AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #1 Del Skrevet 20. april 2021 Jeg mener selv at jeg spiser ganske sunt, men siden vekta går sakte men sikkert oppover, må jeg gjøre noen grep. Har gått opp ca. 5 kilo i koronatiden, og merker det på kroppen og klærne. Fortsatt normalvektig, men det skal ikke så mange flere kilo til før jeg bikker over til overvektig. Til frokost spiser jeg havregrøt eller frokostblanding med yoghurt. Mellommåltid: banan. Lunsj: Rundstykke med kjøttpålegg/middagsrester/salat. Middag: fisk 1 gang i uka, vegetar 1 gang i uka, ellers litt pasta, gryteretter og sånt. Sørger for å ha i mye grønt. Kveldsmat: Knekkebrød og 1 kopp te. Drikker mye kaffe ellers på dagen. Er glad i å kose meg i helgen, og derfor blir det gjerne litt godis og brus, øl/vin fredag og lørdag. Har tidligere hatt en skikkelig uvane med å kjøpe en sjokolade og Pepsi Max på vei hjem fra jobb på hverdager. Det er nå for det meste kuttet ut, men av og til er søtsuget helt ekstremt (spesielt i forbindelse med mensen). Spiser jeg jevnt over for mye? Har aldri telt kalorier eller noe sånt, men ser at noe må gjøres. Anonymkode: 27044...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marai Skrevet 20. april 2021 #2 Del Skrevet 20. april 2021 Jeg er ikke noe spesialist ang kosthold , men det skriver er jo sunt , men alt kommer i mengden hva du spiser også har du de ekstra kalorier som du nevner her , eks, øl, vin, godteri og brus ( hemmelig kalorier ) so. Man ikke tenker så mye der og da . Skal du bed i vekt så må du trene, det hjelper lite hva du spiser. Siden du never de ekstra kaloriene. Om du vil ha noe ekstra kos i helgene så finn noe bedre alternativ har du discovery +? Det er et program der som heter secrets ettersom og man lærer mye av å se på det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NærNok Skrevet 20. april 2021 #3 Del Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg mener selv at jeg spiser ganske sunt, men siden vekta går sakte men sikkert oppover, må jeg gjøre noen grep. Har gått opp ca. 5 kilo i koronatiden, og merker det på kroppen og klærne. Fortsatt normalvektig, men det skal ikke så mange flere kilo til før jeg bikker over til overvektig. Til frokost spiser jeg havregrøt eller frokostblanding med yoghurt. Mellommåltid: banan. Lunsj: Rundstykke med kjøttpålegg/middagsrester/salat. Middag: fisk 1 gang i uka, vegetar 1 gang i uka, ellers litt pasta, gryteretter og sånt. Sørger for å ha i mye grønt. Kveldsmat: Knekkebrød og 1 kopp te. Drikker mye kaffe ellers på dagen. Er glad i å kose meg i helgen, og derfor blir det gjerne litt godis og brus, øl/vin fredag og lørdag. Har tidligere hatt en skikkelig uvane med å kjøpe en sjokolade og Pepsi Max på vei hjem fra jobb på hverdager. Det er nå for det meste kuttet ut, men av og til er søtsuget helt ekstremt (spesielt i forbindelse med mensen). Spiser jeg jevnt over for mye? Har aldri telt kalorier eller noe sånt, men ser at noe må gjøres. Anonymkode: 27044...008 Spørs mengde havregryn, hvilken youghurt du bruker og selvfølgelig frokostblanding. Vei opp maten din og registrer ALT med for eksempel appen «lifesum», da finner du fort ut om du får i deg for mye Aktivitet har også mye å si, få deg pulsklokke om du ikke har. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Del Skrevet 20. april 2021 Glemte å legge til at jeg går turer nesten hver dag (ca. 1 time). Men burde nok trene mer. Ts. Anonymkode: 27044...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Del Skrevet 20. april 2021 Om det du legger frem var et sannferdig bilde burde du vært mager. Det du tror du spiser er lite så her lurer du nok deg selv. Anonymkode: 0a5e4...4b7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Del Skrevet 20. april 2021 La oss si at du skal spise 1700kcal ila en dag. Fordel kaloriene over antall måltider, og pass på at du fordeler proteiner (2-2.5 av din vekt) jevnt mellom måltidene. Legg på karbo, litt fett og grønnsaker(fiber kilde). Er noe som er så enkelt som «never eat your carbs naked». Du kan prøve å sjekke med f.eks myfitnesspal appen hvor mye kcalorier du inntar ila en snau uke - kun for å få overblikk. For tiden spiser jeg 1600 kcal fordelt på 3 måltider (eventuelt at det ene måltidet fordeles som lunsj og til kvelds), det gjør at måltidene er ganske store og ligger på rett over 500kcal per måltid. Anonymkode: a774a...