AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Ungen har nå bestemt seg for at brødskiver ikke er akseptabelt vomfyll. Hver dag kommer matpakka i retur, uspist. Ungen er særspist, har vært det store deler av livet. Derfor har vi ikke hatt de største mulighetene for variasjon hittil. Men brødskiver har ALLTID vært populært. Frem til nå plutselig, omtrent fra en uke til neste. Hvordan i alle dager skal vi gå frem for å håndtere dette? Vi har forsøkt å kjøpe variert pålegg, men ungen nekter å smake på. Hen spiser eple og agurk, men ellers ingen frukt og grønnsaker. Det er også begrenset med middagsrester som ungen ville akseptert å spise til lunsj. Yoghurt går alltid ned, men noen eplebåter og yoghurt er ikke akkurat noe å gå på en hel skoledag... Forslag til hvordan å snakke med ungen? Eller forslag til mat som tåler noen timer i romtemperatur OG som metter, har fiber i seg og som det ikke blir for mye søl av? Anonymkode: 856b3...ff8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Knekkebrød Middagsrester Fruktsalat eller vanlig salat Brødskive med kjøttkake eller fiskekake Tortillalefse med digg fyll Anonymkode: d3303...3c6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 Egg i forskjellige varianter, wraps, pannekaker, knekkebrød, maiskjeks med pålegg, rundstykker, horn e r noen forslag, frokost blanding. Er han særspiser er vel det viktigste at han spiser noe, enn at det er supersunt. Anonymkode: 1a2f7...234 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Pizzasnurr, ost og skinkehorn, omelett i muffinsform Anonymkode: 8338a...412 4
GammelKaktus Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Jeg sender av og til med middagsrester, det elsker guttungen. Pasta, kjøttboller og tomatsaus er yndlingen. Pastasalat, tortillalefser med ost, skinke og agurk. Pitabrød som du kan stappe kyling og salat i med dressing... Er jo mye man kan sende med når du kjenner han og vet hva han liker. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Jenta mi på 13 har ikke spise brød på mange år. I matboksen var/er det uaktuelt. Vi har dette i matboksen; - Hjemmelaget Horn med ost og skinke, evt annet fyll - Grove baguetter (ferdig halvfabrikat) som varmes fort i ovnen, har på ønsket pålegg. - Hjemmelaget rundstykker (velg grovhet selv) Baker store porsjoner, og fryser ned. Frukt og grønnsaker etter ønske. Mat/middagsrester vil hun ikke ha med på skolen. Anonymkode: 7797b...6eb 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Her går det mykje i bananlappar, cottage cheese lappar, grove vafler etc. Lager ofte minipizza, ferdig pizzabunn med tomatsaus og smårettskinke feks😊 Sender gjerne med eit hardkokt egg, eller mozarellasticks, salamisnacks etc... Anonymkode: 6722f...402 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Pizzaboller av ferdig pizzabunn funker her. Anonymkode: 1ef09...d34 1
visp Skrevet 20. april 2021 #9 Skrevet 20. april 2021 Hva med grillet kyllinglår med noe på siden. Litt grisete å spise kanskje, men om han ble instruert at han skulle holde papir rundt beinet eller noe. 1
Forundret.. Skrevet 20. april 2021 #10 Skrevet 20. april 2021 Kornblanding som hun kan ha i yoghurten. 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #11 Skrevet 20. april 2021 Dumt å begynne å belønne med spesialmat når et barn ikke spiser det de blir servert. Hva med å lære henne å lage matpakke selv når hun ikke er fornøyd med din? Anonymkode: ef6b2...de9 22
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #12 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dumt å begynne å belønne med spesialmat når et barn ikke spiser det de blir servert. Hva med å lære henne å lage matpakke selv når hun ikke er fornøyd med din? Anonymkode: ef6b2...de9 Ja, hun kan jo bare vaske klærne sine selv også, så kan hun velge selv hvordan hun vil kle seg. Altså.. Jeg tenker at det er stor sjangs for at TS må påse at ungen får med seg mat. Anonymkode: c81ae...398 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #13 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dumt å begynne å belønne med spesialmat når et barn ikke spiser det de blir servert. Hva med å lære henne å lage matpakke selv når hun ikke er fornøyd med din? Anonymkode: ef6b2...de9 Vet du, at man kan bli lei de evinnelige brødskivene har jeg full forståelse for. Det blir både jeg selv og barna mine i perioder. Variasjon i matpakka trenger ikke akkurat kalles spesialmat. Anonymkode: 500d9...743 9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 Hva med havregrøt i mattermos? Anonymkode: fc717...1eb 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #15 Skrevet 20. april 2021 Ungen her lager kjøleskapsgrøt... Det står i kjøleskapet over natten så tar hun det med på skolen. Anonymkode: dd58e...5ff 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #16 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dumt å begynne å belønne med spesialmat når et barn ikke spiser det de blir servert. Hva med å lære henne å lage matpakke selv når hun ikke er fornøyd med din? Anonymkode: ef6b2...de9 Har du tenkt på at barnet til TS kanskje genuint ikke liker brødskiver og ikke klarer å få det ned? De fleste voksne liker heller ikke alle typer mat, så hvorfor skal vi kreve at barn skal gjøre det? Ganske sykt å tvinge et barn til å velge mellom å spise mat det ikke liker eller ikke få mat i hele tatt. Kjenner mange voksne også som aldri har brødskiver til lunsj fordi de ikke liker det. Anonymkode: 5d61f...e79 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #17 Skrevet 20. april 2021 Har en tenåring som i årevis har nektet vanlige brødskiver i matboks. Vi har bodd mange år i utlandet litt forskjellige steder hvor det ble servert varm lunsj og da blir brødskiver tørt og trist. Det var enklere med brødskive, men jeg husker selv tilbake til triste brødskiver. Vi har sendt med boks med musli som ble blandet med skolemelk, pizzarester, tacorester i grove tortilla, grove fylte horn, pastasalat (ost, skinke, ost, brødbiter ++), spaghetti/kjøttdeig i varmetermos for å nevne noe. Tenåringen lager alt selv (unntatt det som er bakt), og klager ikke. De pizzasnurrene fra Rema1000 har også funket. De gangene det funket med brød var når det ble laget litt morsomt med former og flere lag med pålegg. (Salat, ost, skinke, agurk) Dette fordi noen ganger handler det for noen barn, inkludert mitt, om at maten skal være visuell og se god ut- litt spennende og ikke bare samme brødskive med brunost som i årevis. Etter at vi begynte å variere mye mer så kommer ikke lenger matboksen hjem med uspiste ting. Anonymkode: 3ee5d...132 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #18 Skrevet 20. april 2021 kjøp en matboks med temos så kan du sende med varme middagsrester, kanskje det er mer fristene enn kalde middagsrester. denne f.eks er fin hvor du kan sende med eple og agurk også. https://lilyslunsj.no/product/720644/omiebox-groenn-blaa Anonymkode: e7069...6a8 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #19 Skrevet 20. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dumt å begynne å belønne med spesialmat når et barn ikke spiser det de blir servert. Hva med å lære henne å lage matpakke selv når hun ikke er fornøyd med din? Anonymkode: ef6b2...de9 Dette er jo forsåvidt min instinktive reaksjon også, men jeg prøver å ikke gjøre mat til en maktkamp. Det har vi prøvd uten hell da ungen var mindre. Jeg har også prøvd å forklare at man kan gå lei av noe hvis man alltid spiser det samme. Vi snakker om at kroppen trenger forskjellige ting, og at man må øve seg på å smake. Men hjemmelagde rundstykker kan jeg definitivt teste. Pizzasnurrer også, men det blir fort litt for "belønning" Takk for gode innspill!! Anonymkode: 856b3...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #20 Skrevet 20. april 2021 Min bror hadde alltid med en matboks med kornblanding i og så helte han på skolemelka Anonymkode: 5f778...8ab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå