Gå til innhold

Er dette et bra kosthold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 18.07):

Oi, fikk trykket send inn svar for tidlig der.

Du må selvfølgelig gjøre endringer du kan leve med. Carnivore var bare et forslag. :)  Jeg ville bare slenge ut det forslaget siden det er mange som ikke har hørt om det en gang. Og du kan være trygg på at det er sunt. De har studert mennesker over et helt år (flere måneder under konstant observasjon på sykehus siden forskerne ikke trodde at det gikk an) som spiste kun animalsk og de hadde perfekt helse, perfekte blodprøver, ingen mangler og fordøyelsen fungerte perfekt. 

Anonymkode: eb337...e34

Et år er jo ikke god nok forsking. Skal man kunne påstå at noe er sunt må man se det over år og man finner mange kilder som sier at carnivore ikke er bra i det lange løp

Anonymkode: fe4b9...87b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Et år er jo ikke god nok forsking. Skal man kunne påstå at noe er sunt må man se det over år og man finner mange kilder som sier at carnivore ikke er bra i det lange løp

Hvilke studier er det du sikter til, som viser at carnivore ikke er bra i det lange løp?

Ser vi bort fra kliniske studier, som det ikke finnes mange av foreløpig, så er det jo et faktum at vi har levd nesten hovedsaklig av kjøtt i flere millioner år, så det er veldig rart om det plutselig skulle vise seg å være helseskadelig. Ser vi på fysiologien er det også mye som naturlig nok taler for at vi er utviklet for å leve på kjøtt, bl.a hvordan tarmene er utformet og at vi har ekstremt lav pH i magesekken.

Anonymkode: 870bd...7de

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke studier er det du sikter til, som viser at carnivore ikke er bra i det lange løp?

Ser vi bort fra kliniske studier, som det ikke finnes mange av foreløpig, så er det jo et faktum at vi har levd nesten hovedsaklig av kjøtt i flere millioner år, så det er veldig rart om det plutselig skulle vise seg å være helseskadelig. Ser vi på fysiologien er det også mye som naturlig nok taler for at vi er utviklet for å leve på kjøtt, bl.a hvordan tarmene er utformet og at vi har ekstremt lav pH i magesekken.

Nå finnes det mange studier og forsking på at for mye kjøtt er helseskadelig. Så da sier det seg selv at å kun leve på kjøtt er skadelig over tid. Og det finnes også flust artikkler etc om carnivore son sier at det ikke er bra i det lange løp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå finnes det mange studier og forsking på at for mye kjøtt er helseskadelig. Så da sier det seg selv at å kun leve på kjøtt er skadelig over tid. Og det finnes også flust artikkler etc om carnivore son sier at det ikke er bra i det lange løp

Det stemmer at det finnes epidemiologiske studier som finner en meget svak sammenheng mellom høyt inntak av kjøtt og noen sykdommer, men de sier ingen måte at kjøtt *forårsaker* sykdom. F.eks er det mange av dem som spiser mye kjøtt som gjør det i form av bearbeidet kjøtt, og gjerne med pommes frites i tillegg osv. Vi har ikke gode studier på ren kjøttdiett, som er noe ganske annet enn å spise mye pølse i brød.

Men vi *vet* at kjøttbasert er sunt i det lange løp, for vi har som sagt hatt et løp som har vart i flere millioner år. At kjøtt skulle vise seg å være helseskadelig i seg selv er omtrent like sannsynlig som at vi skulle finne ut at sauer får kreft av å spise gress.

Epidemiologiske studier sier ikke noe om årsakssammenheng, men kan gi hint om det. Og vi vet at tannproblemer og overvekt korrelerer sterkt med et typisk vestlig kosthold som består av mye karbohydrat, ultraprosesserte matvarer, planteoljer og planter generelt. Altså mat som har vært helt ukjent for vår art i nesten hele vår eksistens. Så det er mer sannsynlig at det er der problemet ligger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ett år er mer enn lang nok tid til å utvikle mangelsykdommer på vannløselige vitaminer, og se hva kostholdet gjorde med fordøyelsen. Dette var de elementene forskerne var mest bekymret for. Kjøtt har lite vitamin C for eksempel (men det er vitamin C i kjøtt, i motsetning til hva matvaretabeller viser oss).

Vannløselige vitaminer blir ikke lagret i kroppen og må inntas jevnlig. En mangel vil vise seg i løpet av noen uker.

Fettløselige vitaminer og mineraler blir lagret i kroppen. Det er derfor veganisme er så farlig. Et vegansk kosthold er utilstrekkelig av flere mineraler og fettløselige vitaminer, så der kan det ta flere år før manglene viser seg fordi man tar av lageret man hadde fra før.

Dessuten, som AB over meg sier, vi har levd på kjøtt i flere millioner år. Det er kun de siste få tusen årene vi har begynt å spise noe særlig planter. Da jordbruksrevolusjonen kom. Og da ble vi plutselig kortere, feitere og sykere. 

Anonymkode: eb337...e34

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste ganske likt som dette, holdt vekta men ville ned. Fikk litt sjokk da jeg begynte å veie porsjonene mine. Greit at havregrøt er mettende osv, men jeg bare helte i vei og spiste ofte dobbel porsjon av anbefalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gått ned 1,8 kg nå 😃

Holder meg lavt på karbo, og selv om jeg har kost meg litt i helga (dog begrenset meg veldig i forhold til det jeg pleier), går pila fortsatt nedover. Det er deilig!

Ts.

Anonymkode: 27044...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...