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #7 Del Skrevet 20. april 2021 Du burde nok ta en uke eller to og loggføre alt. Først da ser du hvor mye det virkelig blir. Anonymkode: 47736...bd6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #8 Del Skrevet 20. april 2021 Ja, jeg tror nok at jeg spiser større mengder enn før, spesielt da av middagene. Har jo stort sett hatt det samme kostholdet i 5-10 år, og det er kun nå det siste året jeg har gått merkbart opp. Har hatt det ganske psykisk tungt dette året, og bruker muligens mat til trøst i perioder. Men kan dette også ha å gjøre med at jeg nærmer meg overgangsalder? Ts. Anonymkode: 27044...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #9 Del Skrevet 20. april 2021 Kostholdet ditt høres balansert og fint ut så hvis du ønsker å ned litt i vekt eller ikke gå opp så har du to muligheter. Den ene er å ha litt mindre porsjoner, og den andre er å kutte ned/ ut søtsaker på helg. Slike utskeielser på helg utgjør ofte mye mer enn man tror på lang sikt. Anonymkode: 23aaa...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #10 Del Skrevet 21. april 2021 Jeg trodde også jeg hadde et relativt sunt kosthold, helt til jeg begynte å telle kalorier og veie porsjonene for et par uker siden. Spiser vanlig mat og har trent minst 6 dager i uka de siste fem årene. Pluss at jeg koser meg med godteri, bakst, kaker osv når jeg vil. Men blir liksom ikke kvitt det lille sideflesket mitt. Så etter påske bestemte jeg meg for å få oversikt over hvor mye og hva jeg faktisk spiste. Det som anses som en porsjon havregryn feks brukte jeg sikkert det dobbelte av. For ikke å snakke om hvor mye kalorier det er i smør, fløte og majones som jeg elsker😩 Har fått meg noen wakeup-calls de siste ukene. Så det var nok ikke de to posene med lakris og ostepop som jeg spiste i helgene som bikket lasset, men alle de småtingene man kanskje tenkte var sunt, men som er proppfull av kalorier. Så nå er det kun en liten dæsj smør/olje til steking, ingenting på skiva. Ikke noe sukker, og ALT av mat telles og legges inn på appen Lifesum. På under tre uker nå har jeg gått ned fra 61kg til 59kg. Anonymkode: d707c...9a3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 21. april 2021 #11 Del Skrevet 21. april 2021 Sjekk faktisk sukkerinnhold i det du spiser. Jeg spiste tidligere havregryn med biola til frokost. Og så fant jeg ut at det var mer sukker i biolaen jeg spiste enn det var i vanlig coca-cola 😜 Så nå leser jeg bakpå alt jeg spiser for å sjekke hvor mye kalorier jeg FAKTISK får i meg. Det gjorde susen her ihvertfall. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #12 Del Skrevet 21. april 2021 Høres ut som mye korn og karbo og lite proteiner. Jeg ville lagt inn mer kjøtt/fisk. Mengdemessig er jeg helt sikker på at du spiser mer enn du tror, ut i fra hva du oppgir her burde du være undervektig om du så lå på sofaen hele tiden. Anonymkode: 5162d...9d8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #13 Del Skrevet 21. april 2021 Jeg tror også det er mengden som er problemet. Å spise litt mer enn man trenger over tid gjør at kiloene kommer snikende. Om man koser seg for mye i helgene kan det også gjøre sitt. Samlet er det nok årsaken. Anonymkode: ea6ca...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #14 Del Skrevet 21. april 2021 Du sier jo lite/ingenting om porsjonstørrelse eller mengder her, så det blir helt umulig for oss å si om du spiser mye eller ikke. Men går du opp i vekt så spiser du jo mer enn du forbrenner. Anonymkode: 293c0...