AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #41 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har for øvrig prøvd lavkarbo før, men det var så lite jeg kunne spise når jeg ikke tåler egg, melkeprodukter og holder meg unna gluten, så det lot seg ikke gjennomføre i lengden. Men jeg ser at jeg bør ha mer kjøtt/fisk og grønnsaker, frukt og bær. Ts. Anonymkode: 27044...008 Ikke tenk så mye på makroer og detaljer. Tell kaloriene du får i deg ett par uker også trekker du fra 200-300. Letteste er å kvitte seg med margarinklatten, halvere avokadomengden om du spiser veldig my ør og kutte ut helgekosen. Tenker sistnevnte egentlig burde holde i massevis for du spiser ikke så store mengder mat høres det ut som. Helgekosen er det som drar meg over også for der er det mye tomme kalorier uten noe metthet. Anonymkode: 23aaa...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #42 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ts her igjen. Har bestemt meg for å prøve litt lavkarbo igjen en periode. Er det noen som har gode forslag til frokost, når jeg ikke tåler egg og melkeprodukter? For lunsj og middag går helt greit å endre på - har tenkt å lage innholdsrike salater til lunsj og justere litt på middagene slik at totalt karboinnhold går ned. Til kveldsmat har jeg i bunn og grunn samme problem, men det hender jeg dropper ordentlig kveldsmat og tar en neve nøtter i stedet. Så tips til gode lavkarbo-frokoster og kveldsmåltider tas imot med takk. Anonymkode: 27044...008 Du kunne kanskje prøvd carnivore da? Det er lavkarbo ++. Hardcore carnivore er uten meieriprodukter og egg. Det er bare kjøtt, innmat, fisk, sjømat, animalsk fett, drikk vann, og salt som krydder hvis du ønsker. Stek fett kjøtt og spis så mye du trenger for å bli mett. Spis igjen når du blir sulten. Dagens frokost: En kopp med hjemmelaget beinkraft og litt talg Dagens middag: 1 kg kjøttdeig stekt i talg og krydret med salt Husk at animalske produkter er de sunneste. Det er det forfedrene våre har spist i flere millioner år, bortsett fra de siste 5000-10000 årene etter jordbruksrevolusjonen da vi plutselig ble kortere, feitere og syke. Animalske produkter gir oss mye mer vitaminer og mineraler per kcal enn planter. Planter inneholder nemlig vitaminer og mineraler i former vi ikke tar opp like lett, og de inneholder stoffer som hemmer opptak - særlig av mineraler. For eksempel inneholder spinat masse jern, men vi tar opp ca null. Folk ser ofte bare på hva en matvare inneholder, ikke hva den gir oss. Animalske matvarer er overlegne. Legger du i tillegg til innmat i kostholdet, så virker det som en booster hvis du har litt lave nivåer av ting i kroppen. En hurtiglader. Man trenger vanligvis ikke innmat, men har man lite "batteri", så er det godt med litt hurtiglading. Anonymkode: eb337...e34 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #43 Del Skrevet 22. april 2021 Mitt tips er å prøve å holde blodsukkeret stabilt. Jeg ser at du spiser sukker flere ganger til dagen (på havregrøten, men også skjult i yoghurt og müsli, i form av banan som mellommåltid osv.), og det er nok det som gjør deg sulten eller som gir deg sug etter mat. Jeg støtter derfor rådet om å prøve en eller annen variant av lavkarbo med rene råvarer, grønnsaker som vokser over jorden, godt med protein og bra fett. Et slikt kosthold holder blodsukkeret stabilt og deg mett lenge. Har du prøvd periodisk faste? Det hjalp meg å ta av de to-tre siste kiloene, men det er selvsagt individuelt. Kalorier inn/kalorier ut-teorien fungerer sikkert for noen, men det er ikke så enkelt for alle. Sjekk gjerne opp Dr. Jason Fung, han forklarer hormonenes betydning for vektbalanse på en enkel måte. Det er litt vrient når du ikke tåler egg, men hvis du savner noe å ha pålegget på, finnes det mange gode oppskrifter på knekkebrød. Søk gjerne på svensk, lchf er stort i Sverige. Jeg bruker danske Madbanditten mye. Anonymkode: 3485d...787 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #44 Del Skrevet 22. april 2021 Jeg spiste ganske likt deg før og la på meg. Fant ut at det var mengden som var problemet, feks byttet jeg ut en del havregryn med havrekli, kuttet ut bananer osv. Anonymkode: 06164...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #45 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kunne kanskje prøvd carnivore da? Det er lavkarbo ++. Hardcore carnivore er uten meieriprodukter og egg. Det er bare kjøtt, innmat, fisk, sjømat, animalsk fett, drikk vann, og salt som krydder hvis du ønsker. Stek fett kjøtt og spis så mye du trenger for å bli mett. Spis igjen når du blir sulten. Dagens frokost: En kopp med hjemmelaget beinkraft og litt talg Dagens middag: 1 kg kjøttdeig stekt i talg og krydret med salt Husk at animalske produkter er de sunneste. Det er det forfedrene våre har spist i flere millioner år, bortsett fra de siste 5000-10000 årene etter jordbruksrevolusjonen da vi plutselig ble kortere, feitere og syke. Animalske produkter gir oss mye mer vitaminer og mineraler per kcal enn planter. Planter inneholder nemlig vitaminer og mineraler i former vi ikke tar opp like lett, og de inneholder stoffer som hemmer opptak - særlig av mineraler. For eksempel inneholder spinat masse jern, men vi tar opp ca null. Folk ser ofte bare på hva en matvare inneholder, ikke hva den gir oss. Animalske matvarer er overlegne. Legger du i tillegg til innmat i kostholdet, så virker det som en booster hvis du har litt lave nivåer av ting i kroppen. En hurtiglader. Man trenger vanligvis ikke innmat, men har man lite "batteri", så er det godt med litt hurtiglading. Anonymkode: eb337...e34 Det er sikkert godt ment, men tanken på å spise talg til frokost gjør meg veldig kvalm. Innmat er kjempesunt, men jeg tror ikke jeg hadde klart å spise en sånn diett. Sorry! Skal gå til innkjøp av proteinrik mat og lage gode lavkarboretter. Ts. Anonymkode: 27044...008 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #46 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Mitt tips er å prøve å holde blodsukkeret stabilt. Jeg ser at du spiser sukker flere ganger til dagen (på havregrøten, men også skjult i yoghurt og müsli, i form av banan som mellommåltid osv.), og det er nok det som gjør deg sulten eller som gir deg sug etter mat. Jeg støtter derfor rådet om å prøve en eller annen variant av lavkarbo med rene råvarer, grønnsaker som vokser over jorden, godt med protein og bra fett. Et slikt kosthold holder blodsukkeret stabilt og deg mett lenge. Har du prøvd periodisk faste? Det hjalp meg å ta av de to-tre siste kiloene, men det er selvsagt individuelt. Kalorier inn/kalorier ut-teorien fungerer sikkert for noen, men det er ikke så enkelt for alle. Sjekk gjerne opp Dr. Jason Fung, han forklarer hormonenes betydning for vektbalanse på en enkel måte. Det er litt vrient når du ikke tåler egg, men hvis du savner noe å ha pålegget på, finnes det mange gode oppskrifter på knekkebrød. Søk gjerne på svensk, lchf er stort i Sverige. Jeg bruker danske Madbanditten mye. Anonymkode: 3485d...787 Takk for gode tips! Jeg har aldri prøvd faste, men er ikke det dårlig for blodsukkeret? Jeg funker særs dårlig når blodsukkeret er lavt. Anonymkode: 27044...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #47 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for gode tips! Jeg har aldri prøvd faste, men er ikke det dårlig for blodsukkeret? Jeg funker særs dårlig når blodsukkeret er lavt. Anonymkode: 27044...008 Det trodde jeg også, men ble nysgjerrig etter å ha lest en del om emnet. Vi faster alle om natten og har ikke problemer med blodsukkeret når vi våkner. Det er definitivt enklest om du spiser lavkarbo. Da får du ikke disse blodsukkersvingningene og spiser sjeldnere i utgangspunktet. Noen sier at det er unaturlig og til og med farlig å faste, men mennesker har fastet siden tidenes morgen. Det er småspising hele tiden som ikke er naturlig for oss. Vi er programmerte for å gå lange perioder uten mat. Jeg opplever at jeg får mer energi og blir klarere i hodet. Jeg blir litt sulten, men skjønner nå at sult kommer og går. Jeg tror ikke faste passer for alle, vi er forskjellige. Men jeg tror du har mye å hente på å prøve å stabilisere blodsukkeret ditt, jeg ville ha begynt der. Jeg hadde også problemer med blodsukkersvingninger tidligere, og det er en befrielse å gå mange timer uten å tenke på mat og ha sug etter noe. Man tar ofte dårlige valg når blodsukkeret er lavt. Anonymkode: 3485d...787 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #48 Del Skrevet 22. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er sikkert godt ment, men tanken på å spise talg til frokost gjør meg veldig kvalm. Innmat er kjempesunt, men jeg tror ikke jeg hadde klart å spise en sånn diett. Sorry! Skal gå til innkjøp av proteinrik mat og lage gode lavkarboretter. Ts. Anonymkode: 27044...008 Jeg kan skrive under på anbefalingen om å spise bare kjøtt, det har gjort underverker for meg både fysisk og estetisk, men kanskje aller mest mentalt. MEN. Jeg tror det fort kan bli trøbbel hvis man tenker veldig sort/hvitt og plutselig skal være veldig streng. Man kan gjøre det delvis og ta det gradvis. Jeg gikk fra lavkarbo til keto til nullkarbo og følte meg stadig bedre. Men da jeg begynte kunne jeg aldri tenke meg å spise bare en eller to ganger om dagen og nyte både rå laks og lever. Om du ikke kan tenke deg å spise bare kjøtt, vil det fortsatt være ekstremt mye bedre for deg om du i alle fall bytter ut noen av brødskivene med en entrecôte osv. Lavkarbo kan de fleste trives med, og periodisk faste som flere anbefaler her (skriver under på den også!) er mye lettere med lite karbs. Nå kan jeg faste i flere dager i strekk uten problemer om jeg vil, men jeg begynte med 16:8. Anonymkode: 870bd...7de 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #49 Del Skrevet 22. april 2021 Hvis du har spist likt i mange år og holdt vekten, kan du se på hva som endret seg med korona. Har du fått hjemmekontor feks? Da kan hverdagsaktiviteten ha gått betraktelig ned. Hvis du der forbrenner noen hundre kcal mindre enn før hver dag, så er det fort 5 kilo opp på ett år. Anonymkode: fd7bf...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #50 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan skrive under på anbefalingen om å spise bare kjøtt, det har gjort underverker for meg både fysisk og estetisk, men kanskje aller mest mentalt. MEN. Jeg tror det fort kan bli trøbbel hvis man tenker veldig sort/hvitt og plutselig skal være veldig streng. Man kan gjøre det delvis og ta det gradvis. Jeg gikk fra lavkarbo til keto til nullkarbo og følte meg stadig bedre. Men da jeg begynte kunne jeg aldri tenke meg å spise bare en eller to ganger om dagen og nyte både rå laks og lever. Om du ikke kan tenke deg å spise bare kjøtt, vil det fortsatt være ekstremt mye bedre for deg om du i alle fall bytter ut noen av brødskivene med en entrecôte osv. Lavkarbo kan de fleste trives med, og periodisk faste som flere anbefaler her (skriver under på den også!) er mye lettere med lite karbs. Nå kan jeg faste i flere dager i strekk uten problemer om jeg vil, men jeg begynte med 16:8. Anonymkode: 870bd...7de Takk for råd. Men å faste i flere dager i strekk? Forstår ikke helt hvordan går an. Du spiser ingenting flere dager i strekk? Hvordan er det sunt? Anonymkode: 27044...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #51 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du har spist likt i mange år og holdt vekten, kan du se på hva som endret seg med korona. Har du fått hjemmekontor feks? Da kan hverdagsaktiviteten ha gått betraktelig ned. Hvis du der forbrenner noen hundre kcal mindre enn før hver dag, så er det fort 5 kilo opp på ett år. Anonymkode: fd7bf...f85 Jobber som lærer, så er fortsatt en del på jobb, men noe mer hjemmekontor har det blitt i forb. med nedstengning, rødt nivå med delvis digital undervisning, karantener osv. Har nevnt det så vidt på side 1, men jeg har hatt det ganske vanskelig psykisk dette året. Merker at jeg trøstespiser mer i verste periodene. Anonymkode: 27044...