo bedre faglig og jo bedre min hjerne blir om årene jo mer legger jeg merke til mye av det dumme som blir sagt blant de sosialt sterke. Jeg ser hva det er jeg børr si for at en samtale skal bli riktig, men ofte ønsker jeg ikke fordi jeg føler det er "feil". Jeg er ikke sånn. 

De fleste her har nok sett Paradise, Charterfeber, Ex on the Beach osv å har tenkt fy flate for noen idioter. Min teori begynner med at de ekstra smarte ser på en middelmådig person med samme øyne som du ser en reality deltaker. Men slik som norge er i dag er paradise gjengen den sosiale toppen. Du ser på dem som dumme og nekter å være sånn. De ekstra smarte ser på deg og tenker "fy flate så dumt". 

Jeg tror de smarte rett og slett ikke gidder å prøve å være sosialt sterk. De ser ikke poenget. 

Mange tenker nokk nå: Jo men mange sliter med å se hva andre føler/tenker og det er derfor de ikke henger med. Jo men hør denne ut. Klarer du å sette deg inn i hodet til en paradisedeltaker? De smarte tenker ikke sånn som de fleste. De sliter med å sette seg inn i hodet til de normale fordi de aldri i verden ville tenkt slikt selv.

Beklager, men jeg MÅ bare 😂

Det heter "bear with me", ikke "bare".

Sorry!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lycka skrev (2 minutter siden):

Beklager, men jeg MÅ bare 😂

Det heter "bear with me", ikke "bare".

Sorry!!!

Hørt om autocorrect?

Anonymkode: 72a15...385

AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (5 minutter siden):

Kommentarene dine er jo så geniale. 

typisk kommentar fra en som bare er missunnelig

AnonymBruker
Skrevet

Folk som mener de er smarte: show, don’t tell. 

Anonymkode: bdbac...b34

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Uakseptabel skrev (48 minutter siden):

typisk enkel kommentar som ts sikter til. Folk som blir småfornærmet fordi de føler seg truffet. 
Jeg sier ikke fra her at dere er mindre smarte eller middelmådige, for det aner jeg ingenting om.
Men dette er så typisk man kan få det. Hilsen ikke ts. 

"Ortografi" er vel ikke det ordet som dukker hyppigst opp i enkle kommentarer?

Anonymkode: 3bb41...6cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

typisk kommentar fra en som bare er missunnelig

Jeg er veldig misunnelig. 

• Liker 5
Gjest RehabilitertIncel
Skrevet (endret)

Jeg er uenig

Det er en meget god grunn til at reality deltakere er sosialt intelligente. Ja det er mye drama av og til, men alt i alt er de fleste ganske enkle, men de er drevet av kjærlighet til en viss grad. De klarer også å verdsette små ting.

Superintelligente mennesker kan fort bli veldig kyniske. Det er en viktig del i det å være sosialt intelligent at man også er emosjonelt intelligent. Her tror jeg mange intelligente mennesker faller gjennom.

Jeg er selv veldig høyt oppe på IQ skalaen og ville mye heller vært fit, tan og kjekk som gutta i realityserier. Joda jeg kan trolig finne meg en godt betalt jobb, men fy faen så mye moro disse gutta har det. 

Forøvrig tror jeg du traff et sårt punkt hos folk, for du ser hvordan de velger å spore av tråden

Endret av RehabilitertIncel
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hørt om autocorrect?

Anonymkode: 72a15...385

Er det autocorrect som forårsaker særskriving, og/å-feil, liten forbokstav i egennavn og dobbel konsonant der det skal være enkel, og? 🤔😂

Anonymkode: 7438f...2de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mye fint her nå. takk for tilbakemeldinger. gjerne forklar hvorfor dere er uenig. kan også legge inn en kommentar på at det jeg har ment med smart er høy iq

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Ortografi" er vel ikke det ordet som dukker hyppigst opp i enkle kommentarer?

Anonymkode: 3bb41...6cc

Nei og så? Ord var ikke noe jeg la merke til her, men når ts kritiserer en gruppe så kommer det alltid slike og skal motbevise og jekke ned selv om det kan være en sannhet i det ts skriver. Jeg liker ikke å tro at sosialt flinke er mindre smarte for å forsvare at jeg ikke er det selv, men jeg ser det som en usikkerhet i folk at de snakker om ekstremt mye tull noen ganger. Og ja, for meg virker det litt dumt noen ganger. Som om de skal ta fokus vekk fra noe.

AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Jeg er veldig misunnelig. 

skjerp deg!!

AnonymBruker
Skrevet
RehabilitertIncel skrev (3 minutter siden):

Jeg er uenig

Det er en meget god grunn til at reality deltakere er sosialt intelligente. Ja det er mye drama av og til, men alt i alt er de fleste ganske enkle, men de er drevet av kjærlighet til en viss grad. De klarer også å verdsette små ting.

Superintelligente mennesker kan fort bli veldig kyniske. Det er en viktig del i det å være sosialt intelligent at man også er emosjonelt intelligent. Her tror jeg mange intelligente mennesker faller gjennom.

Jeg er selv veldig høyt oppe på IQ skalaen og ville mye heller vært fit, tan og kjekk som gutta i realityserier. Joda jeg kan trolig finne meg en godt betalt jobb, men fy faen så mye moro disse gutta har det. 

Forøvrig tror jeg du traff et sårt punkt hos folk, for du ser hvordan de velger å spore av tråden

Supert. Kan legge til at det aldri var en intensjon å treffe noen såre punkt. 

kan det tenkes at de supersmarte menneskene er kyniske da de ikke ser poenget med å vise medmenneskelighet? 

TS

Gjest RehabilitertIncel
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Supert. Kan legge til at det aldri var en intensjon å treffe noen såre punkt. 

kan det tenkes at de supersmarte menneskene er kyniske da de ikke ser poenget med å vise medmenneskelighet? 

TS

De har nok sin måte å vise medmenneskelighet på, men de kan ikke skjønne hvorfor mindre intelligente mennesker f.eks blir så lykkelige av det de blir lykkelige av.

Elller hvorfor de ler av det som intelligente mennesker anser som dårlig humor.

Jeg tenker den største utfordringen en intelligent person har er å komme ned på nivå med alle andre, og så synge litt mer kumbaja med dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er veldig mange smarte reallitydeltskere. Også på paradiset etc. Ja de rølper og sider rundt, men det sier jo ikkje noe om iqen deres.. bare at de syns Det de e er moro. Og at de forstår det er en vei til å tjene penger på influencergreier, blogg, TV etc. 

Men sånn generelt, tror jeg noe av greia med inteligente mennesker er at de lettere de mønster, lettere kan se mulige løsninger og konsekvenser og slikt. 

Og noen er supersosiale, andre er mindre sosiale. Men tror de som er i den høyere enden av skalaen kanskje oftere har er ner bevisst forhold til hvem de bruker tid med, hvordan de bruker tid med dem? 

Eller så har det ikke noe med intelligens å gjøre, og alt dette er bare tull. Idk 

Anonymkode: b0ea3...236

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
RehabilitertIncel skrev (2 minutter siden):

De har nok sin måte å vise medmenneskelighet på, men de kan ikke skjønne hvorfor mindre intelligente mennesker f.eks blir så lykkelige av det de blir lykkelige av.

Elller hvorfor de ler av det som intelligente mennesker anser som dårlig humor.

Jeg tenker den største utfordringen en intelligent person har er å komme ned på nivå med alle andre, og så synge litt mer kumbaja med dem.

Denne beskrev mye av det jeg prøvde å si på en god måte

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du er inne på noe med at folk med høy IQ er skrudd sammen på en annen måte enn folk med lavere IQ. Men at de er sosialt smartere.. De er bare annerledes. Folk med ASD har jo ofte veldig høy IQ også.

Dessuten, begrepet EQ og IQ er vel ganske etablerte begreper? Det innebærer at disse står for forskjellige områder av intelligensen vår, hvor sosial intelligens er under EQ - emosjonell intelligens.

Anonymkode: 6dff4...ceb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...