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #15 Del Skrevet 21. april 2021 Det høres ut som altfor mye karbohydrater og korn, og for lite næringsrik mat som kjøtt og egg. Anonymkode: eb337...e34 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #16 Del Skrevet 21. april 2021 Jeg hadde sultet i hjel og blitt anorektisk skulle jeg ha spist så lite. Anonymkode: 2865c...058 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #17 Del Skrevet 21. april 2021 Ts her. Jeg er allergisk mot egg og melkeprodukter, og blir veldig oppblåst og «tom for energi» av gluten, så lever stort sett også glutenfritt. Det burde jeg sikkert ha nevnt for å gi et bedre bilde. Det kan jo hende at de glutenfrie rundstykkene jeg bruker har mange kalorier. Tror jeg skal ta imot rådet om å skrive ned alt jeg spiser og få oversikt. Til middag forsyner jeg meg som regel 2 ganger, så går nå ned til 1 porsjon. Kutter ned på kos i helgen. Skal begynne å trene. Håper å gå ned de 5 kiloene før sommeren. Anonymkode: 27044...008 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #18 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Jeg er allergisk mot egg og melkeprodukter, og blir veldig oppblåst og «tom for energi» av gluten, så lever stort sett også glutenfritt. Det burde jeg sikkert ha nevnt for å gi et bedre bilde. Det kan jo hende at de glutenfrie rundstykkene jeg bruker har mange kalorier. Tror jeg skal ta imot rådet om å skrive ned alt jeg spiser og få oversikt. Til middag forsyner jeg meg som regel 2 ganger, så går nå ned til 1 porsjon. Kutter ned på kos i helgen. Skal begynne å trene. Håper å gå ned de 5 kiloene før sommeren. Anonymkode: 27044...008 Hvis du bare fikser kvaliteten på det du spiser, så ordner kvantiteten seg. Man skal aldri trenge å telle kalorier hvis man spiser sunt. Man skal kunne spise seg mett. Hvor mange dyr (bortsett fra mennesker) vet du om som teller kalorier? Og blir de overvektige i naturen? Nei. Hvis man ikke kan spise seg mett og holde seg normalvektig, så spiser man ikke sunt nok for kroppen sin. Anonymkode: eb337...e34 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #19 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Om det du legger frem var et sannferdig bilde burde du vært mager. Det du tror du spiser er lite så her lurer du nok deg selv. Anonymkode: 0a5e4...4b7 Nei, det er slett ikke sikkert. Hva slags melk brukes i/på havregrøten/frokostblandingen? Sukker? Hvor mye sukker? Syltetøy? Hva med yoghurten? Stor forskjell på havregryn laget på helmelk med godt med sukker og syltetøy på, kontra kokt på vann og skummet melk med sukkerfritt syltetøy 😉 Fint eller grovt rundstykke, med eller uten smør, hva slags smør, hva slags kjøttpålegg? Er det et par fine rundstykker med godt med bremykt, salami og majones, eller er det ett grovt med lettmargrin og kokt skinke? Hva bruker du i teen og kaffen? Øl og vin er det også masse kalorier i. Ingen kan si noe utfra det lille du skriver der. Som du ser ovenfor er det stor forskjell på havregrøt og havregrøt, for eksempel. Anbefaler deg å veie maten og telle kalorier (husk drikke!) i en ukes tid, bare for å bli kjent med hva du faktisk spiser. Anonymkode: 31918...403 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #20 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ts her. Jeg er allergisk mot egg og melkeprodukter, og blir veldig oppblåst og «tom for energi» av gluten, så lever stort sett også glutenfritt. Det burde jeg sikkert ha nevnt for å gi et bedre bilde. Det kan jo hende at de glutenfrie rundstykkene jeg bruker har mange kalorier. Tror jeg skal ta imot rådet om å skrive ned alt jeg spiser og få oversikt. Til middag forsyner jeg meg som regel 2 ganger, så går nå ned til 1 porsjon. Kutter ned på kos i helgen. Skal begynne å trene. Håper å gå ned de 5 kiloene før sommeren. Anonymkode: 27044...008 Hvis du spiser glutenfritt bør du helst ikke spise brød/knekkebrød pasta i det hele tatt, det er veldig usunt. Greit innimellom, men det er virkelig ikke sunn mat. Spis heller naturlig glutenfritt, altså mat som grønnsaker, bær, frukt, kjøtt, fisk, nøtter og frø. Det er neppe noe problem å forsyne seg to ganger av salat eller ovnsbakte grønnsaker med kjøtt eller fisk til. Man skal ikke trenge å sulte. Som en over skrev, kvaliteten på maten er problemet. Anonymkode: 5162d...9d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå