Gå til innhold

Betale skatt til Norge eller Sverige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til Sverige i sommer. Startet å jobbe og betale skatt av lønna mi her, betalte før det skatt til Norge av min daværende lønn. Nå skal jeg fylle i skattemeldingen og slik jeg forstår det skal jeg skatte av all innkomst til Norge, men det står også at jeg ikke skal dobbeltbeskattes. Skal jeg da kreve tilbakebetaling for det jeg har skattet til Sverige? Noen som vet? 

Anonymkode: 0a76f...fa2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber i Norge men bor i Sverige skal du skatte til Danmark.

Anonymkode: 5de00...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Du har vel fylt ut inkomstdeklaratinonen i Sverige? Der skal du krysse av om du har hatt inntekt og betalt skatt til annet land. 

Anonymkode: c47f7...1dd

Skrevet

Norge har skatteavtale med Sverige, så du vil trolig ikke bli utlignet skatt til Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får fradrag tilsvarende skatt betalt i Sverige. Så det er bare om inntekten ville skattlegges høyere i Norge at du eventuelt må betale differansen. 

Om du blir værende i Sverige blir det enklere å bruke den såkalte ettårsregelen neste skattemelding: om du har et arbeidsforhold i utlandet på over 12 måneder, og du oppholder deg i Norge i mindre enn 90 dager i løpet av året, blir inntekten i utlandet i praksis skattefri til Norge (uavhengig av hvor mye den skattlegges i det landet).

Anonymkode: f50a7...1a9

AnonymBruker
Skrevet

Du må vel først levere skattemelding og betale skatt til svenske skattemyndigheter, etterpå kan du få utstedt en bekreftelse på at du er skattemessig bosatt i Sverige. Denne bekreftelsen skal leveres til norske skattemyndigheter sammen med skattemeldingen, da vil du få tilbakebetalt det du har betalt i skatt til Norge. 

Anonymkode: 1fda1...af7

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må vel først levere skattemelding og betale skatt til svenske skattemyndigheter, etterpå kan du få utstedt en bekreftelse på at du er skattemessig bosatt i Sverige. Denne bekreftelsen skal leveres til norske skattemyndigheter sammen med skattemeldingen, da vil du få tilbakebetalt det du har betalt i skatt til Norge. 

Man regnes ikke som skattemessig utflyttet før man har bodd i utlandet i over tre år. Innen det skal man fremdeles innrapportere inntekt i utlandet på norsk skattemelding. For å unngå dobbeltbeskatning ber du enten om fradrag for skatt allerede betalt i Sverige, eller, om arbeidsforholdet varer lengre enn ett år, om nedsettelse av skatt etter ettårsregelen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man regnes ikke som skattemessig utflyttet før man har bodd i utlandet i over tre år. Innen det skal man fremdeles innrapportere inntekt i utlandet på norsk skattemelding. For å unngå dobbeltbeskatning ber du enten om fradrag for skatt allerede betalt i Sverige, eller, om arbeidsforholdet varer lengre enn ett år, om nedsettelse av skatt etter ettårsregelen. 

Det vet jeg, er selv skattemessig emigrert fra Norge.

Jeg er bosatt i Spania og måtte levere bekreftelse fra spanske skattemyndighet i tre år sammen med skattemeldingen til den norske skatteetaten. Det er mulig at det er noe enklere mellom Norge og Sverige. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vet jeg, er selv skattemessig emigrert fra Norge.

Jeg er bosatt i Spania og måtte levere bekreftelse fra spanske skattemyndighet i tre år sammen med skattemeldingen til den norske skatteetaten. Det er mulig at det er noe enklere mellom Norge og Sverige. 

Ah, da tror jeg at jeg misforsto hva du mente med dokumentasjon på skattemessig bosettelse. Om TS bor og arbeider i Sverige vil de automatisk ha mottatt en "deklaration" fra det svenske Skatteverket som viser inntekt og innbetalt skatt til Sverige. Vil tro det holder som dokumentasjon til skatteetaten.

(Bor i Sverige selv men har alltid kunnet bruke ettårsregelen. Har aldri måttet legge ved noe dokumentasjon.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...