Gå til innhold

Lurt å måle søsken opp mot hverandre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 yngre halvsøsken hvor ene er tenåring og andre ikke er i tenårene enda. De er veldig forskjellige da yngste har det man kan kalle atferdsproblemer, og jeg vet hva det skyldes. Det jeg synes ser forbanna dumt ut er at moren vår sier slik som "gleder meg til du begynner å gjøre som Xxxxxx jeg" .
Eldste er nesten litt irriterende perfekt for sin alder, skaffet seg sommerjobb, står opp om morgenen, pakket ned pcn og bruker tid i naturen i stedet, gjør det bra på skolen, vet hva hn vil bli, trener for å holde seg i form, holder seg til godteri kun lørdager og dette har hn gjort av seg selv uten at moren sa det...      en mer gjennomsnittlig ungdom ville nok sovet lenger om morgenen, sittet mer på pcn, ikke vært så ivrig på trening og kanskje vært mer usikker i skoleveien. 

Er jeg på tur her eller er det mot sin hensikt å drive å sammeligne yngste mot eldste? Yngste har sagt ting som at "hn er perfekt som vanlig" "hn er alltid favoritten" "hn er alltid perfekt" osv, mens yngste får kjeft omtrent hele tiden. 

Anonymkode: 96beb...97c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig dumt av moren din å måle søsknene dine opp mot hverandre. Det knuser selvtilliten og selvrespekten til den minste som åpenbart sliter. Men jeg tror nok at også moren sin trenger hjelp. Terapi. Hun bærer nok på en stor sorg over at minstemann sliter og muligens alltid vil gjøre det. Som forelder kan man bli knust av p se at barna sine sliter. Men selv som voksen så kan man gjøre dumme ting og gale ting. Som å ta ut sine frustrasjoner på barnet som sliter. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er. Men er det en trygg voksen du kan snakke med, som en helsesøster eller en lærer? Jeg tror moren din trenger hjelp til å klare å oppdra minstemann på en god måte. 

Anonymkode: 6af44...af0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er IKKE smart! Hun gjør den ene ungen overlegen og den andre ungen underlegen og det fører til en mobber og et mobbeoffer.

Anonymkode: abb81...6c8

• Liker 4
Skrevet

Utrolig trist strategi. Yngste slutter å prøve engang fordi det ikke har noe for seg - h*n blir aldri sånn som mor ønsker uansett....

• Liker 3
Skrevet

Hun torpederer jo effektivt både søskenforholdet og sin egen relasjon til yngste og kanskje også eldste. Det er ikke nødvendigvis gøy å være den som blir fremhevet på andres bekostning, heller.

Hun viser også at hun bare evner å oppdra barn som oppdrar seg selv, og tar det som en fornærmelse å ha fått et barn som trenger faktisk veiledning. En god start vil være veiledning for din mor, men har hun selvinnsikten til å oppsøke det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, så leit :( Hun har klart å ødelegge både selvbildet til yngste og sannsynligvis relasjonen mellom de to søsknene.

Anonymkode: 0b451...c94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil ødelegge forholdet mellom dem for alltid. 

Anonymkode: 40b05...94d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...