Gå til innhold

Er dette et bra kosthold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om du bytter ut lunsj-rundstykket med feks knekkebrød, tror jeg du kan stoppe vektøkningen noe. Siden du legger på deg, spiser du for mye/beveger deg for lite. Og eple eller bringebær i stedet for banen om man skal pirke (men det er en liten endring). Banan er relativt kaloririk, mye karbo den.

Du skriver du spiser knekkebrød på kvelden, men du sier ikke noe om pålegg.

Anonymkode: 91a59...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tåler heller ikke melkeprodukter, egg og gluten og kjenner at jeg er konstant sulten, så jeg spiser og spiser fordi maten er ikke næringstett nok. Det er veldig vanskelig å ha et næringstett og når man må ta bort viktige matgrupper.

Anonymkode: 2865c...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er slett ikke sikkert. Hva slags melk brukes i/på havregrøten/frokostblandingen? Sukker? Hvor mye sukker? Syltetøy? Hva med yoghurten? 

Stor forskjell på havregryn laget på helmelk med godt med sukker og syltetøy på, kontra kokt på vann og skummet melk med sukkerfritt syltetøy 😉

Fint eller grovt rundstykke, med eller uten smør, hva slags smør, hva slags kjøttpålegg? 

Er det et par fine rundstykker med godt med bremykt, salami og majones, eller er det ett grovt med lettmargrin og kokt skinke? 

Hva bruker du i teen og kaffen? 

Øl og vin er det også masse kalorier i. 

Ingen kan si noe utfra det lille du skriver der. Som du ser ovenfor er det stor forskjell på havregrøt og havregrøt, for eksempel. 

Anbefaler deg å veie maten og telle kalorier (husk drikke!) i en ukes tid, bare for å bli kjent med hva du faktisk spiser. 

Anonymkode: 31918...403

Skal prøve å svare så nøyaktig jeg kan. Jeg lager havregrøt på 1 dl havregryn og 2 dl vann. Har litt sukker, kanel og en klatt margarin på. Er vel ikke bra med det sukkeret, men det smaker veldig lite uten noen søtning. Jeg kan jo prøve en annen, mer naturlig søtning, som frukt/bær?

Frokostblandingen jeg bruker er en eller annen glutenfri mix fra butikken. Den spiser jeg sammen med soyayoghurt og en neve valnøtter.

Rundstykket er som regel mellomgrovt glutenfritt (fra frysedisken på Meny). Bruker plantemargarin og enten kokt skinke, spekeskinke eller salami.

Bruker ingenting i kaffen, men bruker 1 teskje sukker i teen. Kan selvsagt byttes ut med noe annen søtning.

Det største bidraget kommer nok likevel fra helgekosen, er jeg redd.

Anonymkode: 27044...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tåler heller ikke melkeprodukter, egg og gluten og kjenner at jeg er konstant sulten, så jeg spiser og spiser fordi maten er ikke næringstett nok. Det er veldig vanskelig å ha et næringstett og når man må ta bort viktige matgrupper.

Anonymkode: 2865c...058

Da prøver du lavkarbo. Næringstett og naturlig glutenfritt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts her.

Jeg er allergisk mot egg og melkeprodukter, og blir veldig oppblåst og «tom for energi» av gluten, så lever stort sett også glutenfritt. Det burde jeg sikkert ha nevnt for å gi et bedre bilde. Det kan jo hende at de glutenfrie rundstykkene jeg bruker har mange kalorier. 
Tror jeg skal ta imot rådet om å skrive ned alt jeg spiser og få oversikt. Til middag forsyner jeg meg som regel 2 ganger, så går nå ned til 1 porsjon. Kutter ned på kos i helgen. Skal begynne å trene. Håper å gå ned de 5 kiloene før sommeren.

Middag er ofte et måltid som kan gi mye kalorier. Jeg forsyner meg kun en gang. Da spiser jeg nesten ingen ris/pasta, ca 160 gram kylling eller fisk og mye grønnsaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du bytter ut lunsj-rundstykket med feks knekkebrød, tror jeg du kan stoppe vektøkningen noe. Siden du legger på deg, spiser du for mye/beveger deg for lite. Og eple eller bringebær i stedet for banen om man skal pirke (men det er en liten endring). Banan er relativt kaloririk, mye karbo den.

Du skriver du spiser knekkebrød på kvelden, men du sier ikke noe om pålegg.

Anonymkode: 91a59...1cc

Hehe, her blir det enda vanskeligere fordi jeg har pollenallergi og kryssallergi med div. frukt og nøtter, tåler ikke eple, pære og andre steinfrukter. Men bær, det tåler jeg! Og elsker blåbær og bringebær, så det skal jeg sørge for å ta mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Glemte å svare ang. knekkebrødet. Det er som regel grovt glutenfritt knekkebrød med litt margarin og ekte geitost (siden jeg tåler melkeprodukter fra geit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser en del avokado også, når jeg tenker meg om. Er det veldig kaloririkt?

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal prøve å svare så nøyaktig jeg kan. Jeg lager havregrøt på 1 dl havregryn og 2 dl vann. Har litt sukker, kanel og en klatt margarin på. Er vel ikke bra med det sukkeret, men det smaker veldig lite uten noen søtning. Jeg kan jo prøve en annen, mer naturlig søtning, som frukt/bær?

Frokostblandingen jeg bruker er en eller annen glutenfri mix fra butikken. Den spiser jeg sammen med soyayoghurt og en neve valnøtter.

Rundstykket er som regel mellomgrovt glutenfritt (fra frysedisken på Meny). Bruker plantemargarin og enten kokt skinke, spekeskinke eller salami.

Bruker ingenting i kaffen, men bruker 1 teskje sukker i teen. Kan selvsagt byttes ut med noe annen søtning.

Det største bidraget kommer nok likevel fra helgekosen, er jeg redd.

Du må jo være sulten hele tiden med et så dårlig kosthold? Smør er bedre enn margarin, hvis du tåler smør. Jeg lager havregrøten min på H-melk med chia-frø i, og med sukrin gold, kanel og smør. Da holde man seg mett mye lenger. Frokostblanding med soyayoghurt er jo også bare tomme kalorier, men valnøtter er fint. 

Jeg får helt vondt av å lese hva du spiser 😳

Spis mer næringsrik mat, og dropp alle erstatningsproduktene som glutenfrie kornprodukter, soya og margarin, og dropp en del av den helgekosen.

Anonymkode: 5162d...9d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du legger ikke på deg av Pepsi max, så det kan du drikke så mye du bare vil av. Men om det er bra for andre ting er en annen sak😅

Anonymkode: e5d57...422

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spiser en del avokado også, når jeg tenker meg om. Er det veldig kaloririkt?

Ts.

Det er kaloririkt, næringsrikt, mettende og sunt. Ikke dropp avokadoen, det er en av de veldig få gode delene av kostholdet ditt.

Anonymkode: 5162d...9d8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe galt i kostholdet ditt, problemet blir jo at du går opp i vekt uønsket :)

Jeg kan si meg enig i at glutenfrie erstatningsvarer ofte er tette i kalorier. Når jeg måtte spise glutenfritt (pga IBS, tålte det svært dårlig noen år) erstattet jeg kun knekkebrød og pasta. Ellers valgte jeg naturlig glutenfri ting, som f.eks havregryn og egg. Ser du ikke kan ha egg, men hva med chiagrøt (kjøleskapsgrøt) med en melkeerstatning? :)

Jeg spiste mye grønt, og rent kjøtt. En del poteter og ris om jeg skulle ha det til, siden jeg trente mye i den perioden. I dag hadde jeg spist mindre av det, men fortsatt med kjøtt og grønt. 

Anonymkode: a1589...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har for øvrig prøvd lavkarbo før, men det var så lite jeg kunne spise når jeg ikke tåler egg, melkeprodukter og holder meg unna gluten, så det lot seg ikke gjennomføre i lengden.

Men jeg ser at jeg bør ha mer kjøtt/fisk og grønnsaker, frukt og bær.

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Igjen, se litt på lavkarbo. Drit i hva det heter; se litt mer hva det går ut på. Ren, næringstett mat. Grønnsaker, kjøtt, bær. 

Ikke kjøp glutenfrie knekkebrød. Dyrt og dårlig. Lag frøknekkebrød selv. 

Og nå var det vel bare noen kosekilo som skulle bort? Da behøver du jo bare å justere litt, ikke ta helt av ☺️ Kan fortsatt kose deg i helgen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ts her.

Jeg er allergisk mot egg og melkeprodukter, og blir veldig oppblåst og «tom for energi» av gluten, så lever stort sett også glutenfritt. Det burde jeg sikkert ha nevnt for å gi et bedre bilde. Det kan jo hende at de glutenfrie rundstykkene jeg bruker har mange kalorier. 
Tror jeg skal ta imot rådet om å skrive ned alt jeg spiser og få oversikt. Til middag forsyner jeg meg som regel 2 ganger, så går nå ned til 1 porsjon. Kutter ned på kos i helgen. Skal begynne å trene. Håper å gå ned de 5 kiloene før sommeren.

Glutenfritt er bra, men du bør også vurdere kornfritt. Korn er ikke sunt. 

Angående egg, tåler du eggeplomme? Mange som ikke tåler egg, tåler ikke eggehvite. De aller fleste tåler eggeplomme.

Og angående melkeprodukter, er det laktosen (sukkeret) eller kaseinet (proteinet) du ikke tåler? Hvis det er kaseinet, så kan du prøve tankmelk, altså upasteurisert melk. Pasteurisering av melk gjør noe med kaseinet og det endrer struktur. De fleste som reagerer på kasein reagerer faktisk på pasteurisert kasein. Tilfeldig salg er lov av tankmelk er lov. Hvis du spør en bonde om å kjøpe litt tankmelk, så har de lov til å selge.

Anonymkode: a51e8...e5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er ca. 5 kilo som skal bort. Problemet er nok at jeg fort blir sulten igjen etter å ha spist, og spiser for mye av enkelte ting fordi jeg er så sulten. Chiagrøt har jeg smakt, og det var noe av det vondeste jeg har spist, tror jeg. Huff, det skal ikke være lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Glutenfritt er bra, men du bør også vurdere kornfritt. Korn er ikke sunt. 

Angående egg, tåler du eggeplomme? Mange som ikke tåler egg, tåler ikke eggehvite. De aller fleste tåler eggeplomme.

Og angående melkeprodukter, er det laktosen (sukkeret) eller kaseinet (proteinet) du ikke tåler? Hvis det er kaseinet, så kan du prøve tankmelk, altså upasteurisert melk. Pasteurisering av melk gjør noe med kaseinet og det endrer struktur. De fleste som reagerer på kasein reagerer faktisk på pasteurisert kasein. Tilfeldig salg er lov av tankmelk er lov. Hvis du spør en bonde om å kjøpe litt tankmelk, så har de lov til å selge.

Anonymkode: a51e8...e5a

Det er melkeproteinene jeg ikke tåler. (Melk inneholder flere typer protein enn bare kasein, selv om det er det det er mest av.)

Tåler ikke eggeplomme, reagerer veldig på egg uansett i hvilken form. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her igjen. Har bestemt meg for å prøve litt lavkarbo igjen en periode. Er det noen som har gode forslag til frokost, når jeg ikke tåler egg og melkeprodukter? For lunsj og middag går helt greit å endre på - har tenkt å lage innholdsrike salater til lunsj og justere litt på middagene slik at totalt karboinnhold går ned. Til kveldsmat har jeg i bunn og grunn samme problem, men det hender jeg dropper ordentlig kveldsmat og tar en neve nøtter i stedet. Så tips til gode lavkarbo-frokoster og kveldsmåltider tas imot med takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her igjen. Har bestemt meg for å prøve litt lavkarbo igjen en periode. Er det noen som har gode forslag til frokost, når jeg ikke tåler egg og melkeprodukter? For lunsj og middag går helt greit å endre på - har tenkt å lage innholdsrike salater til lunsj og justere litt på middagene slik at totalt karboinnhold går ned. Til kveldsmat har jeg i bunn og grunn samme problem, men det hender jeg dropper ordentlig kveldsmat og tar en neve nøtter i stedet. Så tips til gode lavkarbo-frokoster og kveldsmåltider tas imot med takk.

hjertesalat med pålegg , hjemmebakte knekkebrød med pålegg, smoothie med bær og avokado ( og usukret mandelmelk ?) fettkaffe med smør og usukret mandelmelk , bær med nøtter og usukret mandelmelk. Du kan også fint spise « middag» til frokost .. kjøtt/ fisk / kylling med salat / grønnsaker . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...