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #52 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er sikkert godt ment, men tanken på å spise talg til frokost gjør meg veldig kvalm. Innmat er kjempesunt, men jeg tror ikke jeg hadde klart å spise en sånn diett. Sorry! Skal gå til innkjøp av proteinrik mat og lage gode lavkarboretter. Ts. Anonymkode: 27044...008 Lavkarbo er et godt steg i riktig retning. 👍 Bare pass på å bruke animalsk fett og ikke margarin og planteoljer. Planteoljer er veldig usunt for kroppen. Og husk at når du kutter karbohydrater må du øke fett. Protein er en dårlig energikilde. Spiser du lavkarbo og lavfett, så blir du syk. Man må ikke bruke talg altså. Det er bare det at jeg får så mye talg etter å koke disse beinkraftene. Det er jo bra fett, så hvorfor ikke bruke det i stedet for å kaste det og kjøpe annet fett? Jeg sparer også på baconfettet etter å ha stekt bacon. Jeg har brukt andefett. Og den klatten med talg var smeltet i koppen med beinkraft altså. Knasket ikke på den, bare slurpet det i meg sammen med beinkraften. Anonymkode: eb337...e34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #53 Del Skrevet 22. april 2021 Oi, fikk trykket send inn svar for tidlig der. Du må selvfølgelig gjøre endringer du kan leve med. Carnivore var bare et forslag. Jeg ville bare slenge ut det forslaget siden det er mange som ikke har hørt om det en gang. Og du kan være trygg på at det er sunt. De har studert mennesker over et helt år (flere måneder under konstant observasjon på sykehus siden forskerne ikke trodde at det gikk an) som spiste kun animalsk og de hadde perfekt helse, perfekte blodprøver, ingen mangler og fordøyelsen fungerte perfekt. Anonymkode: eb337...e34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #54 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oi, fikk trykket send inn svar for tidlig der. Du må selvfølgelig gjøre endringer du kan leve med. Carnivore var bare et forslag. Jeg ville bare slenge ut det forslaget siden det er mange som ikke har hørt om det en gang. Og du kan være trygg på at det er sunt. De har studert mennesker over et helt år (flere måneder under konstant observasjon på sykehus siden forskerne ikke trodde at det gikk an) som spiste kun animalsk og de hadde perfekt helse, perfekte blodprøver, ingen mangler og fordøyelsen fungerte perfekt. Anonymkode: eb337...e34 Har du link til dette? Anonymkode: 27044...008 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #55 Del Skrevet 22. april 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Takk for råd. Men å faste i flere dager i strekk? Forstår ikke helt hvordan går an. Du spiser ingenting flere dager i strekk? Hvordan er det sunt? Anonymkode: 27044...008 Fasting viste seg å være utrolig mye lettere enn jeg hadde trodd. Den største overraskelsen var hvor kort tid sultfølelsen varer før den går over. Det er stort sett snakk om minutter. Grunnen til at det kan være sunt er at det forbrenner fett, om du har for mye av det. Det trener kroppen i å bruke energien den allerede har, nettopp for det formålet å klare seg når mat ikke er tilgjengelig. Mange opplever også økt fokus og energi når de faster, som sannsynligvis har en evolusjonær forklaring: når man mangler mat er det ikke tjenlig å bli sløv og svak, tvert imot er det en fordel å bli mer energisk, så man kan skaffe mat. Fasting øker også utskillelsen av veksthormoner, som også gir mening i evolusjonært perspektiv - det gjør at maten man får tak i, i større grad brukes til å gjøre deg raskere og sterkere så du blir bedre i stand til å skaffe mer. Det er først etter lang tids faste at kroppen begynner å skru ned forbrenningen for å spare energi (det kan også skje om du går i kronisk kaloriunderskudd). Fordøyelsessystemet får hvile. Og fasting fører til autofagi (selvspising), altså at kroppen spiser sine egne celler. Det fine med det er at den da spiser/resirkulerer gamle og skadde celler og celledeler, kjører vedlikehold så å si. Om jeg husker rett begynner autofagien å stige etter bare ca 16 timers faste. Anonymkode: 870bd...7de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #56 Del Skrevet 22. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Oi, fikk trykket send inn svar for tidlig der. Du må selvfølgelig gjøre endringer du kan leve med. Carnivore var bare et forslag. Jeg ville bare slenge ut det forslaget siden det er mange som ikke har hørt om det en gang. Og du kan være trygg på at det er sunt. De har studert mennesker over et helt år (flere måneder under konstant observasjon på sykehus siden forskerne ikke trodde at det gikk an) som spiste kun animalsk og de hadde perfekt helse, perfekte blodprøver, ingen mangler og fordøyelsen fungerte perfekt. Anonymkode: eb337...e34 Jeg er sikker på at studier vil gi stadig flere bekreftelser på at kjøttbasert er best. Men jeg tenker at det mest solide grunnlaget for å si det, ikke er studier på moderne mennesker, men det vi vet om menneskenes kosthold i over to millioner år: det besto i all hovedsak av kjøtt av alle slags dyr. De eneste plantene de spiste var de som grodde vilt der de var, når de var i sesong, så det må nødvendigvis ha vært ytterst lite. Kjøtt gir ekstremt mye mer næring per gram enn noen (ville) planter, og de aller fleste er giftige eller i det minste ufordøyelige for mennesker. Anonymkode: 870bd...7de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #57 Del Skrevet 23. april 2021 Ts igjen. Nå har jeg spist lavkarbo og holdt nøye styr på hva jeg spiser og telt kalorier via LifeSum siden onsdag morgen. Og i dag viste vekta ca. 1,2 kg ned! Er det mest vann? Eller er det mulig å gå ned så mye reell vekt på 3 dager? Daglig kaloriinntak siden onsdag har vært ca. 1300 kcal. Mye proteiner og sunt fett. Hadde litt søtsug i starten, men døyvet det med to ruter mørk sjokolade. Anonymkode: 27044...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #58 Del Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts igjen. Nå har jeg spist lavkarbo og holdt nøye styr på hva jeg spiser og telt kalorier via LifeSum siden onsdag morgen. Og i dag viste vekta ca. 1,2 kg ned! Er det mest vann? Eller er det mulig å gå ned så mye reell vekt på 3 dager? Daglig kaloriinntak siden onsdag har vært ca. 1300 kcal. Mye proteiner og sunt fett. Hadde litt søtsug i starten, men døyvet det med to ruter mørk sjokolade. Anonymkode: 27044...008 Det er mest vann på så kort tid. Husk at karbohydrater binder vann så vann er det første som går når du begynner med lavkarbo. Anonymkode: 23aaa...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #59 Del Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 10.56): Jeg tåler heller ikke melkeprodukter, egg og gluten og kjenner at jeg er konstant sulten, så jeg spiser og spiser fordi maten er ikke næringstett nok. Det er veldig vanskelig å ha et næringstett og når man må ta bort viktige matgrupper. Anonymkode: 2865c...058 Det er da ikke noe problem. Er selv veganer med cøliaki og klarer fint å få i meg næringstett mat. Problemet ditt ligger nok på alkoholen,brusen og godteriet i helgene Anonymkode: fe4b9...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #60 Del Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 11.04): Du må jo være sulten hele tiden med et så dårlig kosthold? Smør er bedre enn margarin, hvis du tåler smør. Jeg lager havregrøten min på H-melk med chia-frø i, og med sukrin gold, kanel og smør. Da holde man seg mett mye lenger. Frokostblanding med soyayoghurt er jo også bare tomme kalorier, men valnøtter er fint. Jeg får helt vondt av å lese hva du spiser 😳 Spis mer næringsrik mat, og dropp alle erstatningsproduktene som glutenfrie kornprodukter, soya og margarin, og dropp en del av den helgekosen. Anonymkode: 5162d...9d8 Nå tåler ikke Ts gluten og melk ergo utgår h-melk og smør og man må bruke erstatninger. Og det er ingen ting i veien med soya Anonymkode: fe4b9